[JAVA] Entity met grafische elementen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jasper DS

Jasper DS

11/11/2013 19:14:24
Quote Anchor link
Hoi,

ik ben een oefening aan het maken met Java. Ik heb een MVC architectuur in mijn programma maar nu kwam ik toch de constatatie dat mijn entiteiten (models) grafische elementen hebben (wat de situatie heel anders maakt dan bij PHP/HTML/CSS). Nu is mijn vraag wie heeft hier ervaring mee en hoe doe je dat dan?

Een voorbeeld:
Ik heb een boot, die vaart op de zee. Hiervoor heb ik 4 afbeeldingen: de lucht (achtergrond), de golven (voorgrond + achtergrond), de boot zelf (voorgrond) en een zeil (open / dicht op de boot).

Hiervoor heb ik tot nu toe 2 entiteiten: boot, golf en zeil.
Object boot heeft momenteel 1 eigenschap namelijke een Object zeil. Object zeil heeft 2 eigenschappen: status, kleur.

Voeg ik nu aan beide objecten nog een eigenschap graphical element toe? Dus dat elke entiteit ook nog een variable heeft binnen zijn klasse voor een afbeelding of een figuur? En wat dan met de golf en de lucht? Die hebben maar één eigenschap in dat geval namelijk het graphical element. Spreken we in dat geval nog van een entiteit?

Ik vind dat een slechte splitsing van data, logica en verwerking.

Wie brengt raad?

Jasper
 
PHP hulp

PHP hulp

17/04/2024 01:13:50
 
- Raoul -

- Raoul -

11/11/2013 19:23:25
Quote Anchor link
Wat maak je? Een spel? Een MVC structuur voor een spel vind ik persoonlijk een beetje vreemd. Wat ik altijd heb is een Level class, daarin zitten entities die hun eigen render method hebben (verplicht via een Entity baseclasse).

Voor het inladen van images of resources maak ik altijd een ResourceManager met een key-value store.

In je render method geef je dan 1 argument: je resourcemanager.
Gewijzigd op 11/11/2013 19:24:05 door - Raoul -
 
Jasper DS

Jasper DS

11/11/2013 19:38:07
Quote Anchor link
Ik ben ook bezig met een spel dus ik zou het ook wel interessant vinden om het daarvoor te weten.

Nu maak ik geen spel maar een kleine opdracht zoals in het voorbeeld omschreven. Ik moet een boot hebben die "vaart" in de golven al dan niet met het zeil naar beneden met x-aantal matrozen. Een aantal parameters moeten via een text-veld of select-veld kunnen worden opgegeven.

Heb jij een voorbeeld (git, .. ) van hoe jij het doet?

Alvast bedankt
 
Reshad F

Reshad F

11/11/2013 20:22:51
Quote Anchor link
Voor een spel zou ik kijken in de richting van Tasks, Business en Factorie klasses
 
Wouter J

Wouter J

12/11/2013 00:19:13
Quote Anchor link
Ik zou de hele grafische bende laten afhandelen door een andere klasse. Die klasse krijgt dan een object (bijv. boot) binnen en weet dan hoe hij dat grafisch moet weergeven.
 
Jasper DS

Jasper DS

12/11/2013 12:01:41
Quote Anchor link
Wouter J op 12/11/2013 00:19:13:
Ik zou de hele grafische bende laten afhandelen door een andere klasse. Die klasse krijgt dan een object (bijv. boot) binnen en weet dan hoe hij dat grafisch moet weergeven.


Hoe zou je dat kunnen doen? Die klasse weet toch nooit welke afbeelding(en) hij moet inladen voor de klasse boot? De klasse boot moet dit toch van zichzelf weten?
 
Jasper DS

Jasper DS

14/11/2013 15:23:19
Quote Anchor link
Het grote probleem nu is: Ik wil een render methode maken in mijn klasse voor de image te kunnen tekenen. Maar voor dat de klasse dat kan moet die JPanel extenden en dat wil ik niet want mijn entity is geen JPanel. Mijn view is een JPanel.
 
Reshad F

Reshad F

14/11/2013 17:11:27
Quote Anchor link
Hea? ik volg het even niet meer welke klasse ga je die render methode maken? zet even je klasses hier neer :)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.