.htacces vraag

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar PHP

Functie omschrijving Full Stack Software Ontwikkelaar gezocht! Voor een bedrijf in de regio van Ermelo zijn wij op zoek naar een Software Ontwikkelaar die gaat bijdragen aan het door ontwikkelen, onderhouden en optimaliseren van SaaS applicatie van dit bedrijf. Hierbij ga jij voor- en samenwerken met de klanten van de organisatie, het is hierbij dus van groot belang dat je communicatief vaardig bent en dat je beschikt over beheersing van zowel de Nederlandse als Engelse taal. Bedrijfsprofiel Waar ga je werken? Altijd al in een echt familiebedrijf willen werken? Dan is dit je kans! Het bedrijf waar je komt te

Bekijk vacature »

Digital Agency is looking for PHP developers!

Functie The team currently has 20 colleagues, consisting of developers (front and backend) and the operations team, which also includes management and two scrum masters. They are looking for a PHP developer who is able to work independently. You will work in one of the three scrum teams and start working on a project for the customer. The interesting thing about this is that you do have variety in terms of work, but at the same time continuously work for existing customers. This also gives you the opportunity to really go into depth and develop innovative technical solutions. In terms

Bekijk vacature »

Java Front-end Developer

Dit ga je doen Ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten in Java met tools als Springboot, MS SQL Server (T-SQL) en JavaScript; Het onderhouden van de (web-)applicaties binnen een complexe omgeving; Werken aan de migratie van een monolithisch systeem naar een architectuur gebaseerd op Kubernetes; Code reviews met collega's en actieve kennisuitdelingsessies voeren; Het uitvoeren van unit- en systeemtests Experimenteren met nieuwe tools en technieken. Hier ga je werken Binnen deze organisatie kom je te werken op de afdeling die gegevens verzamelt vanuit het hele land. Denk hierbij aan vertrouwelijke persoonsgegevens. Het team verwerkt al deze data met als doel het waarborgen

Bekijk vacature »

Embedded Software Developer

Functie omschrijving Ben jij een Embedded Software Developer die affiniteit heeft met de allernieuwste technieken? Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Gouda zijn wij op zoek naar een Embedded Software developer. Binnen deze rol houdt jij je bezig met alle werkzaamheden die nodig zijn om een functionaliteit te bouwen. Denk aan ontwerpen, architectuur, programmeren en algoritmes. Je voert test en validatie werkzaamheden uit bij de implementatie bij de klant. Ben jij enthousiast en een echte team player? Lees dan snel verder en laat wat van je horen! Bedrijfsprofiel Onze opdrachtgever bestaat uit een groot aantal creatieve en ambitieuze ontwikkelaars. Ze

Bekijk vacature »

.NET developer

Klaar voor een nieuwe uitdaging? Welke technologieën gaan schuil achter de dagelijkse energievoorziening? Als senior .NET developer bij Kenter maak jij samen met je team het verschil, zowel voor de interne organisatie als voor eindklanten. Samen bouwen jullie aan innovatieve dienstverlening met behulp van de nieuwste technologieën en tools. Het is een functie met veel vrijheid, goede arbeidsvoorwaarden én je draagt jouw steentje bij aan de energietransitie. Klinkt dit als iets voor jou? Lees dan verder of solliciteer direct! Wat ga je doen als senior .NET developer? Als senior .NET developer bij Kenter (onderdeel van Alliander) ben je van onschatbare

Bekijk vacature »

C# .NET Developer

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een C# .NET Developer voor een leuke opdrachtgever in de omgeving van Hilversum! Voor een leuk bedrijf in de omgeving van Hilversum zijn wij op zoek naar een Back-end developer die klaar is voor een nieuwe uitdaging. Ben jij iemand die graag aan verschillende projecten werkt en het ook leuk vindt om bij klanten op bezoek te gaan? Dan ben jij de perfecte kandidaat! Deze functie is erg divers, je moet dus goed kunnen schakelen. Je komt te werken in een klein team van developers. Binnen het bedrijf hangt er een gemoedelijke informele

Bekijk vacature »

Junior/medior Back end developer PHP, Laravel

Functie Jij als ontwikkelaar komt te werken in een team bestaande uit 4 back end programmeurs, 2 vormgevers/ Front end developers en een online marketeer. Qua persoonlijkheden is het team erg gevarieerd van sportfanaten tot gameliefhebbers en Golfers. Een ding heeft iedereen hier gemeen; Passie voor goede code. In jouw rol zul je voor veel van je tijd je bezig houden met het ontwikkelen van maatwerk features en applicaties. Daarnaast hebben wij op aanvraag ook wel eens een website of onderhoudsklusje, die opgepakt moet worden en hier ben jij ook niet vies van. Jij als full stack developer zult dus

Bekijk vacature »

Front-end React developer

Functie Het frontend team bestaat momenteel uit 4 dedicated front-enders en is hard aan het groeien! Ook werken er diverse designers waar je veel mee schakelt. Samen leveren jullie een essentiële bijdrage aan de applicaties die ze voor hun klanten realiseren, jij bent hierin de schakel tussen de eindgebruiker en de slimme backend. Je werkt in het frontend team samen met de backend teams en product owners om te zorgen dat onze applicaties een fijne gebruikerservaring opleveren. Ze werken o.a. met: React, Atomic design, Styled components, JavaScript / TypeScript, NPM, Webpack Blade templates, HTML, SCSS, Git flow. Eisen • HBO

Bekijk vacature »

No-Code Betty Blocks ontwikkelaar

Bedrijfsomschrijving Wil jij de bedrijfsprocessen van klanten revolutionair digitaliseren en optimaliseren zonder beperkt te worden door programmeertalen? Kom werken bij een snelgroeiende en professionele organisatie met een gezonde dosis humor en veel vrijheid om jezelf te ontwikkelen. Als No-Code Betty Blocks ontwikkelaar werk je vanuit ons kantoor in het hart van Nederland, je thuiswerkplek of op locatie bij de klant. We faciliteren de juiste trainingen en ondersteuning zodat je een echte Betty Blocks expert wordt. Naast het werk zijn er bij ons bijzondere events, zoals een jaarlijkse zeildag, een zomerse barbecue en een knus kerstdiner om de grillige maanden door

Bekijk vacature »

Technisch Applicatie ontwikkelaar

Functie omschrijving Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging en zoek jij een informele werkgever waar je zelfstandig kunt werken binnen een leuk IT team, lees dan snel verder want wie weet zijn wij op zoek naar jou! In deze functie werk jij voornamelijk aan: Het onderhouden en ontwikkelen van de IT systemen; Het opzetten van Azure Cloud systemen, denk aan interfaces, hardware op de Cloud, webportalen of BI functies; Werk je aan scripts binnen verschillende software applicaties, denk aan ERP en CAD; Ontwikkel en implementeren je MS PowerApps en Power BI. Bedrijfsprofiel Je komt terecht bij een familiair

Bekijk vacature »

Software Programmeur PHP

Functie Wij zijn op zoek naar een PHP programmeur voor een leuke opdrachtgever in omgeving Alblasserdam. Heb jij altijd al willen werken bij een bedrijf dat veilige netwerkverbindingen levert door middel van veilige oplossingen? Lees dan snel verder. Hoe kan jouw dag er straks uitzien? Je gaat software en webapplicaties ontwikkelen met behulp van de talen C / C++ / PHP. Je gaat technische klussen uitvoeren op locatie bij klanten. Je onderhoudt contact met de projectleider om er zeker van te zijn dat een projecten goed verlopen. Je gaat klanten ondersteunen op het gebied van geleverde software en webapplicaties. Tevens

Bekijk vacature »

Software ontwikkelaar ASP .Net / C#

Functie omschrijving Gezocht! Software ontwikkelaar. Ben jij bekend met termen als ASP .Net, C# en SQL? Ben jij op zoek naar een afwisselende en uitdagende IT-functie binnen de agrarische sector? En omschrijf jij jezelf als zelfstandig, enthousiast en proactief? Dan hebben wij de perfecte functie voor jou! Als Software ontwikkelaar binnen deze organisatie ben je samen met één andere collega verantwoordelijk voor de ontwikkeling en modificatie van het support en controle programma dat binnen dit bedrijf gebruikt wordt. Je gaat hierbij bijdragen aan de vertaling van klantwensen naar effectieve softwareoplossingen. Verder bestaan je werkzaamheden uit: Technische uitwerking van de business

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Als junior .NET ontwikkelaar start jij in ons development team met twee andere .NET developers. Als team werken jullie in scrum en is er iedere ochtend om 11.00 een standup. Jij krijgt als junior .NET ontwikkelaar een inwerk traject dat echt specifiek wordt ingericht op basis van wat jij nodig hebt. Een van de grootste pluspunten bij ons is dat wij binnen ons bedrijf veel (technische) vrijheid geven en juist eigen initiatieven erg stimuleren. Jouw werkzaamheden gaan er bij ons als volgt uit zien: – Het ontwikkelen van nieuwe software samen met interne en eventueel externe ontwikkelaars; – Het

Bekijk vacature »

PHP Developer gezocht!

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een PHP Developer! Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Lees dan snel verder! Voor een organisatie in de regio Utrecht die zich bezighoud met het verbeteren van de medicatieveiligheid zoeken wij een Software Developer. In deze functie zijn wij op zoek naar een slimme en enthousiaste Developer die interesse heeft in farmacie, logistiek en ICT. Daarnaast beschik je over een goed analytisch vermogen en ben je van nature gestructureerd en resultaatgericht. Je moet in deze functie daadkrachtig, flexibel en communicatief goed zijn. Je verantwoordelijkheden bestaan uit: Object georiënteerd programmeren; Werken in

Bekijk vacature »
Jan Kila

Jan Kila

07/10/2021 16:00:07
Quote Anchor link
File structuur:
htdocs/mvcstruct/
- app/
- public/
- | css/
- | img/
- | js/
- |.htacces
- |index.php

Inhoud .htaccess:
<IfModule mod_rewrite.c>
Options -Multiviews
RewriteEngine On
RewriteBase /mvcstruct/public
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.+)$ index.php?url=$1 [QSA,L]
</IfModule>

Request URL: http://localhost:3000/mvcstruct/
Output:
Index of /mvcstruct
Parent Directory
app/
public/
OK, dat is volgens verwachting.

Request URL: http://localhost:3000/mvcstruct/public/
Output:
Hello World
OK, dat staat in index.php, prima.

Request URL: http://localhost:3000/mvcstruct/public/test.php
Output:
Not Found
The requested URL /mvcstruct/public/test.php was not found on this server.
Dit verwacht ik niet, wat doe ik verkeerd?
De file test.php zit niet in de map public; ik verwacht uitvoering van de RewriteRule en derhalve uitvoeren van index.php.
Wat doe ik verkeerd cq onvoldoende dan wel te veel?
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 18:33:38
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

07/10/2021 17:34:40
Quote Anchor link
Wat staat er in je index.php? Is dit Apache die de 404 geeft, of misschien de afhandeling in je index.php?
 
Jan Kila

Jan Kila

07/10/2021 18:46:30
Quote Anchor link
Wat ik al zei:
Quote:
OK, dat staat in index.php, prima.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

07/10/2021 18:49:03
Quote Anchor link
Enkel een echo? Of doe je daar nog iets met routing?
 
Jan Kila

Jan Kila

07/10/2021 18:50:56
Quote Anchor link
Behalve "Hello World", verder helemaal niks.


Toevoeging op 07/10/2021 18:54:28:

Zet ik een file 'test.php' in de map public en dan
Request URL: http://localhost:3000/mvcstruct/public/test.php
Dan gaat ie braaf naar test.php
Wat te verwachten is want nu werken de 'RewriteCond' condities.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2021 21:12:20
Quote Anchor link
Jan Kila op 07/10/2021 16:00:07:
File structuur:
htdocs/mvcstruct/
- app/
- public/
- | css/
- | img/
- | js/
- |.htacces <----- VERKEERD GESPELD
- |index.php
 
Jan Kila

Jan Kila

07/10/2021 21:26:18
Quote Anchor link
Dat is wel de meest lullige, vandaag.
Niettemin: dank!

Inmiddels componeerde is een .htaccess, met die 's', die de .htaccess files in /app en /public overbodig maakt. Nu alleen nog deze .htaccess in de site_root:
Quote:
<files config.ini>
order allow,deny
deny from all
</files>
RewriteEngine On
Options -Indexes
Options +FollowSymLinks
RewriteBase /mvcstruct
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.*)$ public/index.php?url=$1 [NC,L,QSA]
 
Ivo P

Ivo P

08/10/2021 09:07:55
Quote Anchor link
ik zou het stukje "?url=$1" achterwege laten, net als QSA.

in index.php heb je toegang tot de url die in de browser getoond wordt via $_SERVER.
In mijn beleving is dat duidelijker.

Misschien ook wel, omdat ik geen urls gebruik met "/foo/test.php", maar iets als https://example.com/foo/test

Via een simpele explode() zou je die url al op kunnen delen in losse elementen en daar je ding mee doen. Zonder er rekening mee te hoeven houden dat iemand zelf al een ?url=xyz opneemt in de aanroep, en dat een deel van de inhoud ook nog url_decoded() nodig kan hebben.
 
Jan Kila

Jan Kila

08/10/2021 14:36:24
Quote Anchor link
@Ivo,
Quote:
ik zou het stukje "?url=$1" achterwege laten, net als QSA.

Ik wil van die hele .htaccess af, als dat kan.

M'n belangrijkste argument is efficiëntie. Met .htaccess schijnt het zo te zijn dat de server de gehele kerstboom van alle mappen met alle bestanden door fietst; en dat bij elke aanroep van de request URL doet. Dat lijkt me vrij inefficient; de computer is snel zat maar toch alle beetjes helpen.

Quote:
in index.php heb je toegang tot de url

Niet alleen daar, maar in alle documenten die middels "require once" doorgeeft.

Quote:
Misschien ook wel, omdat ik geen urls gebruik met "/foo/test.php", maar iets als https://example.com/foo/test

Ja, en dan via de Router doorsluizen naar het document dat je wilt genereren.

Als ik altijd en overal voortdurend, dus heel erg betrouwbaar, middels $_SERVER['REQUEST_URI'] de requested resource location inclusief de query string kan oppikken, dan is dat prima. Dat scheelt in elk geval het telkens opnieuw uitvoeren van .htaccess.



Toevoeging op 08/10/2021 15:00:11:

Een snelle test leert dat die .htaccess blijkbaar een noodzakelijk kwaad is.

Een Request URL als: "http://localhost:3000/mvcstruct/banaan" levert op:
"
Not Found
The requested URL /mvcstruct/banaan was not found on this server.
"
Ik wil dat een dergelijke URL altijd een vertaling ondergaat naar:" http://localhost:3000/mvcstruct/index.php";
Of wat hetzelfde is naar: "http://localhost:3000/mvcstruct/public/index.php" wanneer je wilt dat de rerouting naar een index.php in een map van de bestandsstructuur gaat.

Daarnaast wil ik een boodschap als:
"
Index of /mvcstruct
Parent Directory
app/
public/
"
nooit verschijnt.
En dat lukt voorzover mij bekend alleen met .htaccess

Voor een andere oplossing houd ik me aanbevolen.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/10/2021 15:04:21
Quote Anchor link
Een 'kerstboom' aan een hoop regels in .htaccess vermijd je gelukkig nu ook. Nu stuur je alles door naar index.php waarbij je bestaande bestanden en directories negeert. Zelfs bijna alle frameworks doen dit truukje, en dan kan je er wel vanuit gaan dat het efficiënt zal zijn.

Een directory-listing tegengaan moet je sowieso met .htaccess doen, of nog beter: Op server-niveau configureren.
 
Jan Kila

Jan Kila

08/10/2021 19:54:38
Quote Anchor link
@Arien,
Ik zei dat net iets anders:
Quote:
Met .htaccess schijnt het zo te zijn dat de server de gehele kerstboom van alle mappen met alle bestanden door fietst; en dat bij elke aanroep van de request URL doet.

Zo'n MVC-applicatie heeft al snel een 'kerstboom' aan bestanden; en daar moet .htaccess telkens en telkens weer opnieuw bij elke request doorheen ploegen.
Tenminste, als ik het goed heb begrepen; correct me if I'm wrong, please.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/10/2021 19:58:22
Quote Anchor link
Volgens mij niet. Dat gaat toch in de routing van je applicatie?
Enige wat .htaccess doet is een soort doorsturen.
 
Jan Kila

Jan Kila

08/10/2021 20:05:29
Quote Anchor link
Nou als je gelijk hebt, valt het mee.
Maar ik meen juist dat andere te hebben gelezen; en dat is niet gemakkelijk te begrijpen; en het kan ook zijn dat degene die het schreef, het ook niet goed wist.

En ja, het gaat in elk geval in de routing van de applicatie.

En ja, óók .htaccess moet zo'n werk doen, iedere keer opnieuw.

Iemand die er voor heeft gestudeerd mag het zeggen. Vooralsnog houd ik me bij .htaccess want ik weet niet beter.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/10/2021 20:13:56
Quote Anchor link
Er is ook geen ander alternatief, je wilt immers alles requests doorsturen naar index.php, en dat gebeurt ook. Heb je een link naar dat artikel?
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

08/10/2021 21:16:16
Quote Anchor link
Als het om een fysieke sub-(sub-sub-)directory gaat, dan kijkt Apache ook in alle bovenliggende directories voor een .htaccess. Als je dus een paar lagen diep zit, dan betekent dat meerdere bestanden waar ie "doorheen moet ploegen".

Als het je eigen server is, en je kunt in de httpd.conf file editen (of conf/extra/httpd-vhosts.conf, of hoe het op jouw server ook ingestoken is), dan heeft dat verreweg de voorkeur.

Zie ook: https://httpd.apache.org/docs/2.4/howto/htaccess.html
 
Ivo P

Ivo P

08/10/2021 22:35:12
Quote Anchor link
Dat hele boom doorzoeken zal bedoeld zijn voor de situatie waar je een hele boom aan mappen hebt. Echte mappen.

En dan kan het voorkomen dat je in documentroot een .htaccess hebt, maar ook in /documentroot/scripts en in /documentroot/scripts/inloggen en in /documentroot/scripts/inloggen/queries/

en dan zal apache elk van die mappen de .htaccess gebruiken.

Maar nu heb je een andere situatie met maar 1 .htacces file. (in de documentroot).

En die doet niets als de file bestaat
en bestaat het path niet, dan wordt index.php aangesproken.

Dat is minimaal werk. En ook de enige manier om dit op te pakken
 
Jan Kila

Jan Kila

08/10/2021 22:35:42
Quote Anchor link
@Arien,
Nee, ik heb geen artikel; het is ook al vrij lang geleden dat ik dit heb gelezen.

@Rob,
Het is een remote host, daar mag ik met m'n vingers vanaf blijven.

Toevoeging op 08/10/2021 22:38:03:

@Ivo,
Je stelt me gerust, dank!
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.