Items ophalen uit tabel in volgorde

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Sven

Sven

28/09/2008 16:47:00
Quote Anchor link
Hallo,

ik ben op het moment bezig met een soort image gallery, en ik kwam een probleem tegen. Ik haal nu het plaatje waar het om gaat van de server, en onder dat plaatje laat ik de 2 vorige, het actieve plaatje, en de 2 volgende plaatjes zien. Nu zit ik met een probleem bij het ophalen van de twee vorige plaatjes: ik haal ze nu op dmv een mysql_query die checkt op de datum:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
$getPrev
= mysql_query("SELECT * FROM images WHERE datum < ".$db['datum']." ORDER BY datum DESC LIMIT 2");
?>


Ik geef die 2 plaatjes weer met een while($db = mysql_fetch_assoc($getPrev)) enzo, alleen krijg ik dan de plaatjes niet in de volgorde zoals ik ze zou willen hebben. (in de volgende voorbeelden staan de getallen voor de id's van het plaatje, en ga ik er voor het voorbeeld even vanuit dat er geen gaten zitten tussen de id's. 8 t/m 12, actieve plaatje is 10)

Zo wil ik het hebben:
10
8 9 [10] 11 12

Zo is het op het moment:

10
9 8 [10] 11 12

Ik denk dat jullie wel begrijpen waarom dat gebeurt (mysql_query DESC)..

Nu mijn vraag, hoe kan ik dit oplossen?
Alvast bedankt!
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Sven
 
PHP hulp

PHP hulp

16/04/2024 23:57:22
 
- SanThe -

- SanThe -

28/09/2008 17:14:00
Quote Anchor link
Gewoon ASC gebruiken
 
Sven

Sven

28/09/2008 20:26:00
Quote Anchor link
Heheh had ik zelf ook al aan gedacht, alleen dan krijg ik de eerste items uit de tabel, want alles onder plaatje 10 is jonger dan plaatje 10, dus krijg ik plaatje 1 en 2 voorgeschoteld..

Iemand nog een geest met creatieve ideeën? Aparte queries heb ik ook al geprobeerd, maar zonder resultaat..
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

28/09/2008 21:11:00
Quote Anchor link
Wat is datum voor veldtype?
 
Sven

Sven

28/09/2008 21:19:00
Quote Anchor link
:') Sorry, varchar, met een timestamp.
Weet dat het veldtype eigenlijk timestamp moet zijn, maar ik kwam er niet echt uit, en varchar werkt ook goed en ik kan er goed mee rekenen..

Maar als dat het probleem zou kunnen zijn ga ik me wel wat verder verdiepen in timestams e.d.
 
Bo az

Bo az

28/09/2008 21:26:00
Quote Anchor link
Als het om een datum gaat is timestamp ook niet goed, maar dan moet het date zijn. Als je er ook nog de tijd bij wil zetten gebruik je het beste datetime. En ja, dat zal je probleem zijn, hoewel het mij een beetje verbaasd sinds een timestamp ook gewoon oplopend zou moeten zijn.
 
Sven

Sven

28/09/2008 21:34:00
Quote Anchor link
Ja, de timestamps zijn ook gewoon oplopend, alleen eigenlijk is mijn probleem ook logisch, want hij pakt de laatste 2, waar hij de laatste het eerst laat zien en daarna de een-na-laatste. Maar ik zoek dus een oplossing er voor dat ik eerst de een-na-laatste krijg, en daarna pas de laatste..

Hmm..
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.