input filteren

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Java developer (remote)

Functie Wat ga je doen als Java Developer? Jij als Java ontwikkelaar komt te werken in 1 van onze SCRUM teams. Momenteel werken er zo’n 30 ontwikkelaars binnen onze organisatie waarbij jij de brug slaat tussen het bouwen van verschillende functionaliteiten binnen onze applicaties en deze vervolgens te integreren in onze centrale hub. Je start je dag om 9 uur met een stand up en dan pak je jouw taken op voor de dag. Hieronder een aantal taken die jij zal uitvoeren: – Het bedenken en uitbouwen van features binnen de verschillende applicaties – Onderhouden van CI/CD pipelines – Bezighouden

Bekijk vacature »

Junior PHP Developer

Functieomschrijving Junior PHP Developer gezocht! Voor een opdrachtgever in de regio Gelderland zijn wij op zoek naar een Junior PHP Developer die onderdeel gaat worden van het ontwikkelingsteam van deze organisatie. In deze functie ga jij aan de slag met het schrijven van software voor de aansturing van en het managen van windparken en bijbehorende onderdelen. Hiernaast ga jij je bezighouden met het ontwikkelen, testen en onderhouden van diverse webapplicaties. Het team waarin je komt te werken bestaat uit 3 developers, hierdoor krijg je veel verantwoordelijkheid en de kans om jezelf verder te ontwikkelen. Er wordt echter wel van je

Bekijk vacature »

C#.NET Developer

Functieomschrijving We are looking for a dutch native speaker In deze uitdagende functie ga je werken als onderdeel van het development team, in de functie van C#.NET Developer, Je gaat maatwerk software bouwen voor diverse klanten. Ook optimaliseer je bestaande software en bouw je API koppelingen. Je bent vooral met back-end development bezig. Je krijgt veel vrijheid in deze functie en je krijgt de kans om mee te denken in bedrijfsprocessen. Deels thuiswerken is geen enkel probleem! Bedrijfsprofiel Deze organisatie is gevestigd in de regio van Boxtel. Het is van oorsprong een familiebedrijf, die gestart zijn met het bouwen van

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Full stack developer Python, React

Functie Jij als full stack developer komt binnen onze Technology afdeling te werken. Deze bestaat momenteel uit 15 man. De stack waarmee wij werken is voornamelijk Python, Javascript, React en GraphQL. Binnen deze afdeling wordt er met multidisciplinaire teams gewerkt aan verschillende projecten. Projecten duren vaak langer dan 3 maanden en je bent van begin tot eind vaak betrokken. Naast dat je als full stack ontwikkelaar aan de slag gaat ben je ook Consultant. Dit betekent dat je ook klantcontact hebt in je rol en werkshops geeft. De verhouding tussen deze werkzaamheden zijn ongeveer 70% development en 30% consultancy. Een

Bekijk vacature »

Lead developer

Functie Als lead developer wordt jij verantwoordelijk voor een van onze development teams. Samen met de Software Architect bewaak jij de kwaliteit en uitvoering van onze complexe vraagstukken. Daarnaast ben jij verantwoordelijk voor het inschatten, designen en ontwikkelen van middelgrote tot grote veranderingen in de software. Ook coördineer jij het proces rondom complexe technische vraagstukken. Verder bestaat jouw takenpakket uit het volgende: – Het aansturen van jouw development team; – Het begeleiden van Junior Software Engineers; – Het maken van technische analyses m.b.t. nieuwe aanvragen en het tijdsbestek inschatten voor de uitvoering hiervan; – Het uitvoeren van de ontwikkeling van

Bekijk vacature »

Medior/senior front end developer React Sportsoftw

Functie Voor deze functie ben ik op zoek naar een enthousiaste front end developer die communicatief vaardig is. Jij wordt onderdeel van een enthousiast jong team dat werkt aan grote websites. Binnen jouw rol ben jij diegene die de vertaling maakt van design naar functionele code en zorg jij voor goede experience op meerdere platformen. Dit doe je natuurlijk door gebruik te maken van onze stack; Javascript, HTML, CSS en React. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van Webcomponents en verschillende authenticatie tools. Doordat er hier gestreefd wordt naar de beste gebruikerservaringen, wordt het product constant doorontwikkeld. Hierdoor blijven ze voor

Bekijk vacature »

Front-end Developer Angular

Dit ga je doen Jouw taken als Front End Developer bestaan uit: Het ontwikkelen van maatwerkoplossingen voor klanten; Het meedenken over nieuwe tools en technieken; Het begeleiden van junioren; Het meewerken aan diverse projecten; Het meedenken in UX/UI design. Hier ga je werken Als Front-End Developer ga je in een Scrum team aan de slag met de nieuwste digitale technologieën om klanten en overheden over de hele wereld te ondersteunen met het ondersteunen van hun software, veelal op het gebied van watermanagement en infra. Door middel van real-time data in combinatie met voorspellende analyses, AI, Deep Learning en Machine Learning

Bekijk vacature »

PHP Developer - medior functie

Functieomschrijving Ben jij innovatief en wil jij je kennis graag delen met jouw nieuwe collega's? Lees dan snel verder! Voor een leuke opdrachtgever in de omgeving van Roosendaal zoeken wij een Symfony developer. Of je nou junior, medior of senior bent, je krijgt hier alle vrijheid en verantwoordelijkheid om jouw eigen loopbaan te ontwikkelen. Je gaat je hier bezig houden met en inspelen op de actualiteiten van jouw vakgebied. Techstack: Symfony, PHP, mySQL. Kennis van Svelte is helemaal mooi meegenomen. Bedrijfsprofiel Al sinds '99 is dit webbureau actief. De kernwaarden binnen het bedrijf zijn integer, dienstbaar en deskundig. Je komt

Bekijk vacature »

Senior Product Developer

Functieomschrijving Als senior Product Developer ben je verantwoordelijk voor bestaande mobiliteitsproducten en de ontwikkeling van nieuwe mobiliteitsconcepten. Met behulp van diverse klantonderzoeken, klantsessies en salesmeetings zorg je ervoor dat je de veranderende mobiliteitsbehoeften in de markt kent. Hier speel je op in door innovatieve, flexibele, efficiënte en duurzame vervoersoplossingen te bedenken, te ontwikkelen, te implementeren en uiteindelijk samen met Sales en Marketing collega’s in de markt te zetten. Je initieert en neemt deel aan (internationale en afdeling overschrijdende) projecten, vaak in de rol van projectleider. In die rol bewaak je de voortgang, coördineer je de activiteiten en zorg je voor

Bekijk vacature »

PHP developer (Laravel, Docker, Gitlab-CI)

Functie Het IT-team bestaat momenteel uit 4 ontwikkelaars. Ieder onderdeel van de software draait op aparte servers en het bestaat dus echt uit verschillende componenten intern ontwikkeld en je werkt aan alle facetten. Van uitbreiding van de core tot maatwerk voor de klant. Ook liggen er verschillende uitdagingen op servervlak en databases. Je zult de eerste periode veel samenwerken met de lead developer om vervolgens echt je gang te gaan binnen de software. Een groot deel van de systemen is gebouwd met behulp van het Laravel framework en PHP (minimaal 7.2), Docker voor lokaab gebruik en Gitlab-CI voor het deployen

Bekijk vacature »

Fullstack developer

Functie omschrijving We are looking for a dutch native speaker Wil jij werken als Senior Developer en werken aan een applicatie die duizenden marketingcampagnes automatisch aanstuurt? Dit is je kans! Kom werken voor onze opdrachtgever en in deze rol zul je veel vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen om gezamenlijk de applicatie naar een hoger plan te tillen. Wat ga je verder doen: Optimaliseren, beheren en uitbreiden van onze applicatie; Het bouwen van aansluitingen op de systemen van partners middels API’s; Meedenken over de technische/ontwikkel-standaarden; Proactief verbeterpunten voorstellen. Bedrijfsprofiel Het is een organisatie die met een team van verschillende developers én marketeers

Bekijk vacature »

PHP Developer gezocht!

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een PHP Developer! Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Lees dan snel verder! Voor een organisatie in de regio Utrecht die zich bezighoud met het verbeteren van de medicatieveiligheid zoeken wij een Software Developer. In deze functie zijn wij op zoek naar een slimme en enthousiaste Developer die interesse heeft in farmacie, logistiek en ICT. Daarnaast beschik je over een goed analytisch vermogen en ben je van nature gestructureerd en resultaatgericht. Je moet in deze functie daadkrachtig, flexibel en communicatief goed zijn. Je verantwoordelijkheden bestaan uit: Object georiënteerd programmeren; Werken in

Bekijk vacature »

Medior C# Developer

You'll build modern applications for Coolblue's back office. We have a lot of friends, and they crave well-structured data and user-friendly, task-focused applications. How do I become a Medior C# Developer at Coolblue? You regularly participate in brainstorm sessions about user experience, data, and task flow with the UX Designer, Product Owner, and Data Scientists in your team. Besides that you will create disconnected, highly congruent, and testable code that can easily be maintained and is future-proof. Want to become C# Developer at Coolblue? Read below if the job suits you. You enjoy doing this Working with various types of

Bekijk vacature »

Ervaren Full-Stack PHP Developer

Functieomschrijving Gezocht! Ervaren PHP Developer! Voor een organisatie in de regio Harderwijk zoeken wij een ervaren PHP Developer die het IT team van dit bedrijf gaat versterken. We zijn op zoek naar een enthousiaste en breed georiënteerde IT-er die het innovatieve bedrijf nog een stap verder kan brengen. Voor deze functie zoeken wij iemand die communicatief goed is en die zelfstandig problemen op kan lossen. Je werkt samen met een externe ontwikkelpartij en kunt hun dus uitdagen op het geleverde werk. Het schrijven van concepten aan de AI en hardware kant valt onder je verantwoordelijkheden. Het bedrijf noemt zichzelf een

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Ruben D

Ruben D

28/12/2017 17:11:07
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Dit is eerder een vraag om advies over veiligheid.
Ik merkte deze functies onlangs op:
$sanitized_a = filter_var($a, FILTER_SANITIZE_EMAIL);

Dus je kan input filteren tegen sql injectie bvb.

Nu vraag ik mij af of dit even veilig is om te gebruiken als de zelfgemaakte functies gelijk in wordpress.
 
PHP hulp

PHP hulp

18/04/2024 15:02:33
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

28/12/2017 17:55:05
Quote Anchor link
Ruben D op 28/12/2017 17:11:07:
Dus je kan input filteren tegen sql injectie bvb.

Daar is deze functie niet specifiek voor bedoeld. Deze functie probeert van een string nog een geldig emailadres te maken. Om SQL injection tegen te gaan kun je beter gebruik maken van bv. PDO en Prepared Statements
Gewijzigd op 28/12/2017 17:55:37 door Jan Koehoorn
 
Ruben D

Ruben D

28/12/2017 18:27:29
Quote Anchor link
Ja dat klopt, met "FILTER_SANITIZE_STRING" dan.
Ik zou het ook zo doen maar wou weten of dit daar ook tegen helpt.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

28/12/2017 19:21:54
Quote Anchor link
Een verkeerd gebruik van prepared statements is nog steeds even fataal (denk bijvoorbeeld aan het concateneren van lappen SQL waarmee je in wezen het prepared-statement-stramien bypassed). Het grootste probleem is dat iemand zich op een zeker moment veilig waant enkel door het gebruiken van een bepaalde techniek (lees: goocheltruc), zonder dat men precies weet wat de gevaren nu eigenlijk zijn. Als je niet weet wat een hondendrol is weet je ook niet wanneer je er in staat. En dan heb je letterlijk stront.

SQL injectie voorkom je ook niet (altijd) simpelweg door het filteren van input, tenzij deze heel strict is. Wat veel beter werkt tegen SQL injectie is output escaping. En vaak gaan input filteren en output escapen hand in hand.

Desalniettemin zijn dit twee compleet verschillende dingen.

EDIT: en sanitizen is wéér iets anders, daarbij wordt vaak geprobeerd recht te buigen wat eigenlijk al krom is. Vergelijk dit met een typecast waarbij getracht wordt iets om te zetten naar een bepaald type waarbij alles wat onleesbaar is uit oogpunt van dat type wordt weggekapt. Maar daarmee was dus eigenlijk de invoer al ongeldig... Invoer is meestal gewoon GOED of FOUT, en niet MISSCHIEN-GOED-DUS-LAAT-IK-PROBEREN-ER-IETS-VAN-TE-BAKKEN.

> filter input, escape output
> mysql_real_escape_string() is geen wondermiddel
Gewijzigd op 28/12/2017 19:25:56 door Thomas van den Heuvel
 
Ruben D

Ruben D

28/12/2017 19:42:18
Quote Anchor link
verkeerd als hier: (geen input filter)
$stmt = $pdo->prepare("INSERT INTO myTable (name, age) VALUES (?, ?)");
$stmt->execute([$_POST['name'], 29]);

of bypass gelijk dit denk ik dat je bedoeld?
$stmt = $pdo->prepare("INSERT INTO myTable (name, age) VALUES ($name, ?)");

Ik dacht wel ergens gelezen te hebben dat mysqli escape eruit gaat bij recente versies.
Ik zal is kijke of ik het nog kan vinden.
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

28/12/2017 20:51:17
Quote Anchor link
Sowieso gebruik je nooit rechtstreeks $_POST variabelen in parameter binding.

Voordat je de waarden gebruikt om aan je insert query te koppelen, heb je alles gevalideerd (met bv. een EmailValidator class) en in orde bevonden.

Een andere optie, is werken met Value Objects, waarbij de validatie in de constructor plaatsvindt. Een Value Object voor een email adres kan er zo uitzien:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php
class Email
{
    private $email;

    public function __construct($email)
    {

        if ( ! filter_var($email, FILTER_VALIDATE_EMAIL)) {
            throw new InvalidArgumentException(sprintf('[%s] is not a valid email address', $email));
        }


        $this->email = $email;
    }


    public function __toString()
    {

        return $this->email;
    }
}

?>


Het voordeel van werken met Value Objects is, dat je in je hele codebase nu nog maar één plek voor het valideren van email adressen hebt, namelijk in de constructor van dat object.
Gewijzigd op 28/12/2017 21:23:05 door Jan Koehoorn
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

29/12/2017 01:20:47
Quote Anchor link
Jan Koehoorn op 28/12/2017 20:51:17:
Value Objects

Dit klinkt allemaal best zinnig enzo, maar hoe ga je dit inpassen in de validatie van formuliergegevens? Wanneer een exception gethrowd wordt, wordt de normale flow van het programma onderbroken.

Ik zou ook niet zeggen dat een exception hier op zijn plaats is, het ligt immers in de lijn der verwachting dat iemand (al dan niet per ongeluk) een verkeerd e-mailadres invult. Ook wil je dan niet dat alles gestaakt wordt maar idealiter krijg je dan gebruiksvriendelijke terugkoppeling over *alle* velden waar mogelijk iets mis mee is (en niet enkel de eerste waar ie op stuk loopt, denk aan JavaScript popups uit de jaren 90 :p).

Ik had ook eerder een berichtje in deze thread in een ander draadje geklopt hoe je exceptions zou moeten zien (als ik er (ver) naast zit hoor ik dat ook graag, ben benieuwd naar andere inzichten over exceptions).

Mogelijk zou een exception bijvoorbeeld (wel?) op zijn plaats zijn bij formulierafhandeling wanneer een CSRF-token niet meer klopt (of niet meer bestaat) bij validatie omdat dat echt iets "onverwachts/ongeplands" is. Maar zelfs dan heb je liever dat (wanneer je sessie onderwater weer hersteld is, want het is meestal zoiets als een verlopen sessie ofzo) je weer teruggestuurd wordt naar het formulier met de zojuist ingevulde informatie -ook al is deze goed- maar met de mededeling dat het token is verlopen en je nogmaals dient te submitten. Dat lijkt mij vriendelijker dan een aparte "oeps, er ging iets mis" pagina nadat je het afgelopen half uur een verhaal hebt zitten typen, en dat je dat dan kwijt bent.

Oftewel: ik zie niet zogauw hoe het (veelvuldig) gebruiken van exceptions een goed idee is bij formulierafhandeling/-validatie. Het is niet "fataal" als iemand iets verkeerds ingevuld heeft, noch is het dan onduidelijk wat er vervolgens zou moeten gebeuren.
Gewijzigd op 29/12/2017 01:26:50 door Thomas van den Heuvel
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/12/2017 01:50:45
Quote Anchor link
@Thomas:

Ik vind dat ook wat lastig. Op het forum heb ik mensen wel eens horen (niet letterlijk) zeggen dat je beter overal exceptions kunt gebruiken (ipv if-statements). Ik vraag me dus ook wel af wanneer wel en wanneer niet. Mij lijkt het ook niet logisch om een fout e-mailadres af te vangen met een exception, en toch schijnt het te gebeuren.

Want eigenlijk is het natuurlijk best raar ... Je vangt een situatie die zich kan voordoen af met een exception ... maar als je weet dat de situatie zich kan voordoen ... in hoeverre is het dan nog een exception? En ... wanneer is iets dan überhaupt nog een exception? Iemand die een typfout maakt (veelvoorkomend gedrag) zie ik niet als een exception, iemand die een fout wachtwoord invoert ook niet. Dat is allemaal VOORSPELBAAR gedrag.

Maar wat zou dan wel een exception kunnen zijn ... Misschien een keuzeformulier dat als waarde A, B of C verwacht, maar X ontvangt? Dan is er sprake van iets onverwachts wat riekt naar een hackpoging, maar verder zou ik het zo gauw ook even niet weten.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

29/12/2017 14:37:52
Quote Anchor link
Precies, maar dan zou je kunnen zeggen: ik heb een set A, B, C en hier moet een geldige keuze in gemaakt worden. Als je dan X krijgt is dat geen geldige keuze. Het is dan nog steeds duidelijk wat er zou moeten gebeuren (kies een geldige waarde).

Was dat niet ook op de DOS-prompt: de keuze-loop vliegt er toch ook niet uit als je iets anders dan [a]bort, [r]etry, [f]ail kiest? :)

Zoals ik het zie is een exception een soort van noodrem, waarbij de code zegt "ik kom er ff niet uit". Een hoger gelegen laag / ander stuk code beslist dan meestal wat er moet gebeuren. Dit is denk ik ook een kenmerk van exceptions: de plek waar aan de noodrem wordt getrokken is zelden tot nooit de plek waar dit verder wordt afgehandeld. Immers, dit zou namelijk inhouden dat de code al een soort van idee heeft van wat er mis is gegaan, en hoe hier mee omgegaan moet worden. Wat weer een indicatie is dat je hiervoor geen exception hoeft te/zou moeten gebruiken :).
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

29/12/2017 16:46:59
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 29/12/2017 01:20:47:
Jan Koehoorn op 28/12/2017 20:51:17:
Value Objects

Dit klinkt allemaal best zinnig enzo, maar hoe ga je dit inpassen in de validatie van formuliergegevens?


Niet. Daar vul je gewoon een array met errors. Je zou trouwens wel kunnen denken aan een AJAX call op de onblur van een formfield, met daarin dan weer wél de check met het value object. Dan heb je userfriendly validation aan the client side en uiteraard check je altijd serverside. Ik zou dat alleen doen bij formulieren met veel velden. Dan is het wel prettig om meteen na het verlaten van het veld erachter te komen dat het invalid is, en niet pas bij het submitten van het formulier.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/12/2017 17:23:44
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 29/12/2017 14:37:52:
Precies, maar dan zou je kunnen zeggen: ik heb een set A, B, C en hier moet een geldige keuze in gemaakt worden. Als je dan X krijgt is dat geen geldige keuze. Het is dan nog steeds duidelijk wat er zou moeten gebeuren (kies een geldige waarde).

Ik snap wat je bedoelt ... maar stel we hebben 2 radiobuttons waarbij je kunt kiezen of je van een product de variant van € 50 wilt hebben, of de luxere variant van € 65.

Je kunt dus kiezen uit waarde € 50 of € 65. Stel dat je nu ineens als waarde € 1 krijgt (een keuze-optie die helemaal niet beschikbaar is), zou je dan niet een exception kunnen gooien? In dat geval heeft namelijk iemand handmatig de POST-data gewijzigd en is er blijkbaar sprake van een soort hackpoging. Dit gaat weer net iets verder dan simpelweg 'een ongeldige keuze'.

In zo'n geval zou ik misschien op een hoger niveau het IP-adres even willen blokkeren vanwege verdacht gedrag.
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

29/12/2017 17:40:52
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 29/12/2017 17:23:44:
In zo'n geval zou ik misschien op een hoger niveau het IP-adres even willen blokkeren vanwege verdacht gedrag.


En dat is een goed voorbeeld van Value Objects. Je throwt een Exception, en in de catch log je iets, of je onderneemt een andere actie. Bij Value Objects kun je denken aan geldbedragen, datumbereiken, emailadressen, etc.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/12/2017 20:21:08
Quote Anchor link
@Jan,

Maar dan moet dat value object wel weten welke waardes wel en niet zijn toegestaan. De toegestane waardes geef je dan als parameter mee in een array of zo?
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

29/12/2017 20:30:29
Quote Anchor link
@ Ozzie,

nee, de enige parameter(s) die je aan de constructor meegeeft, zijn de value(s) die je wilt gebruiken. De validatie vindt geheel in de constructor plaats, en je kunt natuurlijk ook properties gebruiken om bijv. een onder- en bovengrens van een waarde aan te geven.

Mijn voorbeeld hierboven in dit topic is niet helemaal volledig. Een Value Object is bijvoorbeeld altijd final, want je wilt dat de waarde niet kan veranderen als hij eenmaal gevalideerd is, door hem bijvoorbeeld te extenden, wat dus verboden is. Een VO heeft ook geen setters. Dat is eigenlijk de essentie van een Value Object; alleen het feit dat hij aangemaakt is en dus door de constructor-validatie komt, garandeert dat hij altijd valid is.

Er is nog veel meer te vertellen over Value Objects, maar dat valt een beetje buiten dit topic, maar er zijn goeie blogs over te vinden.

Edit:


Nog één aanvulling: wanneer je in een andere class in de constructor een type-hint naar een Value Object aangeeft, garandeer je dus dat die property altijd valid is. Bijvoorbeeld:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
class Subscriber {
    private $name;
    private $email;

    public function __construct($name, Email $email) {
        $this->name = $name;
        $this->email = $email;
    }
}

?>


Als nu $email niet van het type Email is, of niet goed aangemaakt is, krijg je automatisch een Exception. Het scheelt je dus heel veel validatie.

Toevoeging op 29/12/2017 20:41:04:

Jan Koehoorn op 28/12/2017 20:51:17:
Sowieso gebruik je nooit rechtstreeks $_POST variabelen in parameter binding.

Voordat je de waarden gebruikt om aan je insert query te koppelen, heb je alles gevalideerd (met bv. een EmailValidator class) en in orde bevonden.

Een andere optie, is werken met Value Objects, waarbij de validatie in de constructor plaatsvindt. Een Value Object voor een email adres kan er zo uitzien:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php
final class Email
{
    private $email;

    public function __construct($email)
    {

        if ( ! filter_var($email, FILTER_VALIDATE_EMAIL)) {
            throw new InvalidArgumentException(sprintf('[%s] is not a valid email address', $email));
        }


        $this->email = $email;
    }


    public function __toString()
    {

        return $this->email;
    }
}

?>


Het voordeel van werken met Value Objects is, dat je in je hele codebase nu nog maar één plek voor het valideren van email adressen hebt, namelijk in de constructor van dat object.
Gewijzigd op 29/12/2017 20:37:53 door Jan Koehoorn
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/12/2017 21:31:45
Quote Anchor link
@Jan,

>> nee, de enige parameter(s) die je aan de constructor meegeeft, zijn de value(s) die je wilt gebruiken.

Oké ... maar hoe zou je dat dan doen bij een keuze met radiobuttons ... in het voorbeeldje wat ik gaf, kun je dmv een radiobutton waarde ABC123 of XYZ789 kiezen. Hoe voorkom je dan dat een hacker de waarde KLM456 verstuurt? Anders gezegd ... hoe weet dat value object dat alleen ABC123 en XYZ789 zijn toegestaan?
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

29/12/2017 21:42:18
Quote Anchor link
Voorbeeld met alleen de constructor:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<?php
class MyVerySpecificValueSet
{
    private $allowed = [
        'ABC123' => true,
        'XYZ789' => true,
    ];


    private $val;

    public function __construct($val)
    {

        if (empty($this->allowed[$val])) {
            throw new InvalidArgumentException(
                sprintf('[%s] is not a valid value for [%s]', $val, __CLASS__)
            );
        }


        $this->val = $val;
    }
}

?>
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/12/2017 21:53:28
Quote Anchor link
Maar nu maak je de waardes hardcoded ... dat lijkt me niet handig, want dan kun je ze niet vanuit de formulierafhandeling meegeven. Dan zou je voor ieder formulier een aparte class moeten maken.
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

29/12/2017 21:58:17
Quote Anchor link
Het aanmaken van een class is in PHP absoluut geen dure operatie. En bovendien: hoeveel formulieren heb je op je website? Je kunt zonder enige probleem tientallen of honderden VO's aanmaken. En als je dat onoverzichtelijk vindt, dan maak je gewoon een ouderwetse Validator Class.
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

29/12/2017 22:23:18
Quote Anchor link
Ik denk dat @Ozzie doelt op bijvoorbeeld een lijst die uit je database komt. En zelf denk ik dan nog door naar een lijst met waarden die weer afhankelijk is van een andere keuze in hetzelfde formulier. In een "kassa" scherm moet je bijvoorbeeld eerst een betaalmethode kiezen (PayPal, CreditCard, iDeal, enz). Alleen in het geval van iDeal moet je vervolgens ook nog een bank kiezen. Die betaalmethode moet je valideren (stel even dat die lijst uit een database komt), en dan moet je in één specifiek geval ook nog een bank kiezen (met een lijst die meestal door een betaalprovider wordt geleverd). Dat lijkt me allemaal wat lastig in zo'n "vast" Value Object te verwerken.

(ja, ik weet, we dwalen af ...).
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/12/2017 22:26:10
Quote Anchor link
Het gaat er niet om of het een dure operatie is ... stel je hebt een webshop en je verkoopt duizenden producten met een simpele en een dure versie die beiden anders geprijsd zijn. Om aan te geven welke versie je wil, moet je als klant de juiste prijs selecteren. Er zijn dus maar 2 prijzen mogelijk en iedere andere bedrag is sowieso verkeerd. Je wil dan niet bij ieder product handmatig gaan aangeven welke prijzen zijn toegestaan.

(uiteraard zit hier dan ook een programmeerfout als je het op deze manier zou programmeren, maar het is puur even als voorbeeldje bedoeld)

PS

Alvorens ik dit topic nu kaap ... Ruben ... heb jij al een antwoord op je vraag?
 
Ruben D

Ruben D

29/12/2017 22:39:56
Quote Anchor link
Ja filter input met PDO in database en output filteren met htmlentities denk ik.
Ik wou er even op in gaan wat het nut van bind_param is, is dit ook en filter op je variabel?
dan zou ik er dus 2 achter elkaar hebben, niet dat het erg is.

hierna mag je het kapen.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.