microdata vs. css

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/04/2017 16:27:04
Quote Anchor link
Op de volgende manier kun je microdata toepassen op de prijs van een product:

<span itemprop="priceCurrency" content="EUR">€</span> <span itemprop="price" content="5.30">5,30</span>

Nu vraag ik me af of het kwaad kan als je op de prijs (zoals de bezoeker die ziet) css toepast. Bijvoorbeeld dat je zoiets doet:

<span itemprop="price" content="5.30"><span class="big_and_blue">5</span><span class="small_text">,30</span></span>

Er staat nu dus opgemaakte tekst binnen de microdata span tag. Kan dat kwaad? Laat een zoekmachine die tekst überhaupt zien, of wordt simpelweg de waarde van 'content' gebruikt. In dit voorbeeld die 5.30 ?

Weet iemand dit toevallig?
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 01:56:33
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

07/04/2017 17:06:44
Quote Anchor link
Dat is goed hoor! Het is technisch zelfs beter als je de microdata of metadata rechtstreeks toepast op het element dat de gebruiker ook ziet. Zo 'duid' je de betekenis van content. Wat is wat en wat betekent dat.

Het is alleen wel een mash-up die in de praktijk nog wel eens leidt tot een mess-up. ;-)
Een apart blok met JSON is gemakkelijker te maken en onderhouden, ook in je PHP-code en database.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/04/2017 17:57:02
Quote Anchor link
>> Het is alleen wel een mash-up die in de praktijk nog wel eens leidt tot een mess-up. ;-)

Lol :-)

>> Dat is goed hoor! Het is technisch zelfs beter als je de microdata of metadata rechtstreeks toepast op het element dat de gebruiker ook ziet.

Oké ... maar wat doet Google hier dan mee?

In het voorbeeld geef ik dus aan WAT de prijs is d.m.v.

<span class="big_and_blue">5</span><span class="small_text">,30</span>

Gaat Google nou niet per ongeluk deze string letterlijk ergens tussen de zoekresultaten zetten, waardoor gebruikers letterlijk die tekst (inclusief html-tags) zien staan? Of toont Google uitsluitend de prijs zoals ik die ik hier in 'content' instel?

<span itemprop="price" content="5.30">
 
Wouter J

Wouter J

08/04/2017 13:39:13
Quote Anchor link
Google leest alleen de content attribute. Je kan dit soort dingen testen met https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/

Overigens wordt ik een beetje verdrietig van al die span's, de .big_and_blue span kan worden verwijderd en gebruik maken van de inherit styles van de price span en de .small_text span lijkt een prima optie voor een <small> element.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/04/2017 16:16:21
Quote Anchor link
>> Google leest alleen de content attribute.

Oké top, thanks!

>> Overigens wordt ik een beetje verdrietig van al die span's ...

Het was een voorbeeldje om te illustreren wat ik bedoelde. In de praktijk kan het inderdaad beter.

>> ... lijkt een prima optie voor een <small> element.

Hier moet je wel even mee uitkijken. <small> heeft een semantische betekenis. Het is niet bedoeld voor opmaak-doeleinden, maar om "de kleine lettertjes" aan te geven. Denk aan bijv. zoiets:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<p>
Nu tijdelijke verkrijgbaar voor 10 EURO, dus profiteer!!
<small>onze algemene voorwaarden zijn van toepassing</small>
</p>
Gewijzigd op 08/04/2017 16:39:56 door Ozzie PHP
 
Wouter J

Wouter J

09/04/2017 00:23:48
Quote Anchor link
Quote:
Hier moet je wel even mee uitkijken. <small> heeft een semantische betekenis. Het is niet bedoeld voor opmaak-doeleinden, maar om "de kleine lettertjes" aan te geven. Denk aan bijv. zoiets:

De vraag is of deze semantische betekenis niet precies is wat je hier wilt bereiken. Door het groot maken van de hele euro's en het klein maken van de centen leg je de nadruk op de hele euro's. Het gaat blijkbaar om de euro's, dat er nog 99 cent (laten we t realistisch houden ;) bij komt is schijnbaar veel minder belangrijk. Dat komt wat mij betreft dicht genoeg bij, als niet precies overeen met, "de kleine lettertjes".
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/04/2017 00:49:51
Quote Anchor link
Haha ... zo kun je het zien ;-)

In dit geval zijn echter ook de 'kleine lettertjes' niet heel klein en is het puur een opmaak-kwestie :-) Dus ik zou zelf dan niet voor <small> kiezen, maar misschien valt er iets voor te zeggen.

Nu ik echter dit lees, dan zou ik toch aanraden het in dit geval niet te gebruiken:

https://www.w3.org/wiki/HTML/Elements/small
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.