Mysqlk gebruikt binnen 10 min 210 vrije diskspace centos 7

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Daniel van Seggelen

Daniel van Seggelen

29/04/2022 14:19:10
Quote Anchor link
Hallo,

Als ik mijn centos 7 systeem met mysql laat draaien, dan eet hij binnen 10 min 10 mijn vrije diskspace op van rond de 210GB.

Als ik mysql stop zet dan krijg ik alles weer terug.
Hoe kan dit goed gedebugged worden?

Ineens gebeurt dit vandaag terwijl er niets rigoreus veranderd is.

Hoe kan ik het beste dit debuggen?
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 14:06:00
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

29/04/2022 14:26:24
Quote Anchor link
Hoe is je configuratie my.cnf momenteel?
Heb je al eens een analyze op je databasetabellen losgelaten?
Gewijzigd op 29/04/2022 14:26:58 door - Ariën -
 
Daniel van Seggelen

Daniel van Seggelen

29/04/2022 16:12:23
Quote Anchor link
Gedaan en niks bijzonders.
Dan doe ik mysqld stop dan heb ik alle ruimte weer terug en begin het weer. Server opnieuw opgestart, zelfde.

Ik lees wel in directadmin een virtuele map, wat hier o.a. ook beschreven staat.

https://www.versio.nl/forum/7107-vreemde-virtuele-map

iets heel raars aan de hand

Toevoeging op 29/04/2022 16:17:18:

Ik heb bij 1 gebruiker via directadmin het volgende staat als ik naar total disk usage ga: Total Disk Usage (MB)

/etc/virtual/xxxxxxxx.nl/majordomo

Ik heb deze gebruiker op suspend gezet, en nu gebeurd het niet meer. Mar hoed los ik dit op?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

29/04/2022 16:31:52
Quote Anchor link
Majordomo heeft niks te maken met MySQL, en is onderdeel van een prehistorische mailing-list manager.
Kan je niet met top achterhalen wat er gebeurt? Als het bij een bepaalde gebruiker is, dan kan het een zware query zijn, denk ik?

probeer dit eens in de MySQL-cli?
show processlist;

je kan ook de slow query log aanzetten.
Gewijzigd op 29/04/2022 16:34:47 door - Ariën -
 
Jan R

Jan R

29/04/2022 16:37:43
Quote Anchor link
Terwijl de ruimte gebruikt wordt even kijken in welke map met programma's zoals foldersize
 
Daniel van Seggelen

Daniel van Seggelen

29/04/2022 16:47:03
Quote Anchor link
in de processlist krijg ik 40 mysql queries van die gebruiker als ik hem op unsuspend zet, en dat word de ruimte opgevreten. Heel snel. Snap er niks van omdat dit jaren goed gewerkt heeft.

Naar welke map moet ik zoeken?

Toevoeging op 29/04/2022 16:59:56:

Ik zie een bepaalde query in processlist :

"SELECT
*, v.id as wid
FROM vest.."

Deze word niet eens uitgevoerd, omdat niemand op die site sit. En dit word ruim 60 keer uitgevoerd. Het is alsof een bot ofzo dit uitvoert.

Toevoeging op 29/04/2022 17:10:52:

Ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Ik denk ndat het een bot is die van een url met GET query parameters oneindig veel zoek opdrachten laad. Dit maakte de server overvol.
Een spider bot oid.
Ik heb van get een post gemaakt in de zoekquery en heb dit probleem nu niet meer.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

29/04/2022 17:11:45
Quote Anchor link
60 keer per......?
 
Daniel van Seggelen

Daniel van Seggelen

29/04/2022 17:19:29
Quote Anchor link
Nou de processes bleven erin staan , ik denk dat die bot zo 10 requests per seconde laat draaien. In de processlist stonden er elke seconde weer een prcess erbij totdat hij op 90 zit en dat is mijn server vol.
De processes blijven dan ook lopen.
Maar als ze de bot aanpassen naar POST? via curl bijv of een click triggert via een browser dan komen ze er ook mee weg, . Is er een manier om dit goed te beveiliger?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

29/04/2022 18:11:06
Quote Anchor link
Ga eerst eens na welk script dit is. Als het die van een klant is zou ik niet zomaar aan dingen van hem rommelen.

Het kan ook een cronjob zijn.
Zo had ik ook eens een cronjob die wat bij een API vandaan haalde via cURL. Alleen zat er een bug in cURL die gzip niet goed kon verwerken, en juist die site ging gzip gebruiken. Resultaat, het geheugen werd volgepropt met data die niet verwerkt kon worden, en 's nachts lag mijn server op zijn gat.
Gewijzigd op 29/04/2022 21:15:55 door - Ariën -
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.