[mysql] Groot aantal queries op statuspagina

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Arjan -

Arjan -

06/10/2010 08:31:38
Quote Anchor link
Hey,

Wanneer ik in phpmyAdmin op de statuspagina het totaal aantal queries wil bekijken schrik ik elke keer weer :).

Elke keer dat ik de pagina opnieuw inlaadt (elke seconden) komen er wel 100 queries bij op het totale aantal queries. Dit terwijl er geen bezoekers zijn op de website, dus de website is hier niet de schuldige van.

Is het normaal dat sinds gisteravond al zo'n 160.000 queries zijn uitgevoerd, zonder dat er veel gebruikers online waren?

Ook maak ik goed gebruik van indexes (tevens gecontroleerd met EXPLAIN etc..), maar op de statuspagina staat de:

Handler_read_rnd_next momenteel op 108M.

Het lijkt er wel op dat er veel andere queries worden gedraaid om een duistere reden.

Weet iemand waar dit door zal kunnen komen?
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 02:00:44
 
John D

John D

06/10/2010 12:36:07
Quote Anchor link
ik ken phpmyAdmin niet maar wellicht geeft dat het totaal aantal queries op de server weer ? Dus ook van de andere websites bij je provider die van dezelfde MySQL engine gebruik maken ?
 
Arjan -

Arjan -

06/10/2010 13:55:08
Quote Anchor link
Bedankt voor je reactie. Ik gebruik een VDS (Virtual Dedicated Server), dus van een gedeelde server is geen sprake.
 
John D

John D

06/10/2010 14:46:09
Quote Anchor link
Heb je root access log dan een periode alle SQL:
Zoek je MySQL config: /etc/my.cnf
Voeg een regel toe:
log = /var/log/mysql/mysql.log
of
log = /tmp/mysql.log
Restart je MySQL deamon:
/etc/init.d/mysql restart of: service mysqld restart
en volg deze logging met:
tail -f /var/log/mysql/mysql.log
Gewijzigd op 06/10/2010 15:40:11 door John D
 
- Ricardo -

- Ricardo -

06/10/2010 15:10:42
Quote Anchor link
Haha, PHPmyadmin heeft om de status pagina te genereren zelf veel query's nodig, tussen de 20 en 100. Dus elke keer dat jij ververst maakt PHPmyadmin zelf die 100 query's om de status op te halen.

Is het je niet opgevallen dat er elke keer hetzelfde aantal query's bij komt :) ?
 
John D

John D

06/10/2010 16:30:15
Quote Anchor link
Je kan het ook zonder PHPmyadmin checken door een php scriptje te maken met de volgende query:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
mysql> show status where Variable_name = 'Questions';
+---------------+-------+
| Variable_name | Value |
+---------------+-------+
| Questions     | 118   |
+---------------+-------+
1 row in set (0.00 sec)

het aantal queries vanaf het starten van de mysqld is in dit geval 118
php: $sql="show status where Variable_name = 'Questions'"
Gewijzigd op 06/10/2010 16:32:14 door John D
 
Arjan -

Arjan -

06/10/2010 19:02:21
Quote Anchor link
John D op 06/10/2010 16:30:15:
Je kan het ook zonder PHPmyadmin checken door een php scriptje te maken met de volgende query:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
mysql> show status where Variable_name = 'Questions';
+---------------+-------+
| Variable_name | Value |
+---------------+-------+
| Questions     | 118   |
+---------------+-------+
1 row in set (0.00 sec)

het aantal queries vanaf het starten van de mysqld is in dit geval 118
php: $sql="show status where Variable_name = 'Questions'"


Is dit het aantal queries die voor een bepaalde pagina wordt gebruikt? Want hij gaat van laag naar hoog (en vice versa) op de verschillende pagina's, dus het is niet het aantal queries vanaf het starten van mysqld toch?


Toevoeging op 06/10/2010 19:03:36:

Ricar do op 06/10/2010 15:10:42:
Haha, PHPmyadmin heeft om de status pagina te genereren zelf veel query's nodig, tussen de 20 en 100. Dus elke keer dat jij ververst maakt PHPmyadmin zelf die 100 query's om de status op te halen.

Is het je niet opgevallen dat er elke keer hetzelfde aantal query's bij komt :) ?


Dat klopt, dit had ik al meegerekend. Echter wanneer ik een paar seconden niet refresh en vervolgens nog eens kijk dan zijn er meer dan duizend bij gekomen terwijl er niemand online is :s
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.