MYSQL selecteer je eigen posts en die van je vrienden

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Christian k

christian k

26/01/2018 13:10:19
Quote Anchor link
hallo allemaal,
ik zit met een probleem in mijn MySQL code waar ik niet uitkom.
ik heb 2 columns in mijn MySQL data base
column 1 posts:
id, user_id, type, text, time
en column 2 friends:
id, user_id, user_id_2, time

nu wil ik graag dat er op de home pagina een overzicht komt geselecteerd op tijd met posts van je vrienden en jezelf
ik heb het volgende:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
SELECT *
FROM `friends`, `posts`
WHERE friends.user_id="' . $user_id . '" AND friends.status="friends"
OR friends.user_id_2="' . $user_id . '" AND friends.status="friends"
OR posts.user_id="'.$user_id.'"
ORDER BY `time`

waarbij $user_id de id van de ingelogde gebruiker bevat
maar dit zorgt ervoor dat als je geen vrienden hebt dat je je eigen posts niet ziet.
misschien zitten er verdere bugs in maar omdat ik er niet mee verder kom kan ik deze nog niet vinden
weet iemand hoe dit kan?
alvast bedankt
Gewijzigd op 26/01/2018 13:50:56 door Christian k
 
PHP hulp

PHP hulp

24/04/2024 01:26:32
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

26/01/2018 13:29:41
Quote Anchor link
Je code-tags kloppen niet ;-)

Wat is het verschil tussen 'user_id' en 'user_id_2'? De naamgeving is niet echt duidelijk.
 
Christian k

christian k

26/01/2018 13:39:15
Quote Anchor link
stel je voegt iemand toe als vriend dan ben jij user_id en die van je toegevoegde vriend word user_id_2. Zodat allebeide id's in de column
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

26/01/2018 13:52:07
Quote Anchor link
Maar weet je dat over een paar maanden nog als je een poosje niet naar je code hebt gekeken?

UserID en FriendID lijken mij duidelijker.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

26/01/2018 16:35:38
Quote Anchor link
Allereerst moet er misschien een definitie zijn van wanneer iemand "vriend is" met iemand anders? Als ik zo snel op de query afga is iemand vriend van iemand anders als deze persoon dat zelf vindt, of de ander? Maar dus niet per se allebei?

Dan kan er verwarring ontstaan over een combinatie van AND en OR in een query. Om er zeker van te zijn dat zaken goed gegroepeerd worden kan het helpen om de delen die bij elkaar horen te voorzien van ( haken ).

En dan wellicht nog het volgende: wat als iemand niet langer vriend is of wil zijn met $user_id, houdt dit dan ook in dat deze berichten moet verdwijnen, of gaat het erom dat ze op het moment van plaatsen van zo'n bericht vrienden waren?

Maar ook: hebben de berichten uberhaupt iets met elkaar te maken, of staan deze verder los van elkaar? Je zou het misschien ook zo kunnen maken dat je bepaalde personen volgt, en als jij aangeeft een vriend te willen zijn van iemand anders, dat je iemand dan automatisch volgt (maar dat dan later, mogelijk los van de vriendschap, weer uit kunt schakelen)?

En als de berichten niets met elkaar van doen hebben zou je deze uit elkaar kunnen trekken zodat je wellicht een wat minder vreemde spagaat hebt: berichten van jezelf, en berichten van anderen. Of je verzamelt in een query eerst alle gebruikers waarvan je berichten wilt zien (volgen?) en haalt deze vervolgens op. Als het te lastig is om dingen in één query op te lossen kun je altijd een extra query introduceren, of bijvoorbeeld wat rekenwerk naar PHP verplaatsen. Niet alles hoeft per se in één query opgelost te worden.

En tevens: zijn deze berichten alleen zichtbaar voor vrienden onder elkaar? In welk geval een systeem waarbij zowel A vriend is van B en vice versa (dus geen "eenzijdige" vriendschap) mogelijk een betere aanpak is? Of mogelijk nog anders: iemand kan zelf aangeven met wie hij/zij de berichten deelt?
 
Christian k

christian k

27/01/2018 00:00:46
Quote Anchor link
Als persoon a vrienden wil worden met persoon b dan word user_id persoon a en user_id_2 persoon b ook word de status=request en moet persoon b eerst accepteren of weigeren klikken afhankelijk daarvan word de row verwijderd of veranderd de status naar =friends.

Alle post staan los van elkaar en er word alleen bij gehouden welke user_id (dus wie) de post plaatst.

Wat ik graag zou willen is dat er op de home pagina een overzicht komt van de posts van jezelf en je vrienden geselecteerd op tijd. Wat ik krijg met mijn eigen mysql code is bijvoorbeeld dit:
vriend a
post maart
post feb
post jan
vriend b
post maart
post feb
post jan

Wat er dus gebeurt is dat er per vriend de posts op volgorde komt te staan en ik zou graag dit willen:
vriend a post maart
vriend b post maart
vriend a post feb
vriend b post feb
vriend a post jan
vriend b post jan
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

27/01/2018 12:08:25
Quote Anchor link
Ik zou het probleem in tweeën delen.

1) een query die de user_id's verzameld van jou* en je vrienden
2) een query die de posts verzameld van de lijst met user_id's die je reeds verzameld hebt bij punt 1.

Voor probleem 1 zou je dan iets krijgen als
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
SELECT u.id FROM users u
JOIN friends f
ON u.id=f.user_1 OR u.id=f.user_2
WHERE f.status='friends' AND (f.user_1=$user_id OR f.user_2=$user_id)
GROUP by u.id


En stel dat dit de user_id's 2, 5 en 9 oplevert dan zou je die lijst weer gebruiken voor probleem 2: **
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
SELECT u.id, u.name, p.text, p.created FROM posts p
JOIN users u
ON p.user_id=u.id
WHERE p.user_id IN(2,5,9)
ORDER BY p.created DESC


Beiden queries kunnen echter ook in één keer:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
SELECT u.id, u.name, p.text, p.created FROM posts p
JOIN users u
ON p.user_id=u.id
WHERE p.user_id IN(
    SELECT u.id FROM users u
    JOIN friends f
    ON u.id=f.user_1 OR u.id=f.user_2
    WHERE f.status='friends' AND (f.user_1=$user_id OR f.user_2=$user_id)
    GROUP by u.id
)
ORDER BY p.created DESC


* jou == de ingelogde gebruiker
** ik heb de kolom 'time' vervangen voor 'created' omdat het woord 'time' een gereserveerd woord is in (My)SQL.


Toevoeging op 27/01/2018 12:57:49:

Als toevoeging op je laatste post kun je de ORDER BY natuurlijk veranderen naar bijvoorbeeld
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
GROUP BY u.name ASC, p.created DESC


Toevoeging op 27/01/2018 15:49:40:

Frank Nietbelangrijk op 27/01/2018 12:08:25:
Ik zou het probleem in tweeën delen.

1) een query die de user_id's verzameld van jou* en je vrienden
2) een query die de posts verzameld van de lijst met user_id's die je reeds verzameld hebt bij punt 1.

Voor probleem 1 zou je dan iets krijgen als
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
SELECT u.id FROM users u
JOIN friends f
ON u.id=f.user_1 OR u.id=f.user_2
WHERE f.status='friends' AND (f.user_1=$user_id OR f.user_2=$user_id)
GROUP by u.id


En stel dat dit de user_id's 2, 5 en 9 oplevert dan zou je die lijst weer gebruiken voor probleem 2: **
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
SELECT u.id, u.name, p.text, p.created FROM posts p
JOIN users u
ON p.user_id=u.id
WHERE p.user_id IN(2,5,9)
ORDER BY p.created DESC


Beiden queries kunnen echter ook in één keer:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
SELECT u.id, u.name, p.text, p.created FROM posts p
JOIN users u
ON p.user_id=u.id
WHERE p.user_id IN(
    SELECT u.id FROM users u
    JOIN friends f
    ON u.id=f.user_1 OR u.id=f.user_2
    WHERE f.status='friends' AND (f.user_1=$user_id OR f.user_2=$user_id)
    GROUP by u.id
)
ORDER BY p.created DESC


* jou == de ingelogde gebruiker
** ik heb de kolom 'time' vervangen voor 'created' omdat het woord 'time' een gereserveerd woord is in (My)SQL.


Toevoeging op 27/01/2018 12:57:49:

Als toevoeging op je laatste post kun je de ORDER BY natuurlijk veranderen naar bijvoorbeeld
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
ORDER BY u.name ASC, p.created DESC
 
Christian k

christian k

27/01/2018 16:32:50
Quote Anchor link
Hartelijk bedankt voor de code.
ik heb er wat mee gepruts en het werkt ook alleen ik krijg nu hetvolgende:
persoon a
post 1: 27 jan
post 2: 26 jan
post 3: 25 jan
persoon b:
post 1: 26 jan
post 2: 25 jan

Hij zet ze nu op volgorde van tijd alleen dan gegroepeerd per persoon.
Ik zou graag willen dat hij de personen door elkaar gooit en dus alleen op tijd sorteert.
Mischien komt dit omdat ik p.created zo opsla:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
14:12 19 Jan 2018

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
16:31 27 jan 2018

Zou het kunnen dat mysql niet op deze manier wil sorteren en dat ik p.created met time() moet vullen?
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

27/01/2018 17:10:53
Quote Anchor link
En als het straks februari is, of augustus? :p

Die datums zijn, of liever gezegd, dat datumformaat is ongeschikt om mee te sorteren. Beter is om een DATETIME (YYYY-MM-DD HH:MM:SD) te gebruiken, eventueel met een apart bijgehouden tijdszone, of een vertaling naar dezelfde tijdszone. Of een unix timestamp, wat jij wilt. Beide zijn geschikt(er), in ieder geval om mee te rekenen.

Een goede gewoonte is ook om dit soort datums enkel een leesbaar(der) format te geven net voordat je zo'n datum weergeeft op het scherm. De rest van de tijd moeten machines hier mee kunnen werken / rekenen.
 
Christian k

christian k

27/01/2018 17:32:44
Quote Anchor link
Goede tip ik heb het veranderd naar time() en alles werkt nu! Alleen heb ik nu een probleem gevonden.
Stel je hebt geen vrienden, dan staat er dat er geen posts zijn om weer te geven. Je ziet dus je eigen posts niet. Terwijl je je eigen posts wel ziet als je 1 of meer vrienden hebt. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik mijn eigen posts ook kan zien ongeacht of ik vrienden heb?
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

27/01/2018 19:38:56
Quote Anchor link
Als je de aanpak van @Frank volgt lijkt mij dit een kwestie van het toevoegen van de eigen user id op het moment dat je de posts gaat ophalen? Als je een leeg IN(...) deel hebt (dus niets op de plaats van de puntjes) dan zou de query ook eigenlijk een foutmelding moeten geven.
Gewijzigd op 27/01/2018 19:39:23 door Thomas van den Heuvel
 
Christian k

christian k

27/01/2018 19:48:15
Quote Anchor link
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
SELECT u.id, u.name, p.text, p.time, u.profilepic, u.lastname, p.created FROM posts p
JOIN users u
ON p.user_id=u.id
WHERE p.user_id IN(
    SELECT u.id FROM users u
    JOIN friends f
    ON u.id=f.user_id OR u.id=f.user_id_2
    WHERE f.status="friends" AND (f.user_id="$user_id" OR f.user_id_2="$user_id")
    GROUP by u.id
)
ORDER BY p.created DESC';

Dit is wat ik op dit moment heb maar het is hier toch niet mogelijk om tussen de in() iets toe te voegen? Aangezien je hier vrienden selecteert.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

27/01/2018 19:59:04
Quote Anchor link
Mja, maar als je geen vrienden hebt dan levert de SELECT van regel 5 t/m 9 niets op, waardoor je IN() effectief leeg is.
 
Christian k

christian k

27/01/2018 20:01:30
Quote Anchor link
Msql is niet mijn beste taal maar achter in() moet komen
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
OR p.user_id="$user_id"

is dat een goede oplossing?
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

27/01/2018 20:06:20
Quote Anchor link
Als dat werkt dan is dat een goede oplossing :). Of je gaat voor de verdeel-en-heers strategie, waarbij je je probleem opdeelt in verschillende deelproblemen.
 
Christian k

christian k

27/01/2018 20:11:25
Quote Anchor link
Perfect! Het werkt nu zoals ik het graag wou. Bedankt voor jullie tijd, moeite en hulp! :)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.