Op zoek naar feedback op ontwerp.

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Tijmen vd Brink

Tijmen vd Brink

19/01/2017 11:33:41
Quote Anchor link
Hallo iedereen,
Voor mijn werk heb ik verschillende websites gemaakt. Recentelijk heb ik de twee 'hoofdsites' op verzoek van mijn werkgever opnieuw ontworpen, in de hoop de conversie te verhogen. Helaas heeft dit nog niet helemaal het effect waar ik op had gehoopt.

Gezien ik de enige binnen het bedrijf ben met enige kennis van webdesign (en ik zie mezelf in de eerste plaats als developer, niet als designer), zou ik graag wat feedback van jullie zien, om te kijken waar verbetering mogelijk is.

Het betreft deze websites;
www.potgieter.nl
www.boschcarserviceautoborg.nl

Zoals jullie zien zijn beide websites in dezelfde stijl ontworpen. Het betreffen allebei websites voor garages. Het bedrijf achter potgieter.nl verkoopt occasions en doet onderhoud/reparaties, het bedrijf achter boschcarserviceautoborg.nl verkoopt geen occasions, en richt zich puur op onderhoud/reparaties.

Beide websites bestaan uit een hoop pagina's met veel informatie. Dit is aan de ene kant goed, omdat de klant alle informatie online kan vinden, maar aan de andere kant leidt een wildgroei aan pagina´s ook al snel tot een onoverzichtelijke site. Ik heb geprobeerd dit te ondervangen door het menu zo overzichtelijk mogelijk te maken, en op de homepage ook de optie te geven om op merk te zoeken.

Het zal misschien opvallen dat, op Boschcarserviceautoborg.nl, de links achter "Kies uw Merk" naar een ander type pagina leidt dan op potgieter.nl. Dat komt omdat dit pagina's zijn in een nieuwe layout, die op Potgieter.nl nog geïmplementeerd moet worden.

Ik ben benieuwd naar jullie feedback!
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 09:34:37
 
Tijmen vd Brink

Tijmen vd Brink

23/01/2017 12:03:25
Quote Anchor link
Even een bump, want ik ben toch wel heel benieuwd naar jullie feedback!
 
Ramon van Dongen

Ramon van Dongen

23/01/2017 16:38:04
Quote Anchor link
Ik heb mijn beeldscherm(en) staand, dan denk ik op potgieter.nl van 'wat een rare foto'. Ik zie namelijk alleen de bovenste helft van de foto van het pand. Ik zie dan een stuk van een boom en wat takken...
Bij normale beeldscherm verhouding klopt het al beter.

Verder zie ik heel veel tekst, misschien wat meer foto's gebruiken?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

23/01/2017 16:58:44
Quote Anchor link
Over de site van Potgieter:

Ik zie in groot formaat direct een soort van formuliertje. Echter nadat ik mijn merk heb gekozen word ik doorgestuurd naar de pagina van het gekozen merk, in plaats van dat ik ook een type service kan aangeven. Het werkt anders dan iemand gewend is, vooral omdat de knop maak afspraak een submit-knop illustreert.

Als ik de site in klein formaat schaal, zoals op een mobiele device, dan zie ik dat de knoppen 'Contact', 'Occassions', 'menu' en 'afspraak' erg veel ruimte innemen. En waarom nog een extra knop met 'menu'? Rechtsbovenin staat toch al een knopje met het menu.

Het menu is niet echt heel praktisch, en neemt geen 100% breedte in.
 
Tijmen vd Brink

Tijmen vd Brink

24/01/2017 13:23:34
Quote Anchor link
Ramon van Dongen op 23/01/2017 16:38:04:
Ik heb mijn beeldscherm(en) staand, dan denk ik op potgieter.nl van 'wat een rare foto'. Ik zie namelijk alleen de bovenste helft van de foto van het pand. Ik zie dan een stuk van een boom en wat takken...
Bij normale beeldscherm verhouding klopt het al beter.

Verder zie ik heel veel tekst, misschien wat meer foto's gebruiken?


Bedankt voor je feedback! Ik had er nooit bij stilgestaan dat sommige mensen hun beeldscherm in portrait-mode gebruiken, dat is inderdaad een aandachtspuntje.

Qua verhouding tussen tekst en foto's ga ik eens kijken wat ik kan doen. Mijn werkgever eist een zekere hoeveelheid informatie op iedere pagina, maar misschien kan ik het wat mooier aankleden.


Toevoeging op 24/01/2017 13:27:15:

- Ariën - op 23/01/2017 16:58:44:
Over de site van Potgieter:

Ik zie in groot formaat direct een soort van formuliertje. Echter nadat ik mijn merk heb gekozen word ik doorgestuurd naar de pagina van het gekozen merk, in plaats van dat ik ook een type service kan aangeven. Het werkt anders dan iemand gewend is, vooral omdat de knop maak afspraak een submit-knop illustreert.


Hm, dit is een goed punt. Ik heb de knoppen nooit bedoeld als formulier, maar meer als snelle links. Nu je het zo zegt begrijp ik wel dat 'kies uw merk, kies uw dienst, maak een afspraak' inderdaad klinkt als een formuliertje in drie stappen. Ik ga eens kijken of ik er inderdaad gewoon zo'n soort formuliertje van maak, of dat ik de bewoording van de knoppen aanpas om duidelijker te maken dat het gewoon linkjes zijn.

- Ariën - op 23/01/2017 16:58:44:
Als ik de site in klein formaat schaal, zoals op een mobiele device, dan zie ik dat de knoppen 'Contact', 'Occassions', 'menu' en 'afspraak' erg veel ruimte innemen. En waarom nog een extra knop met 'menu'? Rechtsbovenin staat toch al een knopje met het menu.

Het menu is niet echt heel praktisch, en neemt geen 100% breedte in.

Qua ontwerp voor de mobiele site heb je wel gelijk. In het oorspronkelijke ontwerp stond er op de homepage geen 'menu' knopje rechtsbovenin, maar die heb ik later toegevoegd. Dan is die grote menuknop inderdaad niet meer nodig.

Voor wat betreft het menu zelf, ga ik ook eens kijken naar een nieuw ontwerp, want dat kan inderdaad beter.

Bedankt voor je feedback!
 
Marlies Maalderink

Marlies Maalderink

24/01/2017 14:18:09
Quote Anchor link
Tijmen vd Brink op 24/01/2017 13:23:34:
Hm, dit is een goed punt. Ik heb de knoppen nooit bedoeld als formulier, maar meer als snelle links. Nu je het zo zegt begrijp ik wel dat 'kies uw merk, kies uw dienst, maak een afspraak' inderdaad klinkt als een formuliertje in drie stappen. Ik ga eens kijken of ik er inderdaad gewoon zo'n soort formuliertje van maak, of dat ik de bewoording van de knoppen aanpas om duidelijker te maken dat het gewoon linkjes zijn.


Ik zou er zo'n formulier van maken, is een mooie call to action bovenaan de pagina.

Het producten en diensten menu is inhoudelijk ook niet heel erg duidelijk. Alles staat een beetje door elkaar. Airco service is meer een dienst (als je bijvullen bedoeld), 'campers' hoort daar volgens mij uberhaupt niet thuis. En APK en Storingsdiagnose horen volgens mij ook niet onder één kopje met Auto import en Leaseauto's.
 
Tijmen vd Brink

Tijmen vd Brink

25/01/2017 16:15:32
Quote Anchor link
Marlies Maalderink op 24/01/2017 14:18:09:

Ik zou er zo'n formulier van maken, is een mooie call to action bovenaan de pagina.


Daar heb je gelijk in, dat ga ik doen.

Marlies Maalderink op 24/01/2017 14:18:09:
Het producten en diensten menu is inhoudelijk ook niet heel erg duidelijk. Alles staat een beetje door elkaar. Airco service is meer een dienst (als je bijvullen bedoeld), 'campers' hoort daar volgens mij uberhaupt niet thuis. En APK en Storingsdiagnose horen volgens mij ook niet onder één kopje met Auto import en Leaseauto's.

Het menu is voor mij inderdaad al langer een hoofdpijnpunt. Er zijn een heleboel pagina's, met allerlei verschillende thema's. Ik ga nog maar eens opnieuw kijken of ik het overzichtelijker kan indelen.

Bedankt voor je feedback :)
 
Ivo P

Ivo P

26/01/2017 09:15:58
Quote Anchor link
Op potgieter: staat een plaatje over voordelige APK.

Maar als ik kies-merk of service kies, dan verschijnt dat menu onder de apk foto. En die blijft hardnekkig staan.
 
Tijmen vd Brink

Tijmen vd Brink

26/01/2017 09:31:50
Quote Anchor link
Ivo P op 26/01/2017 09:15:58:
Op potgieter: staat een plaatje over voordelige APK.

Maar als ik kies-merk of service kies, dan verschijnt dat menu onder de apk foto. En die blijft hardnekkig staan.


Bedankt voor het melden, dat plaatje heb ik gister toegevoegd, en ik was vergeten om rekening te houden met de z-index. Zou nu opgelost moeten zijn :)
 
Tijmen vd Brink

Tijmen vd Brink

01/02/2017 15:41:33
Quote Anchor link
De homepage heeft een nieuwe look gekregen. Wat vinden jullie er zo van?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/02/2017 17:59:29
Quote Anchor link
>> De homepage heeft een nieuwe look gekregen.

De homepage van welke van de 2 genoemde sites?
Gewijzigd op 01/02/2017 20:06:41 door Ozzie PHP
 
Tijmen vd Brink

Tijmen vd Brink

03/02/2017 14:13:56
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 01/02/2017 17:59:29:
>> De homepage heeft een nieuwe look gekregen.

De homepage van welke van de 2 genoemde sites?


De homepage van Potgieter.nl
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/02/2017 15:53:06
Quote Anchor link
Oké ... het volgende is bedoeld als positieve feedback op basis waarvan je verbeteringen kunt doorvoeren. Het is dus niet bedoeld als kritiek.

Een website moet zekerheid uitstralen en duidelijkheid geven (zit ik hier op de juiste plek).

Zodra de homepage nu in beeld komt, zou ik niet direct denken dat ik te maken heb met een professioneel autobedrijf, maar eerder met een oldtimer-hobbyclub.

Waarom?
- Je gebruikt een zwart-wit foto (ouderwets)
- Ik zie een zeer oude auto in beeld

Daarnaast (niet lullig bedoeld) zou de foto ook wat 'actiever' mogen. Het is nu meer een soort van familieportret en komt niet echt over alsof het personeel er 'zin' in heeft. Hoe je dat kunt voorkomen? Zorg dat iedereen bijv. wat meer lacht (we hebben plezier in ons werk!) en experimenteer eens door iemand z'n duim omhoog te laten steken (thumbs up).

Wat je wil uitstralen: modern, actief, wij lossen uw probleem op.

Nu is het meer zo van ... tja ... daar staan we dan op de foto en we weten eigenlijk niet zo goed wat we moeten doen.

Even een voorbeeldje. Deze foto moet je NIET als uitgangspunt nemen, maar ik wil je even iets duidelijk maken. Als je deze foto bekijkt, dan zie je vrolijke mensen die er zin in hebben en die er voor willen gaan. En vergelijk dat dan even met je eigen foto. Daar ontbreekt enthousiasme.

Afbeelding
Zo overdreven als op deze foto hoeft het niet, maar het geeft hopelijk een idee van wat ik bedoel.

Daarnaast gaat er nog iets anders cruciaals fout. Namelijk dat de foto het hele scherm in beslag neemt, en dat alle kernpunten (waarmee je een klant wil overtuigen, ook wel USPS genoemd) buiten beeld vallen.

Samengevat:

- Zwart-wit geeft ongewenste ouderwetse uitstraling
- Haal die oldtimer in de bovenste foto weg en zet er een eigentijdse auto neer (mensen willen hun auto laten maken, niet hun oldtimer laten restaureren)
- Foto moet kleiner
- Mensen op foto moeten vrolijker, actiever (we gaan ervoor, wij zijn hier om u te helpen!)


Succes!
 
Tijmen vd Brink

Tijmen vd Brink

09/02/2017 13:53:46
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 03/02/2017 15:53:06:
Oké ... het volgende is bedoeld als positieve feedback op basis waarvan je verbeteringen kunt doorvoeren. Het is dus niet bedoeld als kritiek.

[...]

Samengevat:

- Zwart-wit geeft ongewenste ouderwetse uitstraling
- Haal die oldtimer in de bovenste foto weg en zet er een eigentijdse auto neer (mensen willen hun auto laten maken, niet hun oldtimer laten restaureren)
- Foto moet kleiner
- Mensen op foto moeten vrolijker, actiever (we gaan ervoor, wij zijn hier om u te helpen!)


Succes!


Bedankt voor je reactie, en sorry voor mijn late reactie. Je maakt heel goede punten, en dit is het soort feedback waar ik op hoopte.
Ik heb je punten genoteerd, en ik ga eens intern overleggen hoe we hier verder mee kunnen.
Gewijzigd op 09/02/2017 13:54:23 door Tijmen vd Brink
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.