ID Auto_Increment & Primaire sleutel

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Omar M

Omar M

02/07/2008 10:47:00
Quote Anchor link
Hallo

Ik heb gister een video tut gevolgt en daar leerde je met databases. Maar alsnog heb ik wat vragen. Auto_Increment betekent toch dat hij automatisch dat krijgt? Bijv. ik heb een id en dat doe ik op auto_increment dan krijgt ie automatisch een id? En wat betekent de Primaire sleutel? Nog een hele domme vraag wat betekent Varchar nou? Iedreen zegt iets anders. De andere gewoon een paar tekens de ander zegt dat je er van alles in kan doen etc? Of is het een ding dat niet word weergeven?

En wat betekent NOT NULL?


Ik wil graag een nieuws systeem maken ik snap hoe dat orderen werkt met DESC etc. Maar ik wil niet dat hij het ID laat zien? Moet ik dat id dan gewoon niet in de HTML Code doen zegmaar?

Sorry voor de rare en noob vraagjes maar ik begin het wel te snappen :D.

Bedankt

OmarM
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Omar M
 
PHP hulp

PHP hulp

23/04/2024 16:16:37
 
Gerben Jacobs

Gerben Jacobs

02/07/2008 10:51:00
Quote Anchor link
Auto Increment is inderdaad dat hij een veld automatisch ophoogt. Dit veld moet dan wel een Primaire Sleutel zijn, ja. Dit betekent eigenlijk dat dit het koppelpunt van de tabel is.

Varchar = variable characters. Er kan dus van alles in.

NOT NULL betekent 'niet leeg'. Dus als je dit instelt moet je altijd een waarde invullen. (Maar MySQL doet hier niet moeilijk over, Pgsql wel, geloof ik)

Met 'SELECT naam, dit, en, dat' kun je opgeven welke velden je wilt. Dus dan laat je 'id' gewoon weg.
 
--

--

02/07/2008 10:57:00
 
Omar M

Omar M

02/07/2008 11:07:00
Quote Anchor link
Maar als ik die nieuws berichten dan zegmaar wil ordenen:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
$nieuws nieuws = mysql_querry("SELECT * FROM news ORDER BY ID DESC LIMIT 10") or die(mysql_error);


Maar dan maak ik zo'n HTML tabel waar het nieuws inkomt. EN dan doe ik gewoon mysql_fetch_array($nieuws). Dan ordent hij het via het id met de nieuweste berichten de laatste 10. Maar ik zou dat dus ook gewoon op naam kunnen doen zo:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
$nieuws nieuws = mysql_querry("SELECT * FROM news ORDER BY titel DESC");


Dan is hij gewoon hetzelfde? Hier zitten wel fouten in maar gewoon even een snel voorbeeld.

Ik wil dan dan de auteur, naam, datum in die HTML tabel komt. Moet dat dan ook gewoon met ene Mysql_fetch_array?

Alvast bedankt!

Omar

En ik zie soms ook Id's bij systemen die zijn wel AI maar niet een Primaire sleutel. Maar waarom geven de varchar dan nooit bijv. een waarde zoals ze bij id bijv. 12 invullen van zoals chars?
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.