.htacces vraag

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Front-end developer (medior/senior)

Functie Het team bestaat uit een architect, fullstack developers, app developers, de product owner en projectmanager. Eenieder draagt vanuit zijn discipline bij aan een complete oplossing voor de klant. Uiteraard zul je hierin nauw samenwerken met je collega’s. Jij wordt verantwoordelijk voor de front-end implementatie en fungeert als lead op dit gebied binnen het team. Je kunt helder formuleren, ideeën uitdragen en overbrengen aan je collega’s. Qua technische stack is het vooral van belang dat je ervaren bent met Angular, HTML5, CSS en TypeScript. Verder is ervaring in NgRx, Bootstrap, BEM en Cypress een pré, evenals affiniteit met UX/UI Design!

Bekijk vacature »

Junior Robot Programmeur

Bedrijfsomschrijving: Locatie: regio Almelo Deze dynamische, hands-on, projectgeoriënteerde organisatie heeft klantgerichtheid hoog in het vaandel staan. De medewerkers zijn teamgerichte, resultaat gedreven professionals met een passie voor de producten van het bedrijf. Iedere medewerker heeft een aandeel in het succes en wordt gewaardeerd voor zijn of haar gedrevenheid en harde werken. Ze werken met een platte organisatiestructuur en de informele cultuur zorgt voor jou als Junior Robot Programmeur voor een prettige en open werkomgeving. In nieuwe collega’s zoeken ze een persoonlijke match en het enthousiasme voor het werken binnen een internationale omgeving. Je bent als Junior Robot Programmeur iemand die

Bekijk vacature »

Back end developer Python, PHP

Functie Jij als full stack ontwikkelaar zult komen te werken samen met 1 PHP ontwikkelaar een PO en een flexibele schil aan ontwikkelaars . Samen ga je ervoor zorgen dat de huidige producten doorontwikkeld worden. De marketplace is geschreven in PHP Laravel en in de front end React. De roostersoftware is ontwikkeld in Python in combinatie met React in de front end. Jij zult voornamelijk (lees 75%) werken aan de roostersoftware. Momenteel ligt de uitdaging in het feit dat de roostersoftware breder schaalbaar moet worden zodat het voor meerdere flexwerkers ingezet kan worden. Verder willen ze financiële koppelingen gaan maken

Bekijk vacature »

Senior Python Developer

Over de functie Als Python Software Developer onderhoud je de bestaande code en implementeer je nieuwe functionaliteit. Je bent constructief en betrokken en draagt nieuwe ideeën aan. Dat geldt natuurlijk voor de code base en techniek, maar ook voor gebruikersfunctionaliteit en zelfs voor hoe het team zich organiseert. Zo werk jij aan de energie van vandaag én morgen: Samen met je collega software developers, engineers en projectmanagers verken je de volgende te realiseren functionaliteiten in onze tools. Samen met je collega software developers realiseer je deze functionaliteiten. Je denkt mee over de volgende stappen die we kunnen zetten en waar

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie As a .NET developer you start in a driven and diverse development team. Your team consists of 16 IT professionals, including 7 software engineers. Because your new employer is internationally active, there are also international IT professionals working in the IT department. As a result, the official language is English. As a team you are responsible for a new Cloud Native product. This product runs entirely in Azure with a Progress Database and various Azure Functions. In addition, this product has a JS front-end, a REST API system and a layer in C # .NET. The idea is therefore

Bekijk vacature »

Embedded Hardware Developer

Vacature: Embedded Hardware Developer in Aalsmeer. Ben jij die ervaren Hardware Developer die graag een bijdrage wil leveren aan de ontwikkeling van een duurzamere samenleving? Dan hebben wij een mooie functie voor jou! Voor onze opdrachtgever zijn wij op zoek naar een Embedded Hardware Developer in omgeving Schiphol. Wat ga je doen als Embedded Hardware Developer? Als Hardware Developer ga jij je bezighouden met het ontwikkelen van duurzame energieopslagsystemen voor hybride en volledig elektrisch aangedreven schepen. Jouw dagelijkse werkzaamheden zullen er zo uitzien: Je ontwikkelt ideeën en concepten ter verbetering van het systeem. Je designt schema’s en board layouts in

Bekijk vacature »

Software Developer Mendix / Maatschappelijk Betrok

Dit ga je doen Het bouwen van de Mendix applicaties in samenwerking met jouw team of zelfstandig; Werken met Scrum methodiek; Ontwikkelen van vooruitstrevende oplossingen; Meedenken over nieuwe applicaties en ontwikkelingen; On the job eigen maken van de Mendix omgeving. Hier ga je werken Deze dynamische en snelgroeiende organisatie begeeft zich in de recyclingbranche. Zij nemen op duurzame en efficiënte manier de recycling op zich. Vanwege hun snelle groei zijn zij op zoek naar een young professional die zich graag wilt ontwikkelen als Mendix Developer. Je komt te werken binnen een IT team van +/- 15 medewerkers. Het huidige ‘vaste’

Bekijk vacature »

Front-end Developer

Dit ga je doen Je komt in een DevOps-cultuur te werken waarbij je met je team werkt aan de front-end van diverse brand websites; Het ontwerpen van functionele en grafische ontwerpen die worden geïmplementeerd; Draagt zorg voor het maken van analyses; Je werkt nauw met je collega’s samen en geeft elkaar feedback en suggesties waar nodig; Het uitwerken van vraagstukken die afkomstig zijn van verschillende klanten; Hier ga je werken Deze marktleider op gebied van fietsen en fietservaring is gevestigd in twee provincies, verspreid over meerdere locaties. Jij zult voornamelijk in regio Joure aan de slag gaan. De organisatie doelt

Bekijk vacature »

Senior PHP developer

Functie Als Senior PHP developer heb je een sterke mening over de architectuur van projecten en de processen binnen het team. Je bent de sparringpartner voor je Team Lead. Ook ondersteun je met jouw kennis de minder ervaren developers in jouw team. Ze werken regelmatig aan projecten vanaf scratch en dit geeft ruimte om voor nieuwe technieken te kiezen. Naast het ontwikkelen van software ben je continue bezig om ook jezelf te ontwikkelen. Ze werken met o.a.: PHP, Laravel, Doctrine, PHP Unit, Behat, React, TypeScript, (My)SQL, Postgress, Redis, ElasticSearch, Docker, Nginx, GIT flow, JIRA, AWS. Eisen • HBO werk- en

Bekijk vacature »

Junior Robot Programmeur

Bedrijfsomschrijving: Locatie: regio Eindhoven Deze organisatie ontwikkelt, test & released robots en verzorgt het product lifecycle management, vanaf potloodschets tot implementatie. Producten worden geschikt gemaakt voor seriefabricage. Als Junior Robot Programmeur werk je samen met de Product Engineers, Cost Engineers, Test Engineers, Process Engineers en Workshop Technicians. Ze streven naar robuuste producten die onder uitdagende omstandigheden, over de hele wereld goed blijven functioneren. Lijkt het jou leuk om dagelijks met innovatie bezig te zijn en robots te ontwikkelen in een multidisciplinair team met een projectmatig karakter? Wil je als Junior Robot Programmeur meewerken aan het ontwerpen en ontwikkelen van state

Bekijk vacature »

Senior Fullstack developer wanted! (C#, Java, Angu

Functie Under the guidance of 3 account managers, one of whom will be your point of contact within your expertise, you will start working for various clients. He or she will help you find a suitable and challenging assignment. Naturally, they will take your situation, experience and (technical) ambitions into account. The assignments last one to two years on average. This allows you to really commit to a project and make an impact as a consultant. Besides the assignment, you will regularly meet your colleagues from the IT department to share knowledge or discuss new trends, for example. Master classes

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Senior Frontend developer

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Bij DPA GEOS werken onze consultants als Frontend Developer in Agile teams bij onze klanten en zijn ze verantwoordelijk voor de grotere webapplicaties. Wil jij dit ook, want we zijn op zoek naar enthousiaste Frontend Developers om ons development team te versterken. Je draagt positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam je kijkt verder dan je eigen rol. Eventueel begeleid je ook andere ontwikkelaars in het softwareontwikkelproces. Je gaat webapplicaties maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit

Bekijk vacature »

Junior Outsystems developer

Functie Als junior Outsystems developer wordt jij onderdeel van een multidisciplinair team van 23 software engineers. Ons team werkt agile en termen als Continuous Integration en Continuous Delivery zijn bij ons dagelijkse koek. Wij werken aan uitdagende en afwisselende projecten met als doel onze klanten een totaal oplossing aan te bieden. Als junior Outsystems developer krijg jij bij ons de kans om jezelf te ontwikkelen naar een volwaardige ervaren en gecertificeerde Outsystems developer. Jij een team met ervaren mensen (10+ ervaring) om je heen. Zo heb jij niet het gevoel dat jij meteen in het diepe wordt gegooid en uiteraard

Bekijk vacature »

backend developer

Bouw mee aan de digitale positie van Pro Industry als marktleider in de procestechniek. Beleef succes met je collega's en klanten en wordt onderdeel van onze vriendengroep! Functieomschrijving Als backend developer bij recruitment bedrijf Pro-Industry ga je je bezighouden met het ontwikkelen en onderhouden van systemen en applicaties die gebruikt worden om vacatures te beheren, CV's te verzamelen en kandidaten te matchen met bedrijven. Je zult verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen, testen en implementeren van technische oplossingen die de efficiëntie van de recruitment processen verhogen. Daarnaast zul je ook verantwoordelijk zijn voor het onderhouden van de databases en het verwerken

Bekijk vacature »
Jan Kila

Jan Kila

07/10/2021 16:00:07
Quote Anchor link
File structuur:
htdocs/mvcstruct/
- app/
- public/
- | css/
- | img/
- | js/
- |.htacces
- |index.php

Inhoud .htaccess:
<IfModule mod_rewrite.c>
Options -Multiviews
RewriteEngine On
RewriteBase /mvcstruct/public
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.+)$ index.php?url=$1 [QSA,L]
</IfModule>

Request URL: http://localhost:3000/mvcstruct/
Output:
Index of /mvcstruct
Parent Directory
app/
public/
OK, dat is volgens verwachting.

Request URL: http://localhost:3000/mvcstruct/public/
Output:
Hello World
OK, dat staat in index.php, prima.

Request URL: http://localhost:3000/mvcstruct/public/test.php
Output:
Not Found
The requested URL /mvcstruct/public/test.php was not found on this server.
Dit verwacht ik niet, wat doe ik verkeerd?
De file test.php zit niet in de map public; ik verwacht uitvoering van de RewriteRule en derhalve uitvoeren van index.php.
Wat doe ik verkeerd cq onvoldoende dan wel te veel?

PHP hulp

PHP hulp

09/02/2023 14:46:34

Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

07/10/2021 17:34:40
Quote Anchor link
Wat staat er in je index.php? Is dit Apache die de 404 geeft, of misschien de afhandeling in je index.php?

Jan Kila

Jan Kila

07/10/2021 18:46:30
Quote Anchor link
Wat ik al zei:
Quote:
OK, dat staat in index.php, prima.

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

07/10/2021 18:49:03
Quote Anchor link
Enkel een echo? Of doe je daar nog iets met routing?

Jan Kila

Jan Kila

07/10/2021 18:50:56
Quote Anchor link
Behalve "Hello World", verder helemaal niks.

Toevoeging op 07/10/2021 18:54:28:

Zet ik een file 'test.php' in de map public en dan
Request URL: http://localhost:3000/mvcstruct/public/test.php
Dan gaat ie braaf naar test.php
Wat te verwachten is want nu werken de 'RewriteCond' condities.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2021 21:12:20
Quote Anchor link
Jan Kila op 07/10/2021 16:00:07:
File structuur:
htdocs/mvcstruct/
- app/
- public/
- | css/
- | img/
- | js/
- |.htacces <----- VERKEERD GESPELD
- |index.php

Jan Kila

Jan Kila

07/10/2021 21:26:18
Quote Anchor link
Dat is wel de meest lullige, vandaag.
Niettemin: dank!

Inmiddels componeerde is een .htaccess, met die 's', die de .htaccess files in /app en /public overbodig maakt. Nu alleen nog deze .htaccess in de site_root:
Quote:
<files config.ini>
order allow,deny
deny from all
</files>
RewriteEngine On
Options -Indexes
Options +FollowSymLinks
RewriteBase /mvcstruct
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.*)$ public/index.php?url=$1 [NC,L,QSA]

Ivo P

Ivo P

08/10/2021 09:07:55
Quote Anchor link
ik zou het stukje "?url=$1" achterwege laten, net als QSA.

in index.php heb je toegang tot de url die in de browser getoond wordt via $_SERVER.
In mijn beleving is dat duidelijker.

Misschien ook wel, omdat ik geen urls gebruik met "/foo/test.php", maar iets als https://example.com/foo/test

Via een simpele explode() zou je die url al op kunnen delen in losse elementen en daar je ding mee doen. Zonder er rekening mee te hoeven houden dat iemand zelf al een ?url=xyz opneemt in de aanroep, en dat een deel van de inhoud ook nog url_decoded() nodig kan hebben.

Jan Kila

Jan Kila

08/10/2021 14:36:24
Quote Anchor link
@Ivo,
Quote:
ik zou het stukje "?url=$1" achterwege laten, net als QSA.

Ik wil van die hele .htaccess af, als dat kan.

M'n belangrijkste argument is efficiëntie. Met .htaccess schijnt het zo te zijn dat de server de gehele kerstboom van alle mappen met alle bestanden door fietst; en dat bij elke aanroep van de request URL doet. Dat lijkt me vrij inefficient; de computer is snel zat maar toch alle beetjes helpen.

Quote:
in index.php heb je toegang tot de url

Niet alleen daar, maar in alle documenten die middels "require once" doorgeeft.

Quote:
Misschien ook wel, omdat ik geen urls gebruik met "/foo/test.php", maar iets als https://example.com/foo/test

Ja, en dan via de Router doorsluizen naar het document dat je wilt genereren.

Als ik altijd en overal voortdurend, dus heel erg betrouwbaar, middels $_SERVER['REQUEST_URI'] de requested resource location inclusief de query string kan oppikken, dan is dat prima. Dat scheelt in elk geval het telkens opnieuw uitvoeren van .htaccess.

Toevoeging op 08/10/2021 15:00:11:

Een snelle test leert dat die .htaccess blijkbaar een noodzakelijk kwaad is.

Een Request URL als: "http://localhost:3000/mvcstruct/banaan" levert op:
"
Not Found
The requested URL /mvcstruct/banaan was not found on this server.
"
Ik wil dat een dergelijke URL altijd een vertaling ondergaat naar:" http://localhost:3000/mvcstruct/index.php";
Of wat hetzelfde is naar: "http://localhost:3000/mvcstruct/public/index.php" wanneer je wilt dat de rerouting naar een index.php in een map van de bestandsstructuur gaat.

Daarnaast wil ik een boodschap als:
"
Index of /mvcstruct
Parent Directory
app/
public/
"
nooit verschijnt.
En dat lukt voorzover mij bekend alleen met .htaccess

Voor een andere oplossing houd ik me aanbevolen.

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/10/2021 15:04:21
Quote Anchor link
Een 'kerstboom' aan een hoop regels in .htaccess vermijd je gelukkig nu ook. Nu stuur je alles door naar index.php waarbij je bestaande bestanden en directories negeert. Zelfs bijna alle frameworks doen dit truukje, en dan kan je er wel vanuit gaan dat het efficiënt zal zijn.

Een directory-listing tegengaan moet je sowieso met .htaccess doen, of nog beter: Op server-niveau configureren.

Jan Kila

Jan Kila

08/10/2021 19:54:38
Quote Anchor link
@Arien,
Ik zei dat net iets anders:
Quote:
Met .htaccess schijnt het zo te zijn dat de server de gehele kerstboom van alle mappen met alle bestanden door fietst; en dat bij elke aanroep van de request URL doet.

Zo'n MVC-applicatie heeft al snel een 'kerstboom' aan bestanden; en daar moet .htaccess telkens en telkens weer opnieuw bij elke request doorheen ploegen.
Tenminste, als ik het goed heb begrepen; correct me if I'm wrong, please.

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/10/2021 19:58:22
Quote Anchor link
Volgens mij niet. Dat gaat toch in de routing van je applicatie?
Enige wat .htaccess doet is een soort doorsturen.

Jan Kila

Jan Kila

08/10/2021 20:05:29
Quote Anchor link
Nou als je gelijk hebt, valt het mee.
Maar ik meen juist dat andere te hebben gelezen; en dat is niet gemakkelijk te begrijpen; en het kan ook zijn dat degene die het schreef, het ook niet goed wist.

En ja, het gaat in elk geval in de routing van de applicatie.

En ja, óók .htaccess moet zo'n werk doen, iedere keer opnieuw.

Iemand die er voor heeft gestudeerd mag het zeggen. Vooralsnog houd ik me bij .htaccess want ik weet niet beter.

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/10/2021 20:13:56
Quote Anchor link
Er is ook geen ander alternatief, je wilt immers alles requests doorsturen naar index.php, en dat gebeurt ook. Heb je een link naar dat artikel?

Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

08/10/2021 21:16:16
Quote Anchor link
Als het om een fysieke sub-(sub-sub-)directory gaat, dan kijkt Apache ook in alle bovenliggende directories voor een .htaccess. Als je dus een paar lagen diep zit, dan betekent dat meerdere bestanden waar ie "doorheen moet ploegen".

Als het je eigen server is, en je kunt in de httpd.conf file editen (of conf/extra/httpd-vhosts.conf, of hoe het op jouw server ook ingestoken is), dan heeft dat verreweg de voorkeur.

Zie ook: https://httpd.apache.org/docs/2.4/howto/htaccess.html

Ivo P

Ivo P

08/10/2021 22:35:12
Quote Anchor link
Dat hele boom doorzoeken zal bedoeld zijn voor de situatie waar je een hele boom aan mappen hebt. Echte mappen.

En dan kan het voorkomen dat je in documentroot een .htaccess hebt, maar ook in /documentroot/scripts en in /documentroot/scripts/inloggen en in /documentroot/scripts/inloggen/queries/

en dan zal apache elk van die mappen de .htaccess gebruiken.

Maar nu heb je een andere situatie met maar 1 .htacces file. (in de documentroot).

En die doet niets als de file bestaat
en bestaat het path niet, dan wordt index.php aangesproken.

Dat is minimaal werk. En ook de enige manier om dit op te pakken

Jan Kila

Jan Kila

08/10/2021 22:35:42
Quote Anchor link
@Arien,
Nee, ik heb geen artikel; het is ook al vrij lang geleden dat ik dit heb gelezen.

@Rob,
Het is een remote host, daar mag ik met m'n vingers vanaf blijven.

Toevoeging op 08/10/2021 22:38:03:

@Ivo,
Je stelt me gerust, dank!

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.