Java,JSP/Servlets of PHP

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

TJVB tvb

TJVB tvb

10/05/2008 18:11:00
Quote Anchor link
Hallo iedereen,

Op school school zijn we met een groep begonnen aan een project. Bij dat project moeten we een applicatie schrijven die ook moet communiceren met een zelf te schrijven applicatie op mobiele telefoons.

Op de server komend verschillende modules die met elkaar moeten communiceren maar geheel vervangen moeten kunnen worden. Voor de communicatie zijn we van plan soap te gebruiken.

Nu hadden we verschillende mogelijkheiden voor op de server waar we niet uitkwamen.
* PHP gebruiken
* JSP/Servlets gebruiken
* Een losse applicatie maken in Java die dus ook de sockets etc. regelt
* iets anders waar we zelf niet aan denken?

Binnen de groep zijn er mensen die of met JSP/Servlets gewerkt hebben of met PHP. Maar niemand die echt ervaring heeft met beide.

Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die met de verschillende onderdelen ervaring hebben en kunnen vertellen wat verstandig is en waarom.
Een reactie als PHP want php is goed is dus wat ik liever niet heb.

Alvast bedankt,
TJVB

ps. weet niet helemaal of dit een goede locatie voor het topic is maar we willen in ieder geval OOP gaan werken.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door TJVB tvb
 
PHP hulp

PHP hulp

24/04/2024 16:12:54
 
Bo az

Bo az

10/05/2008 18:20:00
Quote Anchor link
Als je van plan bent SOAP te gaan gebruiken, dan is het misschien verstandig eens naar .NET te kijken. Daar mee kan je namelijk een web service bouwen waarmee je zonder enige kennis van SOAP, het toch kan gebruiken.
 
Frank -

Frank -

10/05/2008 18:22:00
Quote Anchor link
Ik zou de keuze vooral laten afhangen van kennis en ervaring. Een succesvolle applicatie bestaat vrijwel altijd uit zo'n 80% bestaande kennis en techniek en hooguit een 20% nieuwe techniek. Wanneer je weinig ervaring hebt met JSP, dan is JSP geen aanrader, het is een enorm risico, vrijwel een garantie op een mislukking. Idem. met PHP.

Java ligt even iets anders, dat zul je nodig hebben voor je telefoonapplicatie.

Ps. Kennis en ervaring betreft niet alleen het bouwen en onderhouden van de applicatie, maar ook van de benodigde server(-s).
 
TJVB tvb

TJVB tvb

11/05/2008 12:31:00
Quote Anchor link
Voor de applicaties op de telefoon wordt in ieder geval JAVA gebruikt. Het kan zijn dat er later ook nog .NET versies komen.

.NET wordt niet op de server gebruikt aangezien de personen die de server gaan onderhouden geen ervaring hebben met het onderhouden van een windows server. Tevens is er binnen de groep maar 1 iemand die veel ervaring heeft met .NET

De kennis is gedeeltelijk aanwezig, de ene helft kent goed JSP en een beetje PHP, de andere helft kent goed PHP en een beetje JSP.
Er zal dus altijd door een deel van de groep nieuwe kennis moeten worden opgedaan, dit is een risico waar we rekening mee gehouden hebben.

Het moet in feite op de volgende manier worden opgebouwd:
Telefoons: JAVA (en later misschien ook .NET)
---
Server applicatie: PHP/JSP/JAVA applicatie
---
Webinterface: PHP of JSP

Er is dus binnen de groep niemand die een objectieve vergelijking tussen PHP en JSP kan maken
Er is ook gesproken over een standalone JAVA applicatie die 24/7 moet draaien alleen lijkt het mij niet heel handig. Of zie ik dit verkeerd?

Er draait op de server een Postgres Database, verder zal er tussen de server en de telefoons via SOAP gecommuniceerd worden.

Mijn vraag is dus de totale kennis over beide is ongeveer gelijk. Wat is dan de beste keuze?
Zowel qua stabiliteit,resources (dus indirect ook de prijs),gemak tijdens het ontwikkelen en overdraagbaarheid (als iemand anders er later mee verder moet hoe makkelijk is dan een geschikte persoon/groep te vinden om dat te doen)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door TJVB tvb
 
Paul K

Paul K

11/05/2008 12:34:00
Quote Anchor link
Ik heb beetje opgezocht en volgens mij is JSP is krachtiger en stablieler, maar alleen op windows
 
M Ypma

M Ypma

11/05/2008 14:02:00
Quote Anchor link
wel eens gedacht aan Flash Lite? Ik weet dat Aral Balkan vorig jaar een mooi data format heeft ontwikkelt die heel licht is en daardoor prima bruikbaar voor mobiele telefoon applicaties. SWX. SOAP geeft mijn inziens teveel overhead.
 
TJVB tvb

TJVB tvb

11/05/2008 14:10:00
Quote Anchor link
We willen juist soap gebruiken om vrij te zijn welke taal er verder op de telefoon gebruikt wordt.
Maar wel bedankt voor de tip, ik zal het eens bekijken en vergelijken met amfphp die ik nu geregeld gebruik om data door te sturen naar flash.
 
Danny K

Danny K

11/05/2008 15:51:00
Quote Anchor link
om wat voor telefoon gaat het precies? Of moet het voor telefoons in het algemeen werken?
 
TJVB tvb

TJVB tvb

11/05/2008 16:02:00
Quote Anchor link
Het moet voor telefoons in het algemeen werken.
 
TJVB tvb

TJVB tvb

12/05/2008 17:27:00
Quote Anchor link
Even een bumpje.

Ik heb nog verder gezocht en kwam kort gezegd tot deze conclusie.
Zowel JSP als PHP kunnen wat we willen.
Als er een goed ontwerp en voldoende kennis is zal geen van beide een probleem opleveren.
Voor beide zal de server goed ingesteld en onderhouden moeten worden.
Een losse java applicatie is nogal onverstandig o.a. omdat het meer werk oplevert.

Klopt dit of mis ik iets/heb ik het hartstikke fout?
 
Jelmer -

Jelmer -

12/05/2008 19:13:00
Quote Anchor link
Ik denk dat je eerste conclusie juist is. Het ligt vooral aan de kennis en ervaring die je al hebt of het project gaat slagen. PHP kan best aardig met SOAP overweg volgens mij. Voor Java kan ik niet spreken, maar ik kan me niet voorstellen dat daar geen stabiele oplossing voor zou zijn.

Ik denk ook dat je conclusie wat betreft de zelfstandige applicatie maken klopt. JSP & Apache (of IIS, of Lighttpd) zijn beproefde oplossingen voor servers. Een eigen server maken die de sockets correct afhandelt en alle edge-cases ondersteund lijkt mij vrij tijdrovend. Ook omdat je dan goed moet nadenken over de interne structuur daarvan. Wanneer je te maken hebt met HTTP requests (dat wil zeggen: geen ingewikkelde streaming en push processen waar Apache of de webserver die jij gebruikt voor ontworpen zijn) zou ik kiezen voor een veelgebruikte oplossing. Als het even kan eentje waar je al wat ervaring mee hebt, en waar veel documentatie over te vinden is, en indien nodig veel support.

Inderdaad, ik help je niet echt een stap verder met deze post :P

Conclusie: ga voor die oplossing waar je het meeste ervaring mee hebt. Des te sneller je iets dat werkt kan opzetten en problemen kan zien & oplossen.
 
TJVB tvb

TJVB tvb

12/05/2008 21:04:00
Quote Anchor link
@Jelmer, bedankt voor je reactie.
Het feit dat iemand mijn reactie kan bevestigen of in ieder geval tot een zelfde conclusie komt maakt de kans dat ik grandioos fout zit wat kleiner en dat is wel prettig :p
 
Frank -

Frank -

12/05/2008 21:09:00
Quote Anchor link
Tip: Maak een risico analyse en ga vervolgens de grootste risico's als eerste oplossen. Zorg er voor dat je daar ook ruim voldoende kennis en kunde voor in huis hebt, dan kan het daar niet fout gaan.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.