Op welke wijze gebruik je een sitemap goed?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ben Pastoor

Ben Pastoor

21/02/2021 12:56:33
Quote Anchor link
Hallo,


Ik ben al wat op internet het speuren geweest betreft informatie over sitemaps.
Echt waar ik nog mee stoei is het volgende. Er zijn sites die zeggen dag bijvoorbeeld Google je site beter begrijpt met een sitemap.
Betekend dit dat je een sitemap maakt voor alle urls op je home pagina en per categorie een sitemap met de urls diendaar weer onder vallen, of gooi je gewoon alle urls in 1 sitemap tot een maximum is bereikt en maak je dan pas een tweede? En die twee zet je dan weer in een index sitemap?

Ik heb namlijk het beeld van een getekende sitemap in mijn hoofd zoals je dat wel eens vroeger op school maakte maar misschien is dit beeld niet zoals een website sitemap.
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 14:56:14
 
Ad Fundum

Ad Fundum

22/02/2021 14:20:00
Quote Anchor link
Hangt af van je definitie van 'goed'. Een sitemap zoals ik hem ken is dat je onderaan je site een index hebt naar de verschillende secties, zodat zoekende mensen (maar ook zoekmachines) content beter kunnen vinden. Eigenlijk vooral voor mensen dus.

Tegenwoordig wordt een sitemap als iets technisch gezien, ter ondersteuning van webcrawlers. (Gewone mensen lijken niet meer te willen of kunnen zoeken.)

Werk je het liefst voor Google, dan volg je hun eisen op:
https://developers.google.com/search/docs/advanced/sitemaps/build-sitemap

Dit zijn dezelfde specificaties als van sitemaps.org met een CC BY-SA 2.5 licentie:
https://www.sitemaps.org/index.html

Ideetje: XML kan je opmaken met CSS.
 
Jop B

Jop B

22/02/2021 15:47:09
Quote Anchor link
Een sitemap voor bijvoorbeeld google bevat info naar belangrijke urls.
Een sitemap kan 50.000 urls bevatten.
Als je bijvoorbeeld Wordpress pakt die maken een sitemap op basis van post type.
Dus een sitemap voor blogpost, eentje voor de paginas enz enz.

Stel dat je 3 sitemaps hebt (blogpost, paginas en misschien producten dan zet je de urls van deze sitemaps in een sitemapindex
De url van de sitemap index geef je vervolgens door aan bijvoorbeeld google.

Wordpress heeft overigens een limit van 2000 urls per sitemap en maakt als je meer dan 2000 urls hebt per post type een volgende aan.
producten-1.xml
Producten-2.xml
Enz...
 
Ad Fundum

Ad Fundum

23/02/2021 20:00:57
Quote Anchor link
Die limiet van 50000 URLs is van Google. De XML schijnt ook niet groter te mogen zijn dan 50MB. Wat ik zo op internet lees is dat de limiet Wordpress 2000 URLs is en dat sommigen die nog willen verlagen naar 1000 vanwege een SEO plug-in.

Op mijn fotosite (niet Wordpress, eigen PHP) heb ik linkjes van foto's die volgen na een bewuste zoekactie met een HTML-formulier. Gek genoeg heeft Google alle (!) foto's weten te indexeren en volledig weten te kopiëren naar zijn eigen cache. Hoewel ik bewust nooit een sitemap heb gebruikt, is dat kennelijk geen probleem als de content interessant genoeg is. Met SEO heb ik nooit iets gedaan.

Maar dat hoeft blijkbaar ook niet. Tegenwoordig worden ook JavaScript-links (meestal) door Google geïndexeerd, zie https://www.onely.com/blog/ultimate-guide-javascript-seo.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.