MVC Routing

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ambitieuze medior developer

Wat je gaat doen: Heb jij al een paar jaar ervaring als developer maar wil jij naar the next level? In ons NextLevelDev Programma helpen wij jou om de volgende stap te zetten: een mooi programma aan trainingen op het gebied van Java, hippe frameworks, Agile/Scrum, OCP-certificering en optioneel: andere JVM-talen als Kotlin en Scala; Cloud (AWS, Azure, GCP) Soc Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun

Bekijk vacature »

Junior Software Developer C# Verhuursector Verhuur

Samengevat: Wij ontwikkelen en leveren softwaresystemen voor de logistieke sector en de verhuursector. Ben jij geschikt als Junior Software Developer? Heb je ervaring met Delphi? Vaste baan: C# Software Developer Logistiek HBO €2.500 - €3.900 Deze werkgever is een software ontwikkelaar, gericht op software voor de logistieke sector. Deze werkgever heeft eigen producten ontwikkelen en leveren ook maatwerk. Ons bedrijf kent een boeiende en inspirerende werkomgeving met een open cultuur en mogelijkheden voor je verdere ontwikkeling. Bij bij hun werk je aan onze eigen bedrijfsapplicaties. Je ontwikkelt met ons de meest nieuwe software. Wij blinken uit als het gaat om

Bekijk vacature »

IT Manager team PaaS

TenneT is hard groeiende om haar ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Lead PaaS die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je wordt de Teammanager (Lead) van een nieuw team binnen de afdeling Basic van Information Technology and Facilities (ITF) van TenneT. Het team heet Platform as a Service. Hier wordt elke dag in een goede sfeer met zijn allen hard gewerkt om vanuit IT

Bekijk vacature »

Ventilatiesysteem Productontwikkelaar HBO WO Verwa

Samengevat: Zij bieden flexibele ventilatiematerialen, geluidsdempers, rookgasafvoer producten en industrieslangen. Ben jij een technisch productontwikkelaar? Heb jij ervaring met het ontwikkelen van nieuwe producten? Vaste baan: Technisch Productontwikkelaar HBO WO €3.000 - €4.000 Zij bieden een variëteit aan flexibele ventilatiematerialen, geluiddempers, rookgasafvoer producten, industrieslangen en ventilatieslangen voor de scheepsbouw. Met slimme en innovatieve materialen zorgen wij voor een gezonde en frisse leefomgeving. Deze werkgever is een organisatie die volop in ontwikkeling is met hardwerkende collega's. Dit geeft goede ontwikkelingsmogelijkheden. De branche van dit bedrijf is Techniek en Engineering. Functie: Voor de vacature als Technisch Productontwikkelaar Ede Gld HBO WO ga

Bekijk vacature »

Traineeship Front-end developer (WO, 0 tot 3 jaar

Functie Zoals beschreven ga je vanaf start aan de slag bij een passende opdrachtgever, hierbij kijken ze echt naar jouw wensen, kennis/ervaring maar ook de reisafstand. Momenteel hebben ze meerdere klanten waarbij ze groepen hebben opgezet wat maakt dat er diverse uitdagende kansen liggen. Naast het werken bij de opdrachtgever, en het volgen van de masterclasses, zul je regelmatig met de andere trainees in contact zijn. Niet alleen op professioneel vlak maar juist ook bij de borrels en kwartaaluitjes! Kortom; een jaar lang hard aan jezelf werken in combinatie met gezelligheid en plezier. Spreek dit jou aan? Dan komen we

Bekijk vacature »

Randstad B.V.- Freelance Senior Fullstack Develope

Startdatum: 01.05.2023 Richttarief: € 75,00 - €85,00 Duur van de opdracht: 1 jaar Uren per week: 40 Werkmodel: Hybride, dinsdag en donderdag aanwezig op kantoor in Diemen en meer wanneer dit nodig is. Functieomschrijving: De ideale kandidaat gaat onderdeel uitmaken van een junior team binnen het foundation domein. Vanuit het foundation domein werkt dit team samen met andere foundation teams en teams uit het online domein (professionals B2B en B2C) voor het bouwen en integreren van HRM functionaliteiten (verlof en benefits) in de persoonlijke portal van Interim Professionals. Er is meer backend werk dan frontend, maar kandidaat moet beiden leuk

Bekijk vacature »

C# Ontwikkelaar

Functie omschrijving We are looking for a dutch native speaker Wil jij graag aan de slag als C# ontwikkelaar en jouw skills verder ontwikkelen? Zoek niet verder! Als C# ontwikkelaar ga je aan de slag met de volgende taken: (verdere) ontwikkeling van de software voor de interne processen binnen een .net omgeving; optimaliseren van de dataprocessing; ontwerpen en implementeren van zowel desktop- als web-programmatuur; ontwikkeling van tools ten behoeve van consultants en klanten. Bedrijfsprofiel Deze organisatie is gevestigd in de regio van Den Bosch. Zij ontwikkelen business intelligence software voor een specifieke branche. Dit houdt in dat zij dashboards ontwikkelen

Bekijk vacature »

Front-end (Angular) developer - remote werken

Functie Als Front-end (Angular) developer ga je aan de slag met het uitbouwen van hun webapplicatie, als één van de front-end experts ga je samen met collega’s in een devops team werken aan een nieuw front-end voor hun calculatie oplossing. Binnen de calculatiesoftware kunnen meerdere professionals tegelijk samenwerken, 3D calculaties uitvoeren en ook inzien met de benodigde specifieke details. Deze software wordt veel ingezet om projectbeschrijvingen en kosten in kaart te brengen, en tijdens de uitvoering te bewaken. Maar hiernaast liggen er in de toekomst veel meer plannen op het gebied van front-end in de andere applicaties. Genoeg te doen

Bekijk vacature »

Ontwikkelaar Identity & Access Management

Dit ga je doen Als Identity & Access Management Ontwikkelaar zorg jij er voor dat studenten, medewerkers en docenten de juiste benodigdheden op het juiste moment kunnen gebruiken; Het juist opslaan van onderzoeksdata en het openbaar beschikbaar stellen van publicaties (Open Access); Studenten, collega's en wetenschappers ondersteunen; Agile en Scrum werken; Technisch Applicatiebeheer; Ontwikkelen in One Identity Manager en VB.NET. Hier ga je werken Als Ontwikkelaar kom je terecht in een hecht team die zich richt op wetenschappelijke informatie en ICT. Jij bent degene die er voor zorgt dat alle informatie, uit diverse onderzoeken, bij de juiste personen terecht komt.

Bekijk vacature »

Junior PHP Developer

Functieomschrijving Junior PHP Developer gezocht! Voor een opdrachtgever in de regio Gelderland zijn wij op zoek naar een Junior PHP Developer die onderdeel gaat worden van het ontwikkelingsteam van deze organisatie. In deze functie ga jij aan de slag met het schrijven van software voor de aansturing van en het managen van windparken en bijbehorende onderdelen. Hiernaast ga jij je bezighouden met het ontwikkelen, testen en onderhouden van diverse webapplicaties. Het team waarin je komt te werken bestaat uit 3 developers, hierdoor krijg je veel verantwoordelijkheid en de kans om jezelf verder te ontwikkelen. Er wordt echter wel van je

Bekijk vacature »

Front-End React Developer

Als Front-End React Developer verbeter je de user experience van onze eigen webapplicaties voor onze collega's binnen Coolblue. Wat doe je als Front-End React Developer bij Coolblue? Als Front-end React Developer werk je aan de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten met React.js. Je vindt het leuk om samen te werken met de UX designer om stories op te pakken. Daarnaast ben je trots op je werk en verwelkomt alle feedback. Ook Front-end React Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te doen Verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop

Bekijk vacature »

Software Developer

Longship.io gaat de wereld veroveren met baanbrekende software en legendarische... pizza-avonden! Lees hier de vacature van Software Developer! Bij Longship werken we met een team van 5 mensen aan software voor laadpaal operators. Longship is ontstaan in 2020 met als doel om de elektrische mobiliteitstransitie aan te jagen. We zijn nu al een wereldwijde speler doordat we continu voorop lopen in innovatie. Ons platform helpt het versneld elektrificeren van wagenparken, internationaal! Wij zijn een startup met grote ambities die we willen bereiken met een relatief klein en efficiënt team. Je krijg de kans om ontzettend veel te leren van ervaren

Bekijk vacature »

C# developer

Functie Als C# ontwikkelaar ben jij de spin in het web bij deze organisatie. Jij begeleidt en traint de field engineers die bij de klanten machines leveren en installeren. Daarnaast ondersteun jij de field engineers als zij bij de klant vastlopen bij het installeren van de machine m.b.t. software matige vragen. Jouw doel is dan ook om de technische kennis van de field engineers door middel van training zoveel mogelijk uit te breiden. Dit om ervoor te zorgen dat zij zelfstandiger software matige problemen kunnen oplossen. Ook ben jij verantwoordelijk voor het bedenken van software oplossingen voor klanten en dit

Bekijk vacature »

Remote - Front-end Angular developer

Functie The IT team currently consists of the IT Manager, 2 back-end developers, 1 full-stack developer, 1 designer, and a DevOps engineer. They are currently looking for an experienced Front-end developer who will work autonomously and in a disciplined manner, being the only developer working on their Front-end applications at the start. They do have the ambition to find a second developer soon, who you will then be able to supervise. You will be working on the further development of their existing UI in Angular. But also developing a mobile app. They place great value on User Experience and opt

Bekijk vacature »

PHP Software Developer

Functie omschrijving PHP Software Developer gezocht! Voor een organisatie in de regio Zeist die zich bezighoud met het verbeteren van de medicatieveiligheid zoeken wij een Software Developer. In deze functie zijn wij op zoek naar een slimme en enthousiaste Developer die interesse heeft in farmacie, logistiek en ICT. Daarnaast beschik je over een goed analytisch vermogen en ben je van nature gestructureerd en resultaatgericht. Je moet in deze functie daadkrachtig, flexibel en communicatief goed zijn. Je verantwoordelijkheden bestaan uit: Object georiënteerd programmeren; Werken in een scrumteam aan de ontwikkeling van een medicatiebewakingssysteem; Meedenken over de mogelijkheden en onmogelijkheden van projecten;

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

06/12/2013 15:46:16
Quote Anchor link
Hallo, misschien een erg simpele vraag.

Bij routing voor je website stuur je eigenlijk alle requests door naar 1 pagina. Meestal index.php.
Doe je dan dus ook de POST data daarnaartoe sturen? En hoe doe je die dan weer doorgeven aan de juiste controller?
En hoe doe je alle get variabelen verwerken? Doe je dan iets als $_GET[0], $_GET[1] etc?
Ik begrijp niet echt wat het voordeel is van een router. Je moet telkens de juiste controllers/models/vieuws includen, soms (volgens mij) onnodig een header gebruiken om een gebruiker door te sturen naar de juiste locatie.
Daarnaast lijkt me het controleren van GET variabelen moeilijker, alles doe je rewriten naar mooie URL's,
Dus dit: www.site.nl/help.php?action=view&item=10023 wordt dit: www.site.nl/help/view/10023
Aan de tweede url zou je niet meer kunnen zien of view een map is, of (de waarde van) een veriabale.
Niet dat dit voor buitenaf belangrijk is, of dat bezoekers hier iets mee moeten. Maar hierdoor lijkt het me verwarrend. Ook zou ik niet weten wat ik moet doen als een pagina direct wordt aangeroepen, dus niet door de router, maar rechtstreeks (zonder include, en dus zonder code die in de router eventueel erboven zou staan, voor het include statement)
Een error 404 geven is dan eigenlijk liegen, doorsturen naar de router en zo een omweg maken lijkt me ook raar.
Gewijzigd op 06/12/2013 15:49:34 door Mark Hogeveen

PHP hulp

PHP hulp

04/06/2023 15:33:44

Wouter J

Wouter J

06/12/2013 15:51:32
Quote Anchor link
Je begrijpt dat je bij het url rewritten aangeeft dat die view hier een action query waarde is? Dus dat dat helemaal niks uitmaakt?

Bij MVC moet je bepalen wat er gaat gebeuren met die route, welke controller die gaat gebruiken. Dat doet een router. Die kijkt dus alleen, welke controller moet ik nu aanroepen. Is er geen controller gevonden, dan geeft hij een 404. Dat is geen liegen, er wordt een pagina aangeroepen die niet bestaat. We hebben het nu niet meer over dat simpele index.php font controller bestandje, maar over de pagina die je aanroept.

Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

06/12/2013 16:54:32
Quote Anchor link
Elk php bestand op de server wordt eigenlijk gezien als een pagina, als je dus /controllers/welcome.php hebt, dan wordt die bij de router aangeroepen, en wordt er bijvoorbeeld een view van gemaakt.
Als je nu rechtstreeks het adres intypt naar welcome.php, roep je die dus aan zonder door de router te gaan.
Bij sommige systemen zie je in de code dat er een error wordt gegeven als "Direct script acces not allowed"
Dit vind ik lelijk.

Wouter J

Wouter J

06/12/2013 16:56:22
Quote Anchor link
Nee, niet elk bestand wordt gezien als een pagina. Alleen de front controller is een pagina, die beslist wie wat mag afhandelen.

De WelcomeController handelt bijv. de url index.php/ af. De PostController::showAction handelt index.php/post/123/hello-world af.

Als je naar /controllers/welcome.php gaat bezoek je geen pagina, je bezoekt een bestand met daarin informatie hoe je de url index.php/ moet afhandelen.

D Vivendi

D Vivendi

06/12/2013 17:11:55
Quote Anchor link
Als je naar /controllers/welcome.php gaat, dan bezoek je als het goed is een php Class en krijg je dus geen output te zien. Vandaar dat dit dus vaak met een "Direct access not allowed" wordt geblokkeerd. Je hebt daar namelijk niks te zoeken.

Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

06/12/2013 20:23:12
Quote Anchor link
D Vivendi
Ja, dat is dus wat ik bedoel.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/12/2013 20:30:19
Quote Anchor link
Harry,

Je moet het net even iets anders aanpakken. Als je nou enkel en alleen je index.php in je "public" directory zet, en alle overige pagina's in een "private" directory, dan kan niemand via de browser een pagina aanroepen. In je index.php pagina in de public map zet je dan:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

require '/pad/naar/private/map/index.php';

?>

In de index.php in de private map ga je dan gewoon verder zoals je dat normaal ook zou doen, alleen staan nu dus alle bestanden in de private map. Het voordeel is dus dat mensen via de browser niet meer rechtstreeks een pagina kunnen aanroepen zoals jij hierboven aangaf. Daarnaast is het een stuk veiliger... omdat mensen niet meer via de browser rechtstreeks een bestand kunnen aanroepen.

Ik hoop dat je iets aan deze tip hebt.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/12/2013 23:30:57
Quote Anchor link
Is het nog gelukt?

Local Dev

Local Dev

08/12/2013 00:19:29
Quote Anchor link
@Ozzie, waarom een require naar een private index.php file?

Dos Moonen

Dos Moonen

08/12/2013 00:54:38
Quote Anchor link
Local Dev op 08/12/2013 00:19:29:
@Ozzie, waarom een require naar een private index.php file?

http://wordpress.stackexchange.com/questions/58391/is-moving-wp-config-outside-the-web-root-really-beneficial

Ik kan me ook vaag herinneren dat ik ooit over een aanval gelezen hebt die de php handler uitschakelde tot je Apache opnieuw opstarte.
Gewijzigd op 08/12/2013 00:55:19 door Dos Moonen

Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/12/2013 01:12:52
Quote Anchor link
>> @Ozzie, waarom een require naar een private index.php file?

Wat bedoel je precies met je vraag?

Die index.php in je private map is de bootstrap. Door alle bestanden in een private map te zetten kunnen ze niet rechtstreeks via de browser worden aangeroepen en dit vergroot de veiligheid. Maar ik weet niet of dit een antwoord op jouw vraag is, of dat je iets anders bedoelde?

Local Dev

Local Dev

08/12/2013 01:34:46
Quote Anchor link
Ik bedoel dat ik ik het vreemd vind overkomen dat je in de public map een index.php bestand hebt en je daarin een require uitvoert naar een private index.php ..

Zelf plaats ik alleen maar mijn index.php, css, js en images in de public directory.
Voor de rest staat alles in de de root directory, maar ik require / include geen bootstrap file, alleen de autoloader die de applicatie start

Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/12/2013 03:15:41
Quote Anchor link
Ik zie niet wat er raar aan is hoor? Waarschijnlijk staan de dingen die jij dan in je public index.php hebt staan bij mij in de private index.php. Dat is waars. het enige verschil. Ik heb bewust zo min mogelijk code in mijn public index.php staan. Alles staat dan veilig op een plek waar niemand er van buitenaf bij kan.

Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

08/12/2013 11:33:32
Quote Anchor link
Maar wat maakt het uit als er iemand een request doet naar een script, dat geen output geeft, maar wel wordt gebruikt om bijvoorbeeld te includen.
Je hebt dan toegang tot de "pagina" (het script) maar dat is toch niet onveilig?
Het enigste dat iemand dan zou kunnen proberen is bepaalde input geven met POST of GET requests, maar als je daar rekening mee houdt kan er niks gebeuren toch?
Het is natuurlijk wel logisch om dit soort scripts af te schermen.
Een voorbeeld (niet echt mvc, maar als voorbeeld)

contact.php (formulier etc.)
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
if($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST' && isset($_POST['send'])) {

// require het bestand om het formulier te verwerken
require "ContactController.php";
}

?>

<!-- Form stuurt data naar huidige pagina -->
<form method="post" action="">
Bericht: <textarea name="msg"></textrea>
<input type="submit" name="send" value="Verzend" />
</form>

Als je nu ContactController rechtstreeks zou aanroepen via de browser, zou je een lege pagina krijgen. ContactController denkt dat er een formulier is verzonden, en wil een niet-verzonden formulier verwerken.
Dat zou dus een fout kunnen veroorzaken.
Gewijzigd op 08/12/2013 11:33:49 door Mark Hogeveen

Wouter J

Wouter J

08/12/2013 12:22:02
Quote Anchor link
Het is wel onveilig, mensen kunnen dan met bepaalde tools de content van je script lezen. En dat is nou niet echt geweldig...

Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/12/2013 14:30:43
Quote Anchor link
Of stel dat je PHP server er een keer uitklapt dan zijn al je bestanden voor de complete buitenwereld zichtbaar en weet iedereen precies hoe je code in elkaar zit.

Maar goed, je moet het vooral zelf weten. Het was een goed bedoelde tip. Wat je ermee doet laat ik helemaal aan jou over.

Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

12/12/2013 18:46:25
Quote Anchor link
Nee, heel erg bedankt dat er mensen zijn die mij hierop wijzen!
Van de reactie van Wouter J schrik ik een beetje. Tools waarmee je de PHP scripts kunt zien? Lekker dan... Ik dacht dat dit vrijwel onmogelijk is, dat je dat alleen kon als je echt toegang had tot het FTP.
En wat Ozzie zegt: ik begrijp dus dat als de PHP server eruit ligt, dan wordt de PHP code dus niet meer geparst (logisch) en dus wordt het als plain tekst/html gestuurd naar de client (ook logisch).

Nu toch nog een vraag, na 4 dagen.

Bij een router heb je dus de map en bestandsnamen in een GET variabele staan.
site.nl/public/page.php?item=1234 rewrite je naar site.nl/page/item/1234
Door dit rewriten raak ik juist door de war. Is het voor mij misschien verstandiger, om eerst helemaal niet te kijken naar het herschrijven van URL's, en gewoon eerst eens met niet-herschreven URL's te werken?
Dan komt dat rewriten wel vanzelf?

Local Dev

Local Dev

12/12/2013 20:18:17
Quote Anchor link
Kijk eens naar frameworks als ZF2 en Symfony hoe zij dit afhandelen, ik geloof dat je bij het bestuderen hiervan je vraag wordt beantwoord.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/12/2013 21:24:24
Quote Anchor link
>> ik begrijp dus dat als de PHP server eruit ligt, dan wordt de PHP code dus niet meer geparst (logisch) en dus wordt het als plain tekst/html gestuurd naar de client (ook logisch).

Inderdaad, en als je niet ervoor hebt gezorgd dat directories worden afgeschermd zijn al je bestanden ook nog eens zichtbaar. Daarom wil je bestanden die code bevatten dus niet in je public directory hebben staan.

>> Door dit rewriten raak ik juist door de war. Is het voor mij misschien verstandiger, om eerst helemaal niet te kijken naar het herschrijven van URL's, en gewoon eerst eens met niet-herschreven URL's te werken?

Nee, dat zou ik niet doen. Ik zou juist zorgen dat je het principe snapt, om jezelf achteraf een hoop werk en frustraties te besparen ;)

Hoe het in de details werkt ga ik je nu niet uitleggen, maar het principe is in hele grote lijnen als volgt.

URL: jouwsite.nl/fotoalbum/toon/5

Deze URL wordt opgevangen door jouw index.php in de public map en stuur je door naar de index.php in de private map (ook wel bootstrap genoemd). Uiteindelijk komt deze URL in een router terecht en wordt deze opgesplitst in:
- fotoalbum
- toon
- 5

Deze "route" wordt gematched met een controller (de FotoAlbumController) en een actie (de toonAction), waarbij 5 het nummer is van de foto die moet worden getoond.

Dit is even een heel globale uitleg die wellicht een kwartje doet laten vallen ;)

Wouter J

Wouter J

12/12/2013 22:28:11
Quote Anchor link
Of kijk gewoon eens naar een simpele tool als silex. Die toont op een simpele manier hoe je omgaat met routing, etc. Het biedt vele integratie mogelijkheden met andere libraries en je hebt nog steeds bijna alles in de hand!

Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

15/12/2013 19:18:09
Quote Anchor link
Ik heb heel wat geëxperimenteerd. Mij vallen 2 verschillende soorten manieren van routing op.
- Routen met alle mogelijke URL's in een lijst, een soort register van alle pagina's dus.
- De URL's niet opslaan in een lijst, maar gewoon uit de URL zelf de informatie halen.

De eerste manier lijkt me het handigst, volgens mij doet Symfony het ook zo. Het nadeel is wel dat je een configuratie moet maken waar je soms dus heel veel routes moet definiëren.

De tweede manier vind ik minder, in sommige gevallen worden de routes nog steeds bepaald door de bestandsnamen van files. Dus als je een file hebt die contactPage.php heet, dan zou de route eruit zien als /contactPage/ terwijl je dit zou willen: /contact/
Je moet dan de naam van het bestand of controller o.i.d veranderen.
Terwijl routing juist onafhankelijk van bestandsnamen moet zijn.

Pagina: 1 2 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.