Mobile friendly websites

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Sjoerd Siebesma

Sjoerd Siebesma

14/01/2013 21:25:07
Quote Anchor link
Ik heb een mooi artikel gevonden over mobile-friendly websites en hoe je die kunt maken.

Mobiele apparaten zoals tablets en smartphones zijn er al een tijdje en het dataverkeer groeit hard de laatste jaren. Toch lijken niet alle bedrijven dit door te hebben en investeren nog onvoldoende in het toegankelijk maken van hun website op deze mobiele apparaten.

Dit artikel gaat over trends, voordelen, en hoe je een mobiele website kunt implementeren:


Waarom mobile-friendly websites niet langer meer kunnen worden genegeerd
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 00:29:51
 
Niels K

Niels K

14/01/2013 21:29:11
Quote Anchor link
Hallo Sjoerd,

Ik ben het niet helemaal met de auteur eens. Hij heeft het eindelijk hoop ik over hetzelfde maar ik mis het woord Responsive webdesign.

Niels
 
Eddy E

Eddy E

14/01/2013 21:31:59
Quote Anchor link
Leuk, maar verouderd.
Wie gaat er nou Javascript of PHP gebruiken? Gewoon media-queries in je CSS en je bent klaar.
En die PHP-oplossing is zeker niet waterdicht. En hoe blijft dat in de toekomst?

Kortom: gewoon CSS! Zelfde structuur in je HTML, alleen wat aangepaste HTML.
Tabellen etc kan je goed veranderen met 1 simpel Javascript: google maar op responsive tables.

Maar goed, er is genoeg te lezen. Google maar op "responsive webdesign" en "media-queries".
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/01/2013 21:38:09
Quote Anchor link
Maar ik vraag me nog steeds af, verborgen elementen binnen een responsive webdesign, worden die ook ingeladen?
In dat geval heb je toch een klein snelheidsverlies op een mobiele website.
 
Eddy E

Eddy E

14/01/2013 21:46:50
Quote Anchor link
Ja, die worden ook ingeladen.
Met wat HTML/tekst is dat helemaal niet erg.

Maar een grote afbeelding wordt nog steeds eerst ingeladen en dan wellicht verborgen.
Bij achtergronden (plaatjes) is dat net zo.
Als je 'standaard' eerst de achtergrond inlaat en dan met media-queries die achtergrond weer weghaalt, wordt de achtergrond WEL geladen.
Daarom is er Mobile First: zo simpel mogelijk beginnen (met weinig plaatjes) en dan naar het grote scherm toe (en dan eventueel wat background-images erbij).

Dat is ook de reden dat <picture> zo hard nodig is ;).
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/01/2013 21:49:23
Quote Anchor link
Juist'en, van onder naar boven bouwen dus... Daar ga ik dan rekening mee houden.

Toevoeging op 14/01/2013 21:49:32:

Juist'em, van onder naar boven bouwen dus... Daar ga ik dan rekening mee houden.
 
Eddy E

Eddy E

14/01/2013 21:56:41
Quote Anchor link
Ja, hoewel dat moeilijker is dan gedacht.
Voordeel is dat je met die media-queries gerust op je grote desktop voor mobiel kan ontwikkelen. Gewoon smal scherm pakken.
 
Sjoerd Siebesma

Sjoerd Siebesma

14/01/2013 21:57:35
Quote Anchor link
Ik denk van wel. De CSS kan alleen regelen dat bepaalde elementen worden verborgen of worden getoond. Ze zijn dus al ingeladen. Voor een website die redelijk groot is lijkt me dat een probleem. Ik weet ook niet of afbeeldingen van hidden elementen worden ingeladen. Zeker iets om uit te zoeken.
 
Niels K

Niels K

14/01/2013 21:59:33
Quote Anchor link
Quote:
Ja, hoewel dat moeilijker is dan gedacht.
Voordeel is dat je met die media-queries gerust op je grote desktop voor mobiel kan ontwikkelen. Gewoon smal scherm pakken.


Google chrome heeft daar een mooie tool voor. Kan je zo instellen wat voor soort scherm je wilt.
Gewijzigd op 14/01/2013 21:59:59 door Niels K
 
Erik Jansen

Erik Jansen

08/03/2013 11:49:14
Quote Anchor link
Niet alleen de website maar je moet ook rekening houden met de e-mail :)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.