Licentie keuzes op PHPHulp.nl

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

14/06/2006 19:21:00
Quote Anchor link
Ik zou het wel aardig vinden als er meerdere licenties te kiezen zouden zijn op PHPHulp.nl

Alles wat nu hier publiceerd valt onder GNU/GPL maar ik wil ook wel eens wat publiceren onder GNU/LGPL of een zelf gemaakte b.v. via http://creativecommons.org/license/

Ik kan mij namelijk best voorstellen dat sommige mensen hun scripts niet willen vrijgeven voor commerciele doeleinde etc.

Wat vinden jullie?
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 23:15:21
 
Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

14/06/2006 19:24:00
Quote Anchor link
Zie: http://www.phphulp.nl/forum/showtopic.php?cat=4&id=18623

Uiteindelijk bleek dat de persoon in kwestie nu volgens mij gewoon mijn scripts aan andere verkoopt met zijn naam eronder.

Punt van GPL is dat zoiets gewoon mag...
 

14/06/2006 19:28:00
Quote Anchor link
Vannuit dat oogpunt is het denk ik ook fijner als je zelf een licentie bij je scripts en tutorials kiezen
 
Jelmer -

Jelmer -

14/06/2006 19:33:00
Quote Anchor link
Welke licenties stel je dan voor om kiesbaar te maken?

Ik zelf dacht in dat geval aan:
- BSD-achtig-iets licentie
- Creative Commons (GPL)
- een soort freeware licentie, maar waarbij de code niet aangepast mag worden.

Vervolgens gooien we alle scripts met die laatste licentie uit de scriptlib, aangezien je naar mijn mening daar op zo'n site als deze niet veel aan hebt.
 
Frank -

Frank -

14/06/2006 19:33:00
Quote Anchor link
Ik ben een voorstander van GPL. Wil je iets niet vrijgeven, publiceer het dan ook niet, of slechts een snippet.

Stel dat je een licentie gebruikt waarbij het anderen niet is toegestaan om de code voor commerciele doeleinden te gebruiken. Wat wil je gaan doen op het moment dat iemand het toch verkoopt? Voor de rechter slepen? Kijk dan eerst eens of je wel voldoende financieele middelen hebt om dat te kunnen doen. En dat zal in de meeste gevallen niet het geval zijn... Een andere licentie heeft dan weinig betekenis.
 
Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

14/06/2006 19:38:00
Quote Anchor link
Als is het maar om mensen aan het denken te zetten, iets verkopen wat een ander gemaakt heeft me je eigen naam eronder is gewoon niet lief.
 
Frank -

Frank -

14/06/2006 19:49:00
Quote Anchor link
@Arjan: Jij bent te goed voor deze wereld! Helaas zijn er te weinig mensen die denken zoals jij.

Zelf gebruik ik weinig code van anderen (eigenlijk alleen ideeen), alleen maar een template engine. Deze heeft een OSI licentie waar commercie juist wordt aangemoedigd. De bezoeker van de website zal nergens een verwijzing vinden naar deze engine, alleen in de php-code heb ik de verwijzingen staan. Maar dat is meer om de documentatie compleet te houden, dan dat het is om aandacht te vragen voor deze code.

Ik promoot het gebruik van deze engine en dat is het wel.
 

14/06/2006 20:36:00
Quote Anchor link
Als je op deze site nu een tutorial zou plaatsen kan een auteur deze gewoon overnemen in zijn boek. Met een miniscule bronvermelding is die klaar.

Ik ben het ermeen eens dat alles op deze website moet worden gedeeld echter ik kan me best voorstellen dat je dit niet wilt voor commerciele doeleinde.
 
Eric Cartman

Eric Cartman

14/06/2006 20:45:00
Quote Anchor link
Ik vind het wel een goed idee dat je je eigen licentie zou kunnen kiezen.

Ik vind het dan wel raar dat mensen code waarvan zij niet willen dat het door andere commercieel gebruik van maken, het op PHPhulp zetten. Er zit nu eenmaal die GPL GNU op...
 
Jelmer -

Jelmer -

14/06/2006 21:29:00
Quote Anchor link
Daarbij, waneer is het commerciëel gebruik?

Waneer ik een stukje van jouw code in mijn CMS prop en dat samen met een lading html als complete website verkoop?

Waneer ik jouw code aanpas en daarna verder verkoop?

En dan nog, wat versta je onder aanpassen? Als in het eindresultaat eigenlijk niets meer over is van jouw code behalve een paar variabele-namen, is het dan nog steeds jouw code?

Dit onderwerp gaat verder dan licenties. Bijvoorbeeld, waneer ik onderdelen van een mens vervang door machine, waneer is de mens geen mens meer?
 

14/06/2006 22:52:00
Quote Anchor link
Misschien een idee voor de volgende poll:

Moet PHPHulp de keuze bieden om een script of tutorial onder een andere licentie aan te bieden?
- Nee, alleen GNU-GPL
- Ja, GNU-GPL en GNU-LGPL
- Ja, GNU-GPL, GNU-LGPL, soort van GNU-GPL alleen niet voor commerciele doeleinde
 
Frank -

Frank -

14/06/2006 23:07:00
Quote Anchor link
Vraagje: Wat is het doel van het aanbieden van een keuze in licenties?

Bedenk dat het nauwelijks te controleren is of jouw code, al dan niet gedeeltelijk, wordt gebruikt.

Verder vind ik persoonlijk, maar dat is slechts een mening, dat veel code die hier staat dermate brak is, dat ik dat van zijn levensdagen niet in mijn code zal willen opnemen. Ik wil daar geen enkele vorm van verantwoordelijkheid voor nemen door het te gaan verkopen.

999 van de 1000 stukken script verdienen geen enkele bescherming door een uitgebreide licentie. Voor veel scripts is een GNU-GPL al veel te veel van het goede.
 
Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

14/06/2006 23:12:00
Quote Anchor link
Frank:
999 van de 1000 stukken script verdienen geen enkele bescherming door een uitgebreide licentie.


Wja, waarom sluiten we de script database dan niet?
 
Frank -

Frank -

14/06/2006 23:17:00
Quote Anchor link
Arjan:
Frank:
999 van de 1000 stukken script verdienen geen enkele bescherming door een uitgebreide licentie.


Wja, waarom sluiten we de script database dan niet?
Omdat er soms best wel leuke ideeen in staan! Vaak zal het ook wel een aardig begin zijn van een fraai script maar moet er nog flink aan worden gesleuteld. Met een GNU-GPL ben je dan verplicht om weer te publiseren.

En dat kan wat vreemd zijn: Je spendeert meer tijd en energie dan diegene die het oorspronkelijke script heeft gemaakt en je krijgt ineens allerlei verplichtingen. Het is maar de vraag of je dat wilt. Ik niet in elk geval.
 
Marien xD

Marien xD

14/06/2006 23:24:00
Quote Anchor link
Het is toch een publieke website? Moet ook alles te gebruiken zijn. Als jij een groot script erop zet net als jou fotoalbum is het jou keuze om het hier neer te zetten. Daardoor weet je ook dat het gebruikt kan worden, miss wel voor verkoop. Dat moet je gewoon accepteren, post het anders niet...
 

14/06/2006 23:47:00
Quote Anchor link
Als je zelf een licentie zou kunnen kiezen zou je kunnen zeggen dat wijzigen in het script niet hoeven te worden gepubliceerd.
Iets waar ik zelf ook best wel voor ben.
 
Bo az

Bo az

15/06/2006 00:04:00
Quote Anchor link
Frank:
999 van de 1000 stukken script verdienen geen enkele bescherming door een uitgebreide licentie. Voor veel scripts is een GNU-GPL al veel te veel van het goede.


En PHPhulp heeft nog niet eens 1000 scripts, dus deze discussie kan voorlopig gesloten worden ;)
 
Jelmer -

Jelmer -

15/06/2006 07:44:00
Quote Anchor link
Quote:
En dat kan wat vreemd zijn: Je spendeert meer tijd en energie dan diegene die het oorspronkelijke script heeft gemaakt en je krijgt ineens allerlei verplichtingen. Het is maar de vraag of je dat wilt. Ik niet in elk geval.

Aah, dus daar is onze 'vooruitgang in niveau' verstopt...
 
- -

- -

25/06/2006 11:46:00
Quote Anchor link
Goed idee, licenties.
 
Jelmer -

Jelmer -

25/06/2006 11:54:00
Quote Anchor link
Ik vind het geen goed idee. Alleen GNU GPL vind ik voldoende. Wil je niet dat anderen je idee gebruiken, en je post het, dan is dat met als enige doel pronken. En pronken doe je maar op je eigen website.

Wil je niet dat je code door anderen gebruikt wordt, post het dan niet!

edit/uitbreiding:
Stel, er zouden wel licenties komen, dan krijgt ieder die het script wil gebruiken een enorm werk om na te kijken in hoeverre hij het script mag gebruiken. Ook moet er een duidelijke waarschuwing/vraag op de website komen, of je wel met de licentie akkoord gaat. Dan wordt het hier meer de belastingdienstaangifte dan even lekker door de scripts zoeken naar ideeën.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jelmer -
 
Leo

Leo

25/06/2006 12:07:00
Quote Anchor link
Ik plaats nooit scripts, omdat die van mij veel lijken op de scripts die al in de db zitten, dus heeft geen zin om 10x hetzelfde erin te stoppen.

Bij tutorials is er eigenlijk niet echt een licentie, alleen als mensen echt mijn plaatjes gaan rippen omdat ze zelf te lui zijn om die even te maken voor hun tutorials is het erg zwak, er zit toch nogal wat tijd in.

Zelf vind ik dat je zou mogen kiezen, alleen vergeet ik zelf altijd de licentienamen xD
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.