javascript in cms

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/07/2011 15:21:38
Quote Anchor link
Hallo,

Ik zit met een "dilemma". Ik ga een cms systeem maken en ik wil daarbij gebruik maken van javascript (jQuery). Nu ben ik een boek over jQuery aan het lezen en kom tot de ontdekking dat ik daar best wat leuke dingen mee kan doen. Maar nu mijn vraag. Vinden jullie dat echt alles op een website (in dit geval mijn cms systeem) ook moet kunnen functioneren zonder javascript? Of... moet ik de gebruikers van het cms systeem straks gewoon "verplichten" om javascript in te schakelen?

Voorbeeld, je maakt met behulp van jQuery een geanimeerd drop down menu. Je klikt op een hoofdcategorie en de subcategorieën komen vervolgens naar beneden schuiven. Heel mooi allemaal, leuke user experience. Maar voor iemand die javascript heeft uitgeschakeld werkt dit niet. Moet ik voor deze gebruikers dan een aparte losse pagina maken die getoond wordt zodra ze op een hoofdcategorie klikken?

Ander voorbeeld: met jQuery kun je gemakkelijk de vormgeving van tabellen aanpassen en de data in tabellen manipuleren. Moet ik hier dan maar geen gebruik van maken en alles server side oplossen omdat sommige mensen javascript niet hebben ingeschakeld?

Mijn vraag is dus eigenlijk of je een gebruiker kunt "verplichten" om gebruik te maken van javascript omdat anders het systeem niet werkt. Ben benieuwd naar jullie reacties.
Gewijzigd op 15/07/2011 15:22:39 door Ozzie PHP
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 14:39:09
 
Wouter J

Wouter J

15/07/2011 15:29:48
Quote Anchor link
Ik denk niet dat je mensen moet gaan verplichten JS te hebben. Om te kijken waar je een fallback voor nodig hebt moet je kijken naar wat voor nut heeft deze functie. Bijv. als je alle content inlaad met javascript, dan verplicht je de gebruiker JS aan te zetten. Je zult hierbij dus eigenlijk beter aandoen om het via PHP te doen.
Maar bijv. een afbeelding die met een hover groter wordt, jammer als de gebruiker dat mist, maar erg is het niet.

Maar waar praten we eigenlijk over, de meeste mensen weten niet eens dat je javascript kan uitzetten, dus ik denk dat maar 0.0001% het niet kan zien.
In het geval van je drop down menu zou je en fallback met CSS kunnen maken.
Om te kijken of js aanstaat heeft Modernizr een perfecte oplossing. Je voegt aan je html tag een class no-js toe en met js verander je die class naar js. Hiermee kan je dingen stylen met css als js uitstaat. Voorbeeldje:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<!doctype html>
<html class="no-js">
  <head>
    <title>JS test</title>
    <style type="text/css">
      #jsMessage { display: none; }
      .no-js #jsMessage { display: block; }
    </style>
  </head>
  <body>
    <div id="jsMessage">Zet JS aan!</div> <!-- Zo moet het dus nooit... -->
    <script type="text/javascript">
      document.getElementsByTagName('html')[0].className = 'js';
    </script>
  </body>
</html>
 
Jef Mellaerts

Jef Mellaerts

15/07/2011 15:32:33
Quote Anchor link
Goh, goeie vraag. Ik denk dat iedereen tegenwoordig toch wel javascript ingeschakeld heeft. Maar er is bijvoorbeeld wel een probleem als je op een openbare plaats bent (bv. ziekenhuis). Veel openbare gebouwen (hier in België toch) schakelen verschillende opties (o.a. javascript) uit om hacking enzovoort tegen te gaan.
 
John Acid

John Acid

15/07/2011 15:39:10
Quote Anchor link
Javascript is een aanvulling om je website wat interactiever te maken, echter moet het meeste van je website zonder javascript kunnen functioneren.
Zoals je al zei, er zijn mensen die javascript hebben uitgeschakeld ivm irritante pop-ups etc, dus is het geen goed idee om je website vol met javascripts te bouwen.
Het is trouwens niet mogelijk, en ook niet wenselijk, om je bezoekers te 'verplichten' om iets te doen wat zij niet willen, je bent tenslotte afhankelijk van die bezoekers, als die vinden dat ze ergens toe gedwongen worden zie je ze waarschijnlijk nooit meer terug en dat is toch niet de bedoeling.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/07/2011 15:39:54
Quote Anchor link
@Wouter: thanks. Dat is inderdaar een geinige oplossing. Wat bedoel je met je opmerking "<!-- Zo moet het dus nooit... -->". In principe als je mensen zou willen "verplichten" om js te gebruiken zou je toch op iedere pagina zo'n message div kunnen plaatsen? Uiteraard wel met een vriendelijkere tekst en met een mooie opmaak.

@Jef: hmmm, ja... da's op zich wel een goede. Op zich lijkt het me niet wenselijk om in een openbare ruimte een beheersysteem van een website te gebruiken, maar in geval van nood... tja dan is het inderdaad lullig als je site niet werkt omdat javascript niet in ingeschakeld.

Toevoeging op 15/07/2011 15:41:43:

@John: ja klopt, maar het gaat om een cms systeem dat mensen wel moeten gebruiken anders kunnen ze hun website niet beheren. Maar als ik het zo hoor dan is het dus geen goed idee om gebruikers te verplichten om javascript in te schakelen.
 
John Acid

John Acid

15/07/2011 19:27:22
Quote Anchor link
Aangezien het doel van het maken van een website toch is om bezoekers te trekken is een van de belangrijkste dingen om de site gebruiks/bezoekersvriendelijk te maken.
Iemand tot iets verplichten is dus geen goede zaak, afgezien van het feit dat ik mij afvraag hoe je iemand überhaupt kan verplichten, lijkt mij onmogelijk.

Je kunt, net als bij mensen die oudere (IE) browsers gebruiken, er hooguit op attenderen dat zonder javascript of door gebruikmakend van oude browsers, je site beperkt wordt weergegeven en dat het met javascript en de nieuwste browsers er veel beter eruit ziet.
Gewijzigd op 15/07/2011 19:31:41 door John Acid
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

15/07/2011 19:42:02
Quote Anchor link
Moet je voor de grap eens Fok-forum openen zonder JS.
Dan kan je lachen als je wilt editten, quoten etc....
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/07/2011 20:01:41
Quote Anchor link
@john: je kunt gewoon een melding geven dat de site niet werkt en dat men daarom javascript moet inschakelen.

@aar: ik heb daar geen account.
 
John Acid

John Acid

15/07/2011 20:42:17
Quote Anchor link
Zodra een site mij zou gaan vertellen dat ik iets MOET doen zal ik die site nooit meer bezoeken, ik moet nml niets, misschien komt dat wel omdat ik nogal een dwarsligger ben en erg argwanend als het gaat om bijhouden van allerlei informatie via scripts, denk daarbij aan surfgedrag (zoals oa google doet) en andere persoonlijke/vertrouwelijke informatie die verzameld wordt en waarvan je nooit weet hoe veilig/betrouwbaar degene is die jouw informatie beheert.


Ik snap ook wel dat sommige scripts handig/nodig zijn maar de keuze blijft aan de bezoeker en niet aan de websitemaker/beheerder.


Voorlopig is het maken van een website een pas begonnen hobby, ik ben er dus nog niet professioneel mee bezig, maar als ik dat wel zou gaan doen zou ik wel kritisch blijven over nut/noodzaak van allerlei scripts.
Gewijzigd op 15/07/2011 20:47:31 door John Acid
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/07/2011 20:46:27
Quote Anchor link
Ik snap wel wat je bedoelt. Maar als ik voor een bedrijf een website maakt en die draait onder mijn cms, dan moet men javascript wel inschakelen anders kunnen ze het cms niet gebruiken. Dat is eigenlijk wat ik bedoel. Ik vind het klote (maar misschien zit er niks anders op) als ik voor ieder javascript een "omweg" moet bedenken voor mensen die geen javascript hebben. Dat is een beetje wat mij dwarszit. Maar ja, ik moet er even goed over nadenken.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.