Inheritance

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Medior Front end developer React

Functie Voor deze functie ben ik op zoek naar een enthousiaste front end developer die communicatief vaardig is. Jij wordt onderdeel van een enthousiast jong team dat werkt aan grote websites. Binnen jouw rol ben jij diegene die de vertaling maakt van design naar functionele code en zorg jij voor goede experience op meerdere platformen. Dit doe je natuurlijk door gebruik te maken van Javascript, HTML, CSS en React. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van Webcomponents en verschillende authenticatie tools. Doordat er hier gestreefd wordt naar de beste gebruikerservaringen, wordt het product constant doorontwikkeld. Hierdoor blijven ze voor op de

Bekijk vacature »

Full stack developer

Wat ga je doen als Full stack .NET developer Microsoft 365? Je stelt je op als sparringpartner voor het team en PO over toekomstige functionaliteiten, architectuur en mogelijke nieuwe producten. Je bent mede-verantwoordelijk voor het vertalen en omzetten van een user story in een passend technisch design. Je implementeert functionaliteiten op basis van een technisch design en user story. Je bent mede-verantwoordelijk voor het beheer van Azure DevOps, waaronder het beheer van GIT, Build Pipelines, Release Pipelines en geautomatiseerde testen. Hier herken jij jezelf in Hbo werk- en denkniveau of hoger aangevuld met relevante certificeringen en/of cursussen; Minimaal 3 jaar

Bekijk vacature »

Junior PHP Developer

Je maakt een vliegende start van je carrière, door meteen mee te bouwen aan de digitale aspecten van Coolblue. Wat doe je als Junior PHP Developer bij Coolblue? Als Junior PHP Developer ben je meteen vanaf de start onderdeel van een development team. Je kijkt veel mee met collega’s en volgt trainingen om te groeien als Junior Developer. Op dat moment komt je wil om steeds te blijven leren naar boven. Daarnaast pak je in de sprints ook je eigen stories op om Coolblue iedere dag een beetje beter te kunnen maken. Je sterk analytisch vermogen komt dan ook goed

Bekijk vacature »

C# Ontwikkelaar

Functie omschrijving We are looking for a dutch native speaker Wil jij graag aan de slag als C# ontwikkelaar en jouw skills verder ontwikkelen? Zoek niet verder! Als C# ontwikkelaar ga je aan de slag met de volgende taken: (verdere) ontwikkeling van de software voor de interne processen binnen een .net omgeving; optimaliseren van de dataprocessing; ontwerpen en implementeren van zowel desktop- als web-programmatuur; ontwikkeling van tools ten behoeve van consultants en klanten. Bedrijfsprofiel Deze organisatie is gevestigd in de regio van Den Bosch. Zij ontwikkelen business intelligence software voor een specifieke branche. Dit houdt in dat zij dashboards ontwikkelen

Bekijk vacature »

C#.NET Developer

Functieomschrijving We are looking for a dutch native speaker In deze uitdagende functie ga je werken als onderdeel van het development team, in de functie van C#.NET Developer, Je gaat maatwerk software bouwen voor diverse klanten. Ook optimaliseer je bestaande software en bouw je API koppelingen. Je bent vooral met back-end development bezig. Je krijgt veel vrijheid in deze functie en je krijgt de kans om mee te denken in bedrijfsprocessen. Deels thuiswerken is geen enkel probleem! Bedrijfsprofiel Deze organisatie is gevestigd in de regio van Boxtel. Het is van oorsprong een familiebedrijf, die gestart zijn met het bouwen van

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functie Middels Scrum en sprints bouw jij in deze functie mee aan complexe webapplicaties en ons SaaS platform. Hierbij hoort ook architectuur tot een van je taken. Daarnaast ben je één van de leden van het Scrum team. Dat betekent dat je naast je kerntaken ook in contact staat met de product owner. Oftewel, je bent bij het gehele ontwikkelproces betrokken. Tools die hierbij gebruikt worden zijn o.a. PHP, Symfony en Git. Eisen • Minimaal HBO werk- en denkniveau • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met PHP • Kennis en ervaring Symfony (Laravel is pré) & Lando • Kennis van

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Software Developer / .NET / Azure

Dit ga je doen Als Lead .NET Software Developer zal je je bezig houden met: Het vertalen van bedrijfswensen naar een technische roadmap; Uitwerken van nieuwe architectuur / designs; Het team aansturen en motiveren; Toezien op de kwaliteit van de code; Mee ontwikkelen van nieuwe features en applicaties. Hier ga je werken Deze organisatie is op dit momenteel marktleider in het ontwikkelen van productielijnen voor de voedselindustrie en heeft een wereldwijd klantnetwerk. Binnen deze organisatie is het team van software developers dagelijks bezig met het ontwikkelen van maatwerk oplossingen om alle productiemachines aan te sturen, maar ook bedrijf kritische applicaties

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Om half 9 kom jij binnen en pak jij als eerst natuurlijk een bakje koffie of thee. Vervolgens ga jij je voorbereiden op de stand-up van kwart voor 9. Zijn er bijvoorbeeld dingen waar jij nog tegen aan loopt? Of is er nog code die getest of gereviewd moet worden? Vervolgens starten jullie met de stand up en na de stand up zoeken jullie elkaar op en gaan jullie aan de slag. Als team met 6 developers werken jullie in drie wekelijkse sprints. Het einde van een sprint is altijd op een donderdag zodat jullie op vrijdag de demo

Bekijk vacature »

Junior Software developer

Functie Als junior .NET ontwikkelaar start jij in een compact team met drie ervaren .NET ontwikkelaars. Wij werken op projectbasis en begeleiden zelf het hele traject van A tot Z. Wij bieden jou dan ook een brede functie aan met veel technische uitdaging! Ons traject ziet er als volgt uit: 1) Wij analyseren de behoefte van onze klant 2) Wij werken de behoefte uit en vertalen dit naar technische werkzaamheden en maken een uren/kosten schatting; 3) Wij gaan aan de slag met het ontwikkelen van het product met directe feedback van de klant, zodat datgene gerealiseerd wordt, wat gewenst is;

Bekijk vacature »

Front-end developer

Functie Jij komt te werken in een team van 5 developers. het product is continue in beweging. Nieuwe en bestaande klanten vragen om vaak nieuwe features. Hierin ben jij zeer belangrijk om te zorgen dat de functionaliteiten goed opgezet worden op technisch vlak. Designs krijg je aangeleverd van een externe partij zodat jij je primair kan focussen op de techniek! Je hebt daarbij alle vrijheid om je eigen creativiteit toe te passen en mee te denken over de gebruikte technieken. Het gezamenlijke doel is een product dat functioneel zeer gebruiksvriendelijk is en het bedrijfsproces van de gebruikers versneld en kwalitatief

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functieomschrijving Vanuit het hoofdkantoor in de regio van Bergen op Zoom ben je als PHP Developer niet alleen gefocust op het ontwikkelen van Software. Daarnaast ben je ook voortdurend bezig met het zoeken naar nieuwe mogelijkheden en innovaties die essentieel kunnen zijn voor de efficiëntie van software ontwikkeling. Je deelt veel kennis en informatie met het team en ontvangt deze dan ook graag terug. Techstack: PHP, Symfony & mySQL. Bedrijfsprofiel Deze uitdagende opdrachtgever is ruim 20 jaar actief in de regio Bergen op Zoom. Het vooruitstrevende team staat de hele dag voor je klaar om je te helpen en ondersteunen.

Bekijk vacature »

Senior Software developer PHP

Functie Jij als senior PHP ontwikkelaar komt te werken in 1 van onze SCRUM teams. Momenteel werken er zo’n 30 developers binnen onze organisatie Jij gaat de brug zijn tussen het bouwen van verschillende functionaliteiten binnen onze applicaties en deze vervolgens te integreren in onze centrale hub. Je start je dag om 9 uur met een stand up en dan pak je je taken op voor de dag. Een greep van jouw taken zijn: – Het bedenken en uitbouwen van features binnen de verschillende applicaties – Onderhouden van CI/CD pipelines – Bezighouden met Security & Privacy Eisen • Minimaal 4

Bekijk vacature »

Software Developer

Longship.io gaat de wereld veroveren met baanbrekende software en legendarische... pizza-avonden! Lees hier de vacature van IT Operations Manager! Bij Longship werken we met een team van 5 mensen aan software voor laadpaal operators. Longship is ontstaan in 2020 met als doel om de elektrische mobiliteitstransitie aan te jagen. We zijn nu al een wereldwijde speler doordat we continu voorop lopen in innovatie. Ons platform helpt het versneld elektrificeren van wagenparken, internationaal! Wij zijn een startup met grote ambities die we willen bereiken met een relatief klein en efficiënt team. Je krijg de kans om ontzettend veel te leren van

Bekijk vacature »

Low-Code Expert/Developer: Power Platform Speciali

Bedrijfsomschrijving Als Low-Code Expert/Developer bij ons innovatieve bedrijf, neem je een cruciale rol op je in de creatie, ondersteuning en implementatie van diverse oplossingen met behulp van het veelzijdige Power Platform. Dit platform omvat Power Apps, Power BI, Power Automate, Power Virtual Agent en Azure Logic Apps. Het Power Platform biedt je de mogelijkheid om klanten te voorzien van naadloze integraties door op maat gemaakte oplossingen te creëren die compatibel zijn met (bijna) alle bestaande software-infrastructuren. Dankzij het uitgebreide scala aan toepassingen, krijg je de kans om als architect en projectleider van je eigen oplossing te fungeren. Dompel jezelf onder

Bekijk vacature »
Lord Gaga

Lord Gaga

15/02/2016 18:03:26
Quote Anchor link
Hallo,

Omdat ik deze situatie nogal vaak tegenkom heb ik besloten toch maar te vragen hoe dit nou precies zit:
Wanneer gebruik je inheritance en wanneer geef je informatie mee via bijv. de constructor?

Ik snap dat deze vraag nogal onduidelijk is dus probeer ik het wat te verduidelijken via onderstaande pseudo code.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
class Gem
{
    private String color = "red";
    private Event onPickUp;
    
    public Gem(String color, Event onPickUp)
    {
        this.color = color;
        this.onPickUp = onPickUp;
    }
}

Gem gem_1 = new Gem("red", Event.PlusOnePoint);
Gem gem_2 = new Gem("blue", Event.PlusTenPoints);


In bovenstaande voorbeeld is er dus 1 class en vanuit deze class kun je meerdere edelstenen aanmaken, elke edelsteen heeft een andere kleur en een andere callback.

Maar wat ook mogelijk is, is het volgende:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
class abstract Gem
{
    public Gem()
    {
    }
    
    public void onPickUp()
    {
    }
}

class RedGem extends Gem
{
    public void onPickUp()
    {
        points++;
    }
}

class BlueGem extends Gem
{
    public void onPickUp()
    {
        points += 10;
    }
}

Gem gem_1 = new RedGem();
Gem gem_2 = new BlueGem();


Het voorbeeld is misschien een beetje simpel, maar ik hoop dat jullie mijn bedoeling snappen.

Alvast bedankt voor de hulp!
Gewijzigd op 15/02/2016 18:04:08 door Lord Gaga
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 06:43:46
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

15/02/2016 20:13:31
Quote Anchor link
Overerving of inheritance gebruik je minder dan de meeste mensen in het begin verwachten. Je gebruikt het vaak als je een bestaande class niet meer wilt veranderen of voor objecten die in veel "smaken" vervaardigd kunnen worden met meerdere custom methods. Een aardig voorbeeld is de BaseController waar al heel wat functionaliteit in zit om views te genereren en modals aan te roepen. Welke en wannéér deze views of modals aangeroepen moeten worden is echter in iedere controller weer anders. Een ideale situatie om een basecontroller te extenden.

Informatie meegeven aan een functie (Een constructor is ook een functie) gebruik je veel, het liefst zo veel mogelijk. Stel dat je een User object hebt en data uit dit object voor de output in de view wilt gebruiken. Je geeft dan het User object gewoon mee aan de view. Als je ook nog even een email wilt genereren waarin wat data moet komen te staan dat uit het User object komt dan geef je dus het User object ook gewoon even door aan je Mailer class.

Wel moet je even letten waarvoor een constructor bedoeld is. Initialisatie van je (te instantiëren) object. De properties voorzien van een waarde dus.

Wat hier op aansluit is Dependency Injection. Zeker de moeite waard om te lezen.
 
Wouter J

Wouter J

15/02/2016 20:20:18
Quote Anchor link
Vaak is inheritance niet het antwoord. In de OO introducties wordt vaak veel te gemakkelijk over inheritance gesproken, waar deze dingen eigenlijk via een andere manier opgelost moesten worden. (bijv. het veelgebruikte "Admin extends User" verhaaltje).

In het algemeen mag je aannemen dat je bij data objecten (Gem in jouw geval) geen inheritance moet gebruiken. Data objecten bevatten namelijk alleen data, geen logic. Inheritance kun je het beste alleen toepassen in gevallen dat gedrag van een object veranderd. Omdat data objecten geen gedrag hebben kunnen ze deze ook niet anders hebben dat hun parent/child.

Als we naar je tweede voorbeeld gaan zien we dat er een duidelijk probleem ontstaat: Onze data objecten bevatten logica. Dit maakt het geheel veel moeilijker. Stel nu bijv. dat we moeilijkere criteria krijgen voor het opwaarderen van punten (bijv. mag alleen +10 als de slijper zijn werk goed heeft gedaan, mag alleen als de huidige valuta boven een bepaalde waarde zit, etc.). Je kan je indenken dat ons mooie data object ineens een bende van logica gaat worden.

Je kunt deze logica dus het beste opsplitsen naar een andere class, bijv. GemPointsCalculator:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
interface GemPointsCalculator
{
    public int pointsForGem(Gem gem);
}

class SimpleGemPointsCalculator implements GemPointsCalculator
{
    public int pointsForGem(Gem gem)
    {
        switch (gem.color()) {
            case 'red':
                return gem.points() + 1;

                break;
            case 'blue':
                return gem.points() + 10;

                break;
        }
    }
}


Nu gaat deze class op gegeven moment ook veel logica bevatten. In dat geval moet je het waarschijnlijk nog meer opsplitsen, waardoor elke Gem zijn eigen GemPointsCalculator krijgt en een algemene calculator die deze dan kan aanroepen.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
class RedGemPointsCalculator implements ColeredGemPointsCalculator
{
    public string[] supportingColors()
    {
        return ['red'];
    }

    public int pointsForGem(Gem gem)
    {
        return gem.points() + 1;
    }
}
// ...
 
Lord Gaga

Lord Gaga

15/02/2016 20:37:49
Quote Anchor link
Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik het een beetje beter begrijp dan voorheen. :P

In dit geval was de Gem class een simpel voorbeeld.
Waar ik in de praktijk mee bezig ben zijn enkele JavaScript spelletjes, en deze spelletjes bevatten natuurlijk elk onderdelen die in elk spelletje aanwezig zijn:

- De mainloop (voor game logic en renderen van entities)
- Scenes (voor menu's, verschillende levels, etc.)
- Entities (de objecten in de spelletjes)

Op dit moment twijfel ik dus over de 2 aanpakken in mijn openingspost, maak ik gebruik van:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
var game = new Game(
{
    onUpdate: function()
    {
    },
    onRender: function()
    {
    }
});


of toch van inheritance (pseudocode):

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
class abstract Game
{
    public void update()
    {
    }
    
    public void render()
    {
    }
}


En hoe doe ik dit met de andere objecten? (Scene, Entity, AssetLoader, etc.)

Wanneer ik naar verschillende JavaScript frameworks kijk, zie ik dat vooral de eerste manier vaak wordt toegepast, maar toch twijfel ik. (Ik weet dat ik beter gebruik kan maken van een bestaand framework maar ik wil het toch onder de knie krijgen dit zelf te kunnen.)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.