negatief aantal
Misschien een vreemde vraag, maar bestaan negatieve aantallen eigenlijk vraag ik me ineens af?
Kan een autofabrikant bijvoorbeeld -100 auto's hebben verkocht, -50 auto's op voorraad hebben of een winst hebben van - € 100.000? Of zijn aantallen altijd natuurlijke (0,1,2,3 ...) nummers?
Kan een autofabrikant bijvoorbeeld -100 auto's hebben verkocht, -50 auto's op voorraad hebben of een winst hebben van - € 100.000? Of zijn aantallen altijd natuurlijke (0,1,2,3 ...) nummers?
Een autofabrikant heeft 100 auto's verkocht, 50 gekocht en daarmee staat Deltavoorraad op -50.
Oké, ik snap wat je bedoelt ... maar als je dan naar het magazijn zou lopen, dan zouden er geen -50 auto's staan. Er kunnen er op z'n minst 0 staan. Minder kan niet. Je kunt niet zeggen: "kijk eens, hier staan -50 auto's".
Is een negatief aantal dan altijd het gevolg van een berekening? Kun je stellen dat de input (in jouw voorbeeld 100 en 50) altijd positief is, en dat een berekening die daaruit volgt eventueel negatief is? Maar dat de input zelf dus altijd positief is?
Is een negatief aantal dan altijd het gevolg van een berekening? Kun je stellen dat de input (in jouw voorbeeld 100 en 50) altijd positief is, en dat een berekening die daaruit volgt eventueel negatief is? Maar dat de input zelf dus altijd positief is?
een aantal kan niet negatief zijn, als je bedoelt dat je door het magazijn wilt lopen.
Als je iets bedoelt als "ik verkoop nu 1 auto, dus ik ga hem bouwen", dan zou je kunnen spreken van een negatieve voorraad.
Zelf heb ik iets dergelijks met een transporteur.
Hij heeft 10 stuks in magazijn. Zegt dat hij er 12 wegbrengt. Dan zegt mijn systeem dat er -2 aanwezig zijn. Natuurlijk zijn er in werkelijkheid geen meer te vinden.
Maar zou je afkappen op 0, dan ben je kwijt dat er 2 te veel afgeboekt werden. Dus zodra bij de uitgang blijkt dat er toch inderdaad maar 10 op de pallet staan, dan willen ze corrigeren.
Boeken 2 op.
-2 + 2 = nul
maar had ik afgekapt op 0, dan staat de voorraad ineens op 2, zonder fysieke producten....
Daarnaast mogen ze zelf uitzoeken waar eventueel die 2 producten vandaan kwamen die ze hadden laten staan (bij de order van 22 er maar 20 leveren of zo...)
Als je iets bedoelt als "ik verkoop nu 1 auto, dus ik ga hem bouwen", dan zou je kunnen spreken van een negatieve voorraad.
Zelf heb ik iets dergelijks met een transporteur.
Hij heeft 10 stuks in magazijn. Zegt dat hij er 12 wegbrengt. Dan zegt mijn systeem dat er -2 aanwezig zijn. Natuurlijk zijn er in werkelijkheid geen meer te vinden.
Maar zou je afkappen op 0, dan ben je kwijt dat er 2 te veel afgeboekt werden. Dus zodra bij de uitgang blijkt dat er toch inderdaad maar 10 op de pallet staan, dan willen ze corrigeren.
Boeken 2 op.
-2 + 2 = nul
maar had ik afgekapt op 0, dan staat de voorraad ineens op 2, zonder fysieke producten....
Daarnaast mogen ze zelf uitzoeken waar eventueel die 2 producten vandaan kwamen die ze hadden laten staan (bij de order van 22 er maar 20 leveren of zo...)
Ozzie PHP op 18/02/2015 10:30:36:
een winst hebben van - € 100.000?
Dat kan. Het is dan alleen meer gangbaar om te spreken over verlies.
Ozzie PHP op 18/02/2015 10:30:36:
Zou ik me ook nog wat bij kunnen voorstellen, alleen niet bij autos, je hebt in maand 1 100 items verkocht en die worden in maand 2 geretourneerd. Als je in die maand minder dan 100 items verkoopt, heb je -x items verkocht.Kan een autofabrikant bijvoorbeeld -100 auto's hebben verkocht,
Ik heb totaal geen idee waar je met deze vraag naartoe wilt, maar een aantal is altijd een natuurlijk nummer (dat is namelijk ook de definitie van natuurlijke nummers).
>> je hebt in maand 1 100 items verkocht en die worden in maand 2 geretourneerd.
Hmm, je zou ook kunnen zeggen dat je in maand 1 niks verkocht hebt :)
Maar al met al is het dus altijd een "boekhoudkundig" iets als ik het goed begrijp.
Toevoeging op 18/02/2015 11:49:20:
>> Ik heb totaal geen idee waar je met deze vraag naartoe wilt, maar een aantal is altijd een natuurlijk nummer (dat is namelijk ook de definitie van natuurlijke nummers).
Ik zat me af te vragen of je zelf (bijv. in een spreadsheet) negatieve aantallen moet kunnen invullen (als invoer), óf dat negatieve aantallen uitsluitend voorkomen als gevolg van een berekening.
Hmm, je zou ook kunnen zeggen dat je in maand 1 niks verkocht hebt :)
Maar al met al is het dus altijd een "boekhoudkundig" iets als ik het goed begrijp.
Toevoeging op 18/02/2015 11:49:20:
>> Ik heb totaal geen idee waar je met deze vraag naartoe wilt, maar een aantal is altijd een natuurlijk nummer (dat is namelijk ook de definitie van natuurlijke nummers).
Ik zat me af te vragen of je zelf (bijv. in een spreadsheet) negatieve aantallen moet kunnen invullen (als invoer), óf dat negatieve aantallen uitsluitend voorkomen als gevolg van een berekening.
positieve getallen zijn ook het gevolg van een berekening: 3 = 1+1+1
in boekhoudingen wordt vaak met een kolom Credit en Debet gewerkt, maar dat kun je ook samenvoegen tot bedragen die positief danwel negatief zijn.
Aan de gebruikers van een systeem is het om te definiëren wat + en wat - is.
In een magazijn:
+10 dozen (komen binnen)
-5 dozen (gaan naar buiten naar een klant oid)
-2 dozen (gaan retour naar fabrikant)
in een autorace
-1 auto (gaat de pits in)
+1 auto (gaat pits uit track weer op)
vanuit pits gezien staat de eerste regel voor "er is een auto aanwezig"
vanaf de baan gezien, rijdt er een auto minder rondjes.
Maar al tellend kom je tot getallen groter of gelijk aan 0.
in boekhoudingen wordt vaak met een kolom Credit en Debet gewerkt, maar dat kun je ook samenvoegen tot bedragen die positief danwel negatief zijn.
Aan de gebruikers van een systeem is het om te definiëren wat + en wat - is.
In een magazijn:
+10 dozen (komen binnen)
-5 dozen (gaan naar buiten naar een klant oid)
-2 dozen (gaan retour naar fabrikant)
in een autorace
-1 auto (gaat de pits in)
+1 auto (gaat pits uit track weer op)
vanuit pits gezien staat de eerste regel voor "er is een auto aanwezig"
vanaf de baan gezien, rijdt er een auto minder rondjes.
Maar al tellend kom je tot getallen groter of gelijk aan 0.
Oké thanks :)
Ik denk dat het probleem oorspronkelijk is ontstaan doordat, wanneer je een aantal koekjes uit de trommel haalt, niet gecontroleerd wordt hoeveel koekjes er nu eigenlijk in de trommel zaten :-).
Het hangt ook van de betekenis van het aantal af.
-100 zou ook in kunnen houden "de volgende 100 auto's die binnenkomen zijn gereserveerd".
Het is de taak van de programmeur te voorzien in dit soort randgevallen en het gedrag hiervan te specificeren / documenteren.
Het hangt ook van de betekenis van het aantal af.
-100 zou ook in kunnen houden "de volgende 100 auto's die binnenkomen zijn gereserveerd".
Het is de taak van de programmeur te voorzien in dit soort randgevallen en het gedrag hiervan te specificeren / documenteren.
Quote:
Kun je stellen dat de input (in jouw voorbeeld 100 en 50) altijd positief is, en dat een berekening die daaruit volgt eventueel negatief is? Maar dat de input zelf dus altijd positief is?
Ik ga niets proberen uit te leggen, luister maar lekker naar Engelse professoren. Je zult hen ook eerder geloven dan mij.
https://www.youtube.com/watch?v=w-I6XTVZXww&hd=1
Gewijzigd op 18/02/2015 22:19:32 door Dos Moonen
>> Ik ga niets proberen uit te leggen, luister maar lekker naar Engelse professoren. Je zult hen ook eerder geloven dan mij.
>> https://www.youtube.com/watch?v=w-I6XTVZXww&hd=1

>> https://www.youtube.com/watch?v=w-I6XTVZXww&hd=1

Oneindigheid leidt tot vreemde dingen.