Kan een object zichzelf vernietigen?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/11/2010 14:44:22
Quote Anchor link
Kan een object zichzelf vernietigen? Klinkt onduidelijk maar dit is wat ik bedoel:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
$class = new TestClass();
$class->doe_iets();
$class->vernietig_jezelf();


Als je nu vervolgens weer $class->doe_iets() zou aanroepen zou je een error moeten krijgen omdat het object niet meer bestaat.

Is dat mogelijk?
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 12:44:29
 
Yea Rupie

Yea Rupie

19/11/2010 15:12:56
Quote Anchor link
ik denk zoiets:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
unset($class);
?>
 
Nicoow Unknown

Nicoow Unknown

19/11/2010 15:50:30
Quote Anchor link
Google al geprobeerd?
http://ca.php.net/manual/en/language.oop5.decon.php

Je moet kijken naar class destroy of destructors.
Gewijzigd op 19/11/2010 15:50:50 door Nicoow Unknown
 

19/11/2010 16:58:56
Quote Anchor link
op stackoverflow staat hierover ook een topic. Zoek op kamikase (geen idee hoe je het schrijft).
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/11/2010 18:22:52
Quote Anchor link
Nico Kaag op 19/11/2010 15:50:30:
Google al geprobeerd?

Pfff... ja natuurlijk. Wat dacht je zelf?

Het is me alleen tot op heden nog niet gelukt.
Het lastige is dat het om een functie gaat die zijn eigen class kapot moet maken. __destruct lijkt niks te doen. Iemand een goede suggestie?
 
Mark L

Mark L

19/11/2010 19:03:37
Quote Anchor link
Volgens mij wordt een class pas 'vernietigd' als ALLE verwijzingen naar deze class weg zijn.
Voor zover ik weet, is het niet mogelijk om deze verwijzingen te verwijderen.

Ik hoop dat ik het mis heb. Dat zou voor mij ook heel wat extra functionaliteit teweeg brengen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/11/2010 20:32:12
Quote Anchor link
Om mijn vraag misschien nog wat duidelijker te stellen...

Kun je een object aanmaken en toekennen aan een variabele en vervolgens het object zichzelf laten vernietigen zodat je met de variabele het object niet meer kan aanspreken.
 

19/11/2010 20:35:52
Quote Anchor link
En al op stackoverflow gekeken?
 
Niels K

Niels K

19/11/2010 20:36:40
Quote Anchor link
Waarom volstaat unset niet gewoon? zoals yearupie aangeeft? Wat moet de class doen? Een nieuwe instantie krijgen zodat alle gedefinieerd waarden opnieuw worden gezet?

Kortom nog meer uitleg graag ;-)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/11/2010 20:51:00
Quote Anchor link
@KarlKarl: Ja, maar kan op stackoverflow niks vinden over kamikase.

@Niels:
Ik heb een database class. Uhmmm... hoe leg ik dit nu weer uit :-s

Door de get functie van de database aan te spreken kan ik een instantie van de database class ophalen die een eigen PDO verbinding bevat. Ik wil zo'n database kunnen afsluiten door de functie close te gebruiken. Deze functie killt de PDO verbinding. Dat gaat allemaal prima.

Maar stel je nu dit voor:

$database = Database::get{'test'};
$database->voerietsuit();
$database->close();

De database verbinding is nu gesloten, echter ik kan nog steeds de database instantie aanspreken en de functie voerietsuit() gebruiken. Dit gaat tot fouten leiden omdat de verbinding is afgesloten. Natuurlijk kan ik de variabele $database unsetten, maar dan moet ik telkens na het aanroepen van een close functie ook nog de variabele unsetten. Ik hoopte dat ik de betreffende instantie kapot kan maken in de close() functie, zodat $database->voerietsuit() totaal niet meer werkt.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :-/
 
Niels K

Niels K

19/11/2010 21:23:30
Quote Anchor link
Ik snap wat je bedoeld ja. Wat je kan doen is kijken van, joh is er uberhaupt een verbinding met de database? Zoja, dan pas de query uitvoeren. of andere shit die je wilt.

Maar waarom zou je de verbinding willen sluiten? Als je hem niet meer nodig hebt, gebruik je het object toch niet meer? Misschien dat reflection iets voor je kan doen? Volgens mij kan je daarmee je object 'vernietigen'

Even een edit. Als je unset($object) doet, roept hij eerst de __destructor aan voordat het object wordt weggegooid. Dat is volgens mij dus een vervanger van $database->close() ?
Gewijzigd op 19/11/2010 21:26:13 door Niels K
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/11/2010 21:32:34
Quote Anchor link
Oooh... zover reikt mijn kennis niet :-(

Maar als ik het goed begrijp kan wat ik wil dus eigenlijk niet... hmmm, jammer...

In het verlengde hiervan.. ik heb in de database class een statische private array waarin ik de instanties van de database class opsla. Klinkt ingewikkeld maar valt nogal mee. Nu wordt er in mn framework altijd een default database verbinding gemaakt. Echter, ik wil niet dat je deze verbinding kan closen. Is het dan ook mogelijk om een functie in de class te unsetten? Lekker duidelijk dit, hahaha...

Voorbeeldje:

Database::set('default'); // doe iets waardoor de functie close() uit de class wordt gehaald
$database_default = Database::get('default');
$database_default->close(); // he, deze functie kun je nu niet aanroepen!

Database::set('zomaareendatabase);
$database_zomaar = Database::get('zomaareendatabase);
$database_zomaar->close(); // de database verbinding wordt gesloten



Even een edit. Als je unset($object) doet, roept hij eerst de __destructor aan voordat het object wordt weggegooid. Dat is volgens mij dus een vervanger van $database->close() ?

Moet ik dan in die __destruct wel eerst de PDO verbinding sluiten? Op zich zou dit kunnen, maar ik vind het aanroepen van een close functie wel veel mooier en gebruiksvriendelijker.
Gewijzigd op 19/11/2010 21:34:23 door Ozzie PHP
 
Niels K

Niels K

19/11/2010 21:51:58
Quote Anchor link
Wat dacht je van dit?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php

public function __destruct( )
{

    $this->close();
    // of
    Framework_Registry::getInstance()->get('db')->close( );
}

?>


Genoeg keuze dus:) Een destructor kan gewoon bijna alles wat een andere methode kan.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/11/2010 22:01:14
Quote Anchor link
Ah zo ja, oke... maar om die __destruct te "triggeren" zou ik dan dus moeten zeggen unset($database). Correct?

Zelf vind ik $database->close() eigenlijk wel veel mooier.. maar tja, als het niet anders gaat dan dat.... dan heb ik denk ik weinig keus.
 
Niels K

Niels K

19/11/2010 22:03:49
Quote Anchor link
Precies. En misschien zoals ik al zei kan je doormiddel van reflection in de klasse zelf unsetten?

Moet je even mee spelen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/11/2010 22:10:54
Quote Anchor link
Kun je misschien een heel simpel voorbeeldje geven van wat je bedoelt want ik heb werkelijk waar geen idee....

(had je mijn vraag over het unsetten van een specifieke functie nog gelezen? zie hierboven...)
 
Niels K

Niels K

19/11/2010 22:18:12
Quote Anchor link
ReflectionClass afhandeling zou ik even niet weten. Maar waarom zet je standaard default database verbinding op? Waarvoor is dit nodig?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<?php

class Database
{
    private $connection;
    
    public function __construct( ) {}
    
    public function close( )
    {

        // Of what ever
        return mysql_close( $database );
    }

    
    public function __destruct( )
    {

        // Methode aanroepe die closes
        $this->close( );
        
        // Of hierin
        mysql_close( $database );
        
    }
}


// Via registry
$registry = Registry::getInstance( );
$db = $registry->get( 'db' );
unset( $db ); // Nu wordt zover ik weet dus de destructor aangeroepen

?>
Gewijzigd op 19/11/2010 22:18:34 door Niels K
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/11/2010 22:24:01
Quote Anchor link
Ja, oke... dit snap ik, alleen doe ik het niet via de registry maar gewoon via een statische get functie in de databse class. In de database class hou ik dan een statische array bij met instances en via de statische get functie haal ik dan een database op.

Ik zet een standaard verbinding op, nou ja.. eigenlijk een standaard database class want de verbinding wordt pas gemaakt op het moment dat ik de database voor de 1e keer get. Pas dan maakt ie daadwerkelijk verbinding. Oke, waar was ik.. oh ja... een standaard database die heb ik nodig voor mn framework, bijvoorbeeld om routes en settings en dergelijk in te laden. Eigenlijk zal ik in de praktijk alleen deze verbinding gebruiken, maar mocht er sprake zijn van een 2e of 3e database dan kan ik via de database class gemakkelijk een extra database aanmaken....
 
Niels K

Niels K

19/11/2010 22:43:14
Quote Anchor link
Ok, dus wat is nu het probleem nog? behalve dat ik niet geheel achter je denkwijze sta?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/11/2010 22:50:30
Quote Anchor link
Waarom sta je niet achter mn denkwijze? Wat bedoel je?

Er is verder geen probleem, alleen wat ik zou willen kan blijkbaar niet.
 
Niels K

Niels K

19/11/2010 22:53:59
Quote Anchor link
Ik heb je toch de oplossing gegeven? Of begrijpen wij elkaar nu niet? Nah, ik vind het min of meer raar dat je een database verbinding wilt sluiten doormiddel van het weggooien van een object. Ik bedoel, als je het object niet meer nodig hebt dan gebruik je het toch niet meer? Of unset het zoals ik al zei. Wil je een nieuwe database connectie dan koppel je die toch aan een andere variabele?
Gewijzigd op 19/11/2010 22:54:14 door Niels K
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.