Ontwerpen usermanagement

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Medior/senior Front-end developer

Functie Je maakt deel uit van een DevOps Scrum team en werkt samen met back-end developers, test-engineers, interaction designers en een projectmanager. Er zijn verschillende groepen Scrum teams. Een roadmap team is jouw ‘’thuisbasis’’, daar wordt gewerkt aan doorontwikkeling van bestaande omgevingen voor een aantal klanten. Hiernaast zijn er projectteams waar nieuwe omgevingen worden gebouwd, of grote complexe wijzigingen worden doorgevoerd op bestaande omgevingen. Je kunt (afhankelijk van jouw wensen en doelen) dus afwisselend werken in beide teams. Hiernaast participeer je in het Chapter Front-end development waar gezamenlijk kennis en ervaring wordt gedeeld. Als Front-end developer is het jouw doel

Bekijk vacature »

Front end developer

Functie Jij als ervaren Front end developer bent een expert het gebied van Javascript en React. Je wordt onderdeel van een multidisciplinair team bestaande uit een PO, twee Front end developers, een DevOps/Back end developer, een UX/UI designer en een projectmanager. Verder is er iemand verantwoordelijk voor de HR en is de algemeen directeur nauw betrokken bij alle projecten. Dagelijks hou jij je bezig met de verschillende projecten die zijn opgenomen in de sprint. Daarnaast denk je mee over mogelijke oplossingen om de behoefte van de klant op de beste manier in te vullen. Verder spar jij intern met collega’s

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

.NET Developer Azure

Dit ga je doen Het ontwerpen en bouwen van diverse applicaties (C#, ASP.NET, MVC); Het ontwikkelen van Webservices (WCF); Het meewerken aan de transitie naar Azure; Het samenwerken met collega's binnen een Scrumteam en meedenken over de User Stories; Het bouwen van unittesten; Meedenken over nieuwe tooling, ontwikkelingen en technologieën in de markt. Hier ga je werken Je komt te werken bij een organisatie die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van verschillende portalen. Deze portalen worden gebruikt door diverse partijen en jouw taak is om ervoor te zorgen dat deze optimaal functioneren. Je wordt onderdeel van een Scrumteam en werkt

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Mendix Developer

Voor Troostwijk Groep zoeken wij een: Mendix Developer Wij zoeken Je bent een getalenteerde en ervaren Mendix Developer en het is tijd om je horizon te verbreden. Je wilt minder coderen en meer modelleren, minder bezig zijn met allerlei technische details en randvoorwaarden en meer met functionaliteit. Daarnaast ben je trots op de innovatieve en gebruiksvriendelijke applicaties die je in de loop van de jaren hebt gebouwd. Werk je graag in een enthousiast team, wil je veel vrijheid en kun je tegelijkertijd goed met deadlines omgaan, dan ben jij absoluut degene die wij zoeken! Wat je nodig hebt is ruime

Bekijk vacature »

Senior .NET developer

Functie As a Senior .NET developer you will work in our Research & development team. Our team consists of 17 colleagues! We are currently busy setting up a completely new architecture for a new product. We use VS2022 and .NET 6.0 for our new product. Your function is therefore mainly backend oriented. Since we develop measuring equipment for the chemical industry, it is also very important to develop high-quality software for its control. You are also responsible for designing, implementing and testing new features. For this position its also very important to ensure future-proof and sustainable architecture. Eisen - A

Bekijk vacature »

Full stack Developer / .NET / Angular / Azure

Dit ga je doen Jij gaat je als Full Stack .NET Developer voornamelijk bezighouden met: Het vertalen van concepten naar passende innovatieve en duurzame oplossingen; Het ontwikkelen van bedrijf kritische en gebruiksvriendelijke applicaties voor de internationale markt en intern gebruik; Bouwen aan software om het Internet of Things netwerk te ondersteunen; Het maken en onderhouden van interfaces tussen systemen aan de hand van API's; Het onderhouden en blijven verbeteren van de ontwikkelde software. Hier ga je werken Binnen deze organisatie zal jij als Full Stack .NET Developer een belangrijke rol krijgen en ga je dagelijks de uitdaging aan om maatwerk

Bekijk vacature »

Junior Outsystems developer

Functie Als junior Outsystems developer wordt jij onderdeel van een multidisciplinair team van 23 software engineers. Ons team werkt agile en termen als Continuous Integration en Continuous Delivery zijn bij ons dagelijkse koek. Wij werken aan uitdagende en afwisselende projecten met als doel onze klanten een totaal oplossing aan te bieden. Als junior Outsystems developer krijg jij bij ons de kans om jezelf te ontwikkelen naar een volwaardige ervaren en gecertificeerde Outsystems developer. Jij een team met ervaren mensen (10+ ervaring) om je heen. Zo heb jij niet het gevoel dat jij meteen in het diepe wordt gegooid en uiteraard

Bekijk vacature »

BizTalk/ Azure Developer

Dit ga je doen •Understanding the scope of required functionality, translate them within context of way of working of the team into developed solutions, whilst safeguarding documentation; •Planning based on assigned sprint tasks; •Acting as an expert in estimation techniques and planning; •Understanding your role in the agile process and act in this way; •Facilitating internal communication and effective collaboration; •Working closely with scrum master to handle backlogs and new requests; •Providing information to the third parties about activities and needs for compliance. Hier ga je werken Our client is a leading organization focusing on animal nutrition, offering solutions that

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Als junior .NET Developer start jij in een team met 15 developers. In het team is er genoeg senioriteit om ervoor te zorgen dat jij de juiste begeleiding krijgt. Jij begint als eerst alle software pakketten en processen eigen te maken. Vervolgens ga jij deze software programmeren, onderhouden en testen. Ook ga jij research doen naar nieuwe mogelijkheden en zoek jij uit hoe je dit kan implementeren. Jullie werken intern op project basis en afhankelijk van het project werken jullie wel of niet iedere ochtend met een standup. Je gaat als Full stack developer aan de slag en gaat

Bekijk vacature »

Junior .NET Developer

Dit ga je doen Als junior .NET Developer lever je met jouw oplossingen direct een bijdrage aan de bedrijfsprocessen van de klanten. Werkzaamheden waar jij je zoal mee bezig houdt zijn; Het ontwikkelen, onderhouden en optimaliseren van de draaiende platforms van de klanten; Softwareontwikkeling middels C#, .NET; Klantcontact om de wensen te bespreken en uit te werken; Optimaliseren van de (huidige) bedrijfsprocessen; De IT-afdeling bestaat uit 30 personen verdeeld over 3 teams. Het team waar je in terecht komt bestaat uit ongeveer tien man. Het is een team wat bestaat uit betrokken collega’s, waar iedereen bereidt is om elkaar te

Bekijk vacature »

C++ Ontwikkelaar

Functieomschrijving Ben jij als software ontwikkelaar toe aan een nieuwe uitdaging? Dan zoeken wij jou! Voor het maken van de procesbesturingssoftware gebruiken onze projectteams een in C++ en C# geschreven tool. Dit is een gedistribueerd object framework wat alle kernfuncties biedt voor een procesautomatisering. Verder zullen jouw werkzaamheden o.a. bestaan uit: Ontwerpen, programmeren en testen van product aanpassingen; Analyseren van vragen en wensen van gebruikers en deze vertalen naar een functioneel ontwerp; Inzichtelijk maken van voortgang omtrent softwarewerkzaamheden, o.a. door middel van SCRUM; Continu toetsen van het effect van nieuwe releases op andere tools en processen; Implementeren van nieuwe product

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Wij zijn bezig met het ontwikkelen van een nieuw product en wij hebben jouw hulp hierbij nodig! Als junior .NET ontwikkelaar krijg jij de kans om samen met ons deze nieuwe uitdaging aan te gaan! Momenteel bestaat ons team uit drie interim Software Engineers. Twee hiervan zijn zeer ervaren .NET specialisten die inmiddels hun strepen in dit vakgebied al hebben behaald. Ook hebben wij een junior als onderdeel van ons team die zich op dit moment nog bezig houdt met de Front-end (Angular/TypeScript), maar zich nu ook meer gaat verdiepen in de backend. Wij willen ons team graag verder

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 3 4 5 volgende »

Write Down

Write Down

27/06/2012 19:52:42
Quote Anchor link
Hi

Ik zit er aan te denken om nog eens wat in PHP te gaan doen. Als basis wil ik eerst en vooral een degelijk 'usermangement system' opzetten. Dit in een object gericht concept.

Omdat hierbij zowel het databaseontwerp als het implementeren van de code zelf belangrijk zijn, zou ik deze graag beiden bespreken.

De database zou ik als volgt willen inrichten:
Afbeelding

Misschien kort even het schema toelichten:
In de database wordt over elke gebruiker wat basisgegevens bijgehouden. Er kunnen eventueel een aantal opmerkingen gemaakt worden over een gebruiker. (bv. zijn specifieke functie op de website). Verder is er verplicht een koppeling met de permissies tabel. Uiteraard, behoord een 'permissie-entry' altijd aan 1 specifieke gebruiker. (kleine opmerking hieronder) Verder worden alle belangrijke zaken die een gebruiker uitvoert gelogd. Tot slot is er nog een tabel met sessies in (Ik ben van plan een eigen session handler te programmeren die via de database werkt.) Elke sessie verwijst naar 1 gebruiker.

[opmerking permissies]
Ik overweeg dit nog wat aan te passen, namelijk een toevoeging: groups. Elke gebruiker krijgt dan een group en een group krijgt op zijn beurt een aantal permissies.

In PHP zou ik dan volgende klassen bekomen:
Session, User, Log, Note. Wat deze doen, lijkt mij vanzelfsprekend. Indien dat niet het geval zou zijn, wil ik dit gerust even toelichten.

Graag jullie mening over dit 'model'!
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 09:07:16
 
Wouter J

Wouter J

27/06/2012 23:04:13
Quote Anchor link
Over databases heb ik geen verstand, over de OO kant wel.

Probeer wat meer te programmeren/denken naar een interface*. De objecten die je nu hebt zijn allemaal objecten via programmeren naar een implementatie. Dat is niet verstandig.
Zo heb je nu bijv. de Session implementatie, maar wil je straks liever een File implementatie van het opslaan van de gebruiker of een cookie implementatie. Het is dus beter om deze terug te leiden naar 1 interface: Storage. Deze bevat de basis, vervolgens heb je de SessionStorage klasse die voor de implementatie zorgt.

Ditzelfde moet je doen voor bijv. de Log klasse. Nu heb je een database log, straks een logfile, vervolgens een email log. Daarom moet je 1 interface Log hebben die voor de basis zorgt en verschillende subklassen die voor de implementatie zorgen. Een leuk voorbeeld van log kun je hier vinden: Een logging class in OO - Jelmer.

Tevens zal ik eens kijken naar het STRATEGY pattern. Hiermee regel je wat de gebruiker mag en kan. Even snel wat gemaakt in plain text (hoort natuurlijk in een UML diagram)
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
             +---------------------+                +-------------------------+
             |    <<interface>>    |                |          User           |
             |  RemoveUserStrategy |                +-------------------------+
             +---------------------+                | ...                     |
             | removeUser()        |--------------> | removeUserStrategy      |
             +---------------------+                +-------------------------+
                  ^           ^                     | ...                     |
                 /             \                    | addRemoveUserStrategy() |
                /               \                   +-------------------------+
+------------------+        +----------------+
| CannotRemoveUser |        | CanRemoveUser  |
+------------------+        +----------------+
| removeUser() {   |        | removeUser() { |
|     // exception |        |  // removeUser |
| }                |        | }              |
+------------------+        +----------------+


Kort gezegd heb je de klassen op object niveau door, alleen moet je nu nog gaan nadenken over de objecten op implementatie (of eigenlijk juist niet op implementatie) niveau. Je moet nu gaan nadenken over de structuur van je applicatie en hoe je die zo flexibel mogelijk maakt.

* Met interface doel ik hier niet per se op een interface zoals we die in PHP kennen. Maar ik bedoel een superklasse, het kan dus ook een abstracte klasse zijn.
Gewijzigd op 28/06/2012 07:47:57 door Wouter J
 
Write Down

Write Down

28/06/2012 15:03:54
Quote Anchor link
Dat is inderdaad wel een leuke denkwijze. Inderdaad een beetje kijken wanneer het interessant is gebruik te maken van een interface / abstracte klasse / beide.

Bedankt, hiermee kan ik zeker wat. Misschien nog een toevoeging, is het interessant om de 'log' klasse te gaan verwerven met een Exception klasse? Dan kan een exception bv. een bepaalde log-methode worden meegegeven.
 
Wouter J

Wouter J

29/06/2012 12:09:51
Quote Anchor link
Nee, misschien wel zo maken dat de ExceptionHandler klasse een HEEFT_EEN relatie heeft met de Log klasse. Dat je in de ExceptionHandler kan doen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<?php
class ExceptionHandler
{
    protected $log; // log klasse

    // ...


    public function handle(\Exception $exception)
    {

        $message = sprintf('%s(%i) [%d] %s',
                           $exception->getFile(),
                           $exception->getLine(),
                           date('c'),
                           $exception->getMessage()
                          );

        $log->log($message, $exception->getCode());
    }
}

?>


Hierbij vang je dus een exception op. Vervolgens laat je die afhandelen door de ExceptionHandler. De code van de Exception is vervolgens het niveau van de log, zoals je in dat voorbeeldje van Jelmer kan zien.

En je moet eigenlijk altijd naar een interface/abstracte klasse programmeren, dat is het meest flexibel. Als je ook nog methods hebt die in elke subklasse gelijk zijn (of zouden zijn, altijd verder denken dan wat je nu hebt) dan maak je geen interface maar een abstracte klasse.
 
Write Down

Write Down

29/06/2012 15:19:50
Quote Anchor link
In dit geval moet je nog $log dan toch ergens meegeven in een constructor?
 
Wouter J

Wouter J

29/06/2012 15:28:35
Quote Anchor link
Ja, mooi via DI. Nog mooier zou het zijn als je een service container zou werken. Dan heb je iets als:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<?php
$container
= new Container();

$container->set('log.class', 'FileLog');
$container->set('log.config', array('logs/exceptions.log'));
$container->set('log', function($c) {
    $reflection = new \ReflectionClass($c->get('log.class'));

    if (!$reflection->isSubclassOf('Log')) {
        throw new InvalidArgumentException('log.class does not implement the Log interface');
    }


    return $reflection->newInstanceArgs($c->get('log.config'));
});


$container->set('exceptionHandler.class', 'ExceptionHandler');
$container->set('exceptionHandler.config', array($container->get('log')));
$container->set('exceptionHandler', function($c) {
    $reflection = new \ReflectionClass($c->get('log.class'));

    if (!$reflection->isSubclassOf('Handler')) {
        throw new InvalidArgumentException('exceptionHandler.class does not implement the Handler interface');
    }


    return $reflection->newInstanceArgs($c->get('exceptionHandler.config'));
});


$exceptionHandler = $container->get('exceptionHandler');

try {
    $foo = new Foo();

    $foo->setBar('12'); // gooit met exceptions
} catch (\Exception $e) {
    $exceptionHandler->handle($e);
}

?>
Gewijzigd op 29/06/2012 16:56:15 door Wouter J
 
Write Down

Write Down

29/06/2012 16:45:48
Quote Anchor link
Bedankt wouter!

Alleen, wat is precies de bedoeling van 'reflection'? Overigens, wat is het voordeel van zo'n container?
 
Wouter J

Wouter J

29/06/2012 16:52:14
Quote Anchor link
Het voordeel van zo'n container is dat je alle taken gescheiden houdt. Als je nu bijv. de exceptions niet wilt loggen, maar in de DB wilt zetten dan hoef je alleen op regel 4 'FileLog' te veranderen in 'DbLog'. Dan zal de rest gewoon doorwerken.
Of als je de locatie van het bestand wilt veranderen hoef je alleen regel 5 te veranderen.

Zo maak je je code beter aanpasbaar.

De ReflectionClass is een ingebouwde PHP klasse. Deze zorgt ervoor dat je klassen kunt aanmaken. In dit geval gebruik ik hem omdat je argumenten wilt meegeven aan de constructor (welk bestand, welke logger). Daarom maak ik een ReflectionClass aan met als argument de naam van de klasse (al eerder gedefinieerd) en vervolgens gebruik ik newInstanceArgs, welke de klasse aanmaakt met de argumenten die je opgeeft (in dit geval de array die ook al eerder is aangemaakt).

Edit:
Ik heb de code even bewerkt, waardoor je ook meteen het voordeel ziet van werken met interfaces. De reflectionclass gebruik ik nu ook om te controleren of ze wel een subklasse zijn van de Log of Handler interfaces.
Gewijzigd op 29/06/2012 16:57:02 door Wouter J
 
Write Down

Write Down

29/06/2012 17:18:50
Quote Anchor link
Bedankt voor de verhelderende uitleg! Echter maak ik hierbij (misschien onterecht) wat kanttekeningen. Als ik het principe min of meer begrijp, is dit erg gericht op de flexibiliteit van een applicatie evenals de herbruikbaarheid van (delen) van de applicatie.

Ik begrijp dat het handig is dat je simpelweg door op lijn 4 wat aan te passen dat dit erg eenvoudig werkt. Langs de andere kant, het is weer extra code, extra objecten, ... (extra werkruimte, opslag) Weegt deze flexibiliteit op den duur nog op tegen de performantie? Daar heb ik eerlijk gezegd mijn twijfels bij. Verder bedenk ik dan ook, als je dit toepast, dan dien je eigenlijk al een hele denkpiste af te leggen eer je werkelijk doet wat je wilt doen. Dan vraag ik me af, is het niet eenvoudiger om simpel DI te gebruiken (m.a.w. via contructoren/setters doorgeven wat nodig is)?

Ik denk eerlijk gezegd dat je dit niet -hoeft- te gebruiken, maar dat het wel kan. Komt het eigenlijk er niet op neer dat je voor jezelf een bepaald niveau van flexibiliteit vastlegt, en hier naar streeft?
 
Wouter J

Wouter J

29/06/2012 18:36:27
Quote Anchor link
Quote:
Weegt deze flexibiliteit op den duur nog op tegen de performantie?

Nee. Dat is echt micro-optimalisatie, als je kijkt naar websites die gemaakt zijn met een framework dan zijn er zo'n 100 objecten nodig voor een pagina aanroep. Dit is dus echt geen verschil.

Quote:
Verder bedenk ik dan ook, als je dit toepast, dan dien je eigenlijk al een hele denkpiste af te leggen eer je werkelijk doet wat je wilt doen. Dan vraag ik me af, is het niet eenvoudiger om simpel DI te gebruiken (m.a.w. via contructoren/setters doorgeven wat nodig is)?

En dat is nou net het verschil tussen Flat scripten en OO scripten. In OO moet je voordat je begint met scripten eerst alles al hebben uitgedacht. Pas als je alles hebt uitgedacht en hebt uitgetekend in UML diagrammen begin je met de code en je zult zien dat je dan maar heel kort of te programmeren, omdat je alles al hebt uitgedacht.
Bij Flat PHP begin je gewoon ergens en zie je wel waar het schip strand. En dat is dus niet de manier hoe programmeren werkt, volgens OO mensen.

Quote:
Ik denk eerlijk gezegd dat je dit niet -hoeft- te gebruiken, maar dat het wel kan. Komt het eigenlijk er niet op neer dat je voor jezelf een bepaald niveau van flexibiliteit vastlegt, en hier naar streeft?

OO is eigenlijk alleen maar kijken tot welk level je wilt. Wil je gaan tot een BlogPost klasse, of ga je ook een extra Author klasse erbij maken? Dat zijn vragen die je je zelf moet stellen.
Maar ik heb geleerd uit ervaring dat je beter teveel klassen kan hebben dan te weinig. Hoe beter je alles opsplitst hoe flexibeler het wordt en dat is nou net OO. OO is niet zo zeer het denken in objecten, OO is het flexibel maken van je code.
 
Write Down

Write Down

03/07/2012 11:53:31
Quote Anchor link
Ik heb (eindelijk) de tijd gevonden om dit topic nog eens geheel door te lezen.

Eerst en vooral ben ik het geheel eens met je reactie Wouter. Waar ik met mijn vorige post op doelde heb jij in jouw post kort en kracht gezegd: "OO is eigenlijk alleen maar kijken tot welk level je wilt."

De 'strategy pattern' begrijp ik geheel. Zonder de term te kennen heb ik dit in het verleden al toegepast. Niet in PHP maar in Java, maar goed dat maakt niets uit. Alleen ik zie niet in waarvoor jij dit zou gebruiken i.v.m. de gebruikerspermissies.

Misschien heeft er iemand wat aan, ik bekeek het artikel 'Strategy Design Pattern' en een filmpje in een of andere tutorialreeks: 'Strategy Pattern'

Misschien moet ik voor de zekerheid even kort toelichten welke 'mogelijkheden' ik zeker en vast wil gaan inbouwen. In eerste instantie wil ik een onderscheid kunnen maken tussen: bezoeker, 'geregistreerde zonder rechten', 'geregistreerde met rechten' Hiermee wil ik simpelweg bereiken, sommige pagina's kunnen door iedereen bekeken/gebruikt worden, anderen door ingelogde gebruikers en dan is er nog de admin sectie.

Als je er even mijn ERD bijhaalt en daar Groups aan toevoegt is dit makkelijk te verkrijgen. In de 'permissions table' een veld met die refereert naar de 'group table'. group 1 is bv. 'geregistreerde zonder rechten' en groep twee is logischerwijs 'geregistreerde met rechten'. Later zou ik dan willen uitbreiden met meer specifieke rechten, bv. een gebruiker mag een (andere) gebruiker verwijderen, bewerken, toevoegen, ... Dit zowel op 'group' niveau als op één specifieke gebruiker.

Ik zie echter niet in hoe ik dit op jouw manier / een andere efficiënte manier dit perfect kan bekomen. Op database niveau is dit geen enkel probleem:

Een gebruiker moet een record hebben in 'permissions' en optioneel is er een link naar een 'group'.

Ik hoop dat mijn vraag min of meer duidelijk is. Ik wil alvast iedereen bedanken, en in het bijzonder natuurlijk Wouter :-).
Gewijzigd op 03/07/2012 11:58:26 door Write Down
 
Wouter J

Wouter J

03/07/2012 13:48:16
Quote Anchor link
Hmm, aangezien de code wat groter werd dan verwacht heb ik het even gezipt, kijk er maar in en zoek eerst zelf wat op als je iets niet begrijpt en vraag het daarna anders hier. En het is nog niet getest, dus er kunnen fouten in zitten. Soms bestaan sommige dingen ook niet, dit is slechts de basis zodat jij het kunt begrijpen.

http://phphulp.wouterj.nl/usermanagement.zip
 
Write Down

Write Down

03/07/2012 14:13:02
Quote Anchor link
Wouter, bedankt! Inderdaad een duidelijk voorbeeld. Ik moet wel nog even uitzoeken hoe dat met die namespaces zit, nooit eerder gebruikt. Maar goed, dat lukt vast en zeker wel.

Toch nog een paar vragen. Een gebruiker logt in, wat is de beste manier om dan te bepalen wat voor een gebruiker hij is? Want met jouw voorbeeld, maak je dus voor een admin een ander object aan dan voor een user. Ik denk ook als deze vraag beantwoord is, dat mijn 2de vraag beantwoord zal zijn: wat is het nut van Guest, aangezien die toch geen rechten heeft.
 
Wouter J

Wouter J

03/07/2012 14:18:38
Quote Anchor link
Je logt de gebruiker in via een Authentication klasse of via de UserMapper. Deze zal dan uit de DB de gegevens halen van de user en deze in de User klasse zetten. Uit de DB haal je op wat de rechten zijn van een user.
Je zou dan gewoon alleen een User klasse kunnen hebben. Doormiddel van de set...Strategy kun je dan alle rechten instellen aan de hand van de data uit de DB.

En een Guest. Tja, soms moet je verplicht zijn om ergens in gelogd te zijn maar wil je je niet registreren, dan is er soms een Guest optie. Dan zit je in het Guest object, deze Guest heeft vaak een naam (Guest124) en zal dus ook een eigen object krijgen die bijv. deze naam vast houdt.

Namespaces zijn niet heel moeilijk. Misschien dat mijn uitleg hier wel helpt: http://www.phphulp.nl/php/forum/topic/oop-gedachtengang/85017/5/#609868 (al vind ik het een moeilijk uit te leggen onderwerp)
Gewijzigd op 03/07/2012 14:20:59 door Wouter J
 
Jeroen VD

Jeroen VD

03/07/2012 14:23:28
Quote Anchor link
euh, even inbreken.... wat wil je bereiken met de Permissions tabel?
 
Write Down

Write Down

03/07/2012 14:30:29
Quote Anchor link
Één User class lijkt me inderdaad handiger. Zeker omdat ik in de toekomst toe dit erg flexibel wil hebben. De beheerder van de applicatie moet de mogelijkheid hebben zelf te kiezen welke soort gebruikers er zijn. Neem nu als voorbeeld PHPhulp, dan kan je (bijvoorbeeld) volgende groepen onderscheiden: lid, moderator, redacteur, beheerder, ... . Neem je daarentegen bv. een portfolio dan zouden er bijvoorbeeld slechts twee groepen kunnen bestaan: klant en 'ik'. (In beide voorbeelden ga ik er vanuit dat een bezoeker [guest] geen rechten heeft.)

De enige vraag die mij dan rest...
Vroeger hield ik bv. de username, hash, ... bij (sessie) en keek ik op elke pagina na of de ingelogde recht heeft om de huidige pagina te bekijken. Indien ja: gebruiker kan alles doen wat er op die pagina mogelijk is. Indien nee: gebruiker krijgt melding dat hij onbevoegd is.

Aangezien de gegevens nu in een user object terecht komen, hoe geef je dit object dan door? Alles in een sessie gaan stoppen? (lijkt me niet dé oplossing) Of ga je op elke pagina na a.d.h.v. user_id is deze gebruiker gerechtigd (authenticatie)? Ja: maak user object; nee: niet gemachtigd (opnieuw inloggen / melding).

Toevoeging op 03/07/2012 14:32:21:

Jeroen vd op 03/07/2012 14:23:28:
euh, even inbreken.... wat wil je bereiken met de Permissions tabel?

Bijhouden wat een gebruiker / groep al dan niet mag?
 
Wouter J

Wouter J

03/07/2012 14:33:33
Quote Anchor link
Je moet het security model aanhouden:
Afbeelding
Eerst heb je de Authentication, je kijkt wie deze gebruiker is, of hij is ingelogd ect. Vervolgens doe je de Authorization die kijkt welke rechten je nodig hebt en welke rechten de Authentication heeft opgeleverd.
Gewijzigd op 03/07/2012 14:33:44 door Wouter J
 
Write Down

Write Down

03/07/2012 14:44:37
Quote Anchor link
Wouter, het model begrijp ik. Maar ik zie niet direct in hoe je dan de implementatie gaat verwezenlijken? Wat ge je dan bijhouden in je sessie?

In mijn vroegere applicaties liet ik inderdaad inloggen en keek ik op de beveiligde pagina: is de gebruiker wel nog dezelfde (IP veranderd, geprutst met parameters, ...)

Ga je in dit geval bij de 'authorization' nagaan wat ik hierboven beschrijf en telkens opnieuw de permissies opnieuw uit de database halen, user-object maken (set...Strategy), ...? Om daarna dan te bepalen: aha, dit mag dit niet?
 
Wouter J

Wouter J

03/07/2012 14:51:40
Quote Anchor link
Je zou ook het User object kunnen serializen en dan in een session plaatsen bij Authentication kijken of de session bestaat, deze vervolgens unserializen en dan bij Authorization kijken of je de rechten hebt.
 
Jeroen VD

Jeroen VD

03/07/2012 14:57:30
Quote Anchor link
Quote:
Bijhouden wat een gebruiker / groep al dan niet mag?

waarom in een aparte tabel? het lijkt mij dat een gebruiker maar 1 soort van controle heeft, hij kan geen admin en gast tegelijk zijn. zet in je usertabel een paar kolommen bij met de permisions, dit is namelijk uniek voor elke gebruiker, en nutteloos om daar dan een aparte tabel voor aan te maken (zie het als een wachtwoord - die zet je toch ook niet in een aparte tabel?)
 
Write Down

Write Down

03/07/2012 15:25:19
Quote Anchor link
@Jeroen

Daar ben ik het niet mee eens. Waarom zou je het niet splitsen? Dit verhoogt naar mijn mening de flexibiliteit. Stel morgen maak ik een applicatie die maar een paar permissie instellingen kent. Overmorgen maak ik een totaal andere applicatie met meer complexe permissies. De 'functie' gebruiker is in beide applicaties hetzelfde, de permissies niet.

Verder is er dan ook nog het indelen van groepen, dit is makkelijker met een aparte tabel voor permissies. Overigens heb je vaak de permissies niet nodig, gewoon zuiver gebruikersnaam en dergelijke. Dan is je query sneller afgehandeld, aangezien er minder werk is. Langs de andere kant, als je permissies nodig hebt, heb je een extra tabel nodig. Echter is het zo dat als je op de juiste wijze JOINS gebruikt dit erg efficiënt werkt.

@Wouter
Lijkt me een goed plan. Volgens mij is het dan het handigste om in de User class een serialize en deserialize functie te voorzien? Of eventueel eerst in een interface stoppen, zodanig dat andere objecten op dezelfde manier geserialiseerd kunnen worden.
 

Pagina: 1 2 3 4 5 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.