Modbus TCP registers uitlezen Solaredge

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Platform Community Manager

Als Platform Community Manager ben je een onmisbare schakel tussen de gebruikers van het Mijnwinkel platform en de organisatie. Je bent het centrale aanspreekpunt en speelt adequaat in op reacties, vragen en opmerkingen met betrekking tot het platform. Je stimuleert en ondersteunt de interactie tussen gebruikers en faciliteert daarbij de groei van hoogwaardige content. Daarnaast plaats je ook zelf content om de interactie met gebruikers aan te gaan. Omdat je bovenop het vuur zit en als geen ander weet hoe het platform functioneert, kan je input leveren over de workflows en processen en identificeer je verbeteringen die van invloed zijn

Bekijk vacature »

Front-end Developer / Angular

Bedrijfsomschrijving Als Front-end Developer ga je in een DevOps team aan de nieuwste digitale technologieën werken om klanten over de hele wereld te ondersteunen met het optimaliseren van (afval)waterzuivering systemen. Door middel van real-time data in combinatie met voorspellende analyses, AI, Deep Learning en Machine Learning zorgen jij en je team voor inzichten die ernstige milieu en watervervuiling weten te voorkomen. Jouw ervaring als Front-end developer zorgt ervoor dat deze klanten altijd de nieuwste gebruikersinterfaces hebben en zo makkelijk mogelijk deze data kunnen lezen. Zo is de organisatie al meer dan honderd jaar actief bezig met het aanpakken van confrontaties

Bekijk vacature »

Senior Java Developer - Public Transport

Werk jij graag op de grens van het onmogelijke en geef jij onze klanten bij de unit Public Transport een beslissende voorsprong in de markt? En ben jij een gedreven en ondernemende professional die vooroploopt in zijn/haar vakgebied? Wat ga je doen? Als Java consultant bij CGI maak je deel uit van de grootste en meest actieve Java community van Nederland. Als gedreven ontwikkelaar help je complexe systemen te realiseren voor onze klanten. Je maakt in eenvoudige taal aan een klant duidelijk welke software oplossingen op zijn of haar organisatie van toepassing kunnen zijn. Je legt de verbinding tussen business

Bekijk vacature »

BI Developer

Bedrijfsomschrijving De organisatie waar je komt te werken als (Senior) BI Developer is een grote internationale financiële instelling. Met vele vestigingen in Nederland zijn ze een belangrijke speler op de financiële markt. Jij zal hoofdzakelijk op het kantoor in Amsterdam werkzaam zijn, maar het kan ook voorkomen dat je af en toe naar een andere vestiging gaat. Het bedrijf telt ongeveer 5000 medewerkers waarvan ruim 150 ICT'ers. Het team waar je in komt te werken als (Senior) BI Developer is een ambitieus BI team dat zich bezighoudt met lokale en internationale uitdagingen. Zo zit een Junior BI Developer, 2 (Medior)

Bekijk vacature »

Typescript Developer Internationaal

Bedrijfsomschrijving De organisatie waar jij als TypeScript Developer komt te werken is te karakteriseren als een handelsonderneming en een echt familiebedrijf. Het bedrijf is internationaal bekend en is gelegen in Utrecht. Er wordt veel waarde gehecht aan een open en laagdrempelige bedrijfscultuur. Als TypeScript Developer met een hands-on mentaliteit zal jij de hoofdverantwoordelijke worden voor de continuïteit en toekomst van de TypeScript webapplicaties. Deze applicaties dienen gekoppeld te worden aan het huidige IT-landschap binnen de organisatie en worden gebouwd middels TypeScript, Angular, NodeJS en GraphQL. Jij zal dus het echte pionierswerk verrichten. Voor dit pionierswerk krijg jij als Developer de

Bekijk vacature »

IT Business Support Analyst

Dümmen Orange is wereldwijd de grootste veredelaar en producent van uitgangsmateriaal voor snijbloemen, bollen, tropische planten, potplanten, perkplanten en vaste planten. Voor onze IT afdeling in de Lier zoeken wij een IT Business Support Analyst. Functie inhoud Dümmen Orange groeit en bloeit! Dit resulteert in een snel veranderende en tevens uitdagende werkomgeving. Dümmen Orange ontwikkelt nieuwe applicaties zoals een Webshop, diverse Mobile Apps en implementeert het CRM systeem Sales Force. Deze applicaties zijn gericht op, en worden gebruikt door onze klanten. Het aantal klanten dat actief gebruik maakt van onze webshop en de mobile apps is sterk groeiende. Als IT

Bekijk vacature »

Experienced Python Developer - Banking

We are looking for Python Developers with experience in Risk Model Management Your day-to-day activities As an experienced Python developer, you will be responsible for designing and developing robust and maintainable systems for our clients so that it can calculate credit risk. You will work in multidisciplinary teams collaborating on run and change processes of risk modeling and management applications. Together you will help design and build a robust, secure cloud environment in Azure. You are comfortable with solving the problems posed by the cloud, such as security, resilience and scaling and help solve the problems posed by the cloud,

Bekijk vacature »

ASP.NET CORE developer Fullstack / Intern

Bedrijfsomschrijving Mijn klant houdt zich bezig met alleen maar maatwerk software. Door de flexibiliteit van de developers bedienen ze bijna elke markt; van start-ups tot aan de grotere internationaal georiënteerde bedrijven. Bepaalde applicaties zijn standaard geworden en worden als totaalpakket aan de klant aangeboden. Andere applicaties worden maandelijks onder de loep genomen. Kortom: genoeg uitdaging voor een .NET Developer. Je komt te werken in een gezellig team van ongeveer 20 mensen met een platte structuur. Er wordt veel voor het personeel geregeld en regelmatig ga je met het team op pad. Je collega's zijn IT minded mensen. Het gaat hier

Bekijk vacature »

Java / Hippo developer

Functieomschrijving Ben jij een ervaren Java/Hippo ontwikkelaar en op zoek naar een internationale, creatieve en innovatieve omgeving? Wil jij werken in een divers applicatielandschap waar alle aspecten van het vakgebied van een developer aan bod komen, zodat je je volledig kan ontplooien? Bij Randstad Groep Nederland (HQ) zijn we op zoek naar jou! Wij zijn op zoek naar een Java/Hippo ontwikkelaar die per direct ons interne team komt versterken. Java/Hippo development bij Randstad Groep Nederland (HQ) Je komt te werken in het Online Search Experience team. Dit team werkt samen met de product owner aan onze web omgevingen van Randstad

Bekijk vacature »

.NET developer

Bedrijfsomschrijving Als Senior .NET developer ga je werken in een DevOps team aan state-of-the-art oplossingen voor diverse opdrachtgevers. Denk hierbij aan het van scratch af aan bouwen van oplossingen, platformen, apps en andere portalen waar grote hoeveelheden data, AI en loT centraal staan. Zo is de organisatie onder andere bezig met het bouwen van een platform wat gebouwen middels tal van sensoren in kaart brengt en alles wat daarbij komt kijken. Zo kan iedereen in een opslag op een plattegrond zien welke ruimte bezet, gereserveerd of vrij is en wordt dit gekoppeld met andere diensten, bijvoorbeeld richting schoonmakers die weten

Bekijk vacature »

Java developer (medior & senior)

Op zoek naar leuke collega's waarmee je kunt lachen, gave projecten en een ambitieuze werkgever die heel goed voor je zorgt? Aangenaam: Profit4Cloud! Wij zijn nu met 55 collega's en werken sinds 2015 vanuit 5 vestigingen aan mooie projecten met een fijne groep collega's die allemaal maar één ding willen: mooie en slimme software-oplossingen ontwikkelen met de nieuwste technieken. We zijn goed bezig en zijn daarom op zoek naar versterking: Java Software Engineers met ervaring in back-end en front-end software ontwikkeling. Ben jij de Java Software Engineer die enthousiast wordt van mooie projecten waar binnen jij een belangrijke rol speelt?

Bekijk vacature »

Functional Analyst

Zit je altijd vol ideeën over hoe dingen beter kunnen? Ben je graag bezig met verschillende opdrachten en vind je een uitdagende functie leuk? Bedenk je graag slimme oplossingen? Kom dan ons team versterken!! Gateway ontwikkelt en distribueert hèt standaard pakket voor Douane activiteiten. Hierbij gaat het om het sturen van aangiftes en ontvangen van retourberichten, koppelingen in verschillende formaten, real-time koppelingen met de Douane, zoals DTV, en veel meer. Alles gericht op de optimale controle over en inzicht in Douane processen. Met expertise, enthousiasme en kennis van de markt wordt er aanhoudend aan Gateway gewerkt – en al dit

Bekijk vacature »

Senior Java Developer

Bedrijfsomschrijving Als Senior Java Developer kom je te werken bij een internationaal gerenommeerd onderzoeksinstituut. Dagelijks is dit instituut verantwoordelijk voor de juiste samenwerking, toegankelijkheid en communicatie voor circa 9000 interne gebruikers. In een team van elf ontwikkelaars ben je als Senior Java Developer verantwoordelijk voor het ontwikkelen van functionele ontwerpen naar technische oplossingen. Deze projecten bestaan o.a. projecten zoals het implementeren van Elastic Search en het koppelen van CMS. Ook fungeer je als vraagbaak voor je collega’s op het gebied van backend softwareontwikkeling. Daarnaast denk je graag mee op het gebied van architectuur qua mogelijke oplossingen en innovatie. Momenteel zijn

Bekijk vacature »

.Net developer

Functieomschrijving Werken in een innovatieve omgeving met gezellige collega’s? Team DataLeaf groeit en maakt graag plek voor jou! We zijn op zoek naar een ervaren full stack ontwikkelaar met .Net en Angular kennis. Samen stomen we onze klanten klaar voor de toekomst. Help jij ons hierbij? Meer dan alleen software Als developer ga je verder dan enkel uitvoering. Je bent communicatief vaardig en zoekt proactief het contact met de klant. In deze rol ben je de schakel tussen de klant en jouw team. Samen achterhaal je het doel van de gevraagde softwareoplossing. Met de input van alle stakeholders bouw je

Bekijk vacature »

Advanced Mendix Developer Order Management Systeme

Advanced Mendix Developer Order Management Systemen (NL) Den Haag HBO/WO IT Professional "Als Advanced Mendix Developer impact maken op de groeiende e-commerce markt? Je doet dit bij PostNL door met je DevOps team onze Mendix applicaties verder te ontwikkelen, waarbij je complexe logistieke business processen vertaalt naar applicaties die ons primaire proces ondersteunen". Wat ga je doen? PostNL wordt een postal tech company We nemen de ontwikkeling van onze IT applicaties in eigen hand door onze eigen software-ontwikkel-capability op te zetten. Als Advanced Mendix Developer ben je onderdeel van een multidisciplinair, agile werkend Business-IT-team. Samen met dit team bouw je onze logistieke IT-applicaties verder

Bekijk vacature »
Rene Wennekes

Rene Wennekes

26/11/2020 09:12:26
Quote Anchor link
Hallo,

ik zit een beetje vast.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het uitlezen met modbus-tcp?
Ik wil mijn data uitlezen van mijn Solaredge inverter.

Ik weet dat er kant en klare oplossingen zijn op internet maar ik wil het zelf schrijven.

Om een of andere manier krijg ik geen output.

Modbus over tcp heb ik ingeschakeld op mijn inverter, heb ik getest met een werkend python scriptje en die geeft output.

(opm.: mochten er mensen zijn die willen weten hoe je modbus-tcp enabled opSolaredge wil ik dit met harte wel uitleggen)

Aan de code is te zien dat ik veel opties heb uitgeprobeerd....
in het sunspec pdf staat ook in de appendix dat er 2 methodes zijn (met en zonder offset 40001 wat erg verwarrend is)

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
<?php
$id
= 1; //1
$fc = 3;
$offset = 0; //70, ...107
$length = 122; //39, ..3

//Appendix A – Supported MODBUS Request Methods
//SolarEdge has implemented two methods of the MODBUS request procedure:
//MODBUS request without explicit addressing – supported by communication board CPU version 2.478 and above. For example:
//$offset_h = floor($offset/256);
//$offset_l = $offset-$offset_h*256;

//MODBUS request with explicit register addressing - supported by all communication board CPU versions. For example:

$offset_h = floor(($offset+40000)/256);
$offset_l = ($offset+40000)-$offset_h*256;

$length_h = floor($length/256);
$length_l = $length-$length_h*256;

//$crc = crc16(chr(0).chr($id).chr(0).chr($fc).chr($offset_h).chr($offset_l).chr($length_h).chr($length_l));
$crc = crc16(chr($id).chr($fc).chr($offset_h).chr($offset_l).chr($length_h).chr($length_l));
$crc_h = floor($crc/256);
$crc_l = $crc-$crc_h*256;

if ($id<10) {$id0 = "0";} else {$id0 = "";}
if ($fc<10) {$fc0 = "0";} else {$fc0 = "";}

if ($offset_h<10) {$offset_h0 = "0";} else {$offset_h0 = "";}
if ($offset_l<10) {$offset_l0 = "0";} else {$offset_l0 = "";}
if ($length_h<10) {$length_h0 = "0";} else {$length_h0 = "";}
if ($length_l<10) {$length_l0 = "0";} else {$length_l0 = "";}
if ($crc_h<10) {$crc_h0 = "0";} else {$crc_h0 = "";}
if ($crc_l<10) {$crc_l0 = "0";} else {$crc_l0 = "";}

//$senddata = chr(0).chr($id).chr(0).chr($fc).chr($offset_h).chr($offset_l).chr($length_h).chr($length_l).chr($crc_l).chr($crc_h);
$senddata = chr($id).chr($fc).chr($offset_h).chr($offset_l).chr($length_h).chr($length_l).chr($crc_l).chr($crc_h);
//without crc ...
//$senddata = chr($id).chr($fc).chr($offset_h).chr($offset_l).chr($length_h).chr($length_l);

$senddata2 = $id0.dechex($id)." ".$fc0.dechex($fc)." ".$offset_h0.dechex($offset_h).$offset_l0.dechex($offset_l)." ".$length_h0.dechex($length_h).$length_l0.dechex($length_l)." ".$crc_l0.dechex($crc_l).$crc_h0.dechex($crc_h);

//$senddata = "11 03 006B 0003 7687";
//$senddata = "1103006B00037687";

//print $senddata."<br />\n";

print $senddata2."<br />\n";

//print dechex($id)." ".dechex($fc)." ".dechex($offset_h).dechex($offset_l)." ".dechex($length_h).dechex($length_l)." ";
//print dechex($crc_l).dechex($crc_h);

//set_time_limit(0);

$fp = fsockopen("192.168.0.192", 502, $errno, $errstr, 3);
if(!$fp)
{

print "can\'t connect modbus tcp device<br />\n";
    die();
}

else{
    print "Connected to modbus<br />\n";

//11 03 0046 0027 xxxx  //request 40070 +27  xxxx is crc check
    //stream_set_timeout($socketHandler, 2);

write($fp, $senddata);
    //write($fp, $senddata,strlen($senddata));
    //set_socket_blocking($fp,true);
    //fputs($fp, $senddata);

$response = '';
    while (!feof($fp)) {
        //echo fgets($fp, 128);
        //stream_set_timeout($socketHandler, 2);
        //$line[] = fgets($fp, 128);

$line[] = fgets($fp);
        //echo fgets($fp);
        //echo fread($fp,255);
        //$response = stream_get_contents($fp);
        //$line[] = fread($fp);
        //$response .= fgets($fp, 128); // If you expect an answer

}
    print $response;

foreach ($line as $key => $value) {
        print $key+$offset.":".intval($value)."<br />\n";
        }
    }

fclose($fp);

function
crc16($data) {
        $crc16 = 0xFFFF;
        for ($i = 0; $i < strlen($data); $i++)
        {

$crc16 ^=ord($data[$i]);
             for ($j = 8; $j !=0; $j--)
            {

if (($crc16 & 0x0001) !=0)
                {

$crc16 >>= 1;
                    $crc16 ^= 0xA001;
                }

else
                $crc16 >>= 1;
            }        
        }

return $crc16;
}

?>

PHP hulp

PHP hulp

16/05/2021 05:18:55

- SanThe -

- SanThe -

26/11/2020 11:01:44
Quote Anchor link
Geen idee waar dit over gaat.

$length = 122
Maar wat mij opvalt is dat $length_h = floor($length/256) is dus 0 (nul).
En $length_l = $length-$length_h*256 is dus 122 is gewoon $length ($length = 122).
En dat gebeurt bij alle $length tussen 0 en 256.

Rene Wennekes

Rene Wennekes

26/11/2020 11:45:20
Quote Anchor link
hmm, toch klopt het want ik laat voor de zekerheid de uitvoer in hex op het scherm afdrukken en dan krijg ik

01 03 9c40 007a ebad

en dat klopt dus.

eerst is id, 2e is functiecode, 3e is de offset (weet niet of het bij 0 of 40000 moet beginnen) en 4e is de lengte (aantal registers 007a) em het laatste is de crc16 check

toegevoegd: ff nagerekend maar dat is dus de bedoeling ook ... Length_l is de lo-byte dus restgetal van het geheel minus de high-byte
Gewijzigd op 26/11/2020 11:50:49 door Rene Wennekes

Ivo P

Ivo P

26/11/2020 14:46:39
Quote Anchor link
Mijn solaredge is na een aantal maanden ineens onbereikbaar geworden. Geen enkele TCP poort lijkt nog open, waar ik eerst gewoon via poort 80 (of 443) kon verbinden.

Als je aanwijzingen hebt hoe ik die weer open krijg: graag.
Ik wijd het tot nu toe aan een update van de fabrikant.

Rene Wennekes

Rene Wennekes

26/11/2020 16:11:30
Quote Anchor link
ja bij lag ie in 2018 (net met het mooie weer) ook er uit tijdens een firmware er uit, maar na opgave van mijn externe ip-adres via de installateur hebben ze het na 10 dagen toch weer kunnen fixen.

Maar heb je zo een met een blauw 20x4 lcd display en 4 knoppen met hele kleine rode lampjes?
voor de modvus-tcp aan te zetten moest je wel minimaal firmware 3.x hebben en een bepaald cpu hebben.

Overigens heeft mijn inverter nooit op 80 of 443 gewerkt ......

en modbus protocol heeft normaal poort 502 (of 1502)

In ieder geval (op eigen risico) hierond de methode om modbus-tcp aan te zetten in het 'geheime' menu.

Houd de OK-knop minstens 5 seconden ingedrukt. De volgende melding verschijnt:
Druk de knoppen Omhoog (=1), Omlaag (=2) en OK (=3)in om het wachtwoord voor hetconfiguratiemenuin te voeren: ??OK ??OK ??(1 2 3 1 2 3 1 2).
Select Communication ?LAN Conf ? Modbus TCP (the default port is 502).
2 To modify the TCP port, select Modbus TCP ? TCP Port, set the port number and long-press <Enter>.

Toevoeging op 26/11/2020 16:11:51:

opm.:?? is dus omhoog en omlaag ...^v
Gewijzigd op 26/11/2020 17:01:19 door Rene Wennekes

Ivo P

Ivo P

26/11/2020 19:38:47
Quote Anchor link
ik heb kennelijk een ander type, want een display is er bij mij niet aanwezig....

Rene Wennekes

Rene Wennekes

27/11/2020 07:47:18
Quote Anchor link
ja is duidelijk een vroeger model ....

mijne werd geinstalleerd in 2017.

Er moeten toch meer mensen zijn die een nieuwer model hebben en realtime willen kijken zonder tussenkomst via de cloud-app van Solaredge....

Overigens merk ik dat de cloud-app erg onsecuur is en nog véél trager .....
Gewijzigd op 27/11/2020 07:48:05 door Rene Wennekes

Ivo P

Ivo P

27/11/2020 09:19:19
Quote Anchor link
Toen ik nog beide kon bekijken, zag ik op de web-interface veranderingen in vermogen. En pas na enige tijd volgde de app.
Begrijp ik wel: die data zal op gezette tijden naar de centrale server gestuurd worden en pas daarna kan de app die raadplegen.

En volgens mij ook in een wat grovere tijdsintervallen.

Is jammer dat de poorten later gesloten zijn. Ik heb eerder wel een topic op Tweakers gelezen waarin iemand het dataverkeer snoopte om een sleutel te achterhalen om zo de data met een Raspi te op te slaan.

Dat ging me te ver. Maar nu kan ik helemaal niet meer met het ding verbinden.
Maar ik moet zeggen dat na een jaar de app en de app van de energieleverancier ook wel genoeg is.
In het begin zit je er boven op, maar nu kijk ik nog een paar keer per maand.

Rene Wennekes

Rene Wennekes

28/11/2020 09:08:07
Quote Anchor link
ik heb het volgende eens geprobeerd maar nog steeds geen output

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
$host = "192.168.0.192";
$port = 502;
// No Timeout
set_time_limit(0);

$socket = socket_create(AF_INET, SOCK_STREAM, 0) or die("Could not create socket\n");

socket_connect($socket, $host, $port) or die("Could not connect to server\n");

socket_write($socket, $senddata) or die("Could not send data to server\n");

$result = socket_recv($socket, $buf , 2000 , 0 );

echo "Reply From Server  :".strlen($result)." / ".strlen($result)." / ".strlen($buf);

socket_close($socket);
print "\n\n<br />\ntest1<br />\n";

output:
11 03 138c6 0027 ea1d
Reply From Server :1 / 1 / 0
test1
Gewijzigd op 28/11/2020 09:08:46 door Rene Wennekes

Rene Wennekes

Rene Wennekes

03/12/2020 10:10:02
Quote Anchor link
heeft me wat hersen-kraken gekost maar ik heb het kunnen oplossen.

<= Onderwerp gesloten =>

Toevoeging op 03/12/2020 10:10:09:

heeft me wat hersen-kraken gekost maar ik heb het kunnen oplossen.

<= Onderwerp gesloten =>

- Ariën -
Beheerder

- Ariën -

03/12/2020 10:18:07
Quote Anchor link
Wat was de oplossing?

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.