klassendiagram en oop

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Nick Audenaerde

Nick Audenaerde

07/12/2012 18:15:31
Quote Anchor link
Klassendiagram en OOP

Ik ben een tijdje geleden begonnen met oop, klassendiagrammen en ERD's.
Nu ben ik begonnen met een klassendiagram en erd en vroeg me af of ik een beetje in de goede richting zit en of er misschien nog tips waren.
De bedoeling van dit alles is een kleine webshop zelf te maken.
Deze webshop moet een winkelwagentje heben, categorien en producten in die category.
Als een order gemaakt is er is op bestellen geklikt moet het order opgeslagen worden in de database.

Ik weet dat er alternatieven zijn zoals magento en osCommerce, maar ik vind het leuk om zelf te proberen en het is direct als oefening voor oop.

Alvast bedankt.

http://img41.imageshack.us/img41/9915/erdj.png
http://img442.imageshack.us/img442/1927/klassendiagram.png
 
PHP hulp

PHP hulp

24/04/2024 06:11:08
 
Erwin H

Erwin H

07/12/2012 18:44:25
Quote Anchor link
Vooral het klassendiagram komt erg basaal op mij over. Ik denk dat je er nog meer je gedachte over zult moeten laten gaan. Als voorbeeld: waar denk je al die setters voor nodig te hebben?
 
Nick Audenaerde

Nick Audenaerde

07/12/2012 19:15:51
Quote Anchor link
Wat ik geleerd heb op school is dat deze er altijd standaard instaan, en daarnaast heb je nog je functies die je echt nodig hebt.
 
Erwin H

Erwin H

07/12/2012 19:21:43
Quote Anchor link
Praktijk vs theorie.
Leuk dat het er 'standaard' in staat, maar als je het niet nodig hebt is het simpelweg zonde van je tijd.
Dus bedenk eens wanneer je het nodig hebt. Heb je het niet nodig: eruit!
 
Nick Audenaerde

Nick Audenaerde

07/12/2012 19:29:52
Quote Anchor link
Als het op OOP aankom ben ik nog een leek. Het lijkt me ook geen kwaad kunnen het erin te laten staan? netbeans genereert toch automatisch alle sets en gets.
 
Erwin H

Erwin H

07/12/2012 19:50:38
Quote Anchor link
Als jij graag dingen voor niets wilt doen moet je vooral laten staan, laat mij je niets aanpraten. Mijn stijl is om te kijken wat ik echt nodig heb en dat bouw ik. Alleen als ik me een situatie kan voorstellen (eventueel in de toekomst) waarin ik het nodig heb zal ik het erin zetten, maar het erin zetten 'omdat het toch wel gegenereerd wordt' vind ik een behoorlijk slechte reden.

Maar wel of geen setters is een uitvloeisel van het nadenken over je ontwerp. Gezien de reden die je geeft voor het erin zetten heb ik dus het idee dat je nog veel te weinig hebt nagedacht over je ontwerp. Wat wil je nu, waarom, hoe?
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

07/12/2012 19:51:43
Quote Anchor link
Over je database:
Je hebt nu in je orders tabel een kolom product_list staan, een opsomming van gegevens komt niet voor in een kolom maar in een tabel. je zou dus een extra tabel moeten maken:
order_products
- order_id
- product_id
- amount
- price_pp**

**:
Om te voorkomen dat er een opmerking komt dat de prijs al in de products tabel staat:
De prijs van een product op het moment dat het verkocht wordt kan varieren door bv aanbiedingen of prijsstijgingen.


In vroegere versies van MySQL kon een varchar max. 255 karakters bevatten. Nu is dat niet meer, maar bij uitgebreide strings (ik houd een grens van 100 aan) kan je beter datatype text gebruiken, dit neemt minder bytes in beslag.
 
Jaron T

Jaron T

07/12/2012 19:55:05
Quote Anchor link
Het klassendiagram en ERD zijn van zeer laag niveau, er is niet fatsoenlijk genormaliseerd en het klassendiagram zijn enkel properties (het gebruik maken van alleen classes is niet automatisch 'OOP')? Overigens kloppen je annotaties ook voor geen meter
 
Nick Audenaerde

Nick Audenaerde

07/12/2012 22:17:21
Quote Anchor link
Dat het van zeer laag niveau is had ik wel verwacht, er is wel genormaliseerd, maar zoals ik al zei feedback van mijn leraar zit er niet in, omdat hij alleen helpt als het opdrachten zijn die hij wilt dat er uitgevoerd worden, daarom hoopte ik nog eens extra te oefenen door zoeiets te maken.

Over de setters en getters nogmaals, dit is de 3rde keer dat ik iets in OOP probeer te maken en de vorige keren kwam het regelmatig voor dat er niks van klopte dat begrijp ik, daarom blijven oefenen?

en @Ger, ik wilde de producten_list gebruiken om alle producten in een array op te slaan, en die in de database te zetten, hoewel dit vast niet de manier is.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.