houdbaarheid software

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

30/04/2016 00:05:59
Quote Anchor link
Min of meer weet ik het antwoord eigenlijk al op de vraag die ik ga stellen ... maar eigenlijk is dat niet het antwoord dat ik wil horen. Dus ik zal de vraag eens aan jullie stellen.

Software die nu prima werkt onder Windows 7, hoe lang blijft die goed? Ik heb een encryptie-tooltje dat echt super goed werkt. Als ik een bestand wil beveiligen, klik ik met de rechter-muisknop op het bestand en kies 'encrypt'. Ik typ 2x een wachtwoord en het bestandje is beveiligd.

Maar nu ... zijn de makers van het programma ineens commercieel gegaan. De "oude" versie die ik heb, wordt niet meer ondersteund. Ja, maar dan gebruik je toch de nieuwe versie zul je nu wel denken. Nou, het probleem is ... die is niet meer gratis. Ja, er is een gratis uitgeklede versie maar de normale versie kost ineens 3 euro per maand. Niet héél veel, maar ik gebruik het programmaatje nauwelijks. Daarnaast werkt de nieuwe versie ook ineens met een soort container en met de cloud. Veel te ingewikkeld voor wat ik wil.

Anyhow ... mijn vraag is of ik mijn oude programmaatje zal blijven gebruiken ... of loop ik dan het risico dat het over een paar jaar ineens niet meer werkt? Ik vrees dat laatste, maar misschien zie ik het verkeerd ... alhoewel ik denk van niet. Jullie gedachtes?
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 02:46:38
 
Wouter J

Wouter J

30/04/2016 00:15:28
Quote Anchor link
Ze kunnen dat bestandje niet zomaar van je computer afhalen. Aangezien het hier het beveiligen van bestanden betreft lijkt het me ook niet echt dat het tooltje tijdens het encrypten connectie maakt met een server van het bedrijf (anders zou het tooltje zijn complete taak voorbij schieten). Dus zolang je het tooltje niet update zal er niks aan de huidige werking veranderen.

[small]Bovenstaande is natuurlijk gebaseerd op aannames, ik heb geen idee of deze aannames voor jouw specifieke tooltje gelden.[/small]
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

30/04/2016 00:34:35
Quote Anchor link
Een aanname die ik hierbij eenvoudig kan doen is dat de applicatie die je gebruikt net als andere applicaties gestoeld is op de Win32 API. Deze API wordt geroemd, maar ook verguisd omdat bestaande functies tot in den treure backward compatible zijn. Functies uit 1990 bestaan immers nog steeds, waardoor de API ondertussen gigantisch is geworden.
Kort gezegd: ik denk niet dat je veel risico loopt.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

30/04/2016 01:36:36
Quote Anchor link
Bedankt voor jullie reacties.

>> Ze kunnen dat bestandje niet zomaar van je computer afhalen.

Dat is ook niet waar ik bang voor ben. Het gaat er mij met name om of zo'n programmaatje altijd zal blijven werken.

>> Een aanname die ik hierbij eenvoudig kan doen is dat de applicatie die je gebruikt net als andere applicaties gestoeld is op de Win32 API.

Dat zal inderdaad het geval zijn. En mijn vraag is dan ook ... kan het zijn dat die API over een paar jaar verdwijnt waardoor mijn programmaatje ineens niet meer geopend kan worden (en mijn beveiligde bestanden dus ook niet). Of blijft zo'n programma gewoon altijd tot in de treure werken?
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

30/04/2016 01:39:45
Quote Anchor link
Dat ligt uiteraard aan de gebruikte API's, maar file API's zijn al sinds de jaren '80 onveranderd, afgezien van toevoegingen. MS heeft nog altijd de filosofie dat het OS backward compatible moet zijn. Het effect hiervan is dat de API groter wordt, en er worden uiteraard functies richting deprecated status gegooid, maar ze worden niet verwijderd. Vaak zullen de oude functies worden omgebouwd om intern de nieuwere functies te gaan gebruiken. Het risico dat een API binnen Windows niet meer beschikbaar zal zijn is nihil.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

30/04/2016 02:16:36
Quote Anchor link
Wat jij dus vermoedt is dat dit progje onder Windows 10 en opvolgers gewoon blijft werken? En ook over 20 of 30 jaar nog steeds werkt?
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

30/04/2016 10:50:55
Quote Anchor link
20 of 30 jaar kan ik niets over zeggen, ik kan op diezelfde manier ook niets zeggen over of de huidige lijn besturingssystemen dan uberhaupt nog bestaan. Maar zolang de aannames die over de software gedaan worden juist zijn is de conclusie ook juist.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

30/04/2016 14:01:52
Quote Anchor link
Hoe werkt deze encryptietool? Werkt deze met (open) standaarden of hebben ze een soort homegrown oplossing? Dan zouden ze wellicht nog een volgende constructie kunnen hanteren: zolang de applicatie een geldige licentie heeft, werkt deze. Stel nu dat er private keys worden gebruikt om de bestanden te versleutelen en dat de applicatie deze beheert. Indien je dan niet meer betaalt hebben zij effectief jouw bestanden gegijzeld omdat zij de private keys beheren :). Lees de voorwaarden/documentatie en kijk wat zij hier over schrijven. Kun je altijd bij je bestanden? En TOETS dit.

Wat ik dus bijvoorbeeld zou controleren is of deze tool ook offline werkt. En uitzoeken hoe deze tool werkt. En wat te doen in geval van calamiteiten (hoe werkt recovery? en probeer dit ook uit; hoe vaak blijkt een noodaggregaat van een ziekenhuis niet te werken :)).

Volgens mij beweegt alles steeds meer in de richting van SaaS (software as a service) maar de parallel tussen dat en ransomware is daarmee soms verbazingwekkend snel te trekken :).

En ja, software wordt niet voor de eeuwigheid geschreven. De schoorsteen moet roken. Op een gegeven moment wordt er waarschijnlijk gebroken met backward-compatibility, bijvoorbeeld bij de release van een nieuwe (major) versie.

EDIT: je zou ook op meerdere paarden kunnen wedden door je bestanden op verschillende plaatsen/manieren te backuppen. Nu heb je effectief 1 backup? Gooi een papieren versie in een kluis?
Gewijzigd op 30/04/2016 14:03:29 door Thomas van den Heuvel
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

30/04/2016 14:53:17
Quote Anchor link
@Thomas:

Volgens mij is er geen sprake van een private key of iets dergelijks. Als het goed is, is mijn wachtwoord de key. Ook offline werkt het programmaatje. Hoe dat zit met de nieuwe versie weet ik dus niet, want die is wel verbonden met de cloud geloof ik. Maar ik wil die nieuwe versie dus helemaal niet gaan gebruiken.

Mijn enige 'zorg' is dat het programmaatje van de ene op de andere dag niet meer werkt omdat het niet meer backwards compatible is met een toekomstige versie van Windows.

Ik gebruik ook WinRAR. Daar heb ik wel een licentie van en daar kun je ook bestanden mee beveiligen. Werkt alleen ietsje omslachtiger omdat het niet primair een beveiligingstool is. Maar misschiet moet ik dit programmaatje dan niet meer gebruiken en alleen nog maar WinRAR gebruiken? Werkt voor beveiligingsdoeleinden wel wat omslachtiger, maar zal als het goed is wel altijd blijven werken (als gevolg van updates).
 
Marthijn Buijs

Marthijn Buijs

30/04/2016 18:47:31
Quote Anchor link
Je zou ook kunnen zoeken naar een gratis alternatief voor dat oude programma.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

30/04/2016 20:17:46
Quote Anchor link
Ja, dat zou kunnen ... maar die zijn er niet. Ik kwam na lang zoeken dit programmaatje ooit tegen. Super handig. Gratis alternatieven die net zo makkelijk werken zijn er zover ik weet niet.
 

30/04/2016 22:06:27
Quote Anchor link
Mijn oplossing om alle oude software te laten werken is met een virtuele machine. Het enige risico dat je loopt is dat een oud OS slecht beveiligd is als het aan internet hangt, maar je kunt dat gewoon softwarematig onderbreken:

https://www.virtualbox.org (installeer ook de extentie..)

Er zijn ook andere tooltjes, maar Virtualbox is gewoon gratis.
Je kunt ook kant-en-klare appliances downloaden van Microsoft om met antieke versies van Internet Explorer te werken:
http://www.modern.ie (verwijst naar) https://developer.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/
Kijk onder 'Virtual Machines' voor een Windows met een IE of Edge. Je ziet dan in het dropdown-lijstje van 'Platform' nog alternatieve software.

Altijd leuk om op je i7 wat extra machines te hebben draaien om je site te testen onder verschillende OSes en browsers.
Gewijzigd op 30/04/2016 22:07:44 door
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

30/04/2016 23:27:39
Quote Anchor link
Die beveiligde bestanden zijn onderdeel van m'n normale workflow. Ik wil niet in een situatie terechtkomen waarin ik een vritual machine moet gaan draaien om zo'n bestandje te openen. Dan schiet het z'n doel een beetje voorbij. Ik denk dat ik maar gewoon volledig overga op winrar. Dan weet ik zeker dat het goed zit.
 
Obelix Idefix

Obelix Idefix

01/05/2016 10:05:49
Quote Anchor link
Heb je het programma getest op een W10 machine?
Er zit in Windows een comptabiliteit mogelijkheid.
Misschien een idee?
Gewijzigd op 01/05/2016 10:07:28 door Obelix Idefix
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/05/2016 13:53:56
Quote Anchor link
Ik denk dat het programmaatje de komende jaren best wel zal blijven werken ... maar het probleem is dat het niet meer ondersteund wordt. Het kan dus gebeuren dat het over 10 jaar ineens niet meer werkt en dan heb ik een probleem want dan kan ik m'n beveiligde bestanden niet meer openen. Dus tja ... ik denk dat het dan toch niet heel slim is om het programma te blijven gebruiken. Hoe jammer ook ... :(
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

01/05/2016 14:04:04
Quote Anchor link
Indien je gebruik maakt van open (industrie-wijde) standaarden maakt het niet uit wat voor applicatie je gebruikt.

Dit in tegenstelling tot proprietary software die vaak hun eigen standaard(en) hanteren, wat vaak weer resulteert in een vendor lock-in.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/05/2016 14:11:20
Quote Anchor link
Ik snap wat je bedoelt, maar die vraag is lastig te beantwoorden. De versie die ik gebruik is in ieder geval open source software, maar dat zegt niet alles lijkt me. Je zult waars. toch altijd dit programmaatje nodig hebben om een beveiligd bestand te kunnen openen, en als dat programmaatje niet meer werkt is het einde verhaal ...
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

01/05/2016 17:57:40
Quote Anchor link
Dus het is opensource, wat inhoudt dat als het niet mocht werken dan kun je het repareren. Daarnaast kun je dus ook op voorhand welke API calls gedaan worden. Ik zie het probleem niet zo.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/05/2016 18:57:13
Quote Anchor link
>> wat inhoudt dat als het niet mocht werken dan kun je het repareren

Euh ja... alleen kan ik dat niet zelf. Ik programmeer enkel PHP :-)

Ik snap wat je bedoelt hoor ... waars. zal ik er voorlopig ook geen problemen mee krijgen.
 

01/05/2016 21:38:54
Quote Anchor link
Als je enkel PHP programmeert zou ik overgaan op Linux. Dan houd je de keuze. Blijf je op Windows dan kan je encrypten met 7zip of een alternatief programma, dan hoef je ook je workflow niet te onderbreken.
Voor het unieke geval je antieke bestanden moet openen kan je altijd nog een virtuele machine draaien. Er zijn zelfs emulatoren voor ROMs van arcade-machines (mame.org :-) dus over compatibiliteit hoef je je nooit zorgen te maken.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.