Index naam

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

SAP ABAP Developer

Dit ga je doen Software ontwikkeling met behulp van o.a. ABAP, Sapscript en Smartforms Maatwerk development op SAP ECC 6.0, in de toekomst S/4 HANA Samenwerken met Business Analisten die functioneel en technisch ontwerpen aanleveren Testen van opgeleverde software Bugfixing Ondersteuning van eindgebruikers Hier ga je werken Onze klant, een internationaal gevestigd productiebedrijf dat mensen blij maakt, is ter versterking op zoek naar een ABAP Developer voor hun SAP team. Het team van 4 mensen verzorgt de ontwikkeling van maatwerk voor de SAP omgeving waar wordt gewerkt met modules SD, FI/CO, PM en MM. Momenteel draait het bedrijf op SAP

Bekijk vacature »

Fullstack Webdeveloper .NET Azure Big Data SaaS

Bedrijfsomschrijving Deze klant van ons is recentelijk onderdeel geworden van een grote moederorganisatie, ze zijn dé partij als het gaat om software maken voor ambitieuze ondernemers, ze maken maatwerk software. Vanuit het fantastisch vormgegeven hightech gebouw te Rotterdam centrum werken ze met zo'n 40 medewerkers aan hoogwaardige software gericht op financiële data, betaalinformatie, maar ook backoffice software. De software wordt webbased, desktop en mobile aangeboden en er worden zeer moderne ontwikkeltechnieken toegepast. Je moet dan denken aan patroonherkenning, Big Data, Machine Learning en OCR. Als Developer, ongeacht je niveau, ga je hier te maken krijgen met de allerleukste kant van

Bekijk vacature »

Software Developer C# / ASP .Net

Functie omschrijving Ben jij een software ontwikkelaar die bekend is met termen ASP .NET, C# en SQL? Lees dan snel verder! Voor een bedrijf binnen de agrarische sector zijn wij namelijk op zoek naar een zelfstandige, enthousiaste en proactieve Software Developer die open staat voor een afwisselende functie met veel uitdaging. Binnen deze organisatie ben jij als Software Developer samen met één andere collega verantwoordelijk voor de ontwikkeling en modificatie van het support en controle programma dat binnen dit bedrijf gebruikt wordt. Hierbij draag jij bij aan de vertaling van klantwensen naar effectieve softwareoplossingen. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor: Schatten

Bekijk vacature »

Team Lead/ Lead developer gezocht (Hands-on, PHP,

Functie Als Team Lead ben je de leider van één van de ontwikkelteams binnen de organisatie. Je leidt als lead developer een goed draaiend team dat werkt aan complexe en duurzame applicaties en API’s. Vanuit je kennis en ervaring ben je in staat het grote plaatje te blijven overzien, en kritisch mee te denken over bijvoorbeeld de architectuur, maar ook de algehele aanpak binnen het project. Je laat je team niet alleen technisch goed functioneren maar ben ook betrokken bij het menselijke aspect. Zo weet jij je collega’s te motiveren en begeleiden in hun dagelijkse werk. Buiten het team ben

Bekijk vacature »

SAP Integratie Ontwikkelaar

Ben jij ambitieus in de verdere ontwikkeling van SAP binnen HANOS, en heb je kennis van SAP PI, CPI (SAP integration suite) en of andere middleware tooling? Dan ben jij mogelijk onze nieuwe SAP Integratie (middleware) Ontwikkelaar! Lees snel verder en solliciteer! Wat ga je doen? Als SAP Financieel Consultant ben je, als deel van een gedreven team van interne SAP consultants, de schakel tussen de gebruikersorganisatie en ICT. Je draagt proactief bij aan een optimale aansluiting van de SAP-functionaliteit (een applicatielandschap met o.a. Suite on HANA, Fiori, Hybris, C4C en BO), op de bedrijfsprocessen. Verder ondersteun je de HANOS

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Back-End Developer in Laravel / PHP

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een Medior PHP Laravel Developer voor een gaaf bedrijf in de omgeving van Amsterdam! Voor een enthousiast team die zich graag bezig houdt met softwareontwikkeling zijn wij op zoek naar versterking. Je werkt in een klein ontwikkelteam en bent zeer betrokken bij alle aspecten van de softwareoplossingen. Van het ontwerpen tot de oplevering. Binnen deze functie ga je aan de slag met het aanpassen, verbeteren en vernieuwen van de logistieke oplossingen. Je krijgt veel te maken met koppelingen naar systemen en de verzoeken van de klant. Je komt terecht in een team, waarbij

Bekijk vacature »

PHP Developer

Dit ga je doen Je werkt nauw samen met het websitebureau aan de ontwikkeling en optimalisering van het internationale platform; Je ziet nieuwe webshops op en voert optimalisaties door; Je bouwt aan technische, functioneel en commercial resultaat; Je vindt het leuk om zelfstandig binnen een internationale organisatie te werken, maar krijgt ook energie om samen met collega's te werken. Hier ga je werken Voor een bedrijf in de regio Rotterdam zijn wij opzoek naar een PHP Developer. Je wordt onderdeel van het communicatieteam en gaat je bezighouden met het optimaliseren van de website van dit internationale bedrijf. Je schakelt veel

Bekijk vacature »

Lead developer

Functie Als Lead developer wordt jij onderdeel van een multidisciplinair team van circa 23 software engineers. Als team werken jullie agile en zijn termen als Continuous Integration en Continuous Delivery dagelijkse koek. Jullie werken aan uitdagende en afwisselende projecten met als doel klanten een totaal oplossing aan te kunnen bieden. Jij wordt verantwoordelijk voor complete projecten waarbij jij als verantwoordelijke zorgt dat het project op de juiste manier blijft draaien. Zo haal jij ook de requirements op bij de klant en kijk jij samen met het team en met de salesafdeling hoeveel uren hiervoor nodig zijn. Daarnaast stuur jij jouw

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als junior .NET ontwikkelaar ga jij aan de slag in één van de 5 IT teams van dit bedrijf. Jullie werken op basis van interne klantprojecten aan voornamelijk webapplicaties. Dit betekent dat jij continu uitgedaagd wordt en veelal met verschillende soorten projecten bezig bent. Het gave is dan ook dat jullie als team samen bekijken welke technieken het beste passen bij het project waar jullie verantwoordelijk voor zijn. Zo kan het zijn dat jij als .NET developer gaat werken aan een project, maar dat jullie als team liever gebruik maken van Haskell of F# om de klus te klaren.

Bekijk vacature »

Java Developer

Java/Kotlin Developer Ben jij een ervaren Java/Kotlin developer met een passie voor het automatiseren van bedrijfsprocessen? Wil je graag deelnemen aan uitdagende projecten bij aansprekende klanten? En ben je op zoek naar een professioneel, ambitieus en dynamisch bedrijf om je carrière verder te ontwikkelen? Kom dan ons team bij Ritense in Amsterdam versterken! Zo ziet de functie eruit: Als Java/Kotlin developer bij Ritense ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van applicaties die bedrijfsprocessen automatiseren, zodat onze klanten slimmer, efficiënter en klantgerichter kunnen werken. Als developer ben je in de lead en zorg je voor de correcte oplevering van

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als ervaren .NET ontwikkelaar start jij in één van onze vier scrumteams. Met 30 ontwikkelaars werk jij aan de doorontwikkeling van ons core product. Ook werkt jouw team aan maatwerkoplossingen op aanvraag van de klant en op projectbasis. Wij vinden het erg belangrijk dat onze ontwikkelaars met plezier naar werk gaan. Een deel hiervan ligt uiteraard bij jezelf, als jij ontwikkelen niet leuk vindt, ben jij bij ons echt aan het verkeerde adres. Jouw team bestaat namelijk uit een groep gepassioneerde vakidioten die dit werk doen omdat dit eerst een hobby was! Daarnaast wordt er intern rekening gehouden met

Bekijk vacature »

Infrastructure Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Senior Werklocatie: Eindhoven Vacature ID: 12945 Introductie Our client is one of the most innovative companies within the Netherlands. Currently we are looking for an Infrastructure Platform Engineer. Within this role you will be developing the infrastructure. Functieomschrijving Within this role you are responsible in the development of our distributed data and compute platform infrastructure. You will design, develop and implement new features and fixes. Next to this you will integrate and configurate other packages that supports the development of tuning applications within the organisation. You will support customer sites remotely. Design and implement the

Bekijk vacature »

Lead C++ Developer

De rol van Lead C++ Developer Als Lead C++ developer bij KUBUS word je verantwoordelijk voor het implementatie design van requirements en de software architectuur van de desktop applicaties van BIMcollab, ons platform voor 3D model-validatie en issue-management bedoeld om de kwaliteit van 3D design-modellen voor gebouwen te verbeteren. Betere 3D modellen leiden tot betere gebouwen, dus zo draag je bij aan verduurzaming van de gebouwde omgeving met slimmer gebruik van materialen, minder verspilling en energie-efficiënte gebouwen. Een goede gebruikerservaring staat bij ons hoog in het vaandel; we gaan in onze ontwikkeling voor innovatie en kwaliteit. In je rol als

Bekijk vacature »

Junior Back end developer PHP, Symfony

Functie Wij hebben onlangs onze eerste collega’s aangenomen, waardoor ons development team momenteel uit 4 personen bestaat. We bouwen onze software op basis van een PHP-framework (wat op zichzelf een Symfony framework is). Qua ontwikkeling focussen wij ons op 3 focus velden; – API-ontwikkeling/ Component Creatie – Implementatie – Framework ontwikkeling; het toevoegen van nieuwe functionaliteit of interne microservices Onze senior software engineer focust zich momenteel op de laatste twee punten, maar wij komen handen te kort op het eerste veld. Daarom zijn wij op zoek naar een enthousiaste junior software engineer die graag de kneepjes van het vak wil

Bekijk vacature »
Jordy nvt

Jordy nvt

08/08/2011 14:42:29
Quote Anchor link
Op het moment ben ik indexes aan het toevoegen met de volgende query:

$query= "CREATE INDEX index_naam ON tabel (veld)";

Nu vraag ik mij alleen af wat de index_naam precies inhoudt. Ik kan er nergens wat over vinden, maar kan ik gewoon dezelfde naam als het veld gebruiken? Of moet het over de gehele database een unieke naam zijn? Wat is het nut er precies van?

Bedankt!
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 08:15:42
 
Benny Lava

Benny Lava

08/08/2011 14:56:31
Quote Anchor link
Hier zijn links waar je meer info uit kunt halen:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/mysql-indexes.html
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/create-index.html

En ik neem aan dat je niet de zelfde kolom naam kunt gebruiken als index naam; Want dan zal die waarschijnlijk niet weten of je de index of de kolom bedoeld. Maarja, kom je achter door te proberen neem ik aan? ;)
 
Jordy nvt

Jordy nvt

08/08/2011 14:58:35
Quote Anchor link
Ja, dat kan wel en ik heb al die dingen al doorgelezen. Maar ik kom niet echt achter het nu en de voor/nadelen en voorwaarden van een index_naam.
 
Benny Lava

Benny Lava

08/08/2011 15:02:20
Quote Anchor link
1keydata.com 08/08/2011:
There is no strict rule on how to name an index. The generally accepted method is to place a prefix, such as "IDX_", before an index name to avoid confusion with other database objects. It is also a good idea to provide information on which table and column(s) the index is used on.
 
Jordy nvt

Jordy nvt

08/08/2011 16:33:29
Quote Anchor link
Mijn fout, bedankt voor het plaatsen van de tekst. Sorry!

Toevoeging op 08/08/2011 16:41:49:

Maar wat wordt er eigenlijk precies mee gedaan? Is het gewoon zinloos of moet je er goed over nadenken en later gebruiken ofzo?
 
Benny Lava

Benny Lava

08/08/2011 17:02:46
Quote Anchor link
Ik heb zelf nooit echt indexing nodig gehad, maar even de voor/nadelen. Te beginnen met de nadelen omdat die iets makkelijker zijn op te noemen.

Nadelen
- Extra onderhoud om de indexen actueel te houden mocht de database veranderen;
- Indexen is niet bedoeld om queries te optimaliseren, het maakt het juist minder overzichtelijker omdat extra documentatie nodig is;
- Het is eigenlijk alleen maar nuttig met queries waarbij veel WHERE gebruikt wordt;

Voordelen
- Bij een grote database hoeft MySQL minder te zoeken naar de juiste kolom;
- Het kan handig zijn voor een DB administrator (maar die zullen dit waarschijnlijk overslaan);

Nouja, da's een beetje de voor/nadelen die ik zover zie over het gebruik van indexen. Wat het op neer komt is dat het afhankelijk kan zijn wat je precies wilt doen met je database. Maar het is zeker geen manier om de queries te optimaliseren mocht je dat van plan zijn. En eigenlijk kan ik je aanraden hier dan ook niet aan te beginnen of het moet een webapplicatie zijn die zoooooo groot is en dat dit ook echt verschil kan uitmaken, maar dan heb je waarschijnlijk een DB administrator voor die dit kan uitzoeken. ;)
 
Jordy nvt

Jordy nvt

08/08/2011 17:05:49
Quote Anchor link
Ok, maar je hebt het toch ook nodig voor foreign keys? Want daar ben ik nu mee bezig. Dat bespaart een hoop werk dat als iets wordt verwijderd, de bijbehorende data in andere tabellen ook wordt verwijderd.
 
Benny Lava

Benny Lava

08/08/2011 17:13:57
Quote Anchor link
Daarvoor schrijven ze voor dat je de ALTER TABLE gebruikt en niet de CREATE INDEX.

Hier een tut. erover:
Klik hiero
Gewijzigd op 08/08/2011 17:14:23 door Benny Lava
 
Jordy nvt

Jordy nvt

08/08/2011 18:59:21
Quote Anchor link
Ok bedankt. Maar wat is daar het verschil mee dan? Je geeft ze toch bij beide methoden een index?
 
Kees Schepers

kees Schepers

08/08/2011 19:36:34
Quote Anchor link
Het verschil is bij mijn weten niets. Create index is puur syntax wijs anders.
 
Jordy nvt

Jordy nvt

08/08/2011 19:40:01
Quote Anchor link
Ok, en als laatste. Wat kun je beter doen. Telkens een nieuwe index creëren op een kolom en deze een leuke naam geven of één naam geven per tabel en daaronder meerdere tabellen stoppen. Wat is precies het verschil of maakt dat ook niet uit?
 
Kees Schepers

kees Schepers

08/08/2011 19:43:33
Quote Anchor link
Benny Lava op 08/08/2011 17:02:46:
Ik heb zelf nooit echt indexing nodig gehad, maar even de voor/nadelen. Te beginnen met de nadelen omdat die iets makkelijker zijn op te noemen.

Nadelen
- Extra onderhoud om de indexen actueel te houden mocht de database veranderen;
- Indexen is niet bedoeld om queries te optimaliseren, het maakt het juist minder overzichtelijker omdat extra documentatie nodig is;
- Het is eigenlijk alleen maar nuttig met queries waarbij veel WHERE gebruikt wordt;

Voordelen
- Bij een grote database hoeft MySQL minder te zoeken naar de juiste kolom;
- Het kan handig zijn voor een DB administrator (maar die zullen dit waarschijnlijk overslaan);

Nouja, da's een beetje de voor/nadelen die ik zover zie over het gebruik van indexen. Wat het op neer komt is dat het afhankelijk kan zijn wat je precies wilt doen met je database. Maar het is zeker geen manier om de queries te optimaliseren mocht je dat van plan zijn. En eigenlijk kan ik je aanraden hier dan ook niet aan te beginnen of het moet een webapplicatie zijn die zoooooo groot is en dat dit ook echt verschil kan uitmaken, maar dan heb je waarschijnlijk een DB administrator voor die dit kan uitzoeken. ;)


WTF?! Volgens mij heb jij niet met grotere en genormaliseerde databases gewerkt. Bij tabellen van meer dan 1000 records beginnen indices enorme performance winsten te geven. Ook je nadelen vind ik niet helemaal kloppen:

Extra inhoudt; Dit had je beter kunnen omschrijven als: "Meer (schijf)ruimte die gebruikt wordt voor het bijhouden van de index. Echter is dat meestal niet het ergste maar vooral hoe meer indexen je hebt des te trager je inserts en updates worden omdat stukken van je index dan aangepast moeten worden.

Een index is JUIST bedoeld om queries te optimaliseren. Een index afhankelijk van het type kan enorme performance winsten opleveren bij het gebruik op WHERE condities maar ook als je tabellen joint gaat het matchen van velden sneller.

Het is nuttig bij queries waar elke vorm van vergelijking optreedt. Echter dient men af te wegen om wat voor performance winst het gaat en wat een eventuele extra index aan performance kost voor mutaties.

Benny Lava op 08/08/2011 14:56:31:
Hier zijn links waar je meer info uit kunt halen:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/mysql-indexes.html
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/create-index.html

En ik neem aan dat je niet de zelfde kolom naam kunt gebruiken als index naam; Want dan zal die waarschijnlijk niet weten of je de index of de kolom bedoeld. Maarja, kom je achter door te proberen neem ik aan? ;)


Kan gewoon hoor?

Jordy nvt op 08/08/2011 19:40:01:
Ok, en als laatste. Wat kun je beter doen. Telkens een nieuwe index creëren op een kolom en deze een leuke naam geven of één naam geven per tabel en daaronder meerdere tabellen stoppen. Wat is precies het verschil of maakt dat ook niet uit?


Je zinsloop klopt niet helemaal maar ik veronderstel dat je vraag is of een index wilt met een kolom of een index met meerdere kolommen. Dit hangt ervan af:

Stel je hebt de volgende query:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
SELECT * FROM users WHERE username LIKE "ke%" AND insertdate > NOW() - INTERVAL 2 MONTH


In bovenstaand geval doe je een vergelijking op 2 velden. Specifiek voor deze query loont het zich om een index te maken op 2 velden als volgt dus:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
ADD INDEX somename ON users (username, insertdate)


Echter in het volgende geval:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
SELECT * FROM users WHERE username LIKE "ke%"


Loont het zich meer de moeite om:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
ADD INDEX somename ON users (username)


Te doen.

Om te bepalen wat je het beste kunt doen is te kijken naar wat voor queries je afvuurt op de betreffende tabel. Bij deze queries analyseer je welke velden het meest gebruikt worden bij het maken van matches en wat de kardinaliteit is, hoe hoger deze is des te meer ruimte de index in beslag zijn nemen en de insert en updates trager zullen worden. Tevens hangt het er ook vanaf hoe belangrijk de performance van je insert's en updates is.

Er is dus niet echt zo te zeggen wat je het beste kunt doen. Dit kun je dus het beste bepalen door goed te kijken wat voor queries er gebruikt worden en wat de grote is van tabellen. Bij foreign keys moeten er altijd indexen gelegd worden. Daarom zijn MySQL databases met hogere integriteit altijd wat zwaarder.


In dit artikel ga ik ook nog wat verder in op performance en het gebruik van indexes.
Gewijzigd op 08/08/2011 19:51:43 door kees Schepers
 
Jordy nvt

Jordy nvt

08/08/2011 20:01:54
Quote Anchor link
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Je antwoord is niet precies wat ik met mijn vraag bedoelde maar dat maakt niet uit:-) Heb even een afbeelding gemaakt. Hopelijk maakt dat het wat duidelijker. http://imageshack.us/photo/my-images/11/indexvb.png/
 
Kees Schepers

kees Schepers

08/08/2011 20:09:10
Quote Anchor link
Uhm, mijn antwoord slaat wel op je vraag. Tenminste als je naar de afbeelding kijkt die je gegeven hebt. Je hebt hier namelijk 2 situaties bij de eerste gebruik je voor elk veld een aparte index en bij de tweede een index voor meerdere velden. Dat heeft veel te maken met mijn bovenstaande uitleg.
 
Jordy nvt

Jordy nvt

08/08/2011 20:15:12
Quote Anchor link
Ok, maar dan is het toch gunstiger om het allemaal apart te doen? Stel dat ik af en toe zoek op WHERE veld1=$var1 AND veld2=$var2 maar dat ik ook af en toe apart zoek per veld. Moet ik dan afwegen wat gunstiger zou zijn, of volstaat één van de twee mogelijkheden die ik in de screenshot aangaf dan ook?
 
Kees Schepers

kees Schepers

09/08/2011 17:57:15
Quote Anchor link
Nee dan zul je dat af moeten wegen. Als jij 2 losse indexen maakt en je voert een query uit zoals: WHERE veld1=$var1 AND veld2=$var2 dan wordt deze index niet gebruikt! Je kunt ook nog 2 losse indexen en 1 index met 2 velden erin maken. Maargoed voor alles geld dat je goed moet nagaan hoe noodzakelijk het is en wat de eisen en resultaten zijn van je applicatie.

In sommige gevallen is het noodzakelijk of 'best approach' om je een klein stukje van je database te denormaliseren voor performance winst. Ik heb weleens zo'n situatie gehad waarbij een order een many-to-many relatie had, dus je had de tabellen order, order_to_statustype en statustype. Om de laatste status op te vragen moest ik dus elke keer een subquery doen met een MAX op de insertdate.

Dit ging goed tot een paar honderd duizend records maar door de indexen groeide de tabel erg hard en werd het steeds langzamer. De beste oplossing was op een gegeven moment op de tabel order_to_statustype een trigger (after) toe te voegen op insert en delete die na het toevoegen van een status de laatste statusid koppelde aan de order tabel in een veld order.orderlaststatusid. Hierdoor kon ik rechtstreeks een join schrijven zonder subqueries.

Ik hoop dat je het een beetje snapt en dat het voor je wat toevoegt in het kader van performance overwegingen.
 
Bartje Jansen

Bartje Jansen

09/08/2011 21:28:25
Quote Anchor link
Na lang meegelezen te hebben op PHPhulp, moest ik toch even reageren op de volgende reactie:
Benny Lava op 08/08/2011 17:02:46:
Ik heb zelf nooit echt indexing nodig gehad, maar even de voor/nadelen. Te beginnen met de nadelen omdat die iets makkelijker zijn op te noemen.

Nog nooit? Heb je nog nooit een primary key of een unique constraint in een database gebruikt? Dan heb je eigenlijk nog nooit iets met een database gedaan en hebben jouw opmerkingen vrij weinig waarde.

Het feit dat je niet weet dat een primary key en unique constraint in MySQL een index aanmaken, zegt eigenlijk ook al dat je er niets vanaf weet.


Quote:
Nadelen
- Extra onderhoud om de indexen actueel te houden mocht de database veranderen;

Over welk onderhoud heb je het dan? Die ene microseconde om een index bij te werken? Lijkt mij niet zo spannend.
Quote:
- Indexen is niet bedoeld om queries te optimaliseren,

Hoe zeg je? Een index zal een query inderdaad niet optimaliseren, het uitvoeren van een query kan dankzij een index wel enorm worden geoptimaliseerd. Een query die geen index kan gebruiken, zal altijd een sequential scan uitvoeren en dus altijd de hele tabel moeten uitlezen. Met grote tabel kost dat dus een eeuwigheid. Een indexscan kan met kleine hoeveelheden data uit een hele grote tabel nog steeds binnen enkele microseconden plaatsvinden.

Quote:
het maakt het juist minder overzichtelijker omdat extra documentatie nodig is;

Je hebt hier echt geen idee waar je het over hebt, je kraamt hier onzin uit. Een query wordt nooit onoverzichtelijker omdat er toevallig indexen in een database aanwezig zijn. En wat documentatie er mee te maken heeft, geen idee.

Quote:
- Het is eigenlijk alleen maar nuttig met queries waarbij veel WHERE gebruikt wordt;

En wat dacht je van sorteren? Of een JOIN? Of een GROUP BY? Een query waarbij je alle gegevens in een tabel opvraagt, komt vrijwel nooit voor en dus heb je er vrijwel nooit baat bij om geen indexen te gebruiken. Waar haal je deze onzin toch vandaan?

Quote:
Voordelen
- Bij een grote database hoeft MySQL minder te zoeken naar de juiste kolom;

Nog mee onzin... Waarom zou de database naar een kolom moeten zoeken? Die geef jij al op in jouw query, heeft niets met een index te maken. Een index gebruik je om snel records te vinden.

Quote:
- Het kan handig zijn voor een DB administrator (maar die zullen dit waarschijnlijk overslaan);

Sorry, maar ook hier begrijp ik helemaal niets van. Waarom zou een index handig zijn voor een DBA? Een index is er voor de database, voor de betere performance.

Quote:
Nouja, da's een beetje de voor/nadelen die ik zover zie over het gebruik van indexen. Wat het op neer komt is dat het afhankelijk kan zijn wat je precies wilt doen met je database. Maar het is zeker geen manier om de queries te optimaliseren mocht je dat van plan zijn. En eigenlijk kan ik je aanraden hier dan ook niet aan te beginnen of het moet een webapplicatie zijn die zoooooo groot is en dat dit ook echt verschil kan uitmaken, maar dan heb je waarschijnlijk een DB administrator voor die dit kan uitzoeken. ;)

Je hebt geen enkel idee wat een DBMS is en wat een DBMS zou moeten doen en hoe deze intern werkt. Je hebt echt geen flauw benul. Niemand is perfect, maar accepteer ook van jezelf dat je niet alles weet en ook niet over alles mee hoeft te praten.

Tip: Verwijder bovenstaande onzin, dan sta je iets minder voor gek.

Ps. Sorry als het wat bot is, het is niet persoonlijk bedoelt en ik hoop dat je er nog iets van leert.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.