jsonSerialize

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Java Developer (Training And Simulation)

Wat jij doet Je zou onze Java Developer zijn en nauw samenwerken met je Product Owner, Software System Engineer, Scrum Master en andere Developers. Samen draag je bij aan een multidisciplinair en zelf organiserend Agile team. De rol is zeer afwisselend en bestaat uit, maar is zeker niet beperkt tot: de-risk en prototype onbewezen simulatietechnologieën; simulatiekaders ontwikkelen voor gebruik door andere teams; je bent goed in het begrijpen van ingewikkelde ideeën; heeft de mogelijkheid om nauw samen te werken met grote internationale klanten, leveranciers en overheden om onze oplossingen, vastleggingsvereisten, enz. te definiëren en te presenteren. Ben jij het? Wij

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als .NET developer start jij in een development team met één Senior .NET developer en één junior .NET developer. Als team zijn jullie verantwoordelijk voor het schrijven van software voor onze toonaangevende Automatiseringssystemen. Jij gaat aan de slag met de onderhoud van de kernsoftware, ondersteund de software van derden door het gebruik van onze webservices en als team zijn jullie verantwoordelijk voor het ontwikkelen van onze backend oplossingen. Wij maken op dit moment veel gebruik van .NET met ASP.NET. Komend kwartaal gaan wij wel gedeeltelijk overstappen naar .NET Core. Verder werken wij ook met SOAP, REST, JSON, HTML5, CSS3

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Medior C# Developer

You'll build modern applications for Coolblue's back office. We have a lot of friends, and they crave well-structured data and user-friendly, task-focused applications. How do I become a Medior C# Developer at Coolblue? You regularly participate in brainstorm sessions about user experience, data, and task flow with the UX Designer, Product Owner, and Data Scientists in your team. Besides that you will create disconnected, highly congruent, and testable code that can easily be maintained and is future-proof. Want to become C# Developer at Coolblue? Read below if the job suits you. You enjoy doing this Working with various types of

Bekijk vacature »

Medior/senior PHP ontwikkelaar E-commerce

Functie Het software development team bestaat momenteel 5 scrum teams . Ieder team heeft een eigen SCRUM Master en eigen tester. Zij werken voornamelijk in PHP en met hun eigen geschreven framework wat Symfony based is . Jij bent samen met je collega’s verantwoordelijk voor het interne softwaresysteem en alle projecten die daar omheen lopen. Alles wat jij ontwikkelt, wordt direct toegepast en uitgerold (wereldwijd). Dit maakt jouw werk tastbaar en uitdagend! Een greep uit jouw werkzaamheden: Toevoegen en ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten Logistieke software ontwikkelen voor intern gebruik Tientallen gigabytes aan data inzichtelijk maken Altijd op zoek gaan naar

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Front-end (Angular) developer

Functie Om bovenstaande ambities waar te kunnen maken zijn ze op zoek naar een Front-end (Angular) developer. Het it-team bestaat momenteel uit de IT Manager, 2 back-end developers, 1 fullstack developer, 1 designer en een DevOps engineer. Ze zijn dus op zoek naar professionals die autonoom en gedisciplineerd aan de slag gaan, en bij aanvang als enige developer met hun Front-end applicaties aan de slag gaat. Wel hebben ze de ambitie om hier snel een 2e developer bij te vinden die jij dan ook zal kunnen aansturen/begeleiden. Je zult aan de slag gaan met het doorontwikkelen van hun bestaande UI

Bekijk vacature »

Medior .NET developer

Functie Jij gaat als Medior .NET ontwikkelaar aan de slag in ons scrumteam met 6 developers die gepassioneerd en actief bezig zijn om onze spelers kwalitatieve en mooie spelervaringen aan te bieden. Als medior .NET developer ga jij werken aan een technisch hoogwaardig platform welke bezoekerspieken verwerkt van tienduizenden tot honderdduizenden gebruikers per minuut! Ons scrumteam werkt in drie wekelijkse sprints en wij beginnen iedere ochtend met een stand-up. Jij werkt bij ons met C# .NET, .NET Core, React.JS, Xamarin, Azure, Docker en Kubernetes. Wij hechten enorm veel waarde aan het leveren van hoogwaardige en kwalitatieve code. Zodra jij de

Bekijk vacature »

Medior Java developer

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

.NET Developer

Dit ga je doen (Door)Ontwikkelen van het applicatielandschap; (Door)Ontwikkelen van microservices; Bouwen van nieuwe functionaliteiten; Verbeteringen aandragen voor het applicatielandschap; Sparren met de business. Hier ga je werken De organisatie is werkzaam in de financiële dienstverlening met meer dan 200 medewerkers en meer dan 250.000 eindgebruikers is het een van de grotere binnen haar branche. Je komt te werken in een team waarmee je verantwoordelijk bent voor het ontwikkelen en onderhouden van de financiële applicaties binnen de organisatie, denk hierbij aan het bouwen en onderhouden van portalen. Als .net developer ga jij het development team ondersteunen met de transitie naar

Bekijk vacature »

Software Developer C# - Deventer

Software Developer C# – Deventer Bijdragen aan de toekomst van het onderwijs! Ben jij op zoek naar een dynamische omgeving waar vol enthousiasme wordt gewerkt aan software voor interactieve dashboard- en analysetoepassingen ter verbetering van het onderwijs? Dan zijn wij het bedrijf voor jou! TIG is een bedrijf met een informele en ondernemende werksfeer, waarbij goede ideeën snel leiden tot concrete acties. Wij zijn een software ontwikkelorganisatie en focussen ons op het ontwikkelen en implementeren van oplossingen voor het leveren van managementinformatie, datavisualisatie en analyses voor het onderwijs. Met onze dashboard- en analyseoplossingen zetten scholen gegevens om naar betekenisvolle informatie.

Bekijk vacature »

Oracle Apex Developer

Dit ga je doen Jouw taken bestaan uit: Het bouwen maatwerk Oracle applicaties voor Europese business units; Het implementeren van de nieuwste technieken om te blijven innoveren; Actief meedenken en aandragen van verbetervoorstellen. Hier ga je werken Deze organisatie in de regio Veenendaal is een van wereld grootste retailers met ruim 16.000 winkels in 27 markten en jaarlijks ruim 5,3 miljard klanten die winkelen bij een van hun welbekende retailmerken. Binnen de organisatie is er een IT Group actief die dient als IT Service Provider voor de hele organisatie en waar dagelijks IT'ers werken aan state-of-the-art IT oplossingen. Dit doen

Bekijk vacature »

SQL Database ontwikkelaar

Functie omschrijving Wil jij meewerken aan het creëren van slimme software om magazijnen als een geoliede machine te laten lopen? Wij zoeken een zorgvuldig persoon, iemand die niet snel de hand omdraait voor complexe algoritmes. Denk jij dat jij de SQL ontwikkelaar bent die wij zoeken? Lees snel verder en wie weet zitten we binnenkort samen aan tafel! Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien: Je houdt je bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van MS SQL server databases, dit doe je met T-SQL als programmeer laag. Je gaat aan high-end software oplossingen werken, dit doe je voor de optimalisatie

Bekijk vacature »

Front-end React developer

Functie Het frontend team bestaat momenteel uit 4 dedicated front-enders en is hard aan het groeien! Ook werken er diverse designers waar je veel mee schakelt. Samen leveren jullie een essentiële bijdrage aan de applicaties die ze voor hun klanten realiseren, jij bent hierin de schakel tussen de eindgebruiker en de slimme backend. Je werkt in het frontend team samen met de backend teams en product owners om te zorgen dat onze applicaties een fijne gebruikerservaring opleveren. Ze werken o.a. met: React, Atomic design, Styled components, JavaScript / TypeScript, NPM, Webpack Blade templates, HTML, SCSS, Git flow. Eisen • HBO

Bekijk vacature »

Lead javascript developer Node.js React

Functie Als fullstack JavaScript developer vind jij het uitdagend om op basis van concrete klantvragen nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen. Bij voorkeur worden deze functionaliteiten op een bepaalde manier geprogrammeerd, zodat ze door meerdere klanten te gebruiken zijn. Je hebt dus vaak te maken met abstracte vraagstukken. Om dit te kunnen realiseren sta je nauw in contact met de product owner en/of klant. Je bent niet alleen onderdeel van het development team, maar hebt ook vaak contact met de product-owner en/of klanten om daardoor inzichten te verzamelen die leiden tot productverbeteringen. • Inzichten verzamelen bij de klant en/of product owner •

Bekijk vacature »
Jorn Reed

Jorn Reed

27/05/2022 10:58:07
Quote Anchor link
Hoi,

Ik gebruik voor het eerst jsonSerialize in een model class. Omdat ik een customer object moet creeeren. Die ik meestuur met een api. In de class gebruik ik uiteraard de functie jsonSerlize. Die automatisch wordt aangeroepen bij `new Customer($data)`. Toch vraag ik me af, waarom ik met het implementeren van dit, nog steeds `json_encode(new Customer($data))` moet doen.

Ik verwacht namelijk, dat het object wat in php gemaakt word al een json object is, anders snap ik die hele class implementatie verkeerd.
 
PHP hulp

PHP hulp

24/04/2024 22:39:01
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

27/05/2022 13:12:45
Quote Anchor link
jsonSerialize() bepaalt wat er wordt geserialiseerd en json_encode() bepaalt hoe dat wordt geserialiseerd. jsonSerialize() selecteert alleen de data in een array en json_encode() regelt de datastructuur en datacodering van een string.
 
Jorn Reed

Jorn Reed

27/05/2022 14:03:05
Quote Anchor link
Ward van der Put op 27/05/2022 13:12:45:
jsonSerialize() bepaalt wat er wordt geserialiseerd en json_encode() bepaalt hoe dat wordt geserialiseerd. jsonSerialize() selecteert alleen de data in een array en json_encode() regelt de datastructuur en datacodering van een string.

Ah oke. Ik snap alleen het woordje geserialiseerd niet zo goed. Ligt aan mij hoor. Overigens vind ik dit er met json_encode lelijk uitzien. Aangezien die api alleen maar JSON kan ontvangen, heb ik json_encode in mijn api class om het te ontvangen array object gezet, zodat altijd als je een array mee stuurt, dat dat json word.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
$postCustomer = (new ApiClient($location_id))->postCustomer(json_encode(new Customer($data)));
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

28/05/2022 10:10:29
Quote Anchor link
Met serialiseren bedoelen we het omzetten van een dataobject in een vorm die geschikt is voor sequentiële verwerking. Bij JSON is dat een serie karakters in UTF-8 en dat is gewoon een ‘tekenreeks’ of string in PHP.

json_encode() voor JSON is vergelijkbaar met serialize() voor PHP: beide creëren een stringrepresentatie van een object. jsonSerialize() geeft je daarbij een voorbereidende fase voor het selecteren van de elementen van het dataobject die je wilt meenemen in de serialisatie. jsonSerialize() voor json_encode() is vergelijkbaar met de magische methode __serialize() voor serialize().

Je gebruikt jsonSerialize() in de praktijk vooral om een interne datastructuur in PHP te mappen naar een API in JSON-LD, bijvoorbeeld:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
<?php

declare(strict_types=1);

class Person implements \JsonSerializable
{
    public ?string $firstName = null;
    public ?string $lastName = null;
    
    public function jsonSerialize(): array
    {
        $result = [
            '@context' => 'https://schema.org',
            '@type' => 'Person',
        ];

        
        if ($this->firstName !== null && $this->lastName !== null) {
            $result['name'] = $this->firstName . ' ' . $this->lastName;
        }


        return $result;
    }
}



$person = new Person();
$person->firstName = 'Jane';
$person->lastName = 'Doe';

$json = json_encode($person, \JSON_UNESCAPED_SLASHES);
var_dump($json);
?>

Dat geeft je in JSON-LD:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
{"@context":"https://schema.org","@type":"Person","name":"Jane Doe"}
 
Jorn Reed

Jorn Reed

30/05/2022 11:52:24
Quote Anchor link
Ah oke!
Ik gebruik het inderdaad voor een api. Ik was bezig met een WP plugin, en in de core file handel ik meestal de ajax calls af, met PHP. Maar op het moment dat ik daar een customer object/array aanmaakte, werd de code zo rommelig en veel. Daarom besloot ik om meer met classes te werken, 1 die de customer valideert, en 1 die het object aanmaakt, en een object terug geeft, hierdoor kwam ik terecht bij JsonSerliaze.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

30/05/2022 16:00:40
Quote Anchor link
Als je een apart data object gebruikt, komt de functie get_object_vars() van pas. Deze functie gebruik ik hier in toArray() voor het ophalen van een array met alle objecteigenschappen die niet null zijn:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
<?php

declare(strict_types=1);

class Person implements \JsonSerializable
{
    public ?string $firstName = null;
    public ?string $lastName = null;
    
    public function jsonSerialize(): array
    {
        $result = [
            '@context' => 'https://schema.org',
            '@type' => 'Person',
        ];


        return $result + $this->toArray();
    }


    public function toArray(): array
    {
        $result = get_object_vars($this);
        $result = array_filter($result);
        return $result;
    }
}



$person = new Person();
$person->firstName = 'Jane';
$person->lastName = 'Doe';

$json = json_encode($person, \JSON_UNESCAPED_SLASHES);
var_dump($json);
?>


De array uit toArray() kun je daarnaast gebruiken als key/value pairs voor een rij in een databasetabel.
 
Jorn Reed

Jorn Reed

31/05/2022 08:56:04
Quote Anchor link
Ah oke, dus dat maakt het bijvoorbeeld handig om in een keer een object in een database op te slaan, in plaats van dat je alle velden los definieert in een query? Simpel gezegd gewoon makkelijker een object in een keer op te slaan.

Toevoeging op 31/05/2022 09:46:30:

Ik heb nog een ander vraagje wat betreft het jsonSerializen.
Ik heb hier dus die Customer class:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
<?php

class Customer implements JsonSerializable {

    public $firstName;
    public $middleName;
    public $lastName;
    public $email;
    public $country = 'Nederland';
    public $phoneMobile;
    public $gender;
    public $zipcode;
    public $city;
    public $address;
    public $houseNumber;
    public $houseNumberExtension;
    public $birthDate;
    public $iban;
    public $language = 'nl_NL';
    public $setAVG;

    public function __construct($data){
        $this->firstName = $data['fname'];
        $this->middleName = $data['prefix'];
        $this->lastName = $data['lname'];
        $this->email = $data['email'];
        $this->phoneMobile = $data['phone'];
        $this->gender = $data['gender'];
        $this->zipcode = $data['zipcode'];
        $this->city = $data['city'];
        $this->address = $data['address'];
        $this->houseNumber = $data['housenumber'];
        $this->houseNumberExtension = $data['extension'];
        $this->birthDate = $data['birthdate'];
        $this->iban = $data['iban'];
        $this->setAVG = $data['avg'];
    }


    public function jsonSerialize() {
        return [
            "FirstName"=> $this->firstName,
            "MiddleName"=> $this->middleName,
            "LastName"=> $this->lastName,
            "Email"=> $this->email,
            "Country"=> $this->country,
            "PhoneMobile"=> $this->phoneMobile,
            "Gender"=> $this->gender,
            "Zipcode" => $this->zipcode,
            "City"=> $this->city,
            "Address" => $this->address,
            "HouseNumber" => $this->houseNumber,
            "HouseNumberExtension" => $this->houseNumberExtension,
            "BirthDate"=> $this->birthDate,
            "IBAN"=> $this->iban,
            "Language"=> $this->language,
            "SetAVG"=> false,
        ];
    }
}


?>


Voordat dit object word aangemaakt, gebruik ik eerst een validator class die alle velden valideert, op bijvoorbeeld verplichtheid, email, telefoon etc. Maar wat het niet doet is het purifyen van de velden. Zoals je ziet in de constructor pak ik zo alleen de velden die ik nodig heb, dus `new Customer($_REQUEST)`, en in de constructor haal ik alleen het nodige er uit. Is het dan nog handig om in de constructor om elk veld even `htmlspecialchars()` te zetten, om XSS te voorkomen? Aangezien die validator niks doet met de data zelf, behalve dan valideren of ze aan voorwaarden voldoen?
Gewijzigd op 31/05/2022 09:47:07 door Jorn Reed
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

31/05/2022 11:49:04
Quote Anchor link
Jorn Reed op 31/05/2022 08:56:04:
Zoals je ziet in de constructor pak ik zo alleen de velden die ik nodig heb, dus `new Customer($_REQUEST)`, en in de constructor haal ik alleen het nodige er uit. Is het dan nog handig om in de constructor om elk veld even `htmlspecialchars()` te zetten, om XSS te voorkomen? Aangezien die validator niks doet met de data zelf, behalve dan valideren of ze aan voorwaarden voldoen?

In het algemeen zou ik daarop "Nee" antwoorden, maar uiteindelijk hangt het vooral af van waar je de klasse voor gebruikt. Een self-validating class kán handig zijn, bijvoorbeeld wanneer je deze class Customer uitsluitend gebruikt om via een webformulier ontvangen klantgegevens als JSON door te sluizen naar een API.

Gebruik je dezelfde class Customer echter ook in andere situaties, dan is het verstandiger om de validaties buiten de klasse te houden. Dat geldt bijvoorbeeld wanneer je de klantgegevens uit betrouwbare bron haalt, zoals je eigen database. Eerder gecontroleerde gegevens steeds opnieuw valideren is een verspilling van tijd en systeembronnen, en een potentiële bron van lastig op te sporen bugs.
 
Jorn Reed

Jorn Reed

31/05/2022 11:59:26
Quote Anchor link
Ward van der Put op 31/05/2022 11:49:04:
Jorn Reed op 31/05/2022 08:56:04:
Zoals je ziet in de constructor pak ik zo alleen de velden die ik nodig heb, dus `new Customer($_REQUEST)`, en in de constructor haal ik alleen het nodige er uit. Is het dan nog handig om in de constructor om elk veld even `htmlspecialchars()` te zetten, om XSS te voorkomen? Aangezien die validator niks doet met de data zelf, behalve dan valideren of ze aan voorwaarden voldoen?

In het algemeen zou ik daarop "Nee" antwoorden, maar uiteindelijk hangt het vooral af van waar je de klasse voor gebruikt. Een self-validating class kán handig zijn, bijvoorbeeld wanneer je deze class Customer uitsluitend gebruikt om via een webformulier ontvangen klantgegevens als JSON door te sluizen naar een API.

Gebruik je dezelfde class Customer echter ook in andere situaties, dan is het verstandiger om de validaties buiten de klasse te houden. Dat geldt bijvoorbeeld wanneer je de klantgegevens uit betrouwbare bron haalt, zoals je eigen database. Eerder gecontroleerde gegevens steeds opnieuw valideren is een verspilling van tijd en systeembronnen, en een potentiële bron van lastig op te sporen bugs.


In dit geval heb ik ook een CustomerValidator class. Die loopt door alle gegeven velden heen, en returned validatie meldingen indien aanwezig. Zodra `isSuccess()` gelijk is aan true. Dan pas maakt hij de Customer aan, zoals in mijn bericht hier boven, en dat object word via json naar een api gestuurd. Dan gaat dat toch goed zo?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

31/05/2022 12:18:27
Quote Anchor link
Lijkt me prima.

Je kunt validaties op verschillende niveaus uitvoeren. Het eenvoudigste of ?laagste? niveau zijn guards voor bijvoorbeeld het datatype. Dankzij strict typing kun je die validaties in PHP 8 gebruiken voor eigenschappen en mutators.

Je gebruikt nu bijvoorbeeld nog:

public $email;

maar je kunt expliciet aangeven dat dit een string moet zijn:

public string $email;

Is het e-mailadres niet vereist, dan kun je ook dat aangeven door de eigenschap nullable te maken:

public ?string $email = null;

of:

public string|null $email = null;

Guards zijn dus poortwachters die je code sterker en veiliger maken.
 
Jorn Reed

Jorn Reed

31/05/2022 12:54:55
Quote Anchor link
Ah oke, ja die zijn wel handig, ondanks dat ik ze nooit gebruikt heb, ga ik er in de toekomst toch meer opletten. Toch vroeg ik me dan nog 1 ding af. In die customerValidator, valideer ik alleen de velden, dus doe ik verder niks met de waardes zelf. Waar kan ik dan het beste bijvoorbeeld `htmlspecialchars` op de velden gooien, zodat ze tegen XSS werken?
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.