Inbreuk handelnamen bij het schrijven van een blog

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Daniel van Seggelen

Daniel van Seggelen

03/06/2021 06:52:59
Quote Anchor link
Beste,

Ik lees dit:

Quote:
Het profiteren van de naam van een concurrent is niet verboden, tenzij je handelsnaam- of merkinbreuk pleegt. Er is namelijk geen algemene regel in de wet dat je andermans bedrijfsnaam niet mag noemen of gebruiken, afgezien van die specifieke rechten. Dit weten we uit het Scheidingsplanner-arrest uit 2011.


https://www.ictrecht.nl/blog/profiteren-van-andermans-bedrijfsnaam-mag-dat

Wat ik wil doen op mijn website is een blog schrijven over dezelfde diensten die ik goedkoper aanbied dan de concurrenten. De concurrenten zijn te duur. Ik wil dan ook aangeven om welke concurrenten het gaat.
Zoals ik het lees, lijkt dit geen inbrek te maken.

Wellicht even een brainstorm, ik zal dit aan een advocaat kunnen vragen, maar die geven ook niet snel overal antwoord op.
 
PHP hulp

PHP hulp

19/03/2024 09:24:04
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

03/06/2021 10:22:51
Quote Anchor link
Vergelijkende reclame maken mag, meeliften mag niet:

https://solv.nl/blog/vergelijkende-reclame-mag-wel-meeliften-mag-niet/

Bedenk dat met name een hogere kwaliteit vaak leidt tot een hogere prijs. Als je alleen de hogere prijs noemt in je vergelijking maar daarbij verzwijgt in welke opzichten je concurrenten beter zijn, doe je mogelijk afbreuk aan hun reputatie. Wanneer je appels met peren vergelijkt, overtreedt je de wet.

Voordat je concurrerende webdesigners of webdevelopers op de korrel neemt, moet je je ervan vergewissen of ze niet inderdaad niet gewoon beter zijn dan jij omdat ze bijvoorbeeld veel hoger zijn opgeleid of veel meer ervaring hebben. Ik zou mijn vingers daar niet aan branden.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

03/06/2021 11:08:20
Quote Anchor link
Het is niet altijd makkelijk om zelf te beoordelen of je handelt in de geest der wet, omdat wetteksten doorgaans interpretatie vragen van vaklui met achtergrondkennis. Mocht je na je publicatie alsnog naar een rechtzaal moeten dan is dat veel kostbaarder dan het even van te voren vragen aan je advocaat.
Als je dat risico denkt te kunnen nemen, bedenk dan ook dat het risico groter wordt naarmate je meer succes hebt.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/06/2021 14:13:41
Quote Anchor link
Je kunt je ook afvragen of het sterk is om concurrenten met naam en toenaam te noemen. Is het niet sterker om uit te gaan van je eigen kracht? Je hebt zelfs kans dat een potentiële klant gaat rondneuzen bij de bedrijven die jij noemt ... puur omdat jij ze noemt. Je stuurt de klant dus letterlijk naar de concurrent.
 
Willem vp

Willem vp

07/06/2021 09:02:21
Quote Anchor link
Ad Fundum op 03/06/2021 11:08:20:
Mocht je na je publicatie alsnog naar een rechtzaal moeten dan is dat veel kostbaarder dan het even van te voren vragen aan je advocaat.

Bedenk ook dat het feit dat je het vooraf met een advocaat hebt overlegd geen garantie is dat je de rechtszaal niet van binnen zult gaan bewonderen.

Sterker nog: zelfs als de rechter zich in jouw voordeel uitspreekt, kan een tegenpartij bezig blijven met hoger beroep en/of andere rechtszaken tegen jou aan te spannen. Het enige dat in dat geval telt is wie de dikste bankrekening heeft, want tegen elke aantijging zul je je moeten verweren. De proceskosten waartoe de tegenstander wordt veroordeeld als hij de rechtszaak verliest zijn forfaitair en dus eigenlijk nooit kostendekkend.

Ozzie PHP op 03/06/2021 14:13:41:
Je kunt je ook afvragen of het sterk is om concurrenten met naam en toenaam te noemen.

Zelf vind ik het inderdaad een zwaktebod om je concurrenten af te kraken. Een bedrijf als Specsavers heeft bij mij daardoor dusdanig veel karmapunten ingeleverd dat je mij daar nooit zult zien binnenlopen. Volgens mij zijn ze alweer een tijdje gestopt met die reclames, maar die negatieve uitstraling blijft nog lang hangen.
Gewijzigd op 07/06/2021 10:28:21 door Willem vp
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.