HTML5 - symbool <input>

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

George van Baasbank

George van Baasbank

29/05/2012 17:18:58
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Voor mijn site wil ik de volgende zaak regelen:

Als een postcode (moet) worden ingevuld van is de enige juiste invoer volgens het sjabloon 9999 AA, oftewel 4 cijfers, een spatie en twee HOOFDletters.
Weet iemand hoe ik dit kan realiseren? Het symbool <input> kent geen sjablonen


George
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 05:06:08
 
Reshad F

Reshad F

29/05/2012 17:25:26
Quote Anchor link
html5 heeft hier inderdaad geen sjabloon voor. je kan dit doen met een preg_match
 
Wouter J

Wouter J

29/05/2012 17:55:58
Quote Anchor link
HTML5 kent wel sjablonen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<input type=text pattern="\d{4} [A-Z]{2}" name=postcode title="Een postcode bestaat uit 4 cijfers gevolgt door een spatie en daar 2 hoofdletters">

Alleen dat werkt nog niet in elk browser, dus controleer ook altijd in PHP of JS!
 
George van Baasbank

George van Baasbank

29/05/2012 18:23:51
Quote Anchor link
Wouter,

Is Pattern een optie van het <input>-element?

Toevoeging op 29/05/2012 18:30:41:

Reshadd gaf aan om met preg_match aan de gang te gaan. Ik heb geen flauw idee wat de functie doet en hoe ik dit moet inpassen in mijn PHP. Ik wil dit soort functies eigenlijk als eigen functie opnemen in mijn bibliotheek
 
Reshad F

Reshad F

29/05/2012 18:56:27
Quote Anchor link
http://www.phphulp.nl/php/forum/topic/pregmatch-postcode/73556/last/ kijk hier eens dit was een soortgelijke vraag met een goede oplossing dmv preg_match
 
Roel -

Roel -

29/05/2012 20:46:19
Quote Anchor link
Wouter J op 29/05/2012 17:55:58:
HTML5 kent wel sjablonen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<input type=text pattern="\d{4} [A-Z]{2}" name=postcode title="Een postcode bestaat uit 4 cijfers gevolgt door een spatie en daar 2 hoofdletters">

Alleen dat werkt nog niet in elk browser, dus controleer ook altijd in PHP of JS!


Ik hoop dat je bedoelt PHP en JS.
 
Wouter J

Wouter J

29/05/2012 22:20:32
Quote Anchor link
Roel, waarom zou je met beide controleren? 1 van die 2 is genoeg hoor.
 
Andre Sep

Andre Sep

29/05/2012 22:25:31
Quote Anchor link
javascript is een gemakkelijke manier van valideren en je kan een gebruiker/bezoeker beter en amkkelijker en mooier laten zien wat hij fout doet.

php is noodzakelijk! niet iedereen heeft javascript ingeschakeld en er zijn zelfs nog browsers in de omloop die het niet ondersteunen dacht ik (zijn wel oude browsers).

wat mij nu net te binnen schiet: is het niet mogelijk om de php-validatie in het no-script van een pagina te zetten? dan kan je voor die mensen die geen js hebben gewoon gegevens controleren en aangeven wat er fout gaat. anders doet de js het wel?
 
Terence Hersbach

Terence Hersbach

30/05/2012 09:07:35
Quote Anchor link
@Andre, je kunt php code niet 'inline' uitvoeren zoals javascript dat doet. Waar je het in je html zet (liever helemaal geen php in de html, maargoed), maakt dan niet uit.

Als je wilt valideren is php vereist en javascript een nicetohave en gebruiksvriendelijker voor je bezoekers. Javascript kan je met wat extensies of bij sommige browsers helemaal makkelijk via het menu uitschakelen nadat je de pagina hebt ingeladen.

Nog even een toevoeging:
Dit geld ook als je via html5 valideert.
Gewijzigd op 30/05/2012 09:08:32 door Terence Hersbach
 
Wouter J

Wouter J

30/05/2012 11:12:04
Quote Anchor link
Terence, JS is makkelijk uit te schakelen maar dat gebeurd echt bijna nergens. Binnenkort bouw ik mijn website om tot een lab zodat ik dit soort dingen echt kan testen, maar het gebeurd echt nauwelijks volgens mij.

HTML5 valideren kun je niet uitschakelen, maar in sommige browsers werkt het nog niet (meer info). Daarom zei ik ook dat je beter JS of PHP ernaast kunt hebben om zeker te zijn van je taak.

George:
Is Pattern een optie van het <input>-element?

Ja, anders vertel ik het niet...

George:
Reshadd gaf aan om met preg_match aan de gang te gaan. Ik heb geen flauw idee wat de functie doet en hoe ik dit moet inpassen in mijn PHP. Ik wil dit soort functies eigenlijk als eigen functie opnemen in mijn bibliotheek

Kijk eens bij de PHP documentatie over wat hij teruggeeft en wanneer: preg_match
Vervolgens plaats je als pattern (eerste parameter) die string die ik gaf met / ervoor en erna en als 2e parameter de value van het inputveld.
 
Terence Hersbach

Terence Hersbach

30/05/2012 14:51:34
Quote Anchor link
Wouter J op 30/05/2012 11:12:04:
Terence, JS is makkelijk uit te schakelen maar dat gebeurd echt bijna nergens.


Gaat er niet om dat het bijna nooit gebeurd, gaat er om dat je geen rare waardes toegestuurd krijgt van kwaadwillende gebruikers. Puur veiligheid en zeker zijn over wat voor zooi je toegestuurd krijgt.
En ja, die HTML5 validatie kan je ook wel omzeilen hoor :)
 
George van Baasbank

George van Baasbank

30/05/2012 19:05:42
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Na jullie suggesties goed te hebben doorgelezen heb ik de volgende functie ontwikkeld om een ingevoerde postcode zo volledig mogelijk te checken en te converteren.
Opmerkingen en suggesties zijn van harte welkom

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
function ValideerPostcode($cPostcode) {
    // Haal alle verboden tekens er uit
    $cVerboden = array(" ","@","#","$","%","^","&","*","(",")","<",">","?","'","-","_","!",",");
    $cVervangen = "";
    $cPostcode = str_replace($cVerboden,$cVervangen,$cPostcode);
    // Converteer de letters naar HOOFDletters
    $cPostcode = strtoupper($cPostcode);
    // Controleer of de overgebleven string uit 6 posities bestaat
    if(strlen($cPostcode != 6)) {
        $lPostcode = false;
    } else {
        // Lengte postcode is ok
        // Zet de postcode in juist format (9999 AA)
        $cPostcode = substr($cPostcode,0,4)." ".substr($cPostcode,4,2);
        if(!preg_match('/^[1-9]{1}[0-9]{3} [A-Z]{2}$/', $cPostcode)) {
            $lPostcode = false;
        } else {
            $lPostcode = true;
        }
    }
    
    return($lPostcode);
}
 
Terence Hersbach

Terence Hersbach

30/05/2012 22:59:55
Quote Anchor link
Je zou hem nog wat strikter kunnen maken. De letters van een postcode kunnen nooit F, I (i), O, Q, U en Y zijn. Tevens is een spatie er tussen niet door iedereen gebruikt en zou hem daar niet op laten falen.
 
Eddy E

Eddy E

31/05/2012 08:13:09
Quote Anchor link
Maar jij wilt hem (waarschijnlijk) zonder spaties (gezien je strlen() ), dus moet je zelf even de spatie weghalen.
Laat het ze gerust typen, en bouw het zelf om.
Net als hoofdletters... als mensen het klein typen is dat toch geen probleem?

En de genoemde letters van Terence Hersbach is inderdaad zeker iets om mee te nemen.
 
- Mark -

- Mark -

31/05/2012 10:07:07
Quote Anchor link
Volgens wikipedia zijn die letters wel mogelijk. Er zijn echter wel een drietal letter combinaties die niet mogen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.