Nieuws systeem verwerken in site

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ventilatiesysteem Productontwikkelaar HBO WO Verwa

Samengevat: Zij bieden flexibele ventilatiematerialen, geluidsdempers, rookgasafvoer producten en industrieslangen. Ben jij een technisch productontwikkelaar? Heb jij ervaring met het ontwikkelen van nieuwe producten? Vaste baan: Technisch Productontwikkelaar HBO WO €3.000 - €4.000 Zij bieden een variëteit aan flexibele ventilatiematerialen, geluiddempers, rookgasafvoer producten, industrieslangen en ventilatieslangen voor de scheepsbouw. Met slimme en innovatieve materialen zorgen wij voor een gezonde en frisse leefomgeving. Deze werkgever is een organisatie die volop in ontwikkeling is met hardwerkende collega's. Dit geeft goede ontwikkelingsmogelijkheden. De branche van dit bedrijf is Techniek en Engineering. Functie: Voor de vacature als Technisch Productontwikkelaar Ede Gld HBO WO ga

Bekijk vacature »

Nicos Vermeulen

Nicos Vermeulen

01/02/2020 13:18:39
Quote Anchor link
Ik wil een nieuws systeem in een website (gebaseerd op PHP) verwerken. Nu ben ik wel bekend met php (geen prof) maar wil het wiel niet opnieuw gaan uitvinden. Heb geen behoefte aan een compleet cms.

Heeft iemand een tip of ik hier een bestaand nieuws systeem voor kan gebruiken.

Wensen zijn:

Teaser
Nieuwsbericht
Auteur
Datum start
Datum eind
Mogelijkheid tot het uploaden van een plaatje

Bovenstaande moeten dan weggeschreven worden in een MySQL database.
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 09:31:18
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

01/02/2020 13:31:57
Quote Anchor link
Ik zou toch bijna denken aan een CMS-systeem zoals WordPress, wat erg populair is.
Een los systeem wat met recente code zou ik niet zo snel meer vinden. Maar op zich is het inbouwen ook niet echt 'het wiel uitvinden', want elk nieuwssysteem ziet er anders uit, vooral omdat een teaser al een eigen stijl heeft die aan het gehele design gekoppeld is.

Ik merk vanwege de populariteit van CMS'en en add-ons om ze mee uit te breiden, de oude-ambacht, met het zelf maken en delen van scripts, best uitgestorven is. Vroeger had je hele websites hiervoor zoals WebFanaat, Webmensen en PHP Freakz. Mogelijk vind je hier op PHPhulp nog iets, maar ik betwijfel sterk of het nog actueel en veilig is?
Gewijzigd op 01/02/2020 13:34:54 door - Ariën -
 
Nicos Vermeulen

Nicos Vermeulen

01/02/2020 19:49:08
Quote Anchor link
Dank voor je reactie Arien. Is Wordpress niet iets te ingewikkeld voor zoiets. Heb hier wel eens naar gekeken maar me niet echt in verdiept. Als onze gebruikers nieuwsberichten moeten plaatsen is het voor hun dan zo in te richten dat de interface er simpel uit ziet?

Edit:
Integraal quoten van het voorlaaste bericht is onnodig.
Gewijzigd op 01/02/2020 19:56:01 door - Ariën -
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

01/02/2020 20:00:38
Quote Anchor link
Wordpress is zeker niet ingewikkeld. Die is van origine als blog-software ontstaan wat feitelijk al een nieuwssysteem is. Met de vele ontstane add-ons kan je tegenwoordig deze hele 'blogsoftware' meer sitefunctionaliteiten geven met onder meer een scala aan gastenboeken, fotoalbums, contactformulieren en zelfs webshops. Wordpress werkt echt super handig en makkelijk.

Test het eens uit, zou ik zeggen.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

01/02/2020 20:40:04
Quote Anchor link
Nicos Vermeulen op 01/02/2020 13:18:39:
nieuws systeem

Nicos Vermeulen op 01/02/2020 13:18:39:
Teaser
Nieuwsbericht
Auteur
Datum start
Datum eind
Mogelijkheid tot het uploaden van een plaatje


Het probleem daarvan is een beetje: daar begint het mee. Dan zit er in de content waarschijnlijk ook HTML/CSS-opmaak. De vraag is, heb je zelf / de beheerders genoeg kennis om gewoon rauw de HTML in te kloppen of maak je misschien toch liever gebruik van een vriendelijke(re) interface (WYSIWYG-editor).

En dan moet dit alles nog beheerd in een veilige, afgeschermde omgeving. Dus je hebt niet enkel code nodig voor de weergave (mogelijk met nog allerlei vertalingen van pseudo-HTML/plugins et cetera) maar ook voor het invoeren en bewerken van al deze informatie - je hebt dus ook nog een beheerkant aan dit verhaal.

En voor de beheerkant heb je een soort van (minimaal) gebruikerssysteem nodig.

En voor het aanmaken van pagina's heb je een soort van naamgevingsstramien (voor het wegschrijven) en routingfunctionaliteit (voor het opvragen) nodig.

Voor je het weet heb je je eigen CMS gerold.

Voor de backend zou je natuurlijk PHPMyAdmin kunnen gebruiken, maar dat is waarschijnlijk verre van / niet ideaal.

Leuk als intellectuele exercitie, maar als je enkel op zoek bent naar een soort nieuwssysteempje is dat mogelijk een brug (of twee) te ver.
Gewijzigd op 01/02/2020 20:41:46 door Thomas van den Heuvel
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

01/02/2020 20:52:44
Quote Anchor link
phpMyAdmin zeker niet ideaal voor een backend, en daar nooit voor bedoeld.
Je kan het gebruiken, maar dan moet je met 100% je verstand gebruiken weten wat je doet!
Ikzelf zou eerlijk gezegd niemand het advies geven om hiermee te werken om data in te vullen, tenzij het voor ontwikkel-/testdoeleinden is.

Ik geef zelf toe dat het zoeken naar een nieuwssysteem geen brug te ver is. Eenmaal gevonden brengt het als nadeel mee dat het niet voor de volle 100% geïntegreerd in je site is, en je met meerdere databaseconnecties werkt, een los beheerpaneel (sommige met inlogsysteem, sommige zonder), losse functies etc...

Toen Webmensen nog bestond was alles gebouwd als één stramien, waardoor het redelijk eenvoudig naast elkaar op te zetten was met simpele configuratieopties. Maar CMS'sen hebben de tijd van de kant-en-klare scripts naar mijn mening helaas verdrongen ;-)
Gewijzigd op 01/02/2020 20:55:46 door - Ariën -
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

01/02/2020 23:58:12
Quote Anchor link
Hmm de antwoorden klinken een beetje als een no-go en dat is jammer want een nieuws(item) systeem in je website kan prima.

phpMyAdmin is absoluut de verkeerde aanpak maar een backend pagina waarop enkel een administrator toegang heeft is prima te doen. Zoals Thomas al min of meer aangeeft kan een editor waarin puur HTML geschreven kan worden de pest zijn op de voorkant van je website. Even een <div> vergeten af te sluiten kan vergaande consequenties hebben voor de opmaak en juistheid van je pagina. Ik zou daarom overwegen om een markdown editor te gebruiken. De output hiervan kun je gewoon escapen zodat HTML en Javascript uitgesloten wordt. Wil je toch echt een HTML wysiwyg editor gebruiken dan kan ik HTML Purifier aanbevelen. Dit is geen wysiwyg editor maar een tool die je HTML "schoon" maakt. een aardige gratis wysiwyg editor is CKEditor. Een leuke markdown editor is SimpleMDE.
Gewijzigd op 02/02/2020 00:06:26 door Frank Nietbelangrijk
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

02/02/2020 00:04:46
Quote Anchor link
Of gebruik UBB i.p.v. Markdown, of beiden (maak dan een keuzeknop).
De laatste is leuk, maar wordt te weinig ondersteund en heeft mindere bekendheid, voor zover ik zie. Markdown wordt voornamelijk alleen op Wikipedia en Stackoverflow & co. ondersteund ;-)
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

02/02/2020 00:09:47
Quote Anchor link
In mijn ogen is Markdown veel populairder als UBB maar goed dat mag de pret niet drukken. Ik vindt persoonlijk (smaken verschillen) Markdown ook prettiger in het gebruik dan dat gehannes met die blokhaakjes in BB code.

Toevoeging op 02/02/2020 00:16:05:

Al bij al heb je een paar dingen nodig om zo een systeem te bouwen.

- een mysql tabel met nieuwsitems
- een inlog systeem met (indien nodig) ROLES zodat je administrators kunt onderscheiden van gewone users.
- een backend pagina met een formulier waarin je een nieuwsitem kunt aanmaken en kunt opslaan in de database met een wysiwyg textarea
- eventueel HTML purifier of een markdown parser
- integratie van nieuwsitems in de voorkant van je website
Gewijzigd op 02/02/2020 00:17:03 door Frank Nietbelangrijk
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

02/02/2020 00:20:51
Quote Anchor link
Frank Nietbelangrijk op 01/02/2020 23:58:12:
verkeerde aanpak

Hangt er toch echt vanaf wat je doel is. Als je niet wilt investeren in het schrijven van een complete backend noch de ballen verstand daarvan hebt en snel een voorkant in elkaar wilt flansen dan volstaat PMA prima. Het is maar om data in je database te mikken? Ik zeg nergens dat dit een *fatsoenlijke* oplossing is. Als je langdurig dit nieuwssysteem gaat gebruiken dan is het uiteraard verstandiger om een betere oplossing te zoeken. Topicstarter heeft het enkel over het gebruik en nauwelijks over allerlei technische zaken. In eerste instantie zou je prima PMA kunnen gebruiken terwijl je een eigen backend verder uitontwikkelt (terwijl je wat meer kennis opdoet) of wat dan ook. Dat hangt toch echt van tijd/knowhow/wensen/budget etc. af. Dus als mockup of "proof of concept" is dit prima zou ik zeggen.

Maar schrijf vooral een potentiële (snelle) oplossing op voorhand af, te meer terwijl je niet weet wat de TS precies zoekt (goed/snel/volledig/makkelijk) of hoe dit zou moeten werken :p.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

02/02/2020 00:27:46
Quote Anchor link
Zou mijn advies niet zijn Thomas. PhpMyAdmin is ook DE tool om in één keer je tabel of zelfs je hele database voor altijd weg te kieperen. Als we dan de wet van Murphy toepassen is enkel de vraag hoe lang het gaat duren voordat het fout gaat. Maar goed als je daar verder geen problemen mee hebt dan moet je dat gewoon doen ;-)
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

02/02/2020 00:34:18
Quote Anchor link
En bovendien doet phpMyAdmin al genoeg rare dingen met je data. Ik heb mij ooit blindgestaard op een WHERE die niet gepakt werd, terwijl die voorwaarde echt klopte. Bleek er in de code een tab te staan, en PMA zag die weer niet, omdat die het stripte.

Bouw gewoon een backend, en zorg dat je opmaakcodes gebruikt zoals Markdown óf UBB, net wat je maar prettig vindt werken. Dan ben je zeer fool-proof.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

02/02/2020 00:41:37
Quote Anchor link
Mja als je incompetentie als uitgangspunt neemt dan hoef je nergens meer op te wedden.

Dit neigt ook een beetje naar een drogreden:
<verzin een situatie die onwenselijk is> => <dit is per definitie geen goede oplossing>
?

Het is ook een tradeoff - snel vs robuust. Maar dan moet je uiteraard wel weten wat je doet (zoals met alles eigenlijk?).

We weten ook niets over het niveau van de gebruikers. Ik doe daar ook geen aannames over. Het is inderdaad niet verstandig om hier leken mee aan de slag te laten gaan.

Om antwoord op de vraag van TS te geven: je hebt twee keuzes:
- kies je (online) blog applicatie en neem genoegen met eventuele tekortkomingen, of
- bouw het zelf op maat

Onderzoek de mogelijkheden, en kijk wat fijn werkt. Als je kiest voor het zelf bouwen dan levert je dat hoogstwaarschijnlijk meer werk op dan dat je initieel zou verwachten omdat je voor een fatsoenlijk beheer meerdere CMS-achtige componenten nodig hebt. En "datum start" en "datum eind" lijkt al een beetje op een soort van workflow.

Begin anders eens met een functioneel ontwerp: teken de verschillende schermen die je zou willen hebben en beschrijf wat dit alles functioneel zou moeten kunnen (en wat je hiervoor nodig hebt). En dan zou je dat eens kunnen spiegelen met wat er al kant-en-klaar aanwezig is. En als echt alles volledig tekort schiet, wat mij zou verbazen, dan heb je in ieder geval een ontwerp waarmee je verder kunt.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/02/2020 17:50:16
Quote Anchor link
Ik ben benieuwd of Nicos nog iets voor elkaar heeft gekregen?
 
Nicos Vermeulen

Nicos Vermeulen

06/03/2020 22:57:19
Quote Anchor link
- Ariën - op 11/02/2020 17:50:16:
Ik ben benieuwd of Nicos nog iets voor elkaar heeft gekregen?


Ben toch zelf maar begonnen om een stukje maatwerk te programmeren, maar is nog lang niet af...
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

06/03/2020 23:58:36
Quote Anchor link
Het zal ook geen gering werkje zijn als je het uitgebreid wilt hebben. Maar de basis kan je op een avondje wel in elkaar zetten.

Laat ik maar niks vertellen over de complexiteit van mijn CMS-systeem en het koppelen van (nieuwe) afbeeldingen aan nieuwe of bestaande items. Het is toch een gebruikersflow waarin ik echt úren heb gestoken met een fraai resultaat.

Het hoeft niet complex te zijn. Laat maar weten als het gelukt is en als je nog vragen hebt.
Gewijzigd op 06/03/2020 23:59:05 door - Ariën -
 
Ray Mond

Ray Mond

07/03/2020 11:30:02
Quote Anchor link
Ik heb een nieuwssysteem draaiende met Wordpress :-) Werkt eigenlijk best wel prima moet ik zeggen. Wel ben ik dan eigenlijk benieuwd of er ook een plugin is die zelf nieuws plaatst vanaf andere sites zeg maar ipv alles handmatig? :P
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

07/03/2020 15:01:23
Quote Anchor link
Zal vast wel bestaan om RSS-feeds uit te lezen. Maar denk wel aan auteursrecht.
 
Ray Mond

Ray Mond

07/03/2020 22:47:08
Quote Anchor link
Is inderdaad mogelijk en zeker met een leuk plugin genaamd: Echo RSS Feed Post Generator

Was even op zoektocht gegaan en verschillende dingen getest :-) Werkt helemaal top en echt super gewoon!

Inderdaad zit je wel met auteursrecht maar sommige sites geven aan dat je alle content via RSS wel mag gebruiken maar niet aanpassen en dat er een vermelding moet staan waar het weg komt, dit is dan uiteraard ook geen probleem.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

07/03/2020 23:49:26
Quote Anchor link
Daarom even een heads-up voordat je misschien wel boze brieven gaan krijgen. ;-)
Ikzelf heb ook een dergelijk systeem geschreven, en alles wat binnenkomt dat controleer ik altijd. Ikzelf heb per RSS-feed een keuze:
- Scannen op een aantal steekwoorden. (niet alle bronnen schrijven over mijn branche)
- Altijd indexeren ingeacht inhoud. (sommige bronnen schrijven enkel over mijn branche)

Dat zorgt ervoor dat er meer nuttige berichten dan anders worden toegelaten.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.