[JS] Submit button enable na scrollen textarea.

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Senior, Medior and Junior SAP HANA Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Medior Werklocatie: Veldhoven Vacature ID: 12696 Introductie Our client is the world's leading provider of lithography systems for the semiconductor industry, manufacturing complex machines that are critical to the production of integrated circuits or chips. Our purpose is “unlocking the potential of people and society by pushing technology to new limits”. We do this guided by the principles “Challenge”, “Collaborate” and “Care”. Wat verwachten we van jou? SAP Certified Application Associate - SAP HANA Cloud Modeling (training and/or certification) Bachelor degree or higher Excellent understanding of SAP HANA (2.0 / Cloud), Data Modelling and writing

Bekijk vacature »

Kevin Tuns

Kevin Tuns

15/12/2007 22:03:00
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Zoals jullie in het andere topic al lezen ben ik bezig met een website. Nu wil ik dat voordat mensen zich registreren de algemene voorwaarden lezen. Om dit te kunnen verplichten wil ik dat er een checkbox onder de textarea staat en dat die pas enabled wordt als je helemaal tot aan de bodem gescrolled hebt. En als je deze dan hebt aangevinkt wil ik pas dat de submit button enabled wordt.

Ik heb zelf geen idee wat ik hiervoor moet gebruiken aangezien ik nog geen javascript functie heb gevonden die dit als resultaat heeft.

Wie 0 wie heeft een idee?

Mvg,

nivek
 
PHP hulp

PHP hulp

24/04/2024 08:59:05
 
- SanThe -

- SanThe -

15/12/2007 22:05:00
Quote Anchor link
De checkbox gewoon onderin het te scrollen stuk zetten. Als ze niet scrollen zien ze ook de checkbox niet.
 
Kevin Tuns

Kevin Tuns

15/12/2007 22:07:00
Quote Anchor link
maar je kan toch geen checkbox in een textarea zetten of wel dan?
 
PHP Newbie

PHP Newbie

15/12/2007 22:24:00
Quote Anchor link
maar wel in een div met een witte achtergrond waar scrollen op enabled is.. ;-)
 
Kevin Tuns

Kevin Tuns

15/12/2007 22:38:00
Quote Anchor link
PHP Newbie schreef op 15.12.2007 22:24:
maar wel in een div met een witte achtergrond waar scrollen op enabled is.. ;-)


Klopt helemaal, maar toch zou ik graag de checkbox weergeven ookal heeft hij nog niet gescrolled... Ik dacht echt dat er wel een oplossing voor zou zijn, maar blijkbaar niet.
 
Mitchelp

Mitchelp

15/12/2007 23:34:00
Quote Anchor link
Er is denk ik wel een oplossing maar niet in de vorm php,
Je moet het dan denk ik zoeken in Javascript's
 
Kevin Tuns

Kevin Tuns

16/12/2007 00:35:00
Quote Anchor link
Mitchelp schreef op 15.12.2007 23:34:
Er is denk ik wel een oplossing maar niet in de vorm php,
Je moet het dan denk ik zoeken in Javascript's


Dit snapte ik natuurlijk zelf ook wel en kijk is naar de titel en mijn startbericht. Hierin zeg ik zelf ook dat het in JavaScript zal moeten zitten, maar dat ik zelf geen idee heb hoe dit aan te pakken.
 
Johan M

Johan M

16/12/2007 02:31:00
Quote Anchor link
Ik zou er zo iets van maken:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<div align="center">
 <div style="width:400px; height:150px; padding: 2px; overflow:auto; border:2px inset" align="left">

1  <b>Voorwaarden:</b><br>
2<br>
3<br>
4<br>
5<br>
6<br>
7<br>
8<br>
9<br>
10<br>
11<br>
12<br>

<br>
  <div align="center">
<b>Vink aan als u accoord gaat met deze voorwaarden:</b>

<input type="checkbox"
onClick="if(this.checked == true)  { document.getElementById('button').disabled=false; }
         if(this.checked == false) { document.getElementById('button').disabled=true;  }">
        
<br>
  </div>
 </div>

<br><input type="button" value="Volgende" id="button" onclick="location.href='volgende_pagina.php'" disabled>

</div>


Deze <div> lijkt redelijk op een <textarea> en heeft onderin een checkbox die de button activeerd of deactiveerd. De button kan uiteraard ook een submit-knop worden in plaats van een onclick-href zoals het nu is, zolang deze maar het ID "button" krijgt (of iets anders zolang je dit bij de checkbox ook maar veranderd).

Ik zou op het moment niet weten hoe je door alleen naar beneden te scrollen dit voor elkaar zou kunnen krijgen, zoals het nu is lijkt me een mooie tussenoplossing.
Een erg groot voorstander van dit soort voorwaarden teksten ben ik niet, over het algemeen worden ze toch niet gelezen, of er nu een checkbox of scroll-beveiliging is of niet.

Ik hoop dat ik je met dit script heb kunnen helpen,
grz. Johan.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Johan M
 
Dimi o

dimi o

16/12/2007 10:02:00
Quote Anchor link
in je eerste post schreef je dit

ik dat er een checkbox onder de textarea staat en dat die pas enabled wordt als je helemaal tot aan de bodem gescrolled hebt. En als je deze dan hebt aangevinkt wil ik pas dat de submit button enabled wordt.

wat later dit

Klopt helemaal, maar toch zou ik graag de checkbox weergeven ookal heeft hij nog niet gescrolled...

in het eerste geval kan je onderaan een witte foto achtergrond zetten met de checkbox, bij mouseover wordt deze checkbox actief.. in het 2de geval kan je de checbox in een kader weergeven die gelijk met het hele script mee scrold

groeten
 
Mitchelp

Mitchelp

16/12/2007 10:21:00
Quote Anchor link
Ik vind het nogmaals een beetje vaag uitgelecht!
Hij bedoelt volgens mij dit:
Ik wil een Algemenen voorwaarden maken voordat iemand zich registreet op mijn website maar die persoon moet eerst het tekst vak met daarin de algemenen voorwaarden naar beneden scrolllen voordat het Vakje waar je in moet aanvinken dat ik de algemenen voorwaarden accepteer anebled word dus dat je hem kan aanvinken.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is..
 
Kevin Tuns

Kevin Tuns

16/12/2007 12:02:00
Quote Anchor link
Ik zal het nog een keertje proberen uit te leggen, en dan denk ik dat het wel duidelijk moet zijn.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<form id="form1" name="form1" method="post" action="">
  <textarea name="Algemene Voorwaarden" id="Algemene Voorwaarden" cols="45" rows="5"></textarea>
  <p>
    <input type="checkbox" name="alg" id="alg" />
  Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en ga er mee akkoord</p>
  <p>
    <input type="submit" name="Sumit" id="Sumit" value="Submit" />
  </p>
</form>


Nu wil ik dus dat als de pagina laad:
- De checkbox disabled is
- De submit knop disabled is

Als ik dan op de textarea klik en deze naar helemaal naar beneden heb gescrolled dat de checkbox enabled word.
Als deze dan is aangevinkt zou ik graag willen dat dan pas de submit button enabled word en hij dan pas verder naar de volgende pagina kan gaan.
 
Johan M

Johan M

16/12/2007 12:04:00
Quote Anchor link
Ik geloof dat dat precies is wat mijn scriptje doet

Quote:
Om dit te kunnen verplichten wil ik dat er een checkbox onder de textarea staat...

Textarea is nu een div die er uit ziet als een textarea.

Quote:
... en dat die pas enabled wordt als je helemaal tot aan de bodem gescrolled hebt.

Scriptechnisch is het lastig dit te realiseren door scrollen alleen, maar lees de volgende zin:

Quote:
En als je deze dan hebt aangevinkt wil ik pas dat de submit button enabled wordt.

Er moet dus iets aangevinkt worden, en dat staat ook in mijn scriptje.


Deze versie is misschien nog iets leuker, in ieder geval duidelijker voor de gebruikers (dan weten ze tenminste dat ze in de algemene voorwaarden moeten zijn).

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
<div align="center">
 <div style="width:400px; height:150px; padding: 2px; overflow:auto; border:2px inset" align="left">

1  <b>Voorwaarden:</b><br>
2<br>
3<br>
4<br>
5<br>
6<br>
7<br>
8<br>
9<br>
10<br>
11<br>
12<br>

<br>
  <div align="center">
<b>Vink aan als u accoord gaat met deze voorwaarden:</b>

<input type="checkbox"
onClick="if(this.checked == true)  { document.getElementById('button').disabled=false;
                         document.getElementById('button').value='Volgende';  }
         if(this.checked == false) { document.getElementById('button').disabled=true;  
                         document.getElementById('button').value='Lees eerste de algemene voorwaarden'; }">
        
<br>
  </div>
 </div>

<br><input style="width: 250px" type="button" value="Lees eerste de algemene voorwaarden" id="button" onclick="location.href='volgende_pagina.php'" disabled>

</div>
 
Kevin Tuns

Kevin Tuns

16/12/2007 12:08:00
Quote Anchor link
Johan schreef op 16.12.2007 12:04:
bla bla bla


Misschien heb je wel gelijk... Ik zal het eens gaan uitproberen en als ik er nog niet helemaal tevreden mee ben zal ik het hier posten...

Bedankt allemaal voor de reacties
 
Johan M

Johan M

16/12/2007 12:11:00
Quote Anchor link
Nou, jouw <form> met mijn checkbox:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<form id="form1" name="form1" method="post" action="">
  <textarea name="Algemene Voorwaarden" id="Algemene Voorwaarden" cols="45" rows="5"></textarea>
  <p>
<input type="checkbox"
onClick="if(this.checked == true)  { document.getElementById('button').disabled=false;
                         document.getElementById('button').value='Submit';  }
         if(this.checked == false) { document.getElementById('button').disabled=true;  
                         document.getElementById('button').value='Ga accoord met dede algemene voorwaarden'; }">

  Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en ga er mee akkoord</p>
  <p>
    <input type="submit" name="Sumit" id="button" value="Ga accoord met de algemene voorwaarden" disabled />
  </p>
</form>
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.