[OOP] afhankelijke waardes

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Fullstack Developer TOTO

Do you want to work with the latest technologies on the development of new systems and applications? Get moving and strengthen Nederlandse Loterij as a Fullstack Developer TOTO. Thanks to your efforts, complex business critical applications are always running smoothly. In this way, you directly contribute to a happy, healthy and sporty Netherlands. As a Fullstack Developer you score by: Taking ownership of the development cycle of an application in a large scale, high availability, geo redundant landscape Coaching your peer developers and safeguarding code quality Integrating the application with other components of the system using the available API’s Managing

Bekijk vacature »

Front-End Developer

Als Front-End Developer bij Coolblue verbeter je de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Wat doe je als Front-End Developer bij Coolblue? Als Front-end Developer werk je aan de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Je vindt het leuk om samen te werken met de UX designer om stories op te pakken. Je krijgt energie van het bedenken van creatieve oplossingen en presenteert dit graag binnen het team. Daarnaast ben je trots op je werk en verwelkomt alle feedback. Ook Front-end Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te

Bekijk vacature »

Senior SQR Java Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Senior Werklocatie: Eindhoven Vacature ID: 13333 Introductie Are you passionate about contributing to the world's most advanced machines. Do you thrive in a challenging environment working with highly motivated and skilled teams? If so, we have the perfect opportunity for you! We are seeking a Senior Software Design Engineer for Sequence Tooling to play a critical role in creating and maintaining mission-critical software applications. In this role, you will focus on achieving maintainable software architecture that is transparent and easy to extend while maintaining a strong focus on software quality. You will work closely with

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

PHP Software Developer

Functie omschrijving PHP Software Developer gezocht! Voor een organisatie in de regio Zeist die zich bezighoud met het verbeteren van de medicatieveiligheid zoeken wij een Software Developer. In deze functie zijn wij op zoek naar een slimme en enthousiaste Developer die interesse heeft in farmacie, logistiek en ICT. Daarnaast beschik je over een goed analytisch vermogen en ben je van nature gestructureerd en resultaatgericht. Je moet in deze functie daadkrachtig, flexibel en communicatief goed zijn. Je verantwoordelijkheden bestaan uit: Object georiënteerd programmeren; Werken in een scrumteam aan de ontwikkeling van een medicatiebewakingssysteem; Meedenken over de mogelijkheden en onmogelijkheden van projecten;

Bekijk vacature »

Senior .NET Developer I goed salaris en deels thui

Bedrijfsomschrijving Mijn opdrachtgever is al ruim 20 jaar een gevestigde naam in de wereld van software ontwikkeling, met drie kantoren in de Randstad, waaronder Alphen aan den Rijn. Zij richten zich op het bouwen van IT-oplossingen die ervoor zorgen dat de productiviteit van klanten te allen tijden optimaal is. Hiervoor neemt jouw nieuwe werkgever het volledige ontwikkelproces tot haar rekening; van het eerste gesprek om de klantwensen in kaart te brengen, tot aan het uiteindelijke onderhoud van de opgeleverde oplossing. In totaal werken er inmiddels bijna 200 gemotiveerde IT-ers binnen deze organisatie. De gemiddelde leeftijd ligt rond de 35. Het

Bekijk vacature »

Laravel / PHP developer

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een Medior PHP / Laravel Developer voor een IT-consultancy in de omgeving van Hoofddorp! Ben jij op zoek naar een leuke nieuwe uitdaging binnen een veelzijdige werkomgeving? Lees dan snel verder! Binnen dit bedrijf werk je in een ontwikkelteam, waarin je zeer betrokken bent en meedenkt over softwareoplossingen. Binnen dit Team hou je je bezig met het aanpassen, verbeteren en vernieuwen van de logistieke oplossingen. Je zult je bezig houden met de volgende werkzaamheden: Je gaat aan de hand van de wensen van klanten software ontwikkelen; Je bent bij het gehele proces betrokken;

Bekijk vacature »

Hands-on Solution Architect / Software Architect (

TenneT is hard groeiend om de onze ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Solution Architect / Software Architect op onze locatie Arnhem die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je werkt samen met gedreven DevOps teams, bestaande uit frontend, backend en middleware developers, testers, UX-designers. Samen met de teams ben je continu op zoek naar de beste oplossingen voor onze klanten. Als Solution Architect onderzoek

Bekijk vacature »

Medior Java developer

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Front-end developer (Vue.js) gezocht!

Functie Als Front-end developer is het jouw doel om efficiënte en effectieve frontend code te ontwerpen, ontwikkelen en onderhouden die goed aansluit bij de functionele behoefte vanuit de klant. Je zorgt voor optimale SEO-resultaten, sitespeed en frontend security. You build it, you run it, you own it! Je maakt deel uit van een DevOps Scrum team en werkt samen met back-end developers, test-engineers, interaction designers en een projectmanager. Er zijn verschillende groepen Scrum teams. Een roadmap team is jouw ‘’thuisbasis’’, daar wordt gewerkt aan doorontwikkeling van bestaande omgevingen voor een aantal klanten. Hiernaast zijn er projectteams waar nieuwe omgevingen worden

Bekijk vacature »

C# .NET Developer

Functie omschrijving C# .NET Developer gezocht. Ben jij een full stack developer die op zoek is naar een nieuwe uitdaging binnen een leuk snel groeiend bedrijf? Lees dan snel verder! Wij zijn op zoek naar een Developer met ervaring op het gebied van .NET die een organisatie in de regio Bennekom gaat versterken. Jij gaat je binnen dit bedrijf vooral bezighouden met het verbeteren van de functionaliteiten van hun dataplatform. Samen met andere ontwikkelaars denk je mee in oplossingsrichtingen, architectuur en nieuwe technologieën. Bedrijfsprofiel De organisatie waar je voor gaat werken heeft een onafhankelijk dataplatform ontwikkelt voor de agrarische sector.

Bekijk vacature »

Software Programmeur

Functie omschrijving Voor een informele club in omgeving Delft zijn wij op zoek naar versterking. Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging als Software Programmeur lees dan snel verder! Als ontwikkelaar kom je terecht op een afdeling van 6 medewerkers. Werkzaamheden Programmeur Je bent bezig met het ontwikkelen van software en webapplicaties. Je kunt technische klussen uitvoeren op locatie. Je onderhoudt contact met de projectleider om er zeker van te zijn dat een project goed verloopt. Je zult klanten ondersteunen. Verder zul je technische ontwerpen en gebruikersdocumentaties schrijven en deze onderhouden. Er wordt voornamelijk gewerkt met PHP, Java en

Bekijk vacature »

Front end developer

Functie Binnen de functie van Front-end developer werk je mee aan uitdagende klantprojecten. In teamverband werk je aan de voorkant van onze state-of-the-art portaal oplossingen en apps. Dit alles gebeurt in een multidisciplinaire omgeving waarbij je de ruimte hebt om te sparren, je ideeën scherp te stellen, en waar je met de benodigde kennis en ervaring om je heen altijd terecht kunt bij je collega’s voor vragen en ondersteuning. Meestal werk je vanuit ons kantoor maar we bieden ook alle faciliteiten om thuis te kunnen werken. Voor sommige projecten ga je mee naar de klant, wellicht zelfs in het buitenland!

Bekijk vacature »

Lead developer

Functie Als lead developer wordt jij verantwoordelijk voor een van onze development teams. Samen met de Software Architect bewaak jij de kwaliteit en uitvoering van onze complexe vraagstukken. Daarnaast ben jij verantwoordelijk voor het inschatten, designen en ontwikkelen van middelgrote tot grote veranderingen in de software. Ook coördineer jij het proces rondom complexe technische vraagstukken. Verder bestaat jouw takenpakket uit het volgende: – Het aansturen van jouw development team; – Het begeleiden van Junior Software Engineers; – Het maken van technische analyses m.b.t. nieuwe aanvragen en het tijdsbestek inschatten voor de uitvoering hiervan; – Het uitvoeren van de ontwikkeling van

Bekijk vacature »

Leidinggevend Full Stack Developer

Hé jij, nieuwe Pinkcuber! Ga aan de slag bij Pinkcube, online leverancier van promotieartikelen! Een innovatieve organisatie waar extra stappen zetten voor klanten de normaalste zaak van de wereld is. Ambitieus zijn we ook. ‘Naoberschap’ staat bij Pinkcube hoog in het vaandel; we helpen elkaar en iedereen is welkom. Pinkcube is Great Place to Work Certified, erkend leerbedrijf, maatschappelijk betrokken partner van stichting Present en partner van CliniClowns. En misschien wel jouw nieuwe werkgever. Wij zoeken namelijk een enthousiaste: Leidinggevend Full Stack Developer (40 uur, medior/senior) Ben jij klaar om baanbrekende ideeën tot leven te brengen en deel uit te

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

22/02/2019 18:38:32
Quote Anchor link
Tijdens het laden van een User class set ik eenmalig de volledige naam van de User zodat ik deze als volgt kan tonen.

echo $user->getFullName();

Deze volledige naam wordt tijdens het laden/initialiseren van de class gegenereerd op basis van de voornaam, tussenvoegsel en achternaam en vervolgens opgeslagen als class property.

Nu vraag ik me iets af. Stel dat ik via een setter de voornaam wijzig van Jantje naar Pietje ...

$user->setFirstName('Pietje');

... en ik zou nu de volledige naam weer ophalen, dan staat daar nog Jantje in. Immers, de volledige naam is niet gewijzigd, enkel de voornaam.

Mijn vraag is hoe je nu met zo'n "afhankelijke" waarde om moet gaan.

Ik denk dat er 2 mogelijkheden zijn:

1) Zodra ik de voornaam, tussenvoegsel of achternaam wijzig ga ik de volledige naam opnieuw genereren en overschrijf ik de bestaande class property.

2) Ik maak niet langer gebruik van een class property om de volledige naam op te slaan. In plaats daarvan genereer ik de volledige naam op basis van de voornaam, tussenvoegsel en achternaam telkens opnieuw als de functie wordt aangeroepen.

Beide opties lijken me mogelijk, maar is een van beiden wellicht logischer?
 
PHP hulp

PHP hulp

23/04/2024 15:03:29
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

22/02/2019 19:32:43
Quote Anchor link
Tsja, ligt er aan. Dit klinkt niet zo heel spannend (concatten van een paar strings), dus dan zou ik gewoon voor 2 gaan. Altijd de juiste waarde, zonder steeds te moeten resetten als je een van de bron waarden wijzigt.

Alleen als de actie heel "kostbaar" is (database lookup oid) zou ik voor de aanpak van 1 gaan.
Gewijzigd op 22/02/2019 19:33:06 door Rob Doemaarwat
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

22/02/2019 19:34:00
Quote Anchor link
Hebben we het over PHP? Hoe lang bestaan deze objecten precies?

Ik zou gaan voor:
3) Daar het een state change betreft is een page refresh wel op zijn plaats.

Of je moet er even bijvertellen in welke situatie je dit gebruikt waarbij dit voor problemen zorgt.

Zodra je PHP klaar is zijn al deze objecten weg, tenzij je deze op een of andere manier propageert (sessie? database?) in welk geval een andere aanpak waarschijnlijk beter is (elke page access gewoon alles opnieuw uitrekenen).
Gewijzigd op 22/02/2019 19:43:18 door Thomas van den Heuvel
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

22/02/2019 20:36:57
Quote Anchor link
@Rob

Het gaat dan inderdaad om een relatief simpele concat actie. Het kan natuurlijk zijn dat er geen tussenvoegsel of achternaam is en dan moeten er geen extra spatie worden toegevoegd, dus er komt wel enige "intelligentie" bij kijken, maar het zal niet een hele heftige actie zjin.

@Thomas

In de praktijk zal een naam alleen worden gewijzigd als de gebruiker dat zelf doet. Meestal gaat dat inderdaad gepaard met een page refresh dat klopt, maar het gaat mij meer erom of er richtlijnen zijn voor dit soort situaties waarbij de ene waarde van de andere waarde afhankelijk is.

Ik snap jouw opmerking van een page refresh, maar ik kan me voorstellen dat dit niet altijd aan de orde en/of wenselijk is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat in de workflow van de applicatie de User al is ingeladen en dat daarna pas de $_POST gegevens worden opgeslagen in de database waardoor de gegevens in de User class op dat moment niet actueel zijn. De naam Pietje is dan wel opgeslagen in de database, maar op het scherm wordt nog Jantje getoond. Uiteraard kun je dat oplossen met een page reload, maar dan ben je daar dus wel altijd van afhankelijk. Als je dat vergeet, of een andere developer doet het niet, dan krijg je ongewenste resultaten. Ik prefereer daarom een oplossing die in alle gevallen werkt.

Je hebt dus als het ware een waarde A (de volledige naam) die wordt opgebouwd uit X, Y en Z (voornaam, tussenvoegsel, achternaam). De vraag is dus ... als X, Y of Z wijzigt, hoe zorg je dan dat waarde A de juiste waarde geeft.

Daarvoor zijn 2 manieren:

1) Zodra je X, Y of Z wijzigt, genereer je A opnieuw en sla je A op als class property.
2) A wordt altijd 'live' gegenereerd aan de hand van X, Y en Z en wordt nergens opgeslagen.

Wat is van deze 2 de betere optie? Is daar een richtlijn voor.

Toevoeging op 22/02/2019 20:40:54:

Overigens vind ik de uitleg van Rob plausibel, maar het is dus een afweging die hij maakt. En misschien is dat ook gelijk wel de 'stelregel'? Is het een simpele actie, dan 'live' uitvoeren en anders eenmalig uitvoeren en opslaan als class property?? Ik was dus vooral benieuwd of er een richtlijn voor is.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

23/02/2019 00:01:39
Quote Anchor link
> De naam Pietje is dan wel opgeslagen in de database, maar op het scherm wordt nog Jantje getoond.
Op de scherm van een andere gebruiker dan wellicht? Van een beheerder? Van een vriend of kennis? Je moet jezelf afvragen of dat echt iets uitmaakt en hoeveel impact dat heeft.

Ik neem aan dat je beseft dat al die objecten slechts milliseconden bestaan tijdens executie van code correct? Daarna zijn ze weer foetsie.

En als je die dus ergens propageert ben je zelf veroorzaker van dit soort "dirty registers" die verouderde waarden bevatten. Als je elke page access de objecten opnieuw uitrekent heb je deze problemen niet of in ieder geval veel minder. Net zoals dat je gebruikersrechten niet opslaat in een sessie eigenlijk. Je creëert op die manier namelijk een heleboel extra (noodzakelijke) administratie.

Het lijkt er trouwens op dat je weer op zoek bent naar een soort van universeel geldende regels voor iets specifieks. Het antwoord op al die vragen is eigenlijk "het hangt er vanaf" :p.

Het voorbeeld hierboven bijvoorbeeld.
#1 is mogelijk een betere strategie als het berekenen van A knetterduur is of lang duurt.
Het hangt er maar vanaf...
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

23/02/2019 00:06:22
Quote Anchor link
>> Het hangt er maar vanaf...

Ook dat is een antwoord hè ;-)

Ik had gedacht dat er misschien een soort van richtlijnen voor waren, als in "genereer een variabele die afhankelijk is van andere variabelen altijd real-time". Maar goed, blijkbaar bestaat zoiets dus niet.

>> Op de scherm van een andere gebruiker dan wellicht?

Nee op het scherm van de gebruiker bedoelde ik. Die slaat dan z'n nieuwe naam op. Gegevens worden gepost en in datzelfde request wordt ook een view getoond waarin nog de oude naam staat. Uiteraard is dat allemaal op te lossen, dat is het probleem niet. Maar dit is dus een vraagstuk in algemene zin ... hoe ga je met dergelijke situaties om.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

23/02/2019 01:53:37
Quote Anchor link
> Gegevens worden gepost en in datzelfde request wordt ook een view getoond waarin nog de oude naam staat.
Hoe krijg je dat voor elkaar dan?

Net zoals op deze site? Dat verwerking + tonen door elkaar loopt?

Daar zijn wel ontwerpprincipes voor. Scheid alles in aparte acties. Dan heb je dit probleem helemaal niet.

Dit is ook alleen maar verwarrend naar een gebruiker toe. Je hebt net iets aangepast en er verandert ogenschijnlijks niets (direct) :/.

Soms is het antwoord op je vraag gewoon dat je dingen op een andere plek, en op een andere manier, moet oplossen.
Gewijzigd op 23/02/2019 13:06:15 door Thomas van den Heuvel
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/02/2019 01:53:07
Quote Anchor link
>> Hoe krijg je dat voor elkaar dan?

Dat was dus een voorbeeldje wat ik gaf. Als je onhandig programmeert en in de afhandeling van de post ook meteen een view toont.

Een iets reëler voorbeeld zou kunnen zijn dat je een post afhandelt en in een log bijhoudt dat je gegevens van Pietje hebt aangepast, die echter inmiddels Jantje heet.

Ik wil over dit soort dingen niet hoeven na te denken en heb liever dat het in alle gevallen werkt. Maar goed, ben er denk ik wel uit hoe ik het ga oplossen, dus komt goed.
 
Bart V B

Bart V B

24/02/2019 11:31:36
Quote Anchor link
Quote:
Ik wil over dit soort dingen niet hoeven na te denken en heb liever dat het in alle gevallen werkt.

Mja, op zich dat je dingen in je achterhoofd analyseert natuurlijk maar ik snap totaal het probleem niet.

- Je hebt een setter: $user->setFirstName('Pietje'); veranderd naar $user->setFirstName('Ozzie');
- Je hebt een getter: echo $user->getFullName();.
Dus in dit geval is het dan toch gewoon een lusje SET, POST, redirect, GET. Meer is het niet.

In zo'n geval heb je toch geen probleem, want het werkt. Wat wil je dan nog meer? Volgens mij is dit al een hele standaard aktie.
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

24/02/2019 13:19:59
Quote Anchor link
Stel in POST:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
$user = new \My\User($id); //= "Tijdens het laden van een User class set ik eenmalig de volledige naam"
$user->setFirstName('Ozzie');
//bevestig wijziging
mail($to,$subject,'Beste '  $user->getFullName() . ' ...'); //wordt "Beste Pietje ..." - oeps

Ondanks SET/POSt/redirect/GET toch een probleem.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

24/02/2019 16:40:58
Quote Anchor link
Sja, maar dat is functionaliteit specifiek die bij die wijziging hoort, dus dan zul je je code daar ook op moeten afstemmen, je kunt niet in alles vantevoren afvangen.

Overigens, die setFirstName() zou dan toch ook waarden van klasse-variabelen /-properties moeten bijwerken? Of een interne refresh moeten forceren ofzo. Het zou vreemd zijn wanneer dit gebeurt:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
$user->setFirstName('Henk');
echo $user->getFullName(); // Henk Whatever
$user->setFirstName('Piet');
echo $user->getFullName(); // Henk Whatever ????????

Dit lijkt mij dan toch echt een tekortkoming in setFirstName(), en niet zozeer een soort van universeel dilemma waarin methoden niet de goede waarden teruggeven... Zorg gewoon dat die waarden uptodate zijn :p (en uit één bron komen).

Daarnaast zijn objecten call by reference, dus het niet alsof je meerdere instanties hebt van "hetzelfde" User object die vervolgens ineens een eigen leven gaan leiden, tenzij je hele rare dingen doet en/of de principes niet snapt of verkeerd toepast.

En dit:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
//Tijdens het laden van een User class set ik eenmalig de volledige naam

Bleek dan dus bij nader inzien niet zo'n fantastische ontwerpbeslissing.
Gewijzigd op 24/02/2019 16:46:41 door Thomas van den Heuvel
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

24/02/2019 17:31:03
Quote Anchor link
... en dat was de vraag ook: doe ik dan 1 of 2 om het wel goed te doen
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/02/2019 17:45:29
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 24/02/2019 16:40:58:
Overigens, die setFirstName() zou dan toch ook waarden van klasse-variabelen /-properties moeten bijwerken? Of een interne refresh moeten forceren ofzo. Het zou vreemd zijn wanneer dit gebeurt:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
$user->setFirstName('Henk');
echo $user->getFullName(); // Henk Whatever
$user->setFirstName('Piet');
echo $user->getFullName(); // Henk Whatever ????????

Dit lijkt mij dan toch echt een tekortkoming in setFirstName ...

En daar ging de vraag dus ook precies over ;-)

Rob Doemaarwat op 24/02/2019 17:31:03:
... en dat was de vraag ook: doe ik dan 1 of 2 om het wel goed te doen

Exact!
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

24/02/2019 18:07:21
Quote Anchor link
Ah.

Met 1) introduceer je zelf allemaal extra administratie omdat je in wezen een kopie trekt van originelen die wellicht onderweg kunnen wijzigen, met 2) genereer je elke keer opnieuw op basis van één rechtstreekse bron een gewenst gecombineerd formaat.

Behoeft dit echt enige uitleg?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/02/2019 18:25:09
Quote Anchor link
>> Behoeft dit echt enige uitleg?

Thomas ik stel een vraag niet voor Jan met de korte achternaam. Het genereren van iets kan een wissel op je performance trekken (ik zeg 'kan' ik zeg niet dat het zo is).

Waar ik naar benieuwd was, is of er bepaalde 'technieken' of 'principes' zijn hoe je met zoiets omgaat.

Wat het effect is van bepaalde oplossingen snap ik heel goed.

Jij duidt hierboven oplossing 2 als de beste, maar als dat had betekent dat ik uit 10 databases informatie had moeten verzamelen en 500 queries had moeten afschieten, wat het niet zo'n goede oplossing geweest. Ja Thomas, dat is inderdaad een compleet onzin-scenario, maar ik probeer je duidelijk te maken waarnaar ik op zoek was. Namelijk of er in bepaalde omstandigheden (afhankelijkheid tussen variabelen) bepaalde richtlijnen/technieken/patterns zijn die je kunt volgen.

Volgens mij zien we hier op dit forum om elkaar iets te leren en niet om elkaar de les te nemen ;-)
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

24/02/2019 19:06:25
Quote Anchor link
Zelf zit daar m'n grens zo'n beetje: moet ik in de getter de database of een file raadplegen, dan ga ik 'm opslaan. Ik doe dat dan meestal zo:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<?php
class Foo{

  protected $_bar = null;

  public function getBar(){
    if($this->_bar === null){
      $this->_bar = "whatever"; //als het maar geen null is, dan expliciet false maken ofzo
    }

    return $this->_bar;
  }


  public function ietsAndersWatBarBeinvloed(){
    $this->_bar = null;
    //doe ding
  }

}


?>
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/02/2019 21:11:47
Quote Anchor link
@Rob,

Gruwelijk grappig ... dat was de oplossing die ik zelf inmiddels ook had bedacht :-D
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

24/02/2019 21:43:44
Quote Anchor link
> Jij duidt hierboven oplossing 2 als de beste, maar als dat had betekent dat ik uit 10 databases informatie had moeten verzamelen en 500 queries had moeten afschieten, wat het niet zo'n goede oplossing geweest.
Dan heb je inderdaad hele andere problemen/uitdagingen.

Maar wanneer je een triviaal voorbeeld geeft, verwacht dan ook een triviaal antwoord.

Dit is wederom/nog steeds zo'n "het hangt er vanaf" vraag. De oplossing is afgestemd op de problematiek, daar is geen universeel recept voor want de omstandigheden zijn niet universeel.

En als je dan toch zo in vakjes wilt denken verdiep je dan eens in design patterns. Maar zelfs die bieden dus geen concrete oplossingen...

> maar ik probeer je duidelijk te maken waarnaar ik op zoek was
Dit komt niet echt goed uit de verf naar mijn mening. Ik weet niet waar je naar op zoek bent.

> Namelijk of er in bepaalde omstandigheden (afhankelijkheid tussen variabelen) bepaalde richtlijnen/technieken/patterns zijn die je kunt volgen.
Noem eens wat concrete omstandigheden dan. Ik denk dat het aanhouden van één bron en het niet (eindeloos) kopiëren van data je al een heel eind op weg helpt.

Op het moment dat deze data wijzigt (state change) moet er op een of andere manier een refresh worden afgedwongen. Dit bereik je weer makkelijk door in eerste instantie methoden (en pagina's) maar één ding tegelijkertijd te laten doen zodat je dit allemaal kunt compartimenteren. Wanneer je een pagina aanroept dan dient er ook altijd maar één actie tegelijkertijd te worden uitgevoerd. Zo houd je alles netjes gescheiden. Het is een geheel aan maatregelen die je kunt nemen die ervoor zorgen dat alles in goede banen loopt, maar dit is dus een optelsom.
Gewijzigd op 24/02/2019 21:52:54 door Thomas van den Heuvel
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/02/2019 22:20:08
Quote Anchor link
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar mijn vraag was in algemene zin hoe je met een bepaald probleem omgaat. Eén actie per pagina-aanroep is nu iets wat jij noemt en vroeger was dat normaal. Maar tegenwoordig is er bijvoorbeeld ajax. Zo zullen er bijv. best websites zijn die een formulier/datawijziging via ajax laten verlopen. Dan wijzig je je naam naar iets anders, maar de rest van de pagina wijzigt niet.

Naja, anyhow ... ik dacht dat er wellicht een stelregel was voor dit soort situaties, maar die is er dus klaarblijkelijk niet. Weer iets geleerd in ieder geval.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

25/02/2019 00:08:03
Quote Anchor link
Euh, het klassieke schaakspel van HTTP (request-response) is natuurlijk iets compleet anders dan een AJAX-driven applicatie...

Net zoals bij een onderzoek is het zaak dat je het onderzoeksgebied afbakent in je probleemstelling. Dit zodat je binnen een duidelijk gedefinieerd domein ook uiteindelijk iets concreets kunt bestuderen en daar dan vervolgens zinnige conclusies aan kunt verbinden.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/02/2019 00:18:53
Quote Anchor link
>> Euh, het klassieke schaakspel van HTTP (request-response) is natuurlijk iets compleet anders dan een AJAX-driven applicatie...

Yup, maar die zaken gaan wel steeds vaker door elkaar lopen.

Anyhow ... ik kan weer vooruit ;-)
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.