[ingewikkeld] tekstbestand als database

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Leendert

leendert

23/01/2007 15:25:00
Quote Anchor link
Hallo allemaal.

Is het mogelijk om een tekstbestand als 'database' te gebruiken?

De 'records' worden afgeloten met een: '|'
en de 'velden' met een enter

er zijn 3 kolommen:
- artikel nummer
- omschrijving
- prijs

er moet gezocht kunnen worden op de omschrijving en artikelnummer.

is dit mogelijk? Ik heb echt helemaal geen verstand van werken met een tekstbestandje. Maar dit is het handigst zo, de gebruiker hoeft dan alleen het tekstbestandje te uploaden, alls gewoon zo in een mysql tabel zetten heeft ook geen zin.

met welke functie kan je zoeken in een tekstbestand en hoe laat je dan de producten zien die overeen komen met de zoekopdracht?

En als je op omschrijving zoekt hoeft het niet exact overeen tekomen.

Weet je hier een voorbeeldscript van of een tutorial of iets, of je kan mij uitleggen hoe dit werkt, Alvast bedankt!
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 13:32:58
 
Joren de Wit

Joren de Wit

23/01/2007 15:33:00
Quote Anchor link
Het kan wel, maar ik vraag me toch af waarom je hier geen database voor wilt gebruiken?

Wat je moet gaan doen is dat tekstbestandje met bijvoorbeeld file() uitlezen. Elke nieuwe regel (dus in principe elk record) komt onder een aparte key in een array te staan. Vervolgens zou je die entrys in de database met explode() kunnen splitsen zodat er een multidimensionale array ontstaat.

Dan zou je met array_keys() kunnen gaan zoeken op een omschrijving. Ik denk wel dat je dit in een recursieve functie moet gaan verwerken omdat je met een multidimensionale array te maken hebt.

Als je de keys gevonden hebt, kun je de gegevens uit de array tonen...

ps. Nogmaals, ik zou je toch echt aanraden om hier een database voor te gebruiken. Als je namelijk met een tekst bestandje gaat werken verlies je de uitermate grote kracht van een database!