mysql while vraag

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Robot Programmeur

In het kort Drie redenen waarom deze vacature uniek is! Programmeren van zelflerende robots Werken op kantoor en testen in de bedrijfshal Je krijgt verantwoordelijkheid, vrijheid en je mag werken naar eigen inzicht De organisatie Hier ga je aan de slag Een bedrijf dat innovatieve robottoepassingen ontwerpt en bouwt voor onder andere de staal industrie, energie- bouw- en agrarische sector. De robots die vaak in combinatie met diverse randapparatuur geleverd worden vormen een totaaloplossing voor de klant. Dit zijn klanten over de hele wereld, van België en Duitsland tot China, India, maar ook in Nederland. Projecten waar momenteel aan wordt

Bekijk vacature »

Mendix Developer

Functie Wat ga je doen als Mendix Developer? We leven in een wereld die snel ontwikkelt en veranderd, ook nemen bedrijfsbelangen toe en blijken risico’s moeilijker in te schatten, daarom wij op zoek naar Junior, Medior en Senior Developers die bedrijven kunnen helpen met hun screeningproces en zorgen dat deze efficiënt en 100 procent AVG compliant is. Het concept achter Mendix is duidelijk. De klant heeft een vraag/probleem. Dit kunnen we door middel van slimme software oplossen. In plaats van te werken met de nieuwste technieken en tools, wordt er gekozen voor het implementeren en maken van software dat op

Bekijk vacature »

Backend developer

Functie omschrijving Ben jij graag bezig met de back-end van applicaties? Zou je dit graag willen doen voor een kleine werkgever waar ook tijd is voor een drankje op zijn tijd? Je taken hierbij zullen bestaan uit: Gebruik maken van de volgende technieken: .NET (core), C#, SQL, XML, MVC, JSON, REST & SOAP API. Gebruik maken van de volgende tools: Visual Studio, GIT, Jira, Jenkins. Bovengenoemde technieken en tools ga je gebruiken om: Nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen. Wijzigingsverzoeken van klanten uitvoeren. Verzorgen van koppelingen tussen data. Bedrijfsprofiel Jouw nieuwe werkgever bevindt zich in regio Raamdonksveer en bieden oplossingen op gebied

Bekijk vacature »

Software Developer

Functie omschrijving Heb jij affiniteit met ICT en een WO diploma in de pocket? Dan ben je hier aan het juiste adres. Voor een opdrachtgever in Amsterdam zijn wij op zoek naar kandidaten die (enige) ervaring hebben met Java, Javascript, C of C++. Je zal door middel van trainingen worden opgeleid tot een volwaardige Software Developer. Er wordt tijdens de training natuurlijk veel aandacht besteedt aan de vaktechnische aspecten, maar er gaat ook veel aandacht uit naar jouw persoonlijke ontwikkeling. Bedrijfsprofiel Bij deze opdrachtgever in de omgeving van Amsterdam zoeken ze meerdere enthousiaste kandidaten die hun carrière willen starten met

Bekijk vacature »

Back-end Developer

Functie omschrijving Als Back-end Developer heb je de eer om als eerste interne developer bij deze organisatie te beginnen. Op dit moment zijn er externe developers, maar daar wil de organisatie verandering in brengen. Op termijn moet de gehele afdeling uit intern personeel bestaan. Je kan je voorstellen dat de eerste interne developer ook de nodige kennis mee moet brengen. Dat klopt. Je gaat je namelijk aan het begin bekommeren over de externe developers en uiteindelijk over je interne collega's. Verder ga je het volgende doen: Het bedenken, beheren en onderhouden van webportalen, API-koppelingen en applicaties; Je bedenkt en werkt

Bekijk vacature »

Cymer Patch Server Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Senior Werklocatie: Veldhoven Vacature ID: 12919 Introductie This new patch server will be built on Python and Django ReST and GraphQL services with a React frontend, it will consist of several microservices and run on a Kubernetes cluster. It will be supported by several middleware applications such as ElasticSearch, Redis, RabbitMQ, Oracle and Artifactory. Functieomschrijving The Patch Admin team always aim to deliver software at a high quality, we avoid sacrifices here to maintain our velocity. Practically this means that we practice test driven development and perform end-to-end automated testing on our software. This means

Bekijk vacature »

Front end developer

Functie Binnen de functie van Front-end developer werk je mee aan uitdagende klantprojecten. In teamverband werk je aan de voorkant van onze state-of-the-art portaal oplossingen en apps. Dit alles gebeurt in een multidisciplinaire omgeving waarbij je de ruimte hebt om te sparren, je ideeën scherp te stellen, en waar je met de benodigde kennis en ervaring om je heen altijd terecht kunt bij je collega’s voor vragen en ondersteuning. Meestal werk je vanuit ons kantoor maar we bieden ook alle faciliteiten om thuis te kunnen werken. Voor sommige projecten ga je mee naar de klant, wellicht zelfs in het buitenland!

Bekijk vacature »

Medior .NET Ontwikkelaar

In het kort Als .NET ontwikkelaar ga je binnen onze business unit Transport en Logistiek aan de slag complexe maatwerk software voor bedrijf kritische systemen binnen de technische automatisering. Denk bijvoorbeeld een IoT-oplossing voor de logistieke sector waarbij we van ruim 200.000 machines de telemetrie en events verwerken. We zijn actief in de distributielogistiek, havenlogistiek en productielogistiek. Naast C# en .NET Core maken we ook gebruik van Azure technologie. En als trotse Microsoft Gold Partner leren we graag van en met jou. Wil jij jezelf blijven ontwikkelen binnen de technische automatisering met .NET, dan gaan we deze uitdaging graag met

Bekijk vacature »

IoT Developer

Ben jij innovatief, heb jij passie voor energie en ben je data gedreven? Bouw dan mee aan IoT binnen Bredenoord. Samen met een gedreven team werk jij aan mooie technische en innovatieve oplossingen. Wat houdt de functie van IoT Developer in? Binnen Bredenoord zijn wij momenteel volop in ontwikkeling met ons IoT platform. Als uitbreiding van ons team zijn wij op zoek naar een IoT Developer. Je zal in projectverband meehelpen met het implementeren van IoT vraagstukken binnen Bredenoord. Als IoT Developer op onze R&D-afdeling word je verantwoordelijk voor het verder inrichten en beheren van ons nieuwe IoT platform. Dat

Bekijk vacature »

PHP developer (Laravel/Vue.js)

Functie Het team telt momenteel 20 collega’s, bestaande uit developers (front- en backend) en het operations team, waaronder ook het management en twee scrum masters vallen. Ze zijn op zoek naar een PHP developer die in staat is zelfstandig te werken. Je komt te werken in één van de drie scrumteams en gaat aan de slag met een project voor de klant. Het fijne hieraan is dat je wel afwisseling hebt qua werk, maar tegelijkertijd doorlopend werkt voor bestaande klanten. Hierdoor krijg je ook de kans om echt de diepte in te gaan en innovatieve technische oplossingen neer te zetten.

Bekijk vacature »

(Junior) PHP Ontwikkelaar bij een retail bedrijf i

Bedrijfsomschrijving Ben jij een ervaren PHP ontwikkelaar met een passie voor retail en ICT? Wil jij werken in een team dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van uitdagende applicaties voor een groot retailbedrijf in Delft? Dan zijn zij op zoek naar jou! Functieomschrijving Als PHP Ontwikkelaar werk je in een team aan de ontwikkeling van applicaties die door de gehele organisatie worden gebruikt. Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen, testen en implementeren van deze applicaties. Je werkt hierbij nauw samen met andere ontwikkelaars, projectmanagers en stakeholders binnen de organisatie. Je taken bestaan onder andere uit: Ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten en

Bekijk vacature »

Laravel Developer

Functie omschrijving Voor een gave organisatie in de buurt van Den Bosch zoek ik een PHP developer. Het is van belang dat je kennis/ervaring hebt met het framework Laravel. Jij gaat in deze functie software applicaties ontwikkelen. Deze software projecten zijn heel divers, en deze organisatie maakt software, van A tot Z. Klanten kunnen in elke sector werkzaam zijn, van profit tot non-profit. Andere taken zijn onder andere: documentatie schrijven over applicaties/uitleg geven over software en applicaties/ klantcontact over bestaande applicaties/applicaties optimaliseren. Bedrijfsprofiel Deze organisatie zit in de regio van Den Bosch en is een klein bedrijf. Er werken circa

Bekijk vacature »

Java Developer

Dit ga je doen Als Java Developer ben je verantwoordelijk voor: Het ontwikkelen van nieuwe en bestaande webservices; Het uitbreiden van functionaliteiten binnen de producten- en dienstenportefeuille; Het werken aan gegevensuitwisseling met bijvoorbeeld SOAP; Testen van frameworks met gebruik van UNIT en Selenium. Hier ga je werken De organisatie waar je komt te werken is een semi-overheidsinstelling, gesitueerd in Utrecht en zorgt voor een goede samenwerking tussen verschillende overheidsinstanties. Het is een familiaire club die gaat voor kwaliteit en langdurige relaties. Zo zorgen zij ervoor dat er op grote schaal vertrouwelijke informatie tussen verschillende overheidsinstellingen wordt uitgewisseld. Hun werk zorgt

Bekijk vacature »

Digital Agency is looking for PHP developers!

Functie The team currently has 20 colleagues, consisting of developers (front and backend) and the operations team, which also includes management and two scrum masters. They are looking for a PHP developer who is able to work independently. You will work in one of the three scrum teams and start working on a project for the customer. The interesting thing about this is that you do have variety in terms of work, but at the same time continuously work for existing customers. This also gives you the opportunity to really go into depth and develop innovative technical solutions. In terms

Bekijk vacature »

Front-end Developer Magento 2/Wordpress

Voor het aantrekkelijk houden en steeds vernieuwen van de huidige websites en webshops en het meedenken in de marketing zijn wij per direct op zoek naar een ervaren Front-end developer met gedegen kennis van Magento 2 (webshops) en Wordpress (websites). Wat bieden wij jou Mooi salaris! Meteen op contract bij de opdrachtgever! Gezellig, Kempisch bedrijf! 35 uur per week! Auto van de zaak! Wie ben jij Van een front-end developer verwachten wij: Een afgeronde Bachelor ICT opleiding met profiel ICT & Media Design. Dat je in het bezit bent van een Magento 2 professional front-end developer certificaat; Je hebt ruime

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Eeyk Vd noot

Eeyk Vd noot

14/03/2015 16:05:33
Quote Anchor link
goede middag, kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt?

ik heb hier een script :

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<?php
$sql_sql
= mysqli_query($dbcreat,
"SELECT * FROM `vriendenlijst` WHERE
`naam_1`='"
.mysqli_real_escape_string($dbcreat,$data->login)."' or
`naam_2`='"
.mysqli_real_escape_string($dbcreat,$data->login)."' AND `bevestigd`='1'") or die(mysqli_error($dbcreat));
 
$sqll     = mysqli_fetch_object($sql_sql);
$sqll_gevonden  = mysqli_num_rows($sql_sql);

 $berichten = mysqli_query($dbcreat,"SELECT * FROM berichten_muur
  WHERE
  `gebruikersnaam`='"
.mysqli_real_escape_string($dbcreat,$data->login)."' or
  `gebruikersnaam`='"
.mysqli_real_escape_string($dbcreat,$sqll->naam_1)."' or
  `gebruikersnaam`='"
.mysqli_real_escape_string($dbcreat,$sqll->naam_2)."'");

while($object = mysqli_fetch_object($berichten)){
 
?>

het probleem is dat als je 3 vrienden hebt je maar 3 berichten te zien krijgt.
maar als er 10 berichten zijn en je hebt maar 3 vrienden blijven er maar 3 berichten staan.
hoe krijg ik dit dat als er 10 berichten zijn dat je ze ook alle 10 te zien krijgt en niet maar 3?

kan iemand mij helpen? ik ben al paar dagen bezig met deze fout, ik heb al van alles geprobeert van Inner en cross join en nog veel meer.
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 21:53:46
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

14/03/2015 16:42:51
Quote Anchor link
(A OR B) AND C
is iets compleet anders dan
A OR (B AND C)

Het lijkt mij altijd beter om expliciet te zijn in wat je bedoelt. Volgens mij was zo'n AND/OR vraag al eerder aan de orde geweest?

Daarnaast: gebruik (ook hier :)) user ID's in plaats van user namen...

Tevens: misschien kun je dit splitsen in VERZONDEN en ONTVANGEN berichten?
 
Eeyk Vd noot

Eeyk Vd noot

14/03/2015 17:01:48
Quote Anchor link
Je verzend niks en ontvangt niks.
het is een soort gastenboek waar je kan lezen wat je vrienden typen.
ook als ik dit veranderd in user->id werkt er niks.

er blijven maar 3 berichten staan.


alleen als ik

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php  $berichten = mysqli_query($dbcreat,"SELECT * FROM berichten_muur"); ?>


gebruik en in de while

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
 if($vrienden->naam_1 == $gebruikersnaam or $vrienden->naam_2 == $gebruikersnaam or $data->login == $gebruikersnaam
?>


werkt het prima. alleen het probleem is dat ik dan geen pagina 1 2 3 4 5 ect kunt toevoegen omdat als ik dat wil toevoegen de pagina nummer werken op het aantal vrienden dat je hebt.

weet iemand het antwoord?
Gewijzigd op 14/03/2015 17:02:36 door Eeyk Vd noot
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

14/03/2015 17:14:48
Quote Anchor link
Ik zou eerst je vriendelijst eens fixen. Zowel naam1 als naam2 kun je zelf zijn.

Daarnaast zou ik user id's gebruiken.

Hieruit bouw je dan uiteindelijk een lijst van vrienden-id's.

Dan kun je een query bouwen waarbij je bericht opvraagt die ofwel van jou zijn, ofwel van een (bevestigde) vriend.

Of je bouwt een lijst van gebruiker-id's, waarbij je bestaande gebruiker-ids (jezelf) steeds overschrijft zodat je een lijst van unieke gebruikers overhoudt. Die je weer voor de berichtenmuur-query kunt gebruiken.

EDIT: het probleem is ook dat je van je eerste query maar één resultaat ophaalt...
Gewijzigd op 14/03/2015 17:16:17 door Thomas van den Heuvel
 
Eeyk Vd noot

Eeyk Vd noot

14/03/2015 17:20:34
Quote Anchor link
Hoe zorg ik er voor dat de query meerderemaals word opgehaald?
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

14/03/2015 17:24:06
Quote Anchor link
Lees die vraag nog eens hardop voor :).

Het is niet geheel ondenkbaar dat dit meerdere resultaten oplevert:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<?php
$sql_sql
= mysqli_query($dbcreat,
"SELECT * FROM `vriendenlijst` WHERE
`naam_1`='"
.mysqli_real_escape_string($dbcreat,$data->login)."' or
`naam_2`='"
.mysqli_real_escape_string($dbcreat,$data->login)."' AND `bevestigd`='1'") or die(mysqli_error($dbcreat));
?>


Hoe haal je normaal meerdere resultaten op? Met een while-loop wellicht?
 
Eeyk Vd noot

Eeyk Vd noot

14/03/2015 17:30:32
Quote Anchor link
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<?php
$sql_sql
= mysqli_query($dbcreat,
"SELECT * FROM `vriendenlijst` WHERE
(`naam_1`='"
.mysqli_real_escape_string($dbcreat,$data->login)."' or
`naam_2`='"
.mysqli_real_escape_string($dbcreat,$data->login)."') AND `bevestigd`='1'") or die(mysqli_error($dbcreat));
 
$sqll_gevonden  = mysqli_num_rows($sql_sql);
while($sqll = mysqli_fetch_object($sql_sql)){
 $berichten = mysqli_query($dbcreat,"SELECT * FROM berichten_muur
  WHERE
  gebruikersnaam='"
.mysqli_real_escape_string($dbcreat,$data->login)."' or
  gebruikersnaam='"
.mysqli_real_escape_string($dbcreat,$sqll->naam_1)."' or
  gebruikersnaam='"
.mysqli_real_escape_string($dbcreat,$sqll->naam_2)."'
  ORDER BY datum DESC
  "
);
}


while($object = mysqli_fetch_object($berichten)){ ?>


ik probeer nu dit maar dit geeft nog steeds niet het juiste resultaat.

Toevoeging op 14/03/2015 17:48:23:

ik heb gedaan wat je ze en alles op id gezet maar dit lost niks op helaas.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

14/03/2015 17:51:11
Quote Anchor link
1. Bouw een vriendelijst en sla (bij voorkeur) id's of wat dan ook op in bijvoorbeeld een array.

2. Haal, mits je vriendenlijst niet leeg is, alle berichten op die afkomstig zijn van deze personen. Gebruik hierbij bijvoorbeeld de IN (...) constructie van MySQL:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
<?php
$query
=
    'SELECT *
    FROM berichten_muur
    WHERE poster_id = '
.$jouwUserId.'
    OR poster_id IN ('
.implode(',', $nietLegeLijstVanVriendenIds).')';
?>


En for the love of all that is good and holy: refereer aan users via hun ID, niet via hun naam.
 
Eeyk Vd noot

Eeyk Vd noot

14/03/2015 17:54:28
Quote Anchor link
Dus dit moet ik invullen als :

$query =
'SELECT *
FROM berichten_muur
WHERE poster_id = '.$data->id.'
OR poster_id IN ('.implode(',', $sqll->id_gebruiker_2 or $sqll->id_gebruiker_2).')';

?
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

14/03/2015 17:57:57
Quote Anchor link
Nee, je moet, zoals in stap 1 staat, eerst een lijst bouwen - dit is een aparte query. De resultaten hiervan zet je in een array. Dit array gebruik je vervolgens weer in een andere query.

Lees eens goed wat ik schrijf, ik heb niet het idee dat ik onduidelijk ben.
 
Ivo P

Ivo P

14/03/2015 18:05:15
Quote Anchor link
ik heb de afgelopen week volgens mij vrijwel dezelfde vraag gezien waaruit toen een oplossing kwam met 1 query.

Was dat ook een vraag van jou, of zijn meer mensen met hetzelfde probleem bezig?
 
Eeyk Vd noot

Eeyk Vd noot

14/03/2015 18:08:43
Quote Anchor link
dat was de zelfde vraag inderdaad, het probleem echter met de oplossing van toen is dat je alle berichten 2x te zien kreeg.

en je eigen bericht 3x. ik heb nu in me database naam_1 en naam_2 vervangen door id_1 en id_2. en de gebruikersnaam in berichten muur door gebruikers_id.


als je bij de vorige oplossing 3 vrienden had kreeg je je eigen berichten 3x te zien had je 5 vrienden kreeg je je eigenberichten 5x te zien.
Gewijzigd op 14/03/2015 18:11:14 door Eeyk Vd noot
 
Dos Moonen

Dos Moonen

14/03/2015 18:38:45
Quote Anchor link
Het kan en hoort in één query.

Hier is wat pseudo SQL van hoe het zou kunnen.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
SELECT kolommen FROM berichten INNER JOIN (<die query met meerdere resultaten, maar dan alleen het id> GROUP BY <id veld van het bericht>) AS ids ON ids.id = bericht.id
 
Eeyk Vd noot

Eeyk Vd noot

14/03/2015 18:57:23
Quote Anchor link
SELECT * FROM berichten_muur AS BB
INNER JOIN
(SELECT * FROM vriendenlijst AS TT
WHERE TT.naam_1='".mysqli_real_escape_string($dbcreat,$data->login)."'
OR TT.naam_2='".mysqli_real_escape_string($dbcreat,$data->login)."') AS TTT
ON BB.gebruikersnaam= TTT.naam_2 or BB.gebruikersnaam= TTT.naam_1 AND BB.pagina='overzicht'


dat heb ik al eens geprobeerd alleen dan krijg ik maar 3 berichten te zien.
en als je 4 vrienden hebt krijg je 4 berichten te zien terwijl er bijvoorbeeld 20 berichten staan.



Toevoeging op 14/03/2015 19:01:01:

ik heb er id van gemaakt.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php

$berichten
= mysqli_query($dbcreat,"SELECT * FROM berichten_muur AS BB
INNER JOIN
(SELECT * FROM vriendenlijst AS TT
WHERE TT.id_1='"
.mysqli_real_escape_string($dbcreat,$data->id)."'
OR TT.id_2='"
.mysqli_real_escape_string($dbcreat,$data->id)."') AS TTT
ON
(BB.gebruiker_id = TTT.id_1 OR
 BB.gebruiker_id = TTT.id_2) AND
 BB.pagina='overzicht'
 "
) or die(mysqli_error($dbcreat));
 

?>


vrienden aanvragen en berichten plaatsen werkt nu ook op id.



Toevoeging op 14/03/2015 19:09:59:

maar nog steeds werkt het niet.
Gewijzigd op 14/03/2015 19:12:55 door Eeyk Vd noot
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

14/03/2015 19:39:01
Quote Anchor link
Door de manier waarom de vriendelijst-tabel in elkaar zit leent een oplossing met 1 query zich hier niet direct voor. Ook zou je je niet in allerlei moeilijke/onmogelijk bochten moeten wringen om het met 1 query op te lossen. Daarnaast heb je een ("jouw") vriendenlijst wellicht vaker nodig dus valt er best iets te zeggen om dat elke page-access opnieuw te berekenen en in een user-object op te slaan ofzo.

Tevens is er niets mis met de "verdeel en heers" strategie: deel je probleem op in deelproblemen die je afzonderlijk oplost. Ik snap de aversie voor meerdere queries niet.

Begin dus gewoon eerst eens met het opstellen van een array in PHP, waarin de gebruiker-id's van jouw vrienden zitten.

Deze bouwsteen kun je vervolgens toepassen in andere onderdelen, bijvoorbeeld queries.
 
Eeyk Vd noot

Eeyk Vd noot

14/03/2015 19:45:59
Quote Anchor link
Het vreemde is dat alles op andere pagina's wel werken.
bijvoorbeeld de vrienden pagina is ook opgebouwd met de zelfde soort constructie.

Afbeelding

Toevoeging op 14/03/2015 19:50:11:

Hoe bedoel je eigenlijk met array's? of zit ik nou totaal ergens anders aan te denken?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<?php
$hot
= array("ik", "jij", "tot ziens");
echo "hallo ".$hot[0].", ben eeyk en  ".$hot[1]." leuk je te ontmoeten ".$hot[2];
?>


zo iets?

Toevoeging op 14/03/2015 20:00:54:

ik gebruik nu

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
$berichten
= mysqli_query($dbcreat,"SELECT * FROM berichten_muur");
$toegestaan = 1;
while($object = mysqli_fetch_object($berichten){
$gebruikersnaam = $object->gebruikers_id;
 if($vrienden->id_1 == $gebruikersnaam or $vrienden->id_2 == $gebruikersnaam or $data->id == $gebruikersnaam AND $toegestaan = 40){


$toegestaan++;
}
else{}

}

?>


als tijdelijke oplossing en kom ik er ooit achter zou het mooi zijn.
Gewijzigd op 14/03/2015 20:10:26 door Eeyk Vd noot
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

14/03/2015 20:58:56
Quote Anchor link
Bloody hell.

De lijst van jouw vrienden.

Ik type toch geen Chinees?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<?php
$mijnVrienden
= array();

$res = mysqli_query(
    $dbcreat,
    'SELECT user_id_1, user_id_2
    FROM vriendenlijst
    WHERE (user_id_1 = '
.$mijnUserId.' OR user_id_2 = '.$mijnUserId.')
    AND bevestigd = 1'

);
// bouw die lijst nou eens
while ($row = mysqli_fetch_assoc($dbcreat, $res)) {
    // overschrijf gewoon alle keys, zodat je een array met unieke gebruiker id's overhoud
    $mijnVrienden[$row['user_id_1']] = true;
    $mijnVrienden[$row['user_id_2']] = true;
}

// geef resultaat vrij
mysqli_free_result($res);
// verwijder jezelf als vriend van jezelf
unset($mijnVrienden[$mijnUserId]);
?>

Vervolgens kun je met array_keys($mijnVrienden) je queries opbouwen.

Zorg wel dat $mijnVrienden niet leeg is voordat je deze in constructies als "... IN (...)" gebruikt. Zoals hier boven al is beschreven.

Wel ff $mijnUserId en user_id_1 en user_id_2 aanpassen aan whatever jij gebruikt in je code uiteraard...

Om eerlijk te zijn, als je dit niet volgt vraag ik mij eigenlijk hardop af waarom je dan wel aan een klus als het bouwen van een soort van community bezig bent.
Gewijzigd op 14/03/2015 21:04:26 door Thomas van den Heuvel
 
Eeyk Vd noot

Eeyk Vd noot

14/03/2015 21:25:49
Quote Anchor link
Bedankt voor de moeite!

ik ga er mee aan de slag! ik hoop dat het werkt.
Nogmaals bedankt.
ik ben bezig met een soort van 'community' voor Nederlanders en belgen.
Waar men foto's, video's kan delen en met elkaar contact kan opnemen, ect.
 
Dos Moonen

Dos Moonen

14/03/2015 22:00:43
Quote Anchor link
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
SELECT B.*
FROM berichten_muur AS B
INNER JOIN (
  SELECT IB.id
  FROM berichten_muur AS IB
  WHERE IB.gebruikersnaam = ?

  U N I O N ALL // zonder die spaties... phphulp lijkt een stomme anti sql-injection blacklist te hebben -.-

  SELECT IB.id
  FROM berichten_muur AS IB
  INNER JOIN vriendenlijst AS V
  ON V.naam1 = IB.gebruikersnaam
  WHERE V.gebruikersnaam = ?

  U N I O N ALL

  SELECT IB.id
  FROM berichten_muur AS IB
  INNER JOIN vriendenlijst AS V
  ON V.naam2 = IB.gebruikersnaam
  WHERE V.gebruikersnaam = ?
) AS IDS
ON IDS.id = B.id
ORDER BY een_datum_lijkt_me_handig


probeer dit eens...

Joinen op integers (altijd 4 bytes) is fijner voor een database dan joinen op strings (varchars zijn variabel in lengte, hoeveel bytes per teken hangt af van de encoding. het kan zijn dat 'dos' als 12 bytes kost om op te slaan.)
vervang het veld gebruikersnaam is tabel berichten_muur dus aub door een id en haal de gebruikers naam op via een join...
Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt die fout te verbeteren.

PS. het GROUP BY gedeelte van mijn pseudo code was erg belangrijk...
PPS. PosqlgreSQL > MySQL
Gewijzigd op 14/03/2015 22:02:48 door Dos Moonen
 
Eeyk Vd noot

Eeyk Vd noot

14/03/2015 22:34:26
Quote Anchor link
@dos moonen Thanks het werkt alleen ik blijf deze fout houden.
met alles wat ik doe, iedere manier.

alles komt dubbel vrienden aantal = jou bericht dubbel.
dus 4 vrienden = 4x jou bericht zichtbaar.

Afbeelding


Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
<?php
$vrienden_bericht
= mysqli_query($dbcreat,
"SELECT * FROM `vriendenlijst` WHERE (`naam_1`='".mysqli_real_escape_string($dbcreat,$data->login)."' or `naam_2`='".mysqli_real_escape_string($dbcreat,$data->login)."') AND `bevestigd`='1' LIMIT 0,2500") or die(mysqli_error($dbcreat));
while($ovj     = mysqli_fetch_object($vrienden_bericht)){
$berichten = mysqli_query($dbcreat,"
SELECT B.*
FROM berichten_muur AS B
INNER JOIN (
  SELECT IB.id
  FROM berichten_muur AS IB
  WHERE IB.gebruiker_id = '"
.mysqli_real_escape_string($dbcreat,$ovj->id_1)."' or IB.gebruiker_id = '".mysqli_real_escape_string($dbcreat,$ovj->id_2)."'
  
  U NION ALL
  
  SELECT IB.id
  FROM berichten_muur AS IB
  INNER JOIN vriendenlijst AS V
  ON V.id_1 = IB.gebruiker_id
  WHERE V.id_1 = '"
.mysqli_real_escape_string($dbcreat,$ovj->id_1)."'
  
  U NION ALL
  
  SELECT IB.id
  FROM berichten_muur AS IB
  INNER JOIN vriendenlijst AS V
  ON V.id_2 = IB.gebruiker_id
  WHERE V.id_2 = '"
.mysqli_real_escape_string($dbcreat,$ovj->id_2)."'
) AS IDS

ON IDS.id = B.id
ORDER BY B.datum DESC"
) or die(mysqli_error($dbcreat));
}

?>
Gewijzigd op 14/03/2015 22:47:45 door Eeyk Vd noot
 
Dos Moonen

Dos Moonen

15/03/2015 11:41:21
Quote Anchor link
Woops, de twee selects met joins hebben een group by clause nodig, of haal het 'ALL' weg.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.