Local Site op Samsung Telefoon

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

- SanThe -

- SanThe -

15/04/2020 00:19:57
Quote Anchor link
Hallo php-ers,

Misschien dat een van jullie mij kan helpen.

Ik heb enkele local domains op mijn local server draaien. Ook een local dns server. Gaat allemaal prima. De router (Fritzbox) ingesteld zodat de dns1 wijst naar de local dns server (alle local addresses) en dns2 naar zichzelf (en dus externe addresses ook prima werkt). Mijn tv werkt daar ook prima onder. Alleen mijn Samsung telefoon werkt niet met de local addresses, wel met local ip. Maar dan krijg je altijd de default van Apache. Wel kan mijn telefoon printen op mijn local printer die ook aan het netwerk hangt.

Weet iemand waaraan dat kan liggen dat de local addresses niet worden gevonden?
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 11:04:01
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

15/04/2020 08:39:37
Quote Anchor link
- En welke DNS server gebruikt de telefoon? Is dat DNS2, of misschien een volledig andere DNS server die er ooit eens handmatig is ingevoerd? (zie evt "Network info II" app).
- Ik neem aan dat DNS1 ook antwoord (door-) geeft voor externe adressen?
- Telefoon al een keer herstart? Misschien heeft ie ooit geen response van DNS1 gehad, en is toen overgestapt naar DNS2. Zolang die geen "problemen" geeft blijft ie die vast houden.
 
- SanThe -

- SanThe -

15/04/2020 09:00:04
Quote Anchor link
Op de telefoon staat dns1 handmatig op de local dns en dns2 op google dns
 
Ivo P

Ivo P

15/04/2020 11:04:21
Quote Anchor link
staat me iets bij dat er geen prioriteitsvolgorde was bij DNS settings

dus kan goed zijn dat hij Google's dns om een of andere reden (responsetijd?) voorrang geeft.

Wat ik zelf gedaan heb:
Ik heb een (min of meer) vast ipadres op mijn huisaansluiting (Ziggo)

Dat ipadres heb ik verbonden met een echte domeinnaam (ziggo.ivop.nl)

De router forward verkeer voor poort xyz naar poort abc van een zeker device. In mijn geval een ip-camera, of de webserver in de besturing van een poort.

Ook als ik binnen in mijn Wifi netwerk ben, kan ik ziggo.ivop.nl:456 aanspreken. Ziggo-modem snapt dat hij dat zelf weer door moet sturen naar betreffende server in het netwerk (al dan niet poort 456 of gewoon 80).

Bijkomend voordeel: het werkt ook als mijn telefoon niet via Wifi verbonden is.
Eventueel nadeel: je devices zijn ook bereikbaar vanuit de rest van internet, als je geen maatregelen met wachtwoorden of ip-filtering toepast.
 
- SanThe -

- SanThe -

15/04/2020 11:36:20
Quote Anchor link
Ik snap niet helemaal wat je gedaan hebt.
Mijn router heeft aan de buitenkant een vast ip en ook een vaste naam.xs4all.nl

Wat heeft dat met dns te maken?
Ik heb intern bv site1.local.lan en site2.local.lan, etc.
Mijn local dns weet welk ip daar bij hoort.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

15/04/2020 12:19:10
Quote Anchor link
Mogelijk een alternatief: pas de hosts file aan? Dan heb je ook geen DNS of wat dan ook nodig voor resolving, je vertelt je apparaat simpelweg waar deze zou moeten kijken.
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

15/04/2020 17:17:00
Quote Anchor link
Ivo P op 15/04/2020 11:04:21:
Eventueel nadeel: je devices zijn ook bereikbaar vanuit de rest van internet, als je geen maatregelen met wachtwoorden of ip-filtering toepast.

Voor de zekerheid maak ik dit soort dingen dan ook enkel via een (reverse) proxy via Apache toegankelijk. Kun je er in ieder geval nog een extra laagje beveiliging overheen leggen (HTTP password + SSL).

On topic: het lijkt er dus op dat je telefoon een voorkeur heeft voor DNS2. Kun je dat wijzigen. Pakt ie na een herstart eerst weer DNS1 (op de lokale WiFi), of meteen weer DNS2? Ik vermoed dat zodra je "naar buiten" gaat (van je eigen netwerk af) je telefoon bot vangt bij DNS1 (je lokale DNS), en daarna overschakelt naar DNS2 (fall-back). Daar blijft ie dan hangen.

Waarom staan er trouwens vaste DNS servers in je telefoon? Als je ze gewoon via de DHCP laat toewijzen zal ie bij overschakelen van 4G naar WiFi gewoon de lokale DNS servers in z'n mik krijgen (en niet bij die 2 vaste blijven die je hebt ingevoerd), en (als het goed is) altijd bij DNS1 beginnen (= de juiste).
 
Aad B

Aad B

15/04/2020 21:27:00
Quote Anchor link
Ik heb hier Samson, iPhone en diverse Windows op het netwerk. DNS zonder problemen ook voor de lokale webadres-namen:
Andere local DNS server toepassen, aanrader is Pi-Hole die neemt ook de namen/adressen in de eigen /etc/hosts mee voor je locale nameserving. Pi-Hole als local DNS server dus voor zowel interne als externe adressen. Een aanrader en on the fly ben je ook meteen van 95% van de reclamezooi af. Ik heb Pi-Hole ook als DHCP geconfigureerd want mijn Ziggo modem/router DHCP wijzigde na enige tijd de DNS conf weer naar default. Pi-Hole draait bij mij op een Raspberry-Zero van €10. Gemiddeld 25% van de requests verdwijnen in het "zwarte gat" wat je performance op je clients ten goede komt.
Gewijzigd op 15/04/2020 22:04:06 door Aad B
 
Lon Howell

Lon Howell

14/07/2020 12:32:50
Quote Anchor link
goede info

Edit:
Dankjewel dat je het een interessant artikel vond, maar het heeft weinig nut om een topic weer opnieuw omhoog te halen.
Gewijzigd op 14/07/2020 15:51:12 door - Ariën -
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.