Ins en outs van Reseller worden

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

10/12/2010 12:46:21
Quote Anchor link
Hoi allemaal,

In me eigen bedrijf ben ik al bijna 3 jaar actief met het realiseren van web templates en scripts en nog wat andere diensten. Kort maar krachtig een hoop wat rondom websites te maken heeft.

Toen ik begon met mijn bedrijfje zag ik webhosting als iets wat een risicovolle tak was, omdat op dat moment ik niet het aantal klanten had om daar winst op te kunnen draaien en met een core business als websites ontwikkelen altijd me klanten doorverwezen naar een betrouwbare hosting en hoor daar nooit klachten over. Laatst heb ik me georiënteerd op me eigen klanten en gekeken als ik al mijn klanten zelf zal gaan hosten als reseller en ik betaal de verhuizing plus zorg dat alles in nette banen verloopt ik makkelijk binnen een jaar winst kan maken.

Inmiddels ben ik de afgelopen tijd bezig geweest met het kijken naar ins en outs van reseller hosting te worden. Nu weet ik dat er hier op het forum ook mensen met een eigen bedrijf zijn en ook hosting aan bieden. Mijn vraag was een beetje hoe pakken jullie dat aan?

- Is reseller worden een goede optie, een andere optie, of kan ik het beter uitbesteed als nu laten?
- Wat zijn risico's en valkuilen van reseller worden?
- Tips?
- Wat moet ik niet vergeten als ik reseller wil worden?
- Waar moet ik opletten als ik deze website laat verhuizen naar mij eigen hosting?
- Hoe kan ik het beste contractueel met mijn klanten omgaan? Waar moet ik voor zorgen wat ik wel niet wil hosten en aansprakelijkheid?

Ik hoop dat jullie me een beetje nuttige informatie kunnen geven. En kunnen vertellen of het een goede stap is om reseller te worden. Ik heb van hosting namelijk nog weinig kaas gegeten, behalve dat ik mijn klanten help met het installeren en onderhouden van de websites, wat tot nu toe altijd vlekkeloos is verlopen.

Alvast bedankt!

The Dutch Guy
Gewijzigd op 10/12/2010 12:47:58 door Bas IJzelendoorn
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 13:54:19
 
John D

John D

10/12/2010 12:58:27
Quote Anchor link
Maak een businessplan of simpeler gezegd een kosten/baten plaatje. Identificeer je zwakke en sterke punten en maak op basis daarvan een risco analyse. Je kan dan bijvoorbeeld inzicht krijgen in taken waarvoor je in eerste instantie iemand in moet huren. Huur je iemand in voor een activiteit zorg dan dat je die activiteit goed documenteert zodat je het later zelf kan doen. Ik ben geen reseller maar ik stel me zo voor dat je klein begint, met enkele websites in je vrije tijd en zo ervaring opdoet om misschien 100% voor jezelf te werken. Ik heb een tijd geleden het website reseller gebeuren gevolgd om iemand met een scriptie te helpen en toen hebben we wel ontdekt dat er soms wel 5 trappen resellers zijn, dus reseller van de reseller van de reseller van de reseller van de reseller en elke reseller verdient er een paar dubbeltjes aan....
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

10/12/2010 12:58:45
Quote Anchor link
Voor reseller spelen is inderdaad leuk. Je hoeft alleen de administratieve taken te verrichten met je bedrijf, en je hebt geen omkijken naar de servers zelf.
Die verantwoordelijkheden liggen dan bij je hosting-bedrijf waar jij je reseller-pakket afsluit.

Verder raad ik aan om goede voorwaarden te (laten) maken waarmee jij je goed indekt om problemen te voorkomen. Wat rondneuzen in bestaande disclaimers kan geen kwaad (maar let dat ook daarop auteursrecht zit ;-) )
 
Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

10/12/2010 13:14:51
Quote Anchor link
Naar disclaimers kijken en andermans voorbeelden deed ik altijd al maar auteursrecht is iets waar ik altijd heel strict mee om ga. Kopieren doe ik nooit! Aan een goede voorwaarden lijst zat ik zelf ook al te denken. Plus ik moet natuurlijk ook rekening houden met de voorwaarden van de hosting waar ik bij zit. Ik zat zelf te kijken naar deze hosting. Volgens mij is deze qua prijs redelijk goed met wat je ervoor krijgt.

Verder bedacht ik me nog de vraag of er nog essentiële dingen zijn waar een server aan moet voldoen?
 
John D

John D

10/12/2010 13:27:04
Quote Anchor link
The Dutch Guy op 10/12/2010 13:14:51:
Naar disclaimers kijken en andermans voorbeelden deed ik altijd al maar auteursrecht is iets waar ik altijd heel strict mee om ga. Kopieren doe ik nooit!
Ik gebruik de FENIT voorwaarden, je hoeft het wiel niet uit te vinden of je voorwaarden zelf te verzinnen: http://www.bcp-software.nl/fenit/levering.html en daar wordt met nadruk vermeld: "© FENIT 1994 het reprorecht wordt niet uitgeoefend". Verder moet je ook wel in de gaten houden dat je service niet zodanig wordt dat je alles uitsluit en dat je nergens verantwoordelijkheid voor neemt. Je komt dan niet verder dan het segment huisvrouwen, plaatselijke kruidenier en korfbalverenigingswebsites.
 
TJVB tvb

TJVB tvb

10/12/2010 13:54:07
Quote Anchor link
Je moet er rekening mee houden dat jij dan de contact persoon wordt voor de hosting van je klanten.
Ik ken een aantal mensen die dat vergeten waren en dus al heel snel liepen te zuchten dat die klant alweer mailde voor een simpele vraag. Het helpen van je klanten kost ook tijd net zoals je administratie. Het is dus NIET geheel slapend rijk worden.

Ook is de vraag hoe kunnen de klanten jou bereiken in geval van storing, jij levert de dienst aan je klanten dus ze melden dat ze bij storen je leverancier moeten bellen kan niet.
Gewijzigd op 10/12/2010 14:11:56 door TJVB tvb
 
Nicoow Unknown

Nicoow Unknown

10/12/2010 14:05:02
Quote Anchor link
@TJVB,
Dat kan wel.
Ik weet dat er in de bouw branche organisaties zijn voor het opvangen van storingsmeldingen, en die kunnen dan de ernst van de storing inschatten om te kijken of er contact moet worden opgenomen met het bedrijf zelf.

In dit geval is het dan meestal alleen voor de avond en weekenden, maar je kan wel degelijk zeggen.
Bij storing, neem contact op met de hosting provider: 020-1233452

Je hoeft niet geheimzinnig te doen dat je reseller bent.
Er is niks mis mee om te vermelden dat je een contract hebt gesloten met een hosting partij, waardoor je nog beter support kan leveren (omdat je namelijk verstand hebt van de pakketen die je aanlevert, en wat de mogelijkheden daarvan zijn).

Zelf heb ik een VPS waarop ik een aantal sites van klanten host.
Bij een storing bellen ze gewoon direct met de hosting partij (de VPS komt ook van een Re-Seller, maar je gunt je vrienden toch al gauw wat geld).
Maar daar word bij storing ook direct doorverwezen.

Ook support levert hij niet zelf, hij doet alleen administratieve taken.
Voor de rest zijn de mensen namelijk geen klant bij jou, maar bij de hosting provider.

Je word gewoon een nieuw externe sales-persoon voor een bedrijf.
De hosting zelf heeft er ook weinig aan als alle storingen via via moeten binnenkomen, duurt namelijk dubbel zolang voordat er kan worden begonnen aan een oplossing.

Voor de rest zou ik eens persoonlijk contact proberen te leggen met verschillende hosting partijen.
Vaak valt er wel iets meer uit te halen dan dat ze in hun standaard paket aanbieden.
 
John D

John D

10/12/2010 14:07:25
Quote Anchor link
@TJVB tvb: je bedoelt waarschijnlijk: Het is dus NIET geheel slapend rijk worden.
Wanneer je straks gaat adverteren op het web moet je ook wel helemaal "open" adverteren. Er zijn resellers van resellers van resellers die alleen maar een info@reseller emailadres en een postbus hebben en geen telefoon en geen normaal zakenadres en ik filter daar meteen op, ook voor andere zaken, produkten en services: Geen zakenadres en telefoonnummer op de website: Geen zaken mee doen. In de onderband, zeg maar het segment huisvrouwen en korfbalverenigingen moet je ook rekening houden met veel helpdesk werk. Die bellen bij elk bitje dat niet lukt.
 
Joakim Broden

Joakim Broden

10/12/2010 14:12:02
Quote Anchor link
Nicoow Unknown op 10/12/2010 14:05:02:
Ook support levert hij niet zelf, hij doet alleen administratieve taken.
Voor de rest zijn de mensen namelijk geen klant bij jou, maar bij de hosting provider.

Je word gewoon een nieuw externe sales-persoon voor een bedrijf.
De hosting zelf heeft er ook weinig aan als alle storingen via via moeten binnenkomen, duurt namelijk dubbel zolang voordat er kan worden begonnen aan een oplossing.


Ze zijn wel klant bij jou, ze betalen toch aan jou dan moet jij zorgen dat jouwn support goed is.

Stel de hosting is down, dan kijk ik jou er op aan want ik heb het contract bij jou afgesloten.
 
TJVB tvb

TJVB tvb

10/12/2010 14:19:12
Quote Anchor link
@John d, dat bedoel ik. Ik heb het aangepast :p

@Nicoow Unknown, dan moet je ook gaan kijken naar je marges. Je kunt wel alles uitbesteden maar dat is ook niet gratis.
JIJ bent hun leverancier, ze zijn klant bij JOUW en hoe jij dat verder geregeld hebt maakt niet uit. JIJ bent verantwoordelijk.

Bij vragen/klachten/schade komen de klanten bij jou en niet bij jou leverancier.
 
John D

John D

10/12/2010 14:29:17
Quote Anchor link
@Nicoow Unknown: Supergaaf, ik wil graag zaken met je doen. Ik betaal aan jou want jij bent reseller maar ik moet diverse andere telefoonnummers bellen als het niet goed werkt. Bij die andere nummers wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd. Resellers is niet een nieuw externe sales-persoon voor een bedrijf, wat een maffe veronderstelling.
@The Dutch Guy: Je vroeg om tips: Een goeie tip: Doe het niet zoals Nicoow Unknown aanbeveelt.
 
Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

10/12/2010 14:50:50
Quote Anchor link
Ik moet ook eerlijk zijn dat ik dat niet graag zou willen.

Ik hou momenteel ook logboeken bij dat als er fouten met websites zijn welke ik heb gemaakt ik dat gelijk log. Aan de hand daarvan kan ik gelijk opmaken hoe mijn bedrijf ervoor staat en/of ik niet meer tijd aan problemen oplossen ben dan dat ik ergens op verdien. Nu is het wel vaak zo dat de problemen welke binnen komen vaak eerder vragen zijn en heel sporadisch is er inderdaad een probleem en los ik die binnen 3 uur vaak op. Aan de hand van zo een logboek kan ik veel zien.

De manier van Nicoow Unknown ga ik dat mislopen. En ik wil niet een claim aan me broek van een paar duizend euro, omdat het mijn provider geen reet boeit dat hij een storing heeft op de server en al 1000 van die telefoontjes heeft gehad en de haak erop gooit.

Ik wil graag weten als er problemen zijn. En zelf ook een goede support bieden. Maar goed daar koppel ik dan wel weer een prijskaartje aan.

Voorbeeldje: Kijk maar naar Mycom (computer winkel) of dynabyte. Ik koop een Asus laptop bij beide winkels. Ze gaan tegelijk stuk met door exact hetzelfde probleem. Bij Mycom heb ik meer betaald maar is mijn laptop binnen 1 week gerepareerd en bij dynabyte ben ik hem 4 weken kwijt. Dit is een voorbeeld en natuurlijk kan het in werkelijkheid wel anders zijn, maar qua een mycom principe vindt een klant fijner dan het dynabyte principe.

Al doende leert men en ik heb gemerkt dat klanten het fijn vinden door bij hun contactpersoon geholpen te worden. Nu besteed ik de hosting dan uit, maar als ze problemen hebben, komen ze ook nog vaak naar mij toe en ik los het dan voor hun op. Ze betalen hier per jaar een extra bedrag voor, maar daarbij zeg ik wel dat het hulp is en ik het niet kan verhelpen, omdat dit een andere instantie is.
 
Nicoow Unknown

Nicoow Unknown

10/12/2010 15:07:16
Quote Anchor link
Je weet dat als je reseller bent nogsteeds hetzelfde probleem heb als dat een klant bij jou hosting zou hebben.

Je kan niet bij de servers of wat dan ook.
Je moet je goed realiseren dat je alleen iemand anders product verkoopt, maar zelf niks met dat product kan.

Ik begrijp dat jij zelf je support wil doen, levert je alleen maar extra geld op, maar je hebt dan voor de rest geen voordelen boven het simpelweg aanwijzen van goede betrouwbare hosting partijën.
Op een paar euro per maand extra na (tenzij je 10-tallen klanten heb).
Als je echt dingen wil kunnen garanderen, en ook hele vette dingen wil kunnen maken voor jezelf, raad ik je aan om zelf een server te hosten, dan kan je zelf precies bepalen hoe je server draait, waarop, en welke instellingen in of uitstaan.

Ik heb een beetje het gevoel dat jij er vanuit gaat dat als je reseller bent, je ook bij de server kan, of heb ik dit mis?
 
Joakim Broden

Joakim Broden

10/12/2010 15:24:52
Quote Anchor link
Ik ga binnenkort het eerst uit proberen met een NAS server omdat een soort server van te maken. Ik hou je wel op de hoogte hoe dat verloopt. Weet niet hoeveel klanten je hebt maar met een NAS zou het ook kunnen eerst, dat is een stuk voordeliger als een server.
 
John D

John D

10/12/2010 15:29:10
Quote Anchor link
Oetzie cookie op 10/12/2010 15:24:52:
Ik ga binnenkort het eerst uit proberen met een NAS server omdat een soort server van te maken. Ik hou je wel op de hoogte hoe dat verloopt. Weet niet hoeveel klanten je hebt maar met een NAS zou het ook kunnen eerst, dat is een stuk voordeliger als een server.
@Oetzie: offtopic maar waarom een NAS?
 
Joakim Broden

Joakim Broden

10/12/2010 15:32:02
Quote Anchor link
Omdat we thuis meerdere PC's hebben willen wij makkelijk alle bestanden backuppen etc.

Met die NAS wil ik eerst van alles uit proberen qwa hosting etc etc. Dit is een stuk voordeliger dan een normale server ;)
 
Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

10/12/2010 15:35:24
Quote Anchor link
@Nicoow: Dat heb je mis, ik ben me er goed van bewust dat ik niet bij de server zelf kan. Maar ik vindt het fijner zelf naar me provider te stappen met de problemen. Dat hou ik bij, te veel problemen wordt het een andere provider.

Ik vraag dan na aan de provider wat het probleem is. Ik koppel dat weer terug aan mijn klant, daardoor ben ik op de hoogte en is mijn klant ook goed op de hoogte. Mochten er problemen onstaan tussen mijn klant en de provider dan krijg ik dat niet achteraf te horen.
 
Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

10/12/2010 15:42:56
Quote Anchor link
Nicoow Unknown op 10/12/2010 14:05:02:
Ook support levert hij niet zelf, hij doet alleen administratieve taken.
Voor de rest zijn de mensen namelijk geen klant bij jou, maar bij de hosting provider.
Een leverancier die zich er bij mij zo makkelijk vanaf zou maken is per direct een klant kwijt.

Mijn definitie van klant: relaties die jouw uitgaande facturen betalen.

Als ik als reseller (ben ik niet) een factuur stuur naar een klant voor de hosting in het resellerpakket dan is dat mijn directe klant. En ik ben weer klant van de eigenaar van de server, of een andere reseller, ik krijg namelijk van hun weer een factuur voor het resellerpakket.
 
John D

John D

10/12/2010 15:49:54
Quote Anchor link
Elwin Fratsloos: "Mijn definitie van klant: relaties die jouw uitgaande facturen betalen"

Mijn definitie van een klant is: Een opdrachtgever/relatie aan wie ik een dienst verleen en waarbij ik waarborg dat deze dienst van hoge kwaliteit is en wanneer ik geheel of gedeeltelijk in gebreke blijf doe ik er alles aan om de dienst zo snel mogelijk te herstellen. Voor deze dienst kan ik dan de klant een vergoeding laten betalen en we doen dat dan middels een factuur.
 
Nicoow Unknown

Nicoow Unknown

10/12/2010 15:50:31
Quote Anchor link
Ten eerste,
Iemand die zelf bezig is met websites, neemt (indien hij minimaal een IQ heeft van 2) nooit een reseller hosting.

Bij de meeste resellers mag er niet opnieuw gereselled worden.
Mensen die dit doen hebben vaak een VPS of Dedicated server.

@Elwin,
Dus jij vraagt liever support aan iemand met minder verstand van zaken, dan iemand die het daadwerkelijke product levert, en er meer verstand van heeft?

Ik denk dat hier enorme mis-communicatie is over wat nou een reseller is.
Of wat iemands definitie is van een reseller.
In mijn optiek is het simpelweg iemand die andermans producten verkoopt,
En als ik jullie opmerking lees, heb ik het gevoel dat jullie ervanuit gaan dat het een tussenliggende hosting partij is.
 
John D

John D

10/12/2010 15:55:31
Quote Anchor link
Nicoow Unknown op 10/12/2010 15:50:31:
En als ik jullie opmerking lees, heb ik het gevoel dat jullie ervanuit gaan dat het een tussenliggende hosting partij is.
Yep, klopt dat is ook zo. Met name bij de internet/hosting resellers is dat een uitgangspunt en er is vaak sprake van reselling op reselling op reselling. Het is zo makkelijk terug te vinden. Bij de resellers vind je vaak een knop of een link: "Zelf Reseller worden?" Als jij er van uit gaat dat je slechts sales of verkoper van een product bent heb je het bij het verkeerde eind.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.