Indeling van navigatie bij Responsive Webdesign

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

19/01/2016 13:04:10
Quote Anchor link
Op dit moment ben ik bezig met een responsive website, met de basis van het Bootstrap framework.

Nu had ik een aantal praktische vragen over een Response Webdesign (RWD), en de bediening van de elementen van de website. Dit wordt ook de UX, User-Experience genoemd

Wat voor navigatie is tegenwoordig het meest gangbaarst?
Een hamburger-menu (ook sidebar-menu genoemd) waarbij het menu aan de linker- of rechterkant over de website heenschuift of deze de content naar de zijkant duwt? Zie bijvoorbeeld Nu.nl en Tweakers op een telefoon.
Of een menu die vanaf boven uitschuift, zoals in dit voorbeeld?

Met welke hand wordt een smartphone vaak beetgehouden?
Ikzelf houd mijn smartphone altijd met mijn linkerhand beet, waarbij ik die duim dan gebruik om te navigeren en de wijsvinger van mijn rechterhand om rond te klikken waar mijn duim niet toereikend is.

Is deze manier van vasthouden het meest gebruikt? Of wordt de telefoon vaker met een rechterhand vastgehouden? Wat is hierbij dan de beste plek om de toggle-knop voor de navigatie?

Graag was ik benieuwd naar jullie meningen en adviezen. Graag met constructief commentaar :-)
Gewijzigd op 19/01/2016 13:05:38 door - Ariën -
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 21:58:09
 
Eschwin Moerkerken

Eschwin Moerkerken

19/01/2016 13:23:07
Quote Anchor link
Ik neem aan dat het meerendeel van de wereld bevolking rechtshandig is. Ik zelf ben ook rechtshandig en heb dan ook altijd mijn telefoon in mijn rechterhand beet als ik mijn telefoon met 1 hand gebruik.

Mijn voorkeur zou dan uit gaan naar een plaats waar een rechtshandig iemand makkelijk bij kan, in dat geval zou ik dus zeggen rechtsbovenin. Maar ieder voordeel kent zijn nadeel. Je kunt een website nou eenmaal nooit voor iedereen zijn ervaring 100% optimaliseren.

Daarnaast wat het menu betreft ben ik zelf altijd wel voorstander van menu's die uitschuiven vanaf de zijkant (links of rechts). Om de éne of andere reden kies ik er altijd voor om de navigatie vanaf de linkerkant in te laten schuiven. Ik houd daarnaast dan ook geen rekening met de door jou gestelde vragen.
Gewijzigd op 19/01/2016 13:24:29 door Eschwin Moerkerken
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

19/01/2016 13:41:42
Quote Anchor link
Kennen jullie deze al?

Afbeelding

Ik haal hem er even bij omdat deze vorm van mystery meat navigation nog te vaak voorkomt. Bijvoorbeeld links een hamburger en rechts kebab werkt niet altijd even handig, omdat je te vaak naar het verkeerde menu grijpt.

Desalniettemin zou ik enkele ontwerprichtlijnen proberen te volgen: die van de action bar en de app bar voor Android en die van de status bar, navigation bar en toolbar van iOS. De meeste controls werken meestal het makkelijkst als ze werken zoals ze meestal werken…
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.