Mooie URL gezocht voor Rewrite

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Hipska BE

Hipska BE

27/07/2008 23:13:00
Quote Anchor link
Hoi mensen,

Ik heb een wedstrijdensysteempje (basketbalmatchen, niet erg belangerijk eigenlijk) op een site waar ik de wedstrijden kan bekijken via bv. deze url: http://bbczedelgem.be/wedstrijden.php?wid=518

Nu wou ik daar een mooie URL van maken met bv de datum er in en mss nog de spelende ploegen.
/wedstrijden/2008-09-13_20:15_Fanions_One_-_BBC_Moorsele.html
Vinden jullie dit een goede URL?
Voornamelijk ben ik op zoek naar tips om de datum en tijd weer te geven. Is dit een goed idee om het in de url te zetten?

Desnoods dan maar iets als dit:
/wedstrijden/518/Fanions_One_-_BBC_Moorsele.html
Misschien minder mooi, maar wel veel simpeler.
 
PHP hulp

PHP hulp

18/04/2024 09:25:46
 
PHP Newbie

PHP Newbie

28/07/2008 02:58:00
Quote Anchor link
Ik ga toch voor optie 2. Ik denk dat als je de datum erbij gaat zetten dat het te druk wordt.
 
Robert Deiman

Robert Deiman

28/07/2008 07:25:00
Quote Anchor link
De 2e optie is mooier, maar ik denk ook een handigere optie. In de 1e is het wedstrijdid niet beschikbaar, dan moet je op datumtijd selecteren, maar er kunnen meer matches zijn geweest op dezelfde datum. Dus ook selecteren op de club namen en dit is wel een trage manier dan.
Daarnaast is inderdaad de 2e url veel netter.
 
KrissCross

KrissCross

28/07/2008 09:08:00
Quote Anchor link
Hipska schreef op 27.07.2008 23:13:
/wedstrijden/2008-09-13_20:15_Fanions_One_-_BBC_Moorsele.html
Vinden jullie dit een goede URL?

/wedstrijden/2008/09/13/Fanions-One-BBC-Moorsele.html
 
- -

- -

28/07/2008 12:10:00
Quote Anchor link
/wedstrijden/JAAR/ID/NAAM.html

Erg makkelijk om via .htaccess te doen. Voorbeeldje:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
RewriteRule ^wedstrijden/(.+)/(.+)/(.*).html$ wedstrijden.php?wid=$2


Je ziet dat het jaartal niet veel uitmaakt, maar is een mooi overzicht.
 
Hipska BE

Hipska BE

31/07/2008 20:41:00
Quote Anchor link
bedankt allen,

@iChris, enkel het jaar meegeven zou ik niet doen, omdat 1 seizoen over 2 jaartallen loopt. Verder zou ik graag horen hoe jij NAAM zal formatten?

@KrissCross: Bedankt, maar ng een vraagje, waarom enkel gebruik van - ? Heeft die voordelen tov _ ?

@robert: idd volledig akkoord, tweede manier is makkelijker te programmeren en ws ook sneller.
 
Robert Deiman

Robert Deiman

31/07/2008 22:43:00
Quote Anchor link
@Hipska

Die wedstrijd zou ik dan eerder zo doen (geldt ook even voor KrissCross)

Fanions_One-BBC_Moorsele.html

Waarom: Je scheidt nu de namen van de teams met het - en de underscores kan je eenvoudig vervangen door spaties. Je kan de match omschrijving dan gemakkelijk in zijn geheel uit de url halen en gebruiken op de pagina. Die info heb je namelijk al in de URL staan, waarom dan nog moeilijk doen om de boel uit te lezen uit bijv. de database. Efficiënt gebruik maken van het systeem heet dat :)

edit:
Wanneer je de datum meeneemt, wordt de URL wel erg druk, denk ik. Het kan inderdaad prima, maar of de URL daar leesbaarder van wordt:

/wedstrijden/2008-09-13/121238/Fanions_One-BBC_Moorsele.html

Je kan ook alleen het seizoen meegeven: 2008 is dan bijv seizoen 2008/2009 enzovoorts. In principe speelt elk team toch 2 keer tegen elkaar in een seizoen?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Robert Deiman
 
KrissCross

KrissCross

01/08/2008 00:36:00
Quote Anchor link
Robert_Deiman schreef op 31.07.2008 22:43:
@Hipska

Die wedstrijd zou ik dan eerder zo doen (geldt ook even voor KrissCross)

Fanions_One-BBC_Moorsele.html

Ik niet: Google.
 
Robert Deiman

Robert Deiman

01/08/2008 08:33:00
Quote Anchor link
@KrissCross

Dat wist ik nog niet van die underscore. Echter:

Ga je zoeken op je club, dan zoek je bijv op BBC Moorsele -> Deze horen dan wel bij elkaar, maar niet als 1 woord, maar als geheel. Wordt wel gewoon gevonden inderdaad.
Gebruik je een paar termen in je URL die je uit elkaar getrokken moet hebben, omdat niet/ nooit op dat geheel gezocht wordt, dan heb je gelijk en moet je de dash (-) gebruiken.
 
KrissCross

KrissCross

01/08/2008 09:49:00
Quote Anchor link
Robert_Deiman schreef op 01.08.2008 08:33:
@KrissCross
[...]
Gebruik je een paar termen in je URL die je uit elkaar getrokken moet hebben, omdat niet/ nooit op dat geheel gezocht wordt, dan heb je gelijk en moet je de dash (-) gebruiken.

Ja, daar heb je gelijk in. Als je alle dashes vervangt door spaties om dit in je database op te zoeken, dan krijg je problemen als je bijvoorbeeld als titel in je database
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
"Dit is een titel die is ge-dashed"

hebt. In de url wordt dit (volledig SEO)
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
berichten/dit-is-een-titel-die-is-ge-dashed/

en dit wordt dan omgezet naar
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
dit is een titel die is ge dashed

Als je dmv LIKE het bijbehorende bericht wilt ophalen, dan zal ie m niet vinden.
Hier liep ik zelf in mijn systeem ook tegenaan. Ik heb als oplossing dat ik het bericht in mijn database match wat betreft datum en eerste woord van de titel. Het komt nooit voor dat ik 2 berichten in mijn database heb die op dezelfde datum geplaatst zijn en met hetzelfde beginwoord van de titel.
Het is een beetje schipperen tussen een "makkelijke" url om te verwerken via PHP of een url die voldoet aan SEO.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door KrissCross
 
Hipska BE

Hipska BE

04/08/2008 22:16:00
Quote Anchor link
misschien wordt hij wel zo:
/wedstrijden/2008-2009/ID/BBC_Zedelgem-BBC_Wervik.html

• Je kan selecteren op ID, extra controle kan je doen dmv jaartal en Ploegen
• Google ziet _ als een spatie en - als een koppelteken (wat het ook is :p )
 
Jelmer -

Jelmer -

05/08/2008 00:03:00
Quote Anchor link
Waarom zou je extra controle toepassen? Ik zou hier juist zo vrij mogelijk mee omgaan, zodat hij niet begint te haperen bij triviale fouten. Net als dat de browser HTML met fouten zonder rode letters accepteert en Apache niet moeilijk doet over wel of niet een slash achter je mapnaam.

Ik heb het voor een CMS opgelost door naast de titel een apart veld voor de URL te maken. Die wordt de eerste keer gevuld bij het aanmaken van de pagina door de titel te strippen naar letters, cijfers en dashes, en deze moet uniek zijn. Voordeel is dat je nog steeds een redelijk simpele select kan doen, en dat hij de url niet verandert wanneer je de titel van een artikel verandert. Nadeel is dat hij de url niet verandert wanneer je de titel van een artikel verandert. Wat dat betreft is de oplossing zoals Tweakers die hanteert handiger, omdat die niet zeurt over een ander titel in de url, zolang het id maar klopt.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jelmer -
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.