Nieuw beginner MVC geen idee hoe het precies werkt

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Hans Teeuwen

Hans Teeuwen

27/01/2016 14:30:11
Quote Anchor link
Hallo,

Heeft er iemand een goeie beginners friendly guide naar het werken in MVC?

Ik begrijp totaal niet wat de logica er van is en wat er allemaal gebeurd..
Verder ben ik nog niet eens gewend met OOP en heb ik er pas 1 project volgens geprogrammeerd en werkte de code uiteindelijk niet..

Wat ik wil snap is lineaire code..

Kan iemand helpen??
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 15:49:48
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

27/01/2016 14:37:58
Quote Anchor link
Met MVC werk je in minimaal drie lagen, die met elkaar communiceren en elk zijn eigen verantwoordelijkheden hebben.

De controller:
De controller verwerkt en reageert op events, die meestal het gevolg zijn van handelingen van de gebruiker. Bijvoorbeeld als iemand www.domein.nl/blog oproept. Dan is /blog de controller die juiste acties die aan worden geroepen afhandelt. Models worden hierin aangeroepen.

De model:
Definieert de representatie van de informatie waarmee de applicatie werkt. Aan ruwe gegevens wordt betekenis gegeven door relaties tussen data en logica toe te voegen. De daadwerkelijke opslag van data wordt gedaan met behulp van een persistent opslagmedium, zoals een database. De applicatie zal gegevens die gebruikt worden in het model, ophalen en wegschrijven van en naar de dataopslag via een datalaag. De datalaag is niet per se een onderdeel van het MVC-patroon. Dit zijn vooral de functies die door de controller worden opgevraagd.

De view:
Informatie wordt weergegeven via de View. Userinterface-elementen zullen gedefinieerd zijn in dit onderdeel. De view doet geen verwerking (zoals berekeningen, controles,...) van de gegevens die getoond worden. Hoogstens if-statements en variabelen verwerken tot de juiste inhoud.

Om het wiel niet nogmaals uit te vinden bestaan er diverse MVC-frameworks voor in PHP:
Zend Framework, CodeIgniter, Kohana, Laravel, CakePHP, Symfony2 en Phalcon.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

27/01/2016 16:59:42
Quote Anchor link
Hans Teeuwen op 27/01/2016 14:30:11:
[…] beginners friendly guide […]

Als Engels geen bezwaar is, zou je deze beginner's guides eens kunnen doorlezen:

MVC for Noobs
The MVC Pattern and PHP, Part 1
The MVC Pattern and PHP, Part 2
Model View Controller (MVC) in PHP
Model View Controller MVC

Op allemaal valt inhoudelijk wel wat aan te merken, maar ze voldoen voor het leren van de basisbeginselen van MVC én ze gebruiken voorbeeldcode in PHP.
 
Hans Teeuwen

Hans Teeuwen

28/01/2016 08:52:56
Quote Anchor link
Dank jullie wel ;)!

Ik ben begonnen met MVC for Noobs.

Hopelijk gaat het kwartje snel vallen. Het is gewoon een grote stap linear ongestructureerd scripten naar oop in mvc programmeren.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

28/01/2016 12:23:52
Quote Anchor link
Zou je dan niet beter eerst kunnen beginnen met een verkenning van "simpelweg" OOP?
 
Hans Teeuwen

Hans Teeuwen

28/01/2016 15:55:49
Quote Anchor link
Daar ben ik al een tijdje geleden mee begonnen. Al een paar maanden.

Het MVC pattern begint mij steeds duidelijker te worden. Het was heel moeilijk om de logica van de routing te begrijpen. Maar nu begin ik dat steeds meer te snappen naarmate ik wat nachten over slaap en verschillende guides doorneem.

OOP helpt wel als ik dat goed kan bij het leren begrijpen van MVC denk ik..

Wat ik alleen nog niet helemaal snap is dat de www bar van de browser wordt gebruikt bij het routen. Verder begint alles puntje bij paaltje te komen. Ik was ook 2 maanden ziek en ben sinds een week weer aan hetprogrammeren omdat ik stage aan het lopen ben.

En dan moest ik gelijk met MVC, YII 2 Framework beginnen etc. en die drempel was gwn nog even te hoog.
 
Lorre Mertens

Lorre Mertens

28/01/2016 16:00:54
Quote Anchor link
Download bittorent, en zoek eens op torrentz.eu naar filmpjes.

Naar MVC of OOP programming. Wel alleen legale zaken downloaden he. ;-)
 
Hans Teeuwen

Hans Teeuwen

28/01/2016 16:03:10
Quote Anchor link
Ik lees veel liever.

Als je goeie titels hebt graag.

it-ebooks.info is heel handig. Staan heel veel boeken online op.
 
Randy vsf

Randy vsf

28/01/2016 16:26:46
Quote Anchor link
Hans Teeuwen op 28/01/2016 16:03:10:
it-ebooks.info is heel handig. Staan heel veel boeken online op.


Jep, lekker legaal allemaal :-)
Als je het echt wilt leren, moet een paar euro voor een boek niet teveel zijn.
En er zijn meer dan genoeg tutorials te vinden op het internet.
 
Lorre Mertens

Lorre Mertens

28/01/2016 16:29:31
Quote Anchor link
Het probleem is ook dat ze zo snel verouderd zijn. Je moet goed op de publicatiedatum letten. Ik zou zeggen maximum 2 jaar oud.
 
Hans Teeuwen

Hans Teeuwen

29/01/2016 15:48:23
Quote Anchor link
De Yii 2 documentatie geeft ook wel een redelijk goeie uitleg over MVC.

Dus dank jullie wel allemaal.

Moet eerder beter in OOP worden, want MVC heeft daar heel veel mee te maken.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.