Mening en argumenten website breedte

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

S -

S -

02/11/2011 20:30:00
Quote Anchor link
Beste phpers,

Waarschijnlijk is dit het beste onderwerp voor phpers. Maar ik plaats deze vraag toch hier want phphulp.nl blijft toch de 2e website die ik raadpleeg voor alles wat met websites te maken heeft.

Mijn vraag is eigenlijk wat tegenwoordig aangeraden wordt qua breedte van een website. Op het internet staan tal van berichten 'ik doe 100%' of 'ik doe 960px', maar niet goed beargumenteerd. Ik ben op zoek naar argumenten en meningen van phpers en designers over de juiste breedte van de website. Het belangrijkste is 'waarom'. Ik snap dat dit per design kan verschillen.

De reden van deze nieuwsgierigheid is omdat ikzelf altijd voor 960px kies, maar niet precies weet waarom. Ik weet dat het in een groot deel van de schermen past zonder horizontale scroll. Maar daar blijft het ook bij.

Daarnaast ben ik benieuwd naar andere technieken. Hoeveel van jullie gebruikt bijvoorbeeld voor mobiel/tablet andere stylesheet formaten en wat is gebruikelijk? Voor mobiel kies ik meestal 100% en verander ik de layout een beetje. Tablets vallen net weer tussen mobiel en scherm in. Ook weer een aangepaste stylesheet? of meer met procenten werken?
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 03:27:47
 
Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

02/11/2011 20:40:38
Quote Anchor link
Ik denk dat het helemaal afhangt van je doelgroep, pak maar een voorbeeld:

- ouderen: vrijwel weinig computer, hebben ze een computer, zijn ze vaak verouderd met een oud beeldscherm dus: 800px breedt.
- volwassenen: niet op IT gebied redelijke kans dat je 1024 aankan houden.
- gamers + jongeren 16 tot 30 + ICT'ers jaar: 1360px
- overige neem het gemiddelde dus 1024px

Dit alles zegt natuurlijk niet dat iedereen in deze doelgroep deze resolutie aan kan.
Gewijzigd op 02/11/2011 20:41:11 door Bas IJzelendoorn
 
Tobias Tobias

Tobias Tobias

02/11/2011 20:47:33
Quote Anchor link
Ikzelf ga voor 960px, puur omdat dit makkelijker is in de opmaak.
Met breedte 100% moet je rekening houden met alle mogelijke schermbreedtes, en met een vaste px-breedte kun je alles vast in px stylen.
960px is voor mij tot nu toe ook altijd genoeg geweest voor de sites die ik maak.
 
- SanThe -

- SanThe -

02/11/2011 20:56:00
Quote Anchor link
1024 lijkt mij de beste keus.
 
Jelmer -

Jelmer -

02/11/2011 21:33:22
Quote Anchor link
Responsive! Je begint bijvoorbeeld bij de meest brede versie (max-width) die je wilt aanbieden, afhankelijk van je soort site zou dat 960px kunnen zijn. Dan maak je je venster kleiner, en zie je wat onhandig wordt. Wordt het menu te krap? Verplaats het naar boven. Wordt de tekst tussen het plaatje je de rand te smal (halve woorden per regel etc.) dan maak je het plaatje voor die breedte 100% breed. Het is eigenlijk zo logisch dat ik me soms afvraag waarom media queries nu pas een beetje normaal beginnen te worden.

Toevallig gister nog via twitter tegengekomen: http://coding.smashingmagazine.com/2011/01/12/guidelines-for-responsive-web-design/
Gewijzigd op 02/11/2011 21:34:07 door Jelmer -
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.