Lees jij nieuwe e-mails van boven naar beneden, of andersom?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

20/02/2023 13:34:12
Quote Anchor link
Nieuwe e-mails in je inbox staan bij de meeste mensen vetgedrukt en bovenaan.
Als ik in mijn mailbox kijk en meerdere ongelezen berichten heb, klik ik vrijwel altijd eerst de oudste aan. Beter gezegd, de mails die als eerste zijn binnengekomen lees ik als eerst.
Is dit het meest voorkomende gedrag of openen jullie de berichten gewoon van boven naar beneden?
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 09:54:18
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

20/02/2023 15:04:26
Quote Anchor link
Ik lees altijd de nieuwste mails eerst. Vaak is er op een mail al weer een aanvulling of een reply gekomen (die ik dan als eerste lees). Op die manier voorkom ik dat ik me druk ga maken over iets wat al "opgelost" is.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

20/02/2023 15:12:06
Quote Anchor link
Meestal gaat het om mails van verschillende afzenders. Welke je als eerste of als laatste leest maakt dan niet zoveel uit.

>> Is dit het meest voorkomende gedrag of openen jullie de berichten gewoon van boven naar beneden?

Vanwaar de vraag eigenlijk? :-)
 
Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

20/02/2023 17:12:02
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 20/02/2023 15:12:06:
Meestal gaat het om mails van verschillende afzenders. Welke je als eerste of als laatste leest maakt dan niet zoveel uit.


De reden van mijn vraag is eigenlijk vergezocht.
Ik heb namelijk het gevoel dat als ik in het weekend een mail stuur naar bijvoorbeeld een (klein) bedrijf/eenmanszaak, dan zal deze vaak maandag pas gelezen worden.
Er van uitgaande dat er in het weekend net zo goed veel mails binnen kunnen komen bij een bedrijf(je), komt mijn mail dus onderaan te staan tussen de nieuwe berichten.
Het valt me namelijk op dat ik al meerdere keren (zowel bij hetzelfde als verschillende bedrijven en personen) eerder antwoord krijg op een mail die ik in het weekend zend, als deze op zondagavond is verzonden i.p.v. vrijdagmiddag rond 18:00.

En daarbij zet me dit ergens aan het denken rondom e-mail marketing. Bijvoorbeeld of marketing bedrijven hiermee rekening houden.
Gewijzigd op 20/02/2023 17:14:12 door Mark Hogeveen
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

20/02/2023 17:42:24
Quote Anchor link
Ah op die manier, er zat dus een diepere gedachte achter :-)

Zakelijk gezien zou het inderdaad kunnen dat mails die 'bovenaan' staan eerder gezien en gelezen worden. En de kans bestaat dat er ook nog de nodige spam is binnengekomen in het weekend. Als er tientallen nieuwe mailtjes staan, dan is de gedachte dat de ontvanger van boven naar beneden (in de leesrichting) werkt niet ondenkbaar en zelfs zeer reëel.
 
Willem vp

Willem vp

26/02/2023 02:23:40
Quote Anchor link
Ik vind "van boven naar beneden" een te vage specificatie, want het hangt af van de sortering (zowel veld als richting) in welke volgorde je de mails dan leest.

In de praktijk heb ik vastgesteld dat het gemiddeld minder tijd kost om te beginnen met het nieuwste bericht. Mijn argumentatie daarvoor lijkt heel erg op die van Rob.

Overigens zegt de volgorde waarin ik mijn berichten lees niet veel over de volgorde waarin ik ze beantwoord. Bij het beantwoorden werk ik vaak wel van oud naar nieuw, maar daar zit ook weer een correctiefactor op voor de door mij ervaren prioriteit.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

26/02/2023 10:09:58
Quote Anchor link
Sommige mensen hebben hun mailprogramma op een soort 'conversatieweergave' ingesteld waarbij replies op mails gegroepeerd worden. Als ik veel mail heb sorteer ik op afzender en kan ik meteen wissen wat niet zo belangrijk is, dat scheelt een aantal keer opnieuw beslissen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.