Hulp gevraagd bij studiekeuze

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Jens

Jens

17/07/2008 16:58:00
Quote Anchor link
Het is niet het juiste topic misschien, mijn excuses daarvoor.

Ik heb zonet het secundair onderwijs afgemaakt (Wetenschappen - Wiskunde) en ik ben van plan om "iets" in de Informatica verder te gaan studeren. Ik heb al veel brochures doorbladerd en vele sites afgesurfd.
Toch weet ik nog altijd niet wat ik nu het beste kan studeren met het oog op de toekomst.

Zo komen de volgende vragen bij me op:
- Multimedia scripttalen of niet?
- Bedrijfsmanagement erbij nemen of niet?
- Altijd werk te vinden?
- Applicatieontwikkeling, netwerkbeheer of softwaremanagement?
- Goed loon?

Ik lig er vele nachten wakker van en de tijd begint stilaan te dringen. Ik kan alle informatie vast en zeker gebruiken. Aangezien PHPHulp toch wel een verzamelpunt is van allerlei informatici (vooral dan PHP scripters), leek het mij handig jullie ervaringen/meningen te vragen.

Dank bij voorbaat!
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 03:25:05
 
Onbekend Onbekend

Onbekend Onbekend

17/07/2008 17:03:00
Quote Anchor link
Als je veel klanten hebt en ook goeie, dan kun je als webdesigner/-developer goed je brood verdienen.

Netwerkbeheerder zijn lijkt me wel leuk.

Eerst wilde ik ook wat gaan doen in ICT, maar toen kwam die reclame op TV van de luchtmacht, nu mik ik op straaljagerpiloot (jaaaa ^^).
 
Jens

Jens

17/07/2008 17:08:00
Quote Anchor link
Ja, vliegtuigje vliegen is ook leuk natuurlijk en ik wil je dromen niet stukslaan maar:
- Enorm dure opleiding
- Vaak je vrouw en kinderen niet zien.
- Medische schifting
- Vliegtuigjes kunnen ook vallen :P
 
Jens V

Jens V

17/07/2008 17:08:00
Quote Anchor link
Beste Jens,
We hebben blijkbaar meer dan onze naam gemeen.
Ik ben ook sinds juni afgestudeerd in Wetenschappen Wiskunde 6 uur. Mijn interesses gaan ook uit naar informatica. Ik heb lang liggen twijfelen tussen Industrieel Ingenieur en Informatica. Het is na veel denken en wakker liggen informatica geworden. Hoe ik de beslissing heb gemaakt? Geen idee... Ik weet wel dat op een dag ik iets had van "En nu hak ik de knoop door en wordt het informatica".

Probeer dus eens goed te denken aan wat je wilt doen, wat je graag doet, en wat eventueel een hobby van je is, en dan kom je er vanzelf uit.

Mvg,
Jens V.
 
- wes  -

- wes -

17/07/2008 17:13:00
Quote Anchor link
Fuck goed loon en leuke brochures. Je moet doen wat JIJ leuk vind om te doen!

Anders zit je er mooi mee, baan waar je met tegenzin heengaat elke dag, voor die 100,- per maand extra
 
Onbekend Onbekend

Onbekend Onbekend

17/07/2008 17:23:00
Quote Anchor link
Jens schreef op 17.07.2008 17:08:
Ja, vliegtuigje vliegen is ook leuk natuurlijk en ik wil je dromen niet stukslaan maar:
- Enorm dure opleiding
- Vaak je vrouw en kinderen niet zien.
- Medische schifting
- Vliegtuigjes kunnen ook vallen :P


- Opleiding krijg je van de staat
- Die vrouw zie ik echt wel
- Ik voldoe redelijk aan de eisen volgens mij
- Vliegtuigjes vallen niet als ik ze bestuur
 
- wes  -

- wes -

17/07/2008 17:28:00
Quote Anchor link
Ze nemen geen nerdjes aan tommy :)

En flightsimulator 1 t/m 5 uitgespeeld hebben geeft je GEEN goede vliegervaring :))
 
Onbekend Onbekend

Onbekend Onbekend

17/07/2008 17:35:00
Quote Anchor link
Ik heb dat niet eens grapjas..

En ik ben niet wie je denkt dat ik ben.. ;) Misschien ben ik wel.. uhh.. je buurman ofzo
 
--

--

17/07/2008 19:39:00
Quote Anchor link
Die uitgezakte oude knar die zichzelf 'Golden Eagle' noemt? Dat is mijn buurman tenminste. xD
 
Nicoow Unknown

Nicoow Unknown

17/07/2008 19:45:00
Quote Anchor link
Ik heb zelf gekozen voor software engineering,,
Dit is aan de NHL,,
Je hebt daar nog wel meer leuke opleidinging vind ik,,
Zo was ik ook erg geintreseerd in Cybercrime (en het plegen daarvan =P)
Je hebt ook nog Communication & Multimedia design,, maar dat is denk ik niet echt wat je zoekt..
Hier nog een linkje
http://www.nhl.nl/nhl_nl/voltijd/techniek/engineering/index.xml
 
Bo az

Bo az

17/07/2008 20:04:00
Quote Anchor link
Zelf doe ik Informatica in Arnhem (HAN) en ik kan het zeker aanbevelen.

Het eerste jaar krijg je verschillende vakken zo krijg je van alle drie de i (i, bi en ti) richtingen iets mee. Hoewel het in verhouding wel veel programmeren is, dus het is fijn als dat je ligt.

Daarna kan je zelf je studie inrichten door een keuze van 3 van de totaal 14 semesters te kiezen. Hier zitten helaas wel een aantal voorwaarden aan, maar je hebt dus wel de kans om iets te kiezen wat je leuk vindt en als het goed is heb je wel een idee na het eerste jaar.

Ik kan het natuurlijk niet met andere opleidingen vergelijken, maar mij bevalt het prima.
 
Jens

Jens

17/07/2008 23:19:00
Quote Anchor link
Bedankt voor de reacties allemaal!
Stel dat ik voor de richting "Software Management" zou kiezen en dus vooral programmeren geleerd krijg. Zijn er hier onder jullie mensen die hun eigen bedrijfje hebben of die ergens management zijn in een bedrijf? Of kan je enkel met programmeerkennis thuis zitten, googlen naar een klant en een website scripten?
 
- wes  -

- wes -

18/07/2008 08:51:00
Quote Anchor link
Mijn buurman is homo... weet je zeker dat je mijn buurman wil zijn tommy? :)
 
Danny K

Danny K

18/07/2008 09:32:00
Quote Anchor link
nico schreef op 17.07.2008 19:45:
Ik heb zelf gekozen voor software engineering,,
Dit is aan de NHL,,
Je hebt daar nog wel meer leuke opleidinging vind ik,,
Zo was ik ook erg geintreseerd in Cybercrime (en het plegen daarvan =P)
Je hebt ook nog Communication & Multimedia design,, maar dat is denk ik niet echt wat je zoekt..
Hier nog een linkje
http://www.nhl.nl/nhl_nl/voltijd/techniek/engineering/index.xml


Daar zit ik ook op school. Studie: informatica, 3e jaar. Met minor Cybercrime ;)
 
Ryan

Ryan

18/07/2008 15:35:00
Quote Anchor link
Als je echt wilt leren programmeren raad ik je aan voor Universiteit te gaan en zelf daarnaast heel veel coden/lezen.

Heb zelf HBO gedaan en niveau daar was echt lachwekkend laag. Er veel tijd besteed aan projecten, waardoor de meeste studenten een lage technische niveau bezitten. Ook is het algemene niveau van leraren niet al te hoog, ze weten vaak net aan genoeg om les te kunnen geven aan je.
 
Winston Smith

Winston Smith

18/07/2008 18:46:00
Quote Anchor link
wes schreef op 17.07.2008 17:13:
Fuck goed loon en leuke brochures. Je moet doen wat JIJ leuk vind om te doen!

Anders zit je er mooi mee, baan waar je met tegenzin heengaat elke dag, voor die 100,- per maand extra
Wes lult vaak maar een eind weg, maar soms (heel soms) komt er wel eens iets zinnigs uit! :)

Je weet zelf wel wat je nou precies leuk vindt aan informatica en waarmee je het liefste bezig zou zijn. Op basis daarvan moet je je keuze maken. Kijk wel goed ook naar de inhoud van de programma's (titels zijn vaak misleidend) en loop als dat kan eens een dagje mee (en bedenk dan dat ze het bij meeloopdagen vaak net iets leuker proberen te maken dan het in werkelijkheid is).
 
Jens

Jens

18/07/2008 21:13:00
Quote Anchor link
Ja, dat begrijp ik.
Stel dat ik voor de richting "Software Management" zou kiezen en dus vooral programmeren geleerd krijg. Zijn er hier onder jullie mensen die hun eigen bedrijfje hebben of die ergens management zijn in een bedrijf? Of kan je enkel met programmeerkennis thuis zitten, googlen naar een klant en een website scripten?
 
Arend a

Arend a

18/07/2008 21:53:00
Quote Anchor link
Over het algemeen zijn universiteiten theoretischer ingericht met meer bijvoorbeeld wiskunde. Hiermee doe je meer achtergrondkennis en inzicht op. Bij een hogeschool zal de nadruk meer op praktische zaken liggen.

Quote:
Zo komen de volgende vragen bij me op:
- Multimedia scripttalen of niet?
- Bedrijfsmanagement erbij nemen of niet?
- Altijd werk te vinden?
- Applicatieontwikkeling, netwerkbeheer of softwaremanagement?
- Goed loon?


Bedrijfsmanagement zal misschien handig zijn, maar zulke kennis kan je ook in de praktijk op doen. Ik zou me nu nog geen zorgen maken over werk en meer over wat je eigenlijk interesseert. Iets wat je interesseert is veel leuker om te leren dan iets wat je er bij neemt omdat je er misschien wel geld mee gaat verdienen (omdat het nu goed in de markt ligt). Naast dat tegen de tijd dat je afgestudeerd bent de markt misschien wel totaal anders ligt, heb je nu de kans om jezelf te ontwikkelen. Daarom zou ik je aanraden je geen kopzorgen te maken over geld, maar gebruik te maken van de unieke kans om jezelf te ontwikkelen. De rest van je leven kan je je zorgen maken over geld.
 
Ryan

Ryan

18/07/2008 22:19:00
Quote Anchor link
Ik sluit me bij bovengenoemde replies (coole avatar trouwens Kasper, ergo proxy ben ik nu toevallig aan t kijken :p)

Doe gewoon wat je leuk vindt, overal is wel geld mee verdienen mits je een beetje inzicht heb en goed bent. Voordeel van IT is dat je alle kanten op kan met een diploma. Als je bijv informatica doet kun je zowel programmeur als netwerkbeheerder worden, het ligt eraan waar je interesses liggen. Het belangrijkste is kennis wat je in je eigen tijd op doet. Wil je een goeie programmeur worden moet je gewoon heel veel coden (weet het, val in herhaling).

Je moet trouwens aan jezelf vragen of je echt in de IT wilt werken, dat is namelijk totaal iets anders dan coden als hobby. Nare dingen zoals documentatie, legacy code, veranderingsangst & feeble minded managers komen er helaas ook bij kijken in het bedrijfsleven (dit is iets wat ze je niet vertellen op school, maar wel heel belangrijk om te weten)
 
Nicoow Unknown

Nicoow Unknown

18/07/2008 22:56:00
Quote Anchor link
Ik hoop dat wat ik nu ga doen eindelijk is wat ik wil,,
Na met 2 opleidingen te zijn gestopt word het toch wel eens tijd dat ik iets goeds vind,,
Alleen stom van mij dat ik mijn eerste keuze niet meteen kies.

@Danny,,
Ik wist nog niet dat je Cybercrime ook als minor kon kiezen,,
Maar is het wel een beetje intresant,, of valt het je tegen?
 
Robert Deiman

Robert Deiman

19/07/2008 08:00:00
Quote Anchor link
@Jens

Inderdaad moet je gewoon doen wat je leuk vindt. Ikzelf heb de keuze gemaakt om bedrijfskundige informatica (bi) te doen, waarbij ik het voordeel vind/ vond dat je er veel kanten mee op kan. Van adviseur tot programmeur (in mijn startjaren was alles nog mogelijk, nu is dat minder geworden omdat ze niet meer zelf hun vakken kiezen) en alles wat daar tussenin zit.

Maar de keuze moet niet zijn op: waar kan je veel verdienen, dan moet je de politiek in een groot worden (krijg je nog alles zowat vergoed ook) maar dat terzijde.
Je moet kiezen op wat je leuk vind, en daarbij WEL rekening houden met of je jezelf dat 5 dagen in de week 8 uur per dag ziet doen. Als jij het gevoel hebt dat je dat 1 a 2 dagen in de week wel leuk lijkt, maar dan houdt het ook op moet je er niet eens aan beginnen. (daarom heb ik ook bi gekozen, omdat ik niet alleen maar/ hoofdzakelijk bezig wou zijn met programmeren)

Maak de keuze met je hart, niet teveel met je verstand. In de ICT is momenteel weer heel veel werk, mocht je keuze op programmeur vallen zijn er legio van werkgevers die (in elk geval nu) om je zitten te springen.

Nog een extra tip: Probeer tijdens je studie een baantje te krijgen in je studie- en uiteindelijke werkrichting. Die mensen zijn vaak erg gewild bij bedrijven (relatief goedkoop, voor jou zal het wel goed verdienen) en je kan dan ook vaak daar stage doen en/ of uiteindelijk blijven werken.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.