input filteren

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

.NET developer

Functie Voor jou als junior .NET ontwikkelaar staat er een flinke uitdaging klaar bij dit bedrijf waar jij veel van kan gaan leren. Zo willen zij een flinke uitbreiding doen op het webbased gedeelte dat zij nu hebben en willen zij het standaard deel gaan moderniseren. Jouw team is dan ook op zoek naar een junior .NET ontwikkelaar die het leuk vindt om op basis van research en development aan de slag te gaan. Jouw mening telt mee als het gaat om hoe en met wat deze applicaties gebouwd en herschreven gaan worden. Jouw functie bij dit bedrijf gaat dan

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Full Stack PHP Developer

Functieomschrijving Ervaren PHP Developer gezocht! Wij zijn op zoek naar een ervaren PHP Developer die het IT team van een organisatie in de regio Ermelo gaat versterken. Voor deze functie zijn we op zoek naar een enthousiaste en breed georiënteerde IT-er die deze innovatieve organisatie nog een stap verder gaat brengen. Wij zijn op zoek naar iemand die communicatief goed is en die zelfstandig problemen op kan lossen. Je bent verantwoordelijk voor het samenwerken met een externe partij het is hierbij jouw taak om deze partij uit te dagen op het geleverde werk. Het schrijven van concepten aan de AI

Bekijk vacature »

Front end developer React

Functie Wij zijn van origine een wordpress bureau, maar sinds 2006 zijn wij dit wel redelijk ontgroeid. Naar mate de jaren verstreken zijn we gegroeid in omvang, maar ook in de complexiteit van opdrachten waarin wij onze klanten kunnen bedienen. Momenteel bestaat onze organisatie uit 4 front end developers, 12 back end developer 3 projectmanagers en een 2 koppig management. Wij zijn een hele informele, bijna familiaire organisatie. Geen strak pak of overhemd, nee gewoon dragen waar jij je prettig bij voelt. De gemiddelde leeftijd ligt tussen de 25 en 30 en wij doen er veel aan om onze hechte

Bekijk vacature »

Digital Agency is looking for PHP developers!

Functie The team currently has 20 colleagues, consisting of developers (front and backend) and the operations team, which also includes management and two scrum masters. They are looking for a PHP developer who is able to work independently. You will work in one of the three scrum teams and start working on a project for the customer. The interesting thing about this is that you do have variety in terms of work, but at the same time continuously work for existing customers. This also gives you the opportunity to really go into depth and develop innovative technical solutions. In terms

Bekijk vacature »

Back end developer Onderwijssoftware

Functie Als back end developer kom jij terecht in een klein, maar hecht team bestaande uit 5 andere developers (waarvan 2 senioren, 2 medior en 1 junior). Met de gezamenlijke missie om “ieder kind te helpen met onze software” wordt er dagelijks gepassioneerd en hard gewerkt aan ons in-house ontwikkeld platform. Deze software is gebaseerd is op AI, machine Learning en wetenschappelijke inzichten. Dagelijks zul jij werken met onze high traffic webapplicatie. We hebben ruim 300.00 gebruikers en meer dan 2 miljard records waar je te maken mee krijgt! Verder zul jij je bezighouden met: – Het ontwikkelen van hoogwaardige

Bekijk vacature »

Senior PHP Developer

Als Senior PHP Developer bij Coolblue zorg je ervoor dat onze webshops elke dag een beetje beter zijn en coach je andere developers op de hard en soft skills. Wat doe je als Senior PHP Developer bij Coolblue? Als PHP Developer werk je met andere development teams samen om onze webshop zo optimaal mogelijk te laten werken en onze klanten blij te maken. Hoewel je een PHP Developer bent, sta je open om C# of Typescript in te zetten of te leren. Ook PHP Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om

Bekijk vacature »

Software Programmeur

Functie omschrijving Voor een informele club in omgeving Delft zijn wij op zoek naar versterking. Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging als Software Programmeur lees dan snel verder! Als ontwikkelaar kom je terecht op een afdeling van 6 medewerkers. Werkzaamheden Programmeur Je bent bezig met het ontwikkelen van software en webapplicaties. Je kunt technische klussen uitvoeren op locatie. Je onderhoudt contact met de projectleider om er zeker van te zijn dat een project goed verloopt. Je zult klanten ondersteunen. Verder zul je technische ontwerpen en gebruikersdocumentaties schrijven en deze onderhouden. Er wordt voornamelijk gewerkt met PHP, Java en

Bekijk vacature »

SQL database developer

Functieomschrijving Heb jij ongeveer 3 jaar ervaring als SQL database developer? Dit bedrijf bouwt applicaties om processen in distributiecentra te optimaliseren. Ter uitbreiding van het development team zijn wij op zoek naar een SQL database ontwikkelaar. Wil jij werken voor een groeiende werkgever in regio Breda waar jij de ruimte en tijd krijgt jezelf te ontwikkelen? Lees dan snel verder! Hoe ziet jouw takenpakket eruit? Je houdt je bezig met het creëren en bouwen van MS SQL server databases; Je werkt aan innovatieve softwareoplossingen voor het verbeteren en/of vernieuwen van logistieke processen; Je gaat projecten vanaf het begin tot het

Bekijk vacature »

C# Unity Developer

Functieomschrijving Ontwikkel jij mee door applicaties te bouwen die bijdragen aan het optimaliseren van processen? Voor een erkende werkgever in regio Tilburg zijn wij op zoek naar een Unity C# Developer die graag de uitdaging aangaat! Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien: Je bent een luisterend oor naar klanten en vertaalt hun wensen door naar bruikbare software; Je werkt aan innovatieve softwareoplossingen voor het verbeteren en/of vernieuwen van processen; Je bent verantwoordelijk voor het uitvoeren van updates/aanpassingen aan de reeds draaiende applicaties. Bedrijfsprofiel Je komt te werken voor een internationale werkgever in regio Tilburg. Samen met een vooruitstrevend team

Bekijk vacature »

Back-End Web Developer

As a Back-End Web Developer at Coolblue, you ensure that our webshops work as optimal as possible. How do I become a Back-End Web Developer at Coolblue? As a Back-End Web Developer you work together with other development teams to make our webshop work as optimal as possible and to make our customers happy. Although you are a PHP Developer, you also feel confident with setting up microservices in Typescript or are open to learning this. Would you also like to become a PHP Developer at Coolblue? Read below if the job suits you. You enjoy doing this Writing pure

Bekijk vacature »

.Net developer

Sogeti is een organisatie met een goede werksfeer en zo min mogelijk hiërarchische verhoudingen. Ga je bij ons als .Net Developer aan de slag? Dan werk je dagelijks met collega’s aan de mooiste IT-projecten. Als developer bouw je in DevOps teams aan enterprise applicaties, nieuwe IOT, Chatbots of AI oplossingen. Deze snelgroeiende groep collega’s krijgt energie van hun vak en dat merk je op de werkvloer. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je te certificeren in dit vakgebied. We organiseren regelmatig technische Meet-ups en doen we veel aan kennisdeling. Mede hierdoor zij wij vorig jaar Microsoft Partner of the year geworden.

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar PHP

Functie omschrijving Software Ontwikkelaar PHP gezocht! Wij zijn op zoek naar een ervaren PHP Software Ontwikkelaar om het team van onze opdrachtgever te versterken! De ideale kandidaat zal fungeren als verlengstuk van klanten en complexe technische vraagstukken met enthousiasme benaderen. Naast het werken met de nieuwste technologieën, ben je in staat om aan meerdere projecten tegelijkertijd te werken. Als je deze uitdaging aangaat, werk je nauw samen met front-end developers en draag je bij aan het realiseren van grote veranderingen bij klanten. Het bedrijf zoekt iemand die zichzelf graag uitdaagt en altijd streeft naar het leveren van de beste resultaten.

Bekijk vacature »

WordPress & Azure Developer

Dit ga je doen Zowel front- als back-end development aan de online website omgeving; Het up-to-date houden van alle WordPress-sites; Koppelingen maken tussen applicaties; Meedenken en adviseren over verbeteringen; Development door middel van WordPress, Javascript, HTML en CSS; Werken binnen Scrum/Agile team. Hier ga je werken Voor een grote overheidsinstelling in Den Haag zijn wij opzoek naar een WordPress developer, met kennis en ervaring op het gebied van Azure. De organisatie zit in een grote transitie waarbij de gehele website/online omgeving vernieuwd zal gaan worden. Binnen dit Scrum/Agile team ben je verantwoordelijk voor deze grote migratie/ombouw van de omgeving. De

Bekijk vacature »

Traineeship ICT regio Amsterdam/Utrecht

Wat ga je doen? Het traineeship begint met een fulltime maand cursussen en praktijkdagen, waarin je de basis van het IT-vak leert op de Shared Servicedesk (SSD). Daarnaast ga je meteen aan de slag voor je eerste certificering! (ITILv4). Je start in een groep met 4 tot 10 deelnemers, waarmee jij gedurende die maand optrekt en je kennis kunt delen. Na het voltooien van de eerste maand ga je direct voor een langere periode aan de slag bij één van onze klanten of blijf je intern bij ons op de Shared Servicedesk. Je bent het eerste aanspreekpunt van de eindgebruikers

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Ruben D

Ruben D

28/12/2017 17:11:07
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Dit is eerder een vraag om advies over veiligheid.
Ik merkte deze functies onlangs op:
$sanitized_a = filter_var($a, FILTER_SANITIZE_EMAIL);

Dus je kan input filteren tegen sql injectie bvb.

Nu vraag ik mij af of dit even veilig is om te gebruiken als de zelfgemaakte functies gelijk in wordpress.
 
PHP hulp

PHP hulp

18/04/2024 02:34:03
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

28/12/2017 17:55:05
Quote Anchor link
Ruben D op 28/12/2017 17:11:07:
Dus je kan input filteren tegen sql injectie bvb.

Daar is deze functie niet specifiek voor bedoeld. Deze functie probeert van een string nog een geldig emailadres te maken. Om SQL injection tegen te gaan kun je beter gebruik maken van bv. PDO en Prepared Statements
Gewijzigd op 28/12/2017 17:55:37 door Jan Koehoorn
 
Ruben D

Ruben D

28/12/2017 18:27:29
Quote Anchor link
Ja dat klopt, met "FILTER_SANITIZE_STRING" dan.
Ik zou het ook zo doen maar wou weten of dit daar ook tegen helpt.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

28/12/2017 19:21:54
Quote Anchor link
Een verkeerd gebruik van prepared statements is nog steeds even fataal (denk bijvoorbeeld aan het concateneren van lappen SQL waarmee je in wezen het prepared-statement-stramien bypassed). Het grootste probleem is dat iemand zich op een zeker moment veilig waant enkel door het gebruiken van een bepaalde techniek (lees: goocheltruc), zonder dat men precies weet wat de gevaren nu eigenlijk zijn. Als je niet weet wat een hondendrol is weet je ook niet wanneer je er in staat. En dan heb je letterlijk stront.

SQL injectie voorkom je ook niet (altijd) simpelweg door het filteren van input, tenzij deze heel strict is. Wat veel beter werkt tegen SQL injectie is output escaping. En vaak gaan input filteren en output escapen hand in hand.

Desalniettemin zijn dit twee compleet verschillende dingen.

EDIT: en sanitizen is wéér iets anders, daarbij wordt vaak geprobeerd recht te buigen wat eigenlijk al krom is. Vergelijk dit met een typecast waarbij getracht wordt iets om te zetten naar een bepaald type waarbij alles wat onleesbaar is uit oogpunt van dat type wordt weggekapt. Maar daarmee was dus eigenlijk de invoer al ongeldig... Invoer is meestal gewoon GOED of FOUT, en niet MISSCHIEN-GOED-DUS-LAAT-IK-PROBEREN-ER-IETS-VAN-TE-BAKKEN.

> filter input, escape output
> mysql_real_escape_string() is geen wondermiddel
Gewijzigd op 28/12/2017 19:25:56 door Thomas van den Heuvel
 
Ruben D

Ruben D

28/12/2017 19:42:18
Quote Anchor link
verkeerd als hier: (geen input filter)
$stmt = $pdo->prepare("INSERT INTO myTable (name, age) VALUES (?, ?)");
$stmt->execute([$_POST['name'], 29]);

of bypass gelijk dit denk ik dat je bedoeld?
$stmt = $pdo->prepare("INSERT INTO myTable (name, age) VALUES ($name, ?)");

Ik dacht wel ergens gelezen te hebben dat mysqli escape eruit gaat bij recente versies.
Ik zal is kijke of ik het nog kan vinden.
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

28/12/2017 20:51:17
Quote Anchor link
Sowieso gebruik je nooit rechtstreeks $_POST variabelen in parameter binding.

Voordat je de waarden gebruikt om aan je insert query te koppelen, heb je alles gevalideerd (met bv. een EmailValidator class) en in orde bevonden.

Een andere optie, is werken met Value Objects, waarbij de validatie in de constructor plaatsvindt. Een Value Object voor een email adres kan er zo uitzien:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php
class Email
{
    private $email;

    public function __construct($email)
    {

        if ( ! filter_var($email, FILTER_VALIDATE_EMAIL)) {
            throw new InvalidArgumentException(sprintf('[%s] is not a valid email address', $email));
        }


        $this->email = $email;
    }


    public function __toString()
    {

        return $this->email;
    }
}

?>


Het voordeel van werken met Value Objects is, dat je in je hele codebase nu nog maar één plek voor het valideren van email adressen hebt, namelijk in de constructor van dat object.
Gewijzigd op 28/12/2017 21:23:05 door Jan Koehoorn
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

29/12/2017 01:20:47
Quote Anchor link
Jan Koehoorn op 28/12/2017 20:51:17:
Value Objects

Dit klinkt allemaal best zinnig enzo, maar hoe ga je dit inpassen in de validatie van formuliergegevens? Wanneer een exception gethrowd wordt, wordt de normale flow van het programma onderbroken.

Ik zou ook niet zeggen dat een exception hier op zijn plaats is, het ligt immers in de lijn der verwachting dat iemand (al dan niet per ongeluk) een verkeerd e-mailadres invult. Ook wil je dan niet dat alles gestaakt wordt maar idealiter krijg je dan gebruiksvriendelijke terugkoppeling over *alle* velden waar mogelijk iets mis mee is (en niet enkel de eerste waar ie op stuk loopt, denk aan JavaScript popups uit de jaren 90 :p).

Ik had ook eerder een berichtje in deze thread in een ander draadje geklopt hoe je exceptions zou moeten zien (als ik er (ver) naast zit hoor ik dat ook graag, ben benieuwd naar andere inzichten over exceptions).

Mogelijk zou een exception bijvoorbeeld (wel?) op zijn plaats zijn bij formulierafhandeling wanneer een CSRF-token niet meer klopt (of niet meer bestaat) bij validatie omdat dat echt iets "onverwachts/ongeplands" is. Maar zelfs dan heb je liever dat (wanneer je sessie onderwater weer hersteld is, want het is meestal zoiets als een verlopen sessie ofzo) je weer teruggestuurd wordt naar het formulier met de zojuist ingevulde informatie -ook al is deze goed- maar met de mededeling dat het token is verlopen en je nogmaals dient te submitten. Dat lijkt mij vriendelijker dan een aparte "oeps, er ging iets mis" pagina nadat je het afgelopen half uur een verhaal hebt zitten typen, en dat je dat dan kwijt bent.

Oftewel: ik zie niet zogauw hoe het (veelvuldig) gebruiken van exceptions een goed idee is bij formulierafhandeling/-validatie. Het is niet "fataal" als iemand iets verkeerds ingevuld heeft, noch is het dan onduidelijk wat er vervolgens zou moeten gebeuren.
Gewijzigd op 29/12/2017 01:26:50 door Thomas van den Heuvel
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/12/2017 01:50:45
Quote Anchor link
@Thomas:

Ik vind dat ook wat lastig. Op het forum heb ik mensen wel eens horen (niet letterlijk) zeggen dat je beter overal exceptions kunt gebruiken (ipv if-statements). Ik vraag me dus ook wel af wanneer wel en wanneer niet. Mij lijkt het ook niet logisch om een fout e-mailadres af te vangen met een exception, en toch schijnt het te gebeuren.

Want eigenlijk is het natuurlijk best raar ... Je vangt een situatie die zich kan voordoen af met een exception ... maar als je weet dat de situatie zich kan voordoen ... in hoeverre is het dan nog een exception? En ... wanneer is iets dan überhaupt nog een exception? Iemand die een typfout maakt (veelvoorkomend gedrag) zie ik niet als een exception, iemand die een fout wachtwoord invoert ook niet. Dat is allemaal VOORSPELBAAR gedrag.

Maar wat zou dan wel een exception kunnen zijn ... Misschien een keuzeformulier dat als waarde A, B of C verwacht, maar X ontvangt? Dan is er sprake van iets onverwachts wat riekt naar een hackpoging, maar verder zou ik het zo gauw ook even niet weten.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

29/12/2017 14:37:52
Quote Anchor link
Precies, maar dan zou je kunnen zeggen: ik heb een set A, B, C en hier moet een geldige keuze in gemaakt worden. Als je dan X krijgt is dat geen geldige keuze. Het is dan nog steeds duidelijk wat er zou moeten gebeuren (kies een geldige waarde).

Was dat niet ook op de DOS-prompt: de keuze-loop vliegt er toch ook niet uit als je iets anders dan [a]bort, [r]etry, [f]ail kiest? :)

Zoals ik het zie is een exception een soort van noodrem, waarbij de code zegt "ik kom er ff niet uit". Een hoger gelegen laag / ander stuk code beslist dan meestal wat er moet gebeuren. Dit is denk ik ook een kenmerk van exceptions: de plek waar aan de noodrem wordt getrokken is zelden tot nooit de plek waar dit verder wordt afgehandeld. Immers, dit zou namelijk inhouden dat de code al een soort van idee heeft van wat er mis is gegaan, en hoe hier mee omgegaan moet worden. Wat weer een indicatie is dat je hiervoor geen exception hoeft te/zou moeten gebruiken :).
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

29/12/2017 16:46:59
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 29/12/2017 01:20:47:
Jan Koehoorn op 28/12/2017 20:51:17:
Value Objects

Dit klinkt allemaal best zinnig enzo, maar hoe ga je dit inpassen in de validatie van formuliergegevens?


Niet. Daar vul je gewoon een array met errors. Je zou trouwens wel kunnen denken aan een AJAX call op de onblur van een formfield, met daarin dan weer wél de check met het value object. Dan heb je userfriendly validation aan the client side en uiteraard check je altijd serverside. Ik zou dat alleen doen bij formulieren met veel velden. Dan is het wel prettig om meteen na het verlaten van het veld erachter te komen dat het invalid is, en niet pas bij het submitten van het formulier.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/12/2017 17:23:44
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 29/12/2017 14:37:52:
Precies, maar dan zou je kunnen zeggen: ik heb een set A, B, C en hier moet een geldige keuze in gemaakt worden. Als je dan X krijgt is dat geen geldige keuze. Het is dan nog steeds duidelijk wat er zou moeten gebeuren (kies een geldige waarde).

Ik snap wat je bedoelt ... maar stel we hebben 2 radiobuttons waarbij je kunt kiezen of je van een product de variant van € 50 wilt hebben, of de luxere variant van € 65.

Je kunt dus kiezen uit waarde € 50 of € 65. Stel dat je nu ineens als waarde € 1 krijgt (een keuze-optie die helemaal niet beschikbaar is), zou je dan niet een exception kunnen gooien? In dat geval heeft namelijk iemand handmatig de POST-data gewijzigd en is er blijkbaar sprake van een soort hackpoging. Dit gaat weer net iets verder dan simpelweg 'een ongeldige keuze'.

In zo'n geval zou ik misschien op een hoger niveau het IP-adres even willen blokkeren vanwege verdacht gedrag.
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

29/12/2017 17:40:52
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 29/12/2017 17:23:44:
In zo'n geval zou ik misschien op een hoger niveau het IP-adres even willen blokkeren vanwege verdacht gedrag.


En dat is een goed voorbeeld van Value Objects. Je throwt een Exception, en in de catch log je iets, of je onderneemt een andere actie. Bij Value Objects kun je denken aan geldbedragen, datumbereiken, emailadressen, etc.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/12/2017 20:21:08
Quote Anchor link
@Jan,

Maar dan moet dat value object wel weten welke waardes wel en niet zijn toegestaan. De toegestane waardes geef je dan als parameter mee in een array of zo?
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

29/12/2017 20:30:29
Quote Anchor link
@ Ozzie,

nee, de enige parameter(s) die je aan de constructor meegeeft, zijn de value(s) die je wilt gebruiken. De validatie vindt geheel in de constructor plaats, en je kunt natuurlijk ook properties gebruiken om bijv. een onder- en bovengrens van een waarde aan te geven.

Mijn voorbeeld hierboven in dit topic is niet helemaal volledig. Een Value Object is bijvoorbeeld altijd final, want je wilt dat de waarde niet kan veranderen als hij eenmaal gevalideerd is, door hem bijvoorbeeld te extenden, wat dus verboden is. Een VO heeft ook geen setters. Dat is eigenlijk de essentie van een Value Object; alleen het feit dat hij aangemaakt is en dus door de constructor-validatie komt, garandeert dat hij altijd valid is.

Er is nog veel meer te vertellen over Value Objects, maar dat valt een beetje buiten dit topic, maar er zijn goeie blogs over te vinden.

Edit:


Nog één aanvulling: wanneer je in een andere class in de constructor een type-hint naar een Value Object aangeeft, garandeer je dus dat die property altijd valid is. Bijvoorbeeld:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
class Subscriber {
    private $name;
    private $email;

    public function __construct($name, Email $email) {
        $this->name = $name;
        $this->email = $email;
    }
}

?>


Als nu $email niet van het type Email is, of niet goed aangemaakt is, krijg je automatisch een Exception. Het scheelt je dus heel veel validatie.

Toevoeging op 29/12/2017 20:41:04:

Jan Koehoorn op 28/12/2017 20:51:17:
Sowieso gebruik je nooit rechtstreeks $_POST variabelen in parameter binding.

Voordat je de waarden gebruikt om aan je insert query te koppelen, heb je alles gevalideerd (met bv. een EmailValidator class) en in orde bevonden.

Een andere optie, is werken met Value Objects, waarbij de validatie in de constructor plaatsvindt. Een Value Object voor een email adres kan er zo uitzien:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php
final class Email
{
    private $email;

    public function __construct($email)
    {

        if ( ! filter_var($email, FILTER_VALIDATE_EMAIL)) {
            throw new InvalidArgumentException(sprintf('[%s] is not a valid email address', $email));
        }


        $this->email = $email;
    }


    public function __toString()
    {

        return $this->email;
    }
}

?>


Het voordeel van werken met Value Objects is, dat je in je hele codebase nu nog maar één plek voor het valideren van email adressen hebt, namelijk in de constructor van dat object.
Gewijzigd op 29/12/2017 20:37:53 door Jan Koehoorn
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/12/2017 21:31:45
Quote Anchor link
@Jan,

>> nee, de enige parameter(s) die je aan de constructor meegeeft, zijn de value(s) die je wilt gebruiken.

Oké ... maar hoe zou je dat dan doen bij een keuze met radiobuttons ... in het voorbeeldje wat ik gaf, kun je dmv een radiobutton waarde ABC123 of XYZ789 kiezen. Hoe voorkom je dan dat een hacker de waarde KLM456 verstuurt? Anders gezegd ... hoe weet dat value object dat alleen ABC123 en XYZ789 zijn toegestaan?
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

29/12/2017 21:42:18
Quote Anchor link
Voorbeeld met alleen de constructor:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<?php
class MyVerySpecificValueSet
{
    private $allowed = [
        'ABC123' => true,
        'XYZ789' => true,
    ];


    private $val;

    public function __construct($val)
    {

        if (empty($this->allowed[$val])) {
            throw new InvalidArgumentException(
                sprintf('[%s] is not a valid value for [%s]', $val, __CLASS__)
            );
        }


        $this->val = $val;
    }
}

?>
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/12/2017 21:53:28
Quote Anchor link
Maar nu maak je de waardes hardcoded ... dat lijkt me niet handig, want dan kun je ze niet vanuit de formulierafhandeling meegeven. Dan zou je voor ieder formulier een aparte class moeten maken.
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

29/12/2017 21:58:17
Quote Anchor link
Het aanmaken van een class is in PHP absoluut geen dure operatie. En bovendien: hoeveel formulieren heb je op je website? Je kunt zonder enige probleem tientallen of honderden VO's aanmaken. En als je dat onoverzichtelijk vindt, dan maak je gewoon een ouderwetse Validator Class.
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

29/12/2017 22:23:18
Quote Anchor link
Ik denk dat @Ozzie doelt op bijvoorbeeld een lijst die uit je database komt. En zelf denk ik dan nog door naar een lijst met waarden die weer afhankelijk is van een andere keuze in hetzelfde formulier. In een "kassa" scherm moet je bijvoorbeeld eerst een betaalmethode kiezen (PayPal, CreditCard, iDeal, enz). Alleen in het geval van iDeal moet je vervolgens ook nog een bank kiezen. Die betaalmethode moet je valideren (stel even dat die lijst uit een database komt), en dan moet je in één specifiek geval ook nog een bank kiezen (met een lijst die meestal door een betaalprovider wordt geleverd). Dat lijkt me allemaal wat lastig in zo'n "vast" Value Object te verwerken.

(ja, ik weet, we dwalen af ...).
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/12/2017 22:26:10
Quote Anchor link
Het gaat er niet om of het een dure operatie is ... stel je hebt een webshop en je verkoopt duizenden producten met een simpele en een dure versie die beiden anders geprijsd zijn. Om aan te geven welke versie je wil, moet je als klant de juiste prijs selecteren. Er zijn dus maar 2 prijzen mogelijk en iedere andere bedrag is sowieso verkeerd. Je wil dan niet bij ieder product handmatig gaan aangeven welke prijzen zijn toegestaan.

(uiteraard zit hier dan ook een programmeerfout als je het op deze manier zou programmeren, maar het is puur even als voorbeeldje bedoeld)

PS

Alvorens ik dit topic nu kaap ... Ruben ... heb jij al een antwoord op je vraag?
 
Ruben D

Ruben D

29/12/2017 22:39:56
Quote Anchor link
Ja filter input met PDO in database en output filteren met htmlentities denk ik.
Ik wou er even op in gaan wat het nut van bind_param is, is dit ook en filter op je variabel?
dan zou ik er dus 2 achter elkaar hebben, niet dat het erg is.

hierna mag je het kapen.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.