Moeilijkheid met verschillende opties

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Niels Beckers

Niels Beckers

16/09/2006 20:35:00
Quote Anchor link
Hallo phphulp,

ik zit weer met een probleem
ik ben nu ver gevorderd in mijn php kennis maar ik heb (wel een klein) geen idee hoe dit aan te pakken.

ik heb dus verschillende 'Grote opties'(Steden) die onerverdeeld zijn in 'kleine opties' (Dorpen)
nu is mijn vraag hoe maak ik wat dat je enkel van het dorp A wijk 1 naar alle wijken kan gaan van Dorp A en niet naar anderen.
(even een schets)

**GROTE STAD-A**
-KLEIN DORP-1
-KLEIN DORP-2
-KLEIN DORP-3
-KLEIN DORP-4
**GROTE STAD-B**
-KLEIN DORP-1
-KLEIN DORP-2
-KLEIN DORP-3
-KLEIN DORP-4

Ik dacht het zo te doen, maar is dit wel een goede optie?

// DATABASE
dorp1 | dorp2 | dorp3 | dorp4
naam1 naam2 naam3 naam4
en dan een select met waar ik ben en of dit over een komt met een van de gegevens ..


Ik hoop dat jullie meer raad weten.

Alvast bedankt

Niels
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 15:52:17
 
Leo

Leo

16/09/2006 20:42:00
Quote Anchor link
Tabel voor steden:

Naam | Inwoners | Economie | Geld | Wijken

Tabel voor wijken

Naam | blabla | Stad

Bij stad voer je in waarbij de wijk hoort, en dit geef je dus op in je Query's (je koppelt ze als het ware aan elkaar..)

Je kan dus ook heel simpel opgeven binnen welke stad een speler zich mag begeven. Simpelweg door te kijken in welke stad die zich bevind, en kijken of het ingevoerde record overeen komt met een van de wijken, die in het veld stad ook die stad hebben staan waar jij bent.

Edit: Typ0
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Leo
 
Jelmer -

Jelmer -

16/09/2006 20:44:00
Quote Anchor link
Ik neem aan dat iedere regel minstens 1 ding uniek heeft, een veld met auto_increment ofzo, een primary key? Zoja, kan je daar dan niet vanuit gaan en de regel selecteren, en dan met een foreach kijken of je dorp in een van de 4 vakjes van de geselecteerde zooi zit?

Ik denk dat je zometeen nog wel een opmerking van Frank of Klaasjan kan verwachten over je datamodel, en ik denk dat zij dat beter uit kunnen leggen dan ik (ze hebben er iig meer ervaring mee) ;)
 
Niels Beckers

Niels Beckers

16/09/2006 20:47:00
Quote Anchor link
@Jelmer ik had geen idee van database ik nam maar domweg wat als voorbeeld zodat jullie mij op de juist weg zouden helpen.

@leo: Bedankt voor de tip ik zal zo wat uitvogelen
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

16/09/2006 21:04:00
Quote Anchor link
Als "niet-datamodel expert" ook even een duit in het zakje ;-)

Je steden zijn onderverdeeld in dorpen. Dat betekent een één op veel relatie (1:N) en dat kan prima als datamodel. Stel, je hebt deze tabellen:

steden
--------
id
naam

dorpen
--------
id
naam
stad_id

Nu bevind je je bijvoorbeeld in dorp 1 in stad A. Als je het dorp_id weet, weet je meteen ook het stad_id.
Met

SELECT id, naam
FROM dorpen
WHERE stad_id = $stad_id

kun je de dorpen opvragen waar je naartoe mag.
 
Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

16/09/2006 21:55:00
Quote Anchor link
Jan:
Als "niet-datamodel expert"


huhh niet expert? muhahahaha
grapjas
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Klaasjan Boven
 
Niels Beckers

Niels Beckers

16/09/2006 22:47:00
Quote Anchor link
Ok bedankt Jan ik ga er even mee knutselen,
jullie horennog van me ;)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.