Modbus TCP registers uitlezen Solaredge

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Senior developer (PHP en VB.NET)

Functie De development afdeling bestaat uit 2 teams. Het productteam (10 developers) is verantwoordelijk voor verschillende applicaties met als doel om zoveel mogelijk te automatiseren en uit te werken tot standaard software. Met diverse Solutions Architecten en ervaren developers denken ze voortdurend mee met hun klanten en bouwen ze de basis van het uiteindelijke maatwerk dat wordt geleverd. Hiernaast hebben ze een maatwerk/projectteam. Dit team bestaat momenteel uit 8 developers (junior tot senior) en is verantwoordelijk voor het maatwerk in hun klantprojecten. Momenteel zijn ze op zoek naar een senior developer die aan de slag gaat in het productteam. Hierin

Bekijk vacature »

PHP Software Developer

Functie omschrijving PHP Software Developer gezocht! Voor een organisatie in de regio Zeist die zich bezighoud met het verbeteren van de medicatieveiligheid zoeken wij een Software Developer. In deze functie zijn wij op zoek naar een slimme en enthousiaste Developer die interesse heeft in farmacie, logistiek en ICT. Daarnaast beschik je over een goed analytisch vermogen en ben je van nature gestructureerd en resultaatgericht. Je moet in deze functie daadkrachtig, flexibel en communicatief goed zijn. Je verantwoordelijkheden bestaan uit: Object georiënteerd programmeren; Werken in een scrumteam aan de ontwikkeling van een medicatiebewakingssysteem; Meedenken over de mogelijkheden en onmogelijkheden van projecten;

Bekijk vacature »

Magento2 Developer

Functie Ben jij een ontwikkelaar en wil jij een volgende stap zetten en als teamlead aan de slag? Lees dan snel verder! Voor een gewilde opdrachtgever in omgeving Delft zijn wij op zoek naar een programmeur die als meewerkend voorman aan de slag wilt gaan. Een developer die een team van twee man aan zal sturen. Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien; Ontwikkelen en ontwerpen van API's; Maatwerkoplossingen; Databeveiliging; Optimalisatie webshops; Ontwikkelen technische implementaties voor verbetering database; Aanspreekpunt voor de organisatie en verantwoordelijk voor de aansturing van externe developers. Zoek je veel uitdaging en veelzijdigheid in je werk dan

Bekijk vacature »

.NET Developer Medior Senior

Dit ga je doen Ontwikkelprocessen verder optimaliseren en verder ontwikkelen met C#; CI/CD-pipelines automatiseren; Herbruikbare componenten maken; Testen; Front-end pagina's gebruiksvriendelijk maken. Hier ga je werken Als .NET Developer kom jij terecht binnen een grote en internationale organisatie. Zij streven naar een positieve impact op de mens, milieu en maatschappij. Het bedrijf is oorspronkelijk een familiebedrijf en werkt aan de productie van hoogwaardige en technische systemen voor de gezondheidszorg. Momenteel willen zij betere ontwikkelprocessen creëren op internationaal gebied en staat kwaliteit en veiligheid voor hun op nummer 1! Als .NET Developer werk jij aan het ontwikkelen van verbeterde software voor

Bekijk vacature »

PHP developer - Digital Agency

Functie Het team telt momenteel 20 collega’s, bestaande uit developers (front- en backend) en het operations team, waaronder ook het management en twee scrum masters vallen. Ze zijn op zoek naar een PHP developer die in staat is zelfstandig te werken. Je komt te werken in één van de drie scrumteams en gaat aan de slag met een project voor de klant. Het fijne hieraan is dat je wel afwisseling hebt qua werk, maar tegelijkertijd doorlopend werkt voor bestaande klanten. Hierdoor krijg je ook de kans om echt de diepte in te gaan en innovatieve technische oplossingen neer te zetten.

Bekijk vacature »

Applicatie ontwikkelaar

Functie omschrijving Zelfstandige applicatie ontwikkelaar gezocht voor familiair bedrijf in omgeving Barendrecht! Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging en zoek jij een informele werkgever waar je zelfstandig kunt werken binnen een leuk IT team, lees dan snel verder want wie weet zijn wij op zoek naar jou! Binnen deze rol houdt jij je met het volgende bezig: Onderhouden en ontwikkelen van de IT systemen; Opzetten van Azure Cloud systemen, denk aan interfaces, hardware op de Cloud, webportalen of BI functies; Werken aan scripts binnen verschillende software applicaties, denk aan ERP en CAD; Ontwikkelen en implementeren van MS PowerApps

Bekijk vacature »

Java Developer

Java Developers opgelet! Bij Luminis zijn ze opzoek naar jou. Lees de vacature en solliciteer direct. Luminis is een software- en technologiebedrijf met meerdere vestigingen. Vanuit deze vestigingen werken 200 professionals aan technisch hoogwaardige oplossingen voor klanten zoals KLM, Nike en Bol.com. Ook ontwikkelt Luminis eigen oplossingen op het gebied van cloud, Internet of Things, data intelligence, e-sports en e-learning. Luminis onderscheidt zich door aantoonbaar voorop te lopen in technologie en innovatie. Luminis heeft drie kernpunten die verankerd zitten in alles wat we doen: het omarmen van nieuwe technologie, meesterschap en kennis delen. Functiebeschrijving First things first! Het is belangrijk

Bekijk vacature »

Software Developer

Dit ga je doen Ontwerpen, ontwikkelen en onderhouden van (mobiele) internettoepassingen; Ontwikkelen en onderhouden van Microservices; Ontwerpen en optimaliseren van databases; Identificeren van nieuwe trends/ontwikkelingen binnen de branche. Hier ga je werken Deze marktleider op gebied van fietsen en fietservaring is gevestigd in twee provincies, verspreid over meerdere locaties. Jij zult voornamelijk in regio Joure aan de slag gaan. De organisatie doelt zich op het leveren van kwalitatief hoogwaardige producten aan alle hun klanten. De organisatie telt circa 4.000 medewerkers in meer dan 10 verschillende landen. Momenteel is de organisatie op zoek naar een Software Developer wilt meewerken aan het

Bekijk vacature »

Traineeship ICT regio Amsterdam/Utrecht

Wat ga je doen? Het traineeship begint met een fulltime maand cursussen en praktijkdagen, waarin je de basis van het IT-vak leert op de Shared Servicedesk (SSD). Daarnaast ga je meteen aan de slag voor je eerste certificering! (ITILv4). Je start in een groep met 4 tot 10 deelnemers, waarmee jij gedurende die maand optrekt en je kennis kunt delen. Na het voltooien van de eerste maand ga je direct voor een langere periode aan de slag bij één van onze klanten of blijf je intern bij ons op de Shared Servicedesk. Je bent het eerste aanspreekpunt van de eindgebruikers

Bekijk vacature »

Junior/medior Back end developer PHP, Laravel

Functie Jij als ontwikkelaar komt te werken in een team bestaande uit 4 back end programmeurs, 2 vormgevers/ Front end developers en een online marketeer. Qua persoonlijkheden is het team erg gevarieerd van sportfanaten tot gameliefhebbers en Golfers. Een ding heeft iedereen hier gemeen; Passie voor goede code. In jouw rol zul je voor veel van je tijd je bezig houden met het ontwikkelen van maatwerk features en applicaties. Daarnaast hebben wij op aanvraag ook wel eens een website of onderhoudsklusje, die opgepakt moet worden en hier ben jij ook niet vies van. Jij als full stack developer zult dus

Bekijk vacature »

Senior PHP developer

Functie Jouw werkzaamheden zullen grotendeels bestaan uit het in teamverband ontwerpen, vernieuwen en door ontwikkelen van het systeem. Het is echt back-end werk (bijvoorbeeld het doorontwikkelen van een API) en dit moet je dan ook liggen. Ze zijn niet persee gebonden aan talen of tools maar gebruiken graag de technieken die het beste aansluiten op de gegeven oplossing. Voor nieuwe (versies van) componenten maken ze veelal gebruik van Go(lang). Bij aanpassingen aan bestaande onderdelen gebeurt dit in PHP en C++. Het team is heel divers, er hangt een relaxte sfeer en ze organiseren regelmatig leuke music nights, game nights e.d.

Bekijk vacature »

Junior .NET Developer

Dit ga je doen Als junior .NET Developer lever je met jouw oplossingen direct een bijdrage aan de bedrijfsprocessen van de klanten. Werkzaamheden waar jij je zoal mee bezig houdt zijn; Het ontwikkelen, onderhouden en optimaliseren van de draaiende platforms van de klanten; Softwareontwikkeling middels C#, .NET; Klantcontact om de wensen te bespreken en uit te werken; Optimaliseren van de (huidige) bedrijfsprocessen; De IT-afdeling bestaat uit 30 personen verdeeld over 3 teams. Het team waar je in terecht komt bestaat uit ongeveer tien man. Het is een team wat bestaat uit betrokken collega’s, waar iedereen bereidt is om elkaar te

Bekijk vacature »

TypeScript developer (tot € 6.000, - bruto pe

Functie Om bovenstaande ambities waar te kunnen maken zijn ze op zoek naar een ervaren Typecript developer die niet alleen zichzelf verder ontwikkelt, maar het ook leuk vinden om op termijn meer junior collega’s op pad te helpen. Je zult aan de slag gaan met het migreren van hun bestaande UI in Angular. Maar ook het ontwikkelen van een mobiele app. Hierbij hechten ze veel waarde aan User Experience en kiezen ze duidelijk voor kwaliteit i.p.v. snelheid. Je krijgt dus de ruimte om vanuit gedegen onderzoek te werk te gaan en het borgen van kwaliteit staat hoog in het vaandel.

Bekijk vacature »

Full stack Python developer

Functie Samen met andere collega’s (een product owner, een software manager en een ervaren ontwikkelaar) ga jij onze producten verder ontwikkelen. Jouw verantwoordelijkheden zullen bestaan uit: – Verder wil gaan met de ontwikkeling van onze bestaande producten; nieuwe features! – Meedenkt over de roadmap van onze producten – Als sparringpartner kan optreden op het gebied van development – Zelf ook nieuwe ideeën op tafel durft te leggen en deze van scratch af aan wilt bouwen Hieronder ook een paar voorbeelden van projecten waar we momenteel mee bezig zijn of binnenkort aan willen beginnen: – Real-time interactie creëren in onze web

Bekijk vacature »

Senior Mobile Developer

Sogeti is een organisatie met een goede werksfeer en zo min mogelijk hiërarchische verhoudingen. Ga je bij ons als Senior Mobile Developer aan de slag? Dan werk je dagelijks met collega’s aan de mooiste IT-projecten. Deze snelgroeiende groep collega’s krijgt energie van hun vak en dat merk je op de werkvloer. Onze klantenkring is groot en divers, dat vraagt om flexibiliteit van jou. Tegelijkertijd betekent dit dagelijks nieuwe dingen leren én dat geen werkdag hetzelfde is. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je te certificeren. We organiseren regelmatig technische Meet-ups en doen we veel aan kennisdeling waarbij iedereen welkom is, zowel

Bekijk vacature »
Rene Wennekes

Rene Wennekes

26/11/2020 09:12:26
Quote Anchor link
Hallo,

ik zit een beetje vast.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het uitlezen met modbus-tcp?
Ik wil mijn data uitlezen van mijn Solaredge inverter.

Ik weet dat er kant en klare oplossingen zijn op internet maar ik wil het zelf schrijven.

Om een of andere manier krijg ik geen output.

Modbus over tcp heb ik ingeschakeld op mijn inverter, heb ik getest met een werkend python scriptje en die geeft output.

(opm.: mochten er mensen zijn die willen weten hoe je modbus-tcp enabled opSolaredge wil ik dit met harte wel uitleggen)

Aan de code is te zien dat ik veel opties heb uitgeprobeerd....
in het sunspec pdf staat ook in de appendix dat er 2 methodes zijn (met en zonder offset 40001 wat erg verwarrend is)

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
<?php
$id
= 1; //1
$fc = 3;
$offset = 0; //70, ...107
$length = 122; //39, ..3

//Appendix A – Supported MODBUS Request Methods
//SolarEdge has implemented two methods of the MODBUS request procedure:
//MODBUS request without explicit addressing – supported by communication board CPU version 2.478 and above. For example:
//$offset_h = floor($offset/256);
//$offset_l = $offset-$offset_h*256;

//MODBUS request with explicit register addressing - supported by all communication board CPU versions. For example:

$offset_h = floor(($offset+40000)/256);
$offset_l = ($offset+40000)-$offset_h*256;


$length_h = floor($length/256);
$length_l = $length-$length_h*256;

//$crc = crc16(chr(0).chr($id).chr(0).chr($fc).chr($offset_h).chr($offset_l).chr($length_h).chr($length_l));
$crc = crc16(chr($id).chr($fc).chr($offset_h).chr($offset_l).chr($length_h).chr($length_l));
$crc_h = floor($crc/256);
$crc_l = $crc-$crc_h*256;

if ($id<10) {$id0 = "0";} else {$id0 = "";}
if ($fc<10) {$fc0 = "0";} else {$fc0 = "";}

if ($offset_h<10) {$offset_h0 = "0";} else {$offset_h0 = "";}
if ($offset_l<10) {$offset_l0 = "0";} else {$offset_l0 = "";}
if ($length_h<10) {$length_h0 = "0";} else {$length_h0 = "";}
if ($length_l<10) {$length_l0 = "0";} else {$length_l0 = "";}
if ($crc_h<10) {$crc_h0 = "0";} else {$crc_h0 = "";}
if ($crc_l<10) {$crc_l0 = "0";} else {$crc_l0 = "";}

//$senddata = chr(0).chr($id).chr(0).chr($fc).chr($offset_h).chr($offset_l).chr($length_h).chr($length_l).chr($crc_l).chr($crc_h);
$senddata = chr($id).chr($fc).chr($offset_h).chr($offset_l).chr($length_h).chr($length_l).chr($crc_l).chr($crc_h);
//without crc ...
//$senddata = chr($id).chr($fc).chr($offset_h).chr($offset_l).chr($length_h).chr($length_l);


$senddata2 = $id0.dechex($id)." ".$fc0.dechex($fc)." ".$offset_h0.dechex($offset_h).$offset_l0.dechex($offset_l)." ".$length_h0.dechex($length_h).$length_l0.dechex($length_l)." ".$crc_l0.dechex($crc_l).$crc_h0.dechex($crc_h);

//$senddata = "11 03 006B 0003 7687";
//$senddata = "1103006B00037687";

//print $senddata."<br />\n";

print $senddata2."<br />\n";

//print dechex($id)." ".dechex($fc)." ".dechex($offset_h).dechex($offset_l)." ".dechex($length_h).dechex($length_l)." ";
//print dechex($crc_l).dechex($crc_h);

//set_time_limit(0);



$fp = fsockopen("192.168.0.192", 502, $errno, $errstr, 3);
if(!$fp)
{

    print "can\'t connect modbus tcp device<br />\n";
    die();
}

else{
    print "Connected to modbus<br />\n";

    //11 03 0046 0027 xxxx  //request 40070 +27  xxxx is crc check
    //stream_set_timeout($socketHandler, 2);

    write($fp, $senddata);
    //write($fp, $senddata,strlen($senddata));
    //set_socket_blocking($fp,true);
    //fputs($fp, $senddata);


    $response = '';
    while (!feof($fp)) {
        //echo fgets($fp, 128);
        //stream_set_timeout($socketHandler, 2);
        //$line[] = fgets($fp, 128);

        $line[] = fgets($fp);
        //echo fgets($fp);
        //echo fread($fp,255);
        //$response = stream_get_contents($fp);
        //$line[] = fread($fp);
        //$response .= fgets($fp, 128); // If you expect an answer

        }
    print $response;


    foreach ($line as $key => $value) {
        print $key+$offset.":".intval($value)."<br />\n";
        }
    }
  

fclose($fp);

function
crc16($data) {
        $crc16 = 0xFFFF;
        for ($i = 0; $i < strlen($data); $i++)
        {

            $crc16 ^=ord($data[$i]);
             for ($j = 8; $j !=0; $j--)
            {

                if (($crc16 & 0x0001) !=0)
                {

                    $crc16 >>= 1;
                    $crc16 ^= 0xA001;
                }

                else
                $crc16 >>= 1;
            }        
        }

        return $crc16;
}

?>
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 10:12:47
 
- SanThe -

- SanThe -

26/11/2020 11:01:44
Quote Anchor link
Geen idee waar dit over gaat.

$length = 122
Maar wat mij opvalt is dat $length_h = floor($length/256) is dus 0 (nul).
En $length_l = $length-$length_h*256 is dus 122 is gewoon $length ($length = 122).
En dat gebeurt bij alle $length tussen 0 en 256.
 
Rene Wennekes

Rene Wennekes

26/11/2020 11:45:20
Quote Anchor link
hmm, toch klopt het want ik laat voor de zekerheid de uitvoer in hex op het scherm afdrukken en dan krijg ik

01 03 9c40 007a ebad

en dat klopt dus.

eerst is id, 2e is functiecode, 3e is de offset (weet niet of het bij 0 of 40000 moet beginnen) en 4e is de lengte (aantal registers 007a) em het laatste is de crc16 check

toegevoegd: ff nagerekend maar dat is dus de bedoeling ook ... Length_l is de lo-byte dus restgetal van het geheel minus de high-byte
Gewijzigd op 26/11/2020 11:50:49 door Rene Wennekes
 
Ivo P

Ivo P

26/11/2020 14:46:39
Quote Anchor link
Mijn solaredge is na een aantal maanden ineens onbereikbaar geworden. Geen enkele TCP poort lijkt nog open, waar ik eerst gewoon via poort 80 (of 443) kon verbinden.

Als je aanwijzingen hebt hoe ik die weer open krijg: graag.
Ik wijd het tot nu toe aan een update van de fabrikant.
 
Rene Wennekes

Rene Wennekes

26/11/2020 16:11:30
Quote Anchor link
ja bij lag ie in 2018 (net met het mooie weer) ook er uit tijdens een firmware er uit, maar na opgave van mijn externe ip-adres via de installateur hebben ze het na 10 dagen toch weer kunnen fixen.

Maar heb je zo een met een blauw 20x4 lcd display en 4 knoppen met hele kleine rode lampjes?
voor de modvus-tcp aan te zetten moest je wel minimaal firmware 3.x hebben en een bepaald cpu hebben.

Overigens heeft mijn inverter nooit op 80 of 443 gewerkt ......

en modbus protocol heeft normaal poort 502 (of 1502)

In ieder geval (op eigen risico) hierond de methode om modbus-tcp aan te zetten in het 'geheime' menu.

Houd de OK-knop minstens 5 seconden ingedrukt. De volgende melding verschijnt:
Druk de knoppen Omhoog (=1), Omlaag (=2) en OK (=3)in om het wachtwoord voor hetconfiguratiemenuin te voeren: ??OK ??OK ??(1 2 3 1 2 3 1 2).
Select Communication ?LAN Conf ? Modbus TCP (the default port is 502).
2 To modify the TCP port, select Modbus TCP ? TCP Port, set the port number and long-press <Enter>.


Toevoeging op 26/11/2020 16:11:51:

opm.:?? is dus omhoog en omlaag ...^v
Gewijzigd op 26/11/2020 17:01:19 door Rene Wennekes
 
Ivo P

Ivo P

26/11/2020 19:38:47
Quote Anchor link
ik heb kennelijk een ander type, want een display is er bij mij niet aanwezig....
 
Rene Wennekes

Rene Wennekes

27/11/2020 07:47:18
Quote Anchor link
ja is duidelijk een vroeger model ....

mijne werd geinstalleerd in 2017.

Er moeten toch meer mensen zijn die een nieuwer model hebben en realtime willen kijken zonder tussenkomst via de cloud-app van Solaredge....

Overigens merk ik dat de cloud-app erg onsecuur is en nog véél trager .....
Gewijzigd op 27/11/2020 07:48:05 door Rene Wennekes
 
Ivo P

Ivo P

27/11/2020 09:19:19
Quote Anchor link
Toen ik nog beide kon bekijken, zag ik op de web-interface veranderingen in vermogen. En pas na enige tijd volgde de app.
Begrijp ik wel: die data zal op gezette tijden naar de centrale server gestuurd worden en pas daarna kan de app die raadplegen.

En volgens mij ook in een wat grovere tijdsintervallen.

Is jammer dat de poorten later gesloten zijn. Ik heb eerder wel een topic op Tweakers gelezen waarin iemand het dataverkeer snoopte om een sleutel te achterhalen om zo de data met een Raspi te op te slaan.

Dat ging me te ver. Maar nu kan ik helemaal niet meer met het ding verbinden.
Maar ik moet zeggen dat na een jaar de app en de app van de energieleverancier ook wel genoeg is.
In het begin zit je er boven op, maar nu kijk ik nog een paar keer per maand.
 
Rene Wennekes

Rene Wennekes

28/11/2020 09:08:07
Quote Anchor link
ik heb het volgende eens geprobeerd maar nog steeds geen output

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
$host = "192.168.0.192";
$port = 502;
// No Timeout
set_time_limit(0);

$socket = socket_create(AF_INET, SOCK_STREAM, 0) or die("Could not create socket\n");

socket_connect($socket, $host, $port) or die("Could not connect to server\n");

socket_write($socket, $senddata) or die("Could not send data to server\n");

$result = socket_recv($socket, $buf , 2000 , 0 );

echo "Reply From Server  :".strlen($result)." / ".strlen($result)." / ".strlen($buf);

socket_close($socket);
print "\n\n<br />\ntest1<br />\n";


output:
11 03 138c6 0027 ea1d
Reply From Server :1 / 1 / 0
test1
Gewijzigd op 28/11/2020 09:08:46 door Rene Wennekes
 
Rene Wennekes

Rene Wennekes

03/12/2020 10:10:02
Quote Anchor link
heeft me wat hersen-kraken gekost maar ik heb het kunnen oplossen.

<= Onderwerp gesloten =>

Toevoeging op 03/12/2020 10:10:09:

heeft me wat hersen-kraken gekost maar ik heb het kunnen oplossen.

<= Onderwerp gesloten =>
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/12/2020 10:18:07
Quote Anchor link
Wat was de oplossing?
 
Ton Rutgers

Ton Rutgers

17/09/2023 00:40:35
Quote Anchor link
Ik wilde - net als Rene - met php de modbus interface van mijn twee SolarEdge inverters uitlezen. Flauw van hem om zijn kennis niet verder te delen!

In de SolarEdge documentatie "Technical Note – SunSpec Logging in SolarEdge Inverters, Appendix A" staat dat je een request als volgt stuurt (hexadecimaal):
Tx: 01 03 9C 40 00 7A EB AD – Read 122 registers starting at address 40001
Maar dan krijg je dus niks terug, zoals hierboven al staat.

De oplossing stond in een python script van de SunSpec organisatie: https://github.com/sunspec/pysunspec/blob/master/sunspec/core/modbus/client.py
Daaruit blijkt dat je nog iets vóór die serie bytes moet plaatsen, namelijk twee keer 0 en dan de lengte van het request. Dan krijg je:
Tx: 00 00 00 00 00 06 01 03 9C 40 00 7A EB AD
N.B.: De Sunspec standaard gaat uit van words (2 bytes); daarom is de lengte 6 en niet 12.
En dan krijg je dus wel antwoord van de inverter!

Nog een heel gedoe om te decoderen, maar uiteindelijk heb ik er een service van gemaakt die elke 10 seconden de data van mijn inverters ophaalt. En dat werkt uitstekend.

Mocht je interesse hebben in mijn script, laat het even weten.

Groet van Ton

Toevoeging op 17/09/2023 00:57:14:

Ik plak het script hier gelijk maar onder.
Noot: ik heb niet veel ervaring met php, dus het zal hier en daar makkelijker of beter kunnen. Suggesties zijn welkom!
Verder staan er specifieke onderdelen in voor mijn omgeving; daar moet je maar overheen lezen.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
<?php

// SolarEdge Inverter ModBus/TCP client script / SunSpec protocol
// ing. Ton Rutgers 24-8-2023
// Purpose:    Monitor SolarEdge inverters through ModBus/TCP
// Starten op XigmaNAS in een Putty venster:
//         /usr/local/bin/php-cgi /mnt/Fileserver/Web/modbusTCP/SolarEdge_modbus_tcp.php
//        OR
//        php-cgi /mnt/Fileserver/Web/modbusTCP/SolarEdge_modbus_tcp.php
// Stoppen met CTRL-C

// Updates:
// 2023-09-16:    using rrdCmd($command) now for rrdtool commands (instead of exec($command)
//                    rrdtool errors are now logged to rrdtool.log
//                corrected socket error message texts
//                removed "die()" if a socket could not be created; instead skip this interval

/* References:
https://github.com/sunspec/pysunspec/blob/master/sunspec/core/modbus/client.py -> here the mystery of the requeststring is revealed
https://www.phphulp.nl/php/forum/topic/modbus-tcp-registers-uitlezen-solaredge/103803/last/ -> this was not really helpful
*/


include '/mnt/Fileserver/Web/phpbase/dbConnect.php';
include '/mnt/Fileserver/Web/phpbase/phpFunctions.php';

$debug = 0;                            // will echo the output also to the terminal
$ipSE12K = "192.168.178.75";        // IP address of SE12.5K inverter
$ipSE10K = "192.168.178.76";        // IP address of SE10K inverter
$serverPort = 1502;                    // Modbus/TCP port of SolarEdge inverter
$TSformat = "Y-m-d H:i:s";            // timestamp format


error_reporting(E_ALL & ~E_NOTICE);    // report all PHP messages, except "Notice"

// open logfile and append

$logfile = fopen("/mnt/Fileserver/Web/modbusTCP/modbusTCP.log", "a") or die("Unable to open file!");
$txt = date($TSformat) . " INFO modbusTCP client started at port $serverPort\n";
fwrite($logfile, $txt);

// get properties of inverters from database, devicetypeID = 3
$conn = OpenCon();
if ($conn->connect_error) {
    $txt = date($TSformat) . " ERROR Could not connect to mySQL. Exiting \n";
    fwrite($logfile, $txt);
    die();
}
    
$sql = "select deviceID, locatie from device where devicetypeID = 3";
$result = $conn->query($sql);
if ($result->num_rows < 1) {
    $txt = date($TSformat) . " ERROR No inverters in database. Exiting \n";
    fwrite($logfile, $txt);
    die();
}

$i = 0;
while (    $row = $result->fetch_assoc() ) {
    $deviceID[$i] = $row["deviceID"];
    $IPinverter[$i] = $row["locatie"];
    $i++;
}

$nInverter = $i;
CloseCon($conn);                    // close database connection

for ($i = 0; $i < $nInverter; $i++) {
    $txt = date($TSformat) .  " INFO logging inverter with deviceID $deviceID[$i] ip $IPinverter[$i] \n";
    fwrite($logfile, $txt);
}



// request related parameters
$TCP_HEADER = 0;            // no idea what this is for, but it part of the header
$TCP_REQ_LEN = 6;            // request length
$id = 1;                     // inverter device id
$fc = 3;                    // ?
$regaddr = 40000;            // register base address
$length = 122-8;            // length of SunSpec Common model plus three-phase inverter model. IN WORDS!
                            // Note: there are 17 bytes at the end who contain no info, so exclude them


$requestString = pack ("nnnCCnn", $TCP_HEADER, $TCP_HEADER, $TCP_REQ_LEN, $id, $fc, $regaddr, $length);
if ($debug) {
    $lenbin = strlen($requestString);
    echo "Len of binary string: $lenbin bytes \n";
    // decode binary requeststring back into array for verification
    $a = unpack ("n1h1/n1h2/n1len/C1id/C1fc/n1address/n1length", $requestString);    // but unpack in hi-lo order, so the representaion is as expected
    $a1 = implode(",", $a);
    print_r ($a);
}


$startTime = round(microtime(true), -1);    // seconds since 1-1-1970, rounded to multiples of 10 seconds to align the time to the interval
$interval = 10;                                // process every 10 seconds;

while (true) {                                // loop forever

    usleep(500000);                            // go to sleep for 500ms

    if (microtime(true) - $startTime >= $interval) {
        $startTime += $interval;            // renew $starttime
        $conn = OpenCon();
        if ($conn->connect_error) {
            $txt = date($TSformat) . " ERROR Could not connec to mySQL. Skip this interval \n";
            fwrite($logfile, $txt);
        }

        else {
            $timestamp = date($TSformat);    // use same timestamp for all inverters
            for ($i = 0; $i < $nInverter; $i++) {
                getLog($deviceID[$i], $IPinverter[$i], $serverPort, $requestString, $length, $conn, $logfile, $timestamp, $TSformat, $debug);
            }
        }

        CloseCon($conn);                    // close database connection
    }
}


fclose($logfile);                            // this will probably never happen, because of the endless loop above
die("Terminated");

// END OF MAIN LOOP

function getLog($deviceID, $serverIP, $serverPort, $requestString, $length, $conn, $logfile, $timestamp, $TSformat, $debug) {
    $RRDNAME             = "InvLogReadings$deviceID.rrd";            // include deviceID in rrd log archive
    $STORAGE_PATH         = "/mnt/Fileserver/Web/www/dbLogging/rrd";
    $RRDFILE            = "$STORAGE_PATH/archives/$RRDNAME";

    if ($debug) {
        $t0 = microtime(true);    // for time measurement
        echo "Get data from deviceID $deviceID ip $serverIP \n";
    }

    
    if (!$socket = socket_create(AF_INET, SOCK_STREAM, SOL_TCP)) {
        $errorcode = socket_last_error();
        $errormsg = socket_strerror($errorcode);
        $txt = date($TSformat) . " ip=$serverIP socket_create errmsg: $errormsg\n";
        fwrite($logfile, $txt);
        return;
    }


    if (!socket_connect($socket, $serverIP, $serverPort)) {
        $errorcode = socket_last_error();
        $errormsg = socket_strerror($errorcode);
        $txt = date($TSformat) . " ip=$serverIP socket_connect errmsg: $errormsg\n";
        fwrite($logfile, $txt);
        socket_close($socket);
        return;
    }


    if (!socket_write($socket, $requestString)) {
        $errorcode = socket_last_error();
        $errormsg = socket_strerror($errorcode);
        $txt = date($TSformat) . " ip=$serverIP socket_write errmsg: $errormsg\n";
        fwrite($logfile, $txt);
        socket_close($socket);
        return;
    }


    $buf = "";
    // we are expecting exactly $length number of words = 2 * $length bytes
    if (!socket_recv($socket, $buf , 2 * $length, MSG_WAITALL )) {
        $errorcode = socket_last_error();
        $errormsg = socket_strerror($errorcode);
        $txt = date($TSformat) . " ip=$serverIP socket_recv errmsg: $errormsg\n";
        fwrite($logfile, $txt);
        socket_close($socket);
        return;
    }


    socket_close($socket);

    // DECODE the buffer
    // Note: the first 0 ... 8 (9 bytes) are not part of the model; what are they?
        // the first 5 bytes are 0x00
        // byte 6 = 247 (0xE7)
        // byte 7 = 0x01 -> device ID?
        // byte 8 = 0x03 -> model number?
        // byte 9 = 244 (0xE4)
    // Between the Common model and the inverter model there are bytes who do not belong to a model; they are skipped with a 'filler item'
    // At the end of the message there are multiple irrelevant bytes; leave them undecoded
    // I did not discover a crc at the end of the message, so we are not going to use the CRC16 function

    $buf = substr($buf, 9);                            // get rid of the first 9 bytes
    $data = unpack('a4C_SunSpec_ID/n1C_SunSpec_DID1/n1C_sunSpec_length1/a32C_Manufacturer/a32C_model/a16C_Version/a32C_SerialNumber/n1C_DeviceAddress/a16filler/n1C_SunSpec_DID2/n1C_sunSpec_length2/n1I_AC_Current/n1I_AC_CurrentA/n1I_AC_CurrentB/n1I_AC_CurrentC/n1I_AC_Current_SF/n1I_AC_VoltageAB/n1I_AC_VoltageBC/n1I_AC_VoltageCA/n1I_AC_VoltageAN/n1I_AC_VoltageBN/n1I_AC_VoltageCN/n1I_AC_Voltage_SF/n1I_AC_Power/n1I_AC_Power_SF/n1I_AC_Frequency/n1I_AC_Frequency_SF/n1I_AC_VA/n1I_AC_VA_SF/n1I_AC_VAR/n1I_AC_VAR_SF/n1I_AC_PF/n1I_AC_PF_SF/N1I_AC_Energy_WH/n1I_AC_Energy_WH_SF/n1I_DC_Current/n1I_DC_Current_SF/n1I_DC_Voltage/n1I_DC_Voltage_SF/n1I_DC_Power/n1I_DC_Power_SF/n1I_Temp_Cab/n1I_Temp_Sink/n1I_Temp_Transf/n1I_Temp_Other/n1I_Temp_SF/n1I_Status/n1I_Status_Vendor', $buf);

    // correct int's who are unpacked as uint16, because php unpack does not provide unpack of signed short in big endian format
    $data["I_AC_Current_SF"]     = correctInt($data["I_AC_Current_SF"]);
    $data["I_AC_Voltage_SF"]     = correctInt($data["I_AC_Voltage_SF"]);
    $data["I_AC_Power"]         = correctInt($data["I_AC_Power"]);
    $data["I_AC_Power_SF"]         = correctInt($data["I_AC_Power_SF"]);
    $data["I_AC_Frequency_SF"]     = correctInt($data["I_AC_Frequency_SF"]);
    $data["I_AC_VA"]             = correctInt($data["I_AC_VA"]);
    $data["I_AC_VA_SF"]         = correctInt($data["I_AC_VA_SF"]);
    $data["I_AC_VAR"]             = correctInt($data["I_AC_VAR"]);
    $data["I_AC_VAR_SF"]         = correctInt($data["I_AC_VAR_SF"]);
    $data["I_AC_PF"]             = correctInt($data["I_AC_PF"]);
    $data["I_AC_PF_SF"]         = correctInt($data["I_AC_PF_SF"]);
    $data["I_AC_Energy_WH_SF"]     = correctInt($data["I_AC_Energy_WH_SF"]);
    $data["I_DC_Current_SF"]     = correctInt($data["I_DC_Current_SF"]);
    $data["I_DC_Voltage_SF"]     = correctInt($data["I_DC_Voltage_SF"]);
    $data["I_DC_Power"]         = correctInt($data["I_DC_Power"]);
    $data["I_DC_Power_SF"]         = correctInt($data["I_DC_Power_SF"]);
    $data["I_Temp_Cab"]         = correctInt($data["I_Temp_Cab"]);
    $data["I_Temp_Sink"]         = correctInt($data["I_Temp_Sink"]);
    $data["I_Temp_Transf"]         = correctInt($data["I_Temp_Transf"]);
    $data["I_Temp_Other"]         = correctInt($data["I_Temp_Other"]);
    $data["I_Temp_SF"]             = correctInt($data["I_Temp_SF"]);

    // append to array $data calculated scaled float values
    $data["F_AC_Current"]          = scale($data["I_AC_Current"], $data["I_AC_Current_SF"]);
    $data["F_AC_CurrentA"]         = scale($data["I_AC_CurrentA"], $data["I_AC_Current_SF"]);
    $data["F_AC_CurrentB"]         = scale($data["I_AC_CurrentB"], $data["I_AC_Current_SF"]);
    $data["F_AC_CurrentC"]         = scale($data["I_AC_CurrentC"], $data["I_AC_Current_SF"]);
    $data["F_AC_CurrentC"]         = scale($data["I_AC_CurrentC"], $data["I_AC_Current_SF"]);
    $data["F_AC_VoltageAB"]     = scale($data["I_AC_VoltageAB"], $data["I_AC_Voltage_SF"]);
    $data["F_AC_VoltageBC"]     = scale($data["I_AC_VoltageBC"], $data["I_AC_Voltage_SF"]);
    $data["F_AC_VoltageCA"]     = scale($data["I_AC_VoltageCA"], $data["I_AC_Voltage_SF"]);
    $data["F_AC_VoltageAN"]     = scale($data["I_AC_VoltageAN"], $data["I_AC_Voltage_SF"]);
    $data["F_AC_VoltageBN"]     = scale($data["I_AC_VoltageBN"], $data["I_AC_Voltage_SF"]);
    $data["F_AC_VoltageCN"]     = scale($data["I_AC_VoltageCN"], $data["I_AC_Voltage_SF"]);
    $data["F_AC_Power"]         = scale($data["I_AC_Power"], $data["I_AC_Power_SF"]);
    $data["F_AC_Frequency"]     = scale($data["I_AC_Frequency"], $data["I_AC_Frequency_SF"]);
    $data["F_AC_VA"]             = scale($data["I_AC_VA"], $data["I_AC_VA_SF"]);
    $data["F_AC_VAR"]             = scale($data["I_AC_VAR"], $data["I_AC_VAR_SF"]);
    $data["F_AC_PF"]             = scale($data["I_AC_PF"], $data["I_AC_PF_SF"]);
    $data["F_AC_Energy_WH"]     = scale($data["I_AC_Energy_WH"], $data["I_AC_Energy_WH_SF"]);
    $data["F_DC_Current"]        = scale($data["I_DC_Current"], $data["I_DC_Current_SF"]);
    $data["F_DC_Voltage"]        = scale($data["I_DC_Voltage"], $data["I_DC_Voltage_SF"]);
    $data["F_DC_Power"]            = scale($data["I_DC_Power"], $data["I_DC_Power_SF"]);
    $data["F_Temp_Sink"]        = scale($data["I_Temp_Sink"], $data["I_Temp_SF"]);
    
    // append to array calculated values for power per phase. The inverter model does not supply these values, but I want them to compare with the smart meter values.
    $data["F_AC_PowerA"]         = $data["F_AC_CurrentA"] * $data["F_AC_VoltageAN"] * abs($data["F_AC_PF"]/100);    // power (W) for phase A, assuming the general power factor is valid for this phase
    $data["F_AC_PowerB"]         = $data["F_AC_CurrentB"] * $data["F_AC_VoltageBN"] * abs($data["F_AC_PF"]/100);    // power (W) for phase B, assuming the general power factor is valid for this phase
    $data["F_AC_PowerC"]         = $data["F_AC_CurrentC"] * $data["F_AC_VoltageCN"] * abs($data["F_AC_PF"]/100);    // power (W) for phase C, assuming the general power factor is valid for this phase

    if ($debug) print_r($data);

    // Values to be logged in the database, per device (= inverter)
    // F_AC_Energy_WH    this is a counter, constantly increasing
    // F_AC_Power
    // F_AC_VA
    // F_AC_VAR
    // F_AC_PF
    // F_DC_Current
    // F_DC_Voltage
    // F_DC_Power
    // F_Temp_Sink
    // I_Status

    // insert values into database table. Note: timestamp must be enquoted for mysql

    $values = "'$timestamp'" . ',' . $deviceID . ',' . $data['F_AC_Energy_WH'] . ',' . $data['F_AC_Power'] . ',' . $data['F_AC_PowerA'] . ',' . $data['F_AC_PowerB'] . ',' . $data['F_AC_PowerC'] . ',' . $data['F_AC_VA'] . ',' . $data['F_AC_VAR'] . ',' . $data['F_AC_PF'] . ',' . $data['F_DC_Current'] . ',' . $data['F_DC_Voltage'] . ',' . $data['F_DC_Power'] . ',' . $data['F_Temp_Sink'] . ',' . $data['I_Status'];
    $sql = "INSERT INTO logInverter(timestamp, deviceID, AC_Energy_WH, AC_Power, AC_PowerA, AC_PowerB, AC_PowerC, AC_VA, AC_VAR, AC_PF, DC_Current, DC_Voltage, DC_Power, Temp_Sink, I_Status) VALUES ($values)";
    $result = $conn->query($sql);
    if ($result != 1) {
        $txt = date($TSformat) . " ERROR Insert failure for deviceID $deviceID \n";
        fwrite($logfile, $txt);
    }


    // Store the data also in the RRD archive; create RRD-file if necessary
    // Values to be logged in rrd-archive, each device in it's own rrd:
    // F_AC_CurrentA
    // F_AC_CurrentB
    // F_AC_CurrentC
    // F_AC_VoltageAN
    // F_AC_VoltageBN
    // F_AC_VoltageCN
    // F_AC_Power
    // F_AC_VA
    // F_AC_VAR
    // F_AC_PF
    // F_DC_Current
    // F_DC_Voltage
    // F_DC_Power
    // F_Temp_Sink

    if( !file_exists($RRDFILE) ){
        // create the RRD database
        // RRA 1:    2 day
        // RRA 2:    2 week
        // RRA 3:    2 month (31 days)
        // RRA 4:    2 year (366 days)

        $command = "/usr/local/bin/rrdtool         \
                    create $RRDFILE             \
                    --step 10             \
                    DS:AC_CurrentA:GAUGE:20:0:U \
                    DS:AC_CurrentB:GAUGE:20:0:U \
                    DS:AC_CurrentC:GAUGE:20:0:U \
                    DS:AC_VoltageAN:GAUGE:20:0:U \
                    DS:AC_VoltageBN:GAUGE:20:0:U \
                    DS:AC_VoltageCN:GAUGE:20:0:U \
                    DS:AC_Power:GAUGE:20:U:U \
                    DS:AC_VA:GAUGE:20:U:U \
                    DS:AC_VAR:GAUGE:20:U:U \
                    DS:AC_PF:GAUGE:20:U:U \
                    DS:DC_Current:GAUGE:20:0:U \
                    DS:DC_Voltage:GAUGE:20:0:U \
                    DS:DC_Power:GAUGE:20:U:U \
                    DS:Temp_Sink:GAUGE:20:U:U \
                    RRA:AVERAGE:0.5:1:17280         \
                    RRA:AVERAGE:0.5:7:17280         \
                    RRA:AVERAGE:0.5:31:17280     \
                    RRA:AVERAGE:0.5:366:17280"
;
        if (!rrdCmd($command)) {
            $txt = date($TSformat) . " ERROR Could not create rrd archive for deviceID $deviceID Check rrdtool.log \n";
            fwrite($logfile, $txt);
        }
    }

    
    // update archive
    $values = $data["F_AC_CurrentA"] . ':' . $data["F_AC_CurrentB"] . ':' . $data["F_AC_CurrentC"] . ':' . $data["F_AC_VoltageAN"] . ':' . $data["F_AC_VoltageBN"] . ':' . $data["F_AC_VoltageCN"] . ':' . $data["F_AC_Power"] . ':' . $data["F_AC_VA"] . ':' . $data["F_AC_VAR"] . ':' . $data["F_AC_PF"] . ':' . $data["F_DC_Current"] . ':' . $data["F_DC_Voltage"] . ':' . $data["F_DC_Power"] . ':' . $data["F_Temp_Sink"];
    if (!rrdCmd ( "/usr/local/bin/rrdtool update $RRDFILE N:$values" )) {
        $txt = date($TSformat) . " ERROR could not update rrd archive for deviceID $deviceID Check rrdtool.log \n";
        fwrite($logfile, $txt);
    }


    if ($debug) {
        $timeUsed = microtime(true) - $t0;
        echo date($TSformat) . " -> done for $serverIP in $timeUsed seconds\n";
    }
}

function
scale($inVal, $scalef) {
    // purpose: convert integer input value to float, given the scale factor
    return (float)($inVal * pow(10, $scalef));
}

function
correctInt($uint16) {
    // unint16 format, to be converted to an int format
    $int = $uint16;
    if ($uint16 >= 32768) $int = $uint16 - 65536;
    return $int;
}

function
crc16($data) {
        $crc16 = 0xFFFF;
        for ($i = 0; $i < strlen($data); $i++)
        {

            $crc16 ^=ord($data[$i]);
             for ($j = 8; $j !=0; $j--)
            {

                if (($crc16 & 0x0001) !=0)
                {

                    $crc16 >>= 1;
                    $crc16 ^= 0xA001;
                }

                else
                $crc16 >>= 1;
            }        
        }

        return $crc16;
}


?>


Groet van Ton
 
Ivo P

Ivo P

18/09/2023 09:15:13
Quote Anchor link
heel interessant.
Ik ga dit binnenkort eens proberen aan de gang te krijgen.
 
Ton Rutgers

Ton Rutgers

19/09/2023 13:26:53
Quote Anchor link
Hallo Ivo P, leuk dat je hiermee aan de slag gaat. Nog een aantal tips:
1. Je moet de inverter enablen voor communicatie via modBus, want die staat standaard uit. Dat kan via het SetApp menu van de inverter. En die kun je benaderen zonder installateursaccount via het ingebouwde wifi access point:
a. Enable wifi direct on the inverter by switching the red toggle switch on the inverter to "P" position for less than 5 seconds.
b. Connect to the inverter access point like you would for a normal wifi network. The wifi password is published at the right side of the inverter.
c. Open up a browser and go to http://172.16.0.1 > Site Communication. From this webpage you can enable modbus TCP without setApp or installer account.
d. Here you also see the default modBus TCP port number and you can change it. Advice: leave the default.
2. Op regel 23 van mijn script staat een hulpscript, waarmee ik inlog op mijn mySQL database. Het bevat twee functies:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php
function OpenCon()
{

     $dbhost = "127.0.0.1";
     $dbuser = "your_database_name_user";
     $dbpass = "your_password";
     $db     = "your_database_name";
     $conn = new mysqli($dbhost, $dbuser, $dbpass,$db) or die("Connect failed: %s\n". $conn -> error);
     return $conn;
}
  
function
CloseCon($conn)
{

     $conn -> close();
}
      
?>

3. Regel 24: nog een setje hulpscripts, waaronder “rrdCmd()” die ik in de regels 253 t/m 307 gebruik. Dat gebruik ik om met “rrdtool” (https://oss.oetiker.ch/rrdtool/doc/index.en.html) de data van de inverters op te slaan en vervolgens grafieken van te maken. Dit is niet noodzakelijk voor de werking, dus kun je er uit slopen.
4. Op regel 26 staat $debug = 0. Als je die op 1 zet, wordt er op een aantal plekken debug info op de console getoond.
5. Op regel 27 en 28 staan de IP adressen van mijn inverters (ik heb er twee). Die regels doen echter niks, omdat ik de invertergegevens uit mijn database ophaal (regels 40 t/m 61). Je zou die regels kunnen vervangen door hard te coderen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
$deviceID[0] = 0;    // wordt op een aantal plekken gebruikt, maar kun je er uit slopen
$IPinverter[0] = 192.168.178.76";    // hier het IP adres van jouw inverter
$nInverter = 1;        // het aantal inverters

6. Regel 29 is de TCP/modbus poort (zie hierboven bij het enablen van modBus op de inverter).
7. Regel 78 maakt de binaire TCP request string voor de inverter m.b.v. de php pack functie. N.B. ik heb 3-fase inverters, en daar hoort SunSpec datamodel ‘0103’ bij ->ingesteld op regel 72 en 73. Als je een 1-fase inverter hebt, dan hoort daar datamodel ‘0101’ bij. Ik zie in de Solaredge en in de Sunspec documentatie echter geen layout voor het model ‘0101’, en vermoed dat de modellen ‘0101’ en ‘0103’ hetzelfde zijn, behalve dat dan de data items voor fase 2 en 3 leeg zijn. Maar dat heb ik niet uitgezocht. Solaredge noemt fase 1, 2 en 3 trouwens A, B en C.
8. Regel 89 bepaalt de interval in seconden waarmee de inverter(s) wordt/worden bevraagd. Ik heb gekozen voor 10 seconden, omdat ik in datzelfde tempo mijn slimme meter uitvraag.
9. Regel 91 t/m 110: eindeloze loop waarmee de inverters worden uitgevraagd.
10. Regel 93: om niet constant de CPU te belasten gaat dit script steeds 500ms in slaap
11. De functie getLog() op regel 117 vraagt de inverter om data te sturen, wacht op ontvangst, decodeert de binaire data en logt ze in (in mijn geval) een mySQL database en een rrdtool archief.
12. Regels 127 t/m 164: verbinding opzetten, request sturen en ontvangen data
13. Regel 177 decodeert de binaire data in array $data
14. Regel 179 t/m 200: gegoochel om ‘unsigned int16’ om te zetten naar ‘signed int16’. Ik kon in de php documentatie namelijk geen unpack functie vinden voor ‘signed int16’. Daarom maar gedecodeerd als ‘unsigned int’ en vervolgens omgezet in ‘signed int’.
15. Regel 202 t/m 223: alle numerieke Solaredge data items worden geleverd als integer, met een aparte integer als scale factor. Dat is niet handig, dus dit gedeelte berekent die getallen als float, en plakt ze achteraan in de array $data.
16. Regel 225 t/m 228: ik wilde ook weten wat per fase het geleverde vermogen van mijn inverter is, maar die waarden staan niet in het datamodel. Je kunt ze echter wel berekenen uit de AC_stroom, het AC_voltage en de power factor. Dat gebeurt hier.
17. Regel 244 t/m 251: de data opslaan in mijn mySQL database
18. Regel 253 t/m 307: data opslaan in het rrdtool archief
19. En helemaal onderaan drie hulpfuncties waarvan crc16() niet wordt gebruikt.
20. Tot slot: dit draait bij mij op een XigmaNAS server die24x7 aan is. En die is gebaseerd op FreeBSD. Om te testen draaide ik dit script in een terminal window:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
php-cgi  /jouw_pad_naar_het_script/SolarEdge_modbus_tcp.php

De oneindige loop stop ik met CTRL-C.
Voor de uiteindelijke implementatie heb ik hier een service van gemaakt. Maar dat is platform-specifiek voor FreeBSD, dus ddat laat ik hier even weg.

Succes!

Groet van Ton
 
Ivo P

Ivo P

19/09/2023 16:15:08
Quote Anchor link
bedankt voor de zeer uitgebreide toelichting.

Wordt nog wel even een dingetje om fysiek bij de inverter te komen. Dat was al een lastige klimpartij, maar na de verbouwing is er ook nog een wandje toegevoegd. Weliswaar met luik op 3 of 4 meter hoogte, maar daar ben ik nog nooit doorheen gegaan....

Maar ik zal laten weten hoe het afloopt.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.