Opleiding Database Design + SQL

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Database Design

Database Design

05/06/2012 11:15:42
Quote Anchor link
Hallo,

Ik geef binnenkort een opleiding Database Design (+sql) voor beginners en ook gevorderden. Het is een interessante opleiding omdat we niet alleen over sql zullen spreken maar ook over hoe dat je best een database schematiseerd gebaseerd op een business verhaal. En dit allemaal op 1 dag. Mocht het jullie interesseren neem dan een kijkje op http://databasedesign.be of contacteer me op info @ databasedesign.be .

PS. Excuses als de topic op de verkeerde plek staat. Hartelijk bedankt voor de mogelijkheid om een berichtje hier te plaatsen !
 
PHP hulp

PHP hulp

23/04/2024 16:28:10
 
Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 11:44:27
Quote Anchor link
Is dat een opleiding? Jezus, ik gan in bels naar school daar duren de schooljaren maar een dag!

Even serieus,

Wat wordt er dan in een dag besproken waar 'beginnelingen' ook echt iets van opsteken? Vooral als je het over de Business end gaat hebben.
 
Database Design

Database Design

05/06/2012 12:02:00
Quote Anchor link
Wanneer je naar school gaat (hogeschool) dan krijg je iedere week 1 uur bijvoorbeeld. nu is het natuurlijk 8 u ineens... en het gaat allemaal op een professioneel tempo...
Ik zorg eerst en vooral dat uw pc in orde is. dat er een initiele database klaar staat. Dan ga ik u tonen hoe dat je simpele gegevens kunt ophalen, vervolgens toon ik hoe dat je gegevens uit meerdere tabellen tegelijk uithaalt... dit mag je zelf ook eens proberen. hoe schrijf je gegevens weg, hoe pas je ze aan....
op de middag, ga ik gebaseerd op "gezond verstand" u tonen hoe dat we gebaseerd op een verhaaltje van een bedrijf een database kunnen uittekenen...
Daarna krijg je van mij nog enkele verhalen waarbij dat je zelf mag proberen een schema uit te tekenen...
De dag zal goed gevuld zijn... en je zal tips mee krijgen om je verder hierin te verdiepen...

Het is in ieder geval zeker een leerrijke ervaring, want als je software bouwt is de database toch de drijvende kracht, en hier ga je dan ook de grenzen bepalen van de software....

als je nog vragen hebt, ga je gang !

Dus.. om je vraag concreet te beantwoorden, Ja, beginners zullen hier zeker iets aan hebben.
Gewijzigd op 05/06/2012 12:12:20 door Database Design
 
Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 12:08:48
Quote Anchor link
Ok vrij helder, dan komen er natuurlijk gelijk wat vraagjes omhoog.

1) Wat gebruik je om de gegevens uit te lezen PHP, commandline, een Tool?
2) Wat voor database wordt er gebruikt MySQL, MSSQL,etc?
3) Wat is dan voor de 'ervaren' mensen relevant? Aangezien die al weten hoe je gegevens in en uit een db moet halen etc.

Dank je voor de reactie btw ;)
 
Database Design

Database Design

05/06/2012 12:23:56
Quote Anchor link
Hoewel de lessen van toepassing zijn voor Mysql, MSSQL en andere databases..
Installeer ik Mysql workbench voor u en zullen we gebruik maken van Mysql voor deze lessen.

De vraag is natuurlijk in hoeverre mate dat iemand ervaren is...
- Ken je oa de verschillende soorten relaties die er zijn binnen relationele databases?....
- stel je voor dat ik je vraag een stuk software te schrijven voor jezelf om te kunnen bloggen... en als ik u daarna de vraag stel om het systeem te herschrijven zodat er meerdere blogs kunnen bestaan in het systeem met meerdere gebruikers... en als ik daarna vraag om het systeem aan te passen zodat elk gebruiker ook nog eens meerdere blogs kan hebben.....

Dit zijn vragen die je gaat kunnen beantwoorden na de dag opleiding...

Misschien maakt dit duidelijk in hoeverre mate je iets gaat hebben aan de opleiding als je al wat ervaring hebt...


PS. dus als er mensen zijn die graag werken met mssql mag dit geen probleem zijn. De les is zo aangepast dat de sql die wordt gebruikt van toepassing is op beide db's en als we een verschil tegenkomen, zal ik deze aanhalen.
Gewijzigd op 05/06/2012 12:25:59 door Database Design
 
Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 12:29:33
Quote Anchor link
Ok, maar dan is er nog steeds geen antwoord op vraag 2 en 3.

Als je PHP gaat gebruiken (voor je blog voorbeeld) zit er dus wel degelijk verschil in. Zo ketn MSSQL geen auto_encrement, dus mensen die zelf op MySQL gaan draaien (kost niets) ipv een dure MSSQL server kunnen de database aanpassen.

Ook de syntax is anders voor MySQL dan voor MSSQL.

Ik vind zelf 8 uurtjes wel echt kort om zoiets als je hierboven uitlegt aan 'iedereen' kan uitleggen. Iemand die ervaren is rolt er zo in, echter iemand die nog nooit een db heeft aangeraakt zal al een dag kwijt zijn om de basics te kennen.

Ik betwijfel of die aan het einde van de dag kunnen maken wat je aangeeft.
 
Database Design

Database Design

05/06/2012 12:58:30
Quote Anchor link
Met alle respect, maar mssql kent wel auto increment en is vraag 2 en 3 wel beantwoord, lees even terug aub. Daarnaast is de syntax voor veel algemene queries dezelfde. En zoals eerder aangegeven wanneer we verschillen tegenkomen zal ik deze aankaarten.

De opleiding gaat ook niet over de programmeertaal php maar wel over SQL en database design.

Ik heb al eerder gelijkaardige opleidingen gegeven. De tijden zijn bewust gekozen.

mvg,
 
Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 13:03:56
Quote Anchor link
Sorry maar ik denk dat je 'opleiding' niet gewaarborgd is als je dat soort uitspraken doet.

Create table MSSQL voorbeeld
Quote:
CREATE TABLE Tool(
ID INT IDENTITY NOT NULL PRIMARY KEY,
Name VARCHAR(40) NOT NULL
)


MySQL create table voorbeeld
Quote:
CREATE TABLE Tool(
ID INT AUTO_INCREMENT NOT NULL PRIMARY KEY,
Name VARCHAR(40) NOT NULL
)


Quote:
De opleiding gaat ook niet over de programmeertaal php maar wel over SQL en database design.

Je geeft zelf aan dat er ook gegeven uit een database gehaald wordt, hoe dan? Dus vraag 2 is niet beantwoord.
 
Database Design

Database Design

05/06/2012 13:10:50
Quote Anchor link
feit dat het anders wordt geschreven staat los van het feit dat de identity incrementeel aangepast kan worden. Zoals eerder gezegd, als er verschillen in syntax zijn, zal ik deze aanhalen.

Opnieuw, zoals eerder gezegd maken we gebruik van MySql.
 
Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 13:14:26
Quote Anchor link
Is toch wel een belangrijk verschil lijkt me, en het is dus geen auto_increment functie maar identity.

Tevens nog steeds geen antwoord op mijn tweede vraag, hoe haal je dan die gegevens uit de database in je 'opleiding'?
Gewijzigd op 05/06/2012 13:15:01 door Chris PHP
 
Database Design

Database Design

05/06/2012 13:21:29
Quote Anchor link
Wel, eerst en vooral lijkt dit me een detail. Zeker als we het hebben over database design en we gaan via schema de database gaan uittekenen dan heb je in dit geval niet de sql statement nodig maar ga je eerder in de tool aanduiden dat je een auto increment nodig hebt. Een korte zoekactie kan je helpen met de syntax.

Wat bedoel je met je laatste vraag? Ik dacht dat je verwees naar "2de" de vraag over welke database we gebruiken.
In principe gebruiken we Mysql workbench om de queries uit te voeren... maar als jij liever een ander tooltje gebruikt, mag dat natuurlijk ook... We gaan geen php of asp.net gebruiken, daarvoor is 1 dag veel te kort... Een vervolg opleiding van langere duur kan hier wel van toepassing zijn..
 
Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 13:26:56
Quote Anchor link
Maar hoort je les dan niet gestructureert te zijn?

Als pietje een eigen tooltje gaat gebruiken, Jantje wil een MSSQL table maken, enzo. Krijg je dan niet een chaotische les, waar je straks zelf door de bomen het bos niet meer ziet? Aangezien het maar 1 les is natuurlijk.

En het feit dat de 'ervaren' mensen zich de eerste paar uur dood zullen vervelen omdat dan de basics aan de beginner wordt uitgelegd.
 
Frank WD

Frank WD

05/06/2012 13:28:42
Quote Anchor link
Weg nemend wat Chris hier boven bespreekt.

Vind persoonlijk gezien € 270,- waar normaal € 400,- een redelijk bedrag voor een beginnende. 270 / 8 = € 33,75 p/uur les of 400 / 8 = € 50,- p/uur.

Wat krijg je nog meer dan alleen de leerstof en uitleg voor dit bedrag?
Dit weer naast het natje en droogje natuurlijk.
Gewijzigd op 05/06/2012 13:31:03 door Frank WD
 
Database Design

Database Design

05/06/2012 13:41:49
Quote Anchor link
Goede opmerkingen. Ik zorg voor de laptops en voor de lunch en drank. 270 euro voor een volledige dag is redelijk goed geprijst hoor voor een professionele bedrijfsopleiding door een gecertificeerde Trainer. Meestal wordt deze prijs toegepast voor een halve dag opleiding. Als je Gelijkaardige bedrijfsopleidingen weet te vinden voor een lagere prijs mag je mij deze doorsturen op info @ databasedesign.be

Op de laptops installeer ik de tools die ik ga gebruiken in de les (Mysql Workbench). Jullie kunnen meedoen.
Ben je niet akkoord met de tools, ga ik u niet tegenhouden, maar is het natuurlijk op eigen risico...

Het is een keuze die je maakt natuurlijk Chris... Als je alles al kent heeft het natuurlijk weinig zin dat je de les volgt of je moet een herhaling willen.... Daarom dat ik ook open ben over de inhoud van de les, zodat je bewust kan kiezen of het iets is voor u...

Als je na de opleiding nog vragen hebt, mag je je vragen ook naar mij sturen...
Je krijgt daarbij ook een getuigschrift dat je de opleiding hebt gevolgd.
Gewijzigd op 05/06/2012 14:57:14 door Database Design
 

05/06/2012 14:56:09
Quote Anchor link
Die website van u mag qua css wel wat beter vind ik.
 
Database Design

Database Design

05/06/2012 14:59:02
Quote Anchor link
Bedankt voor de tip. Het is een eerste probeersel. Wij geven meerdere opleidingen. Dit is de eerste die we geven en proberen te promoten via het internet.
Als dit goed gaat, laat ik een nieuwe (betere) site opzetten, ook voor de andere opleidingen.
Gewijzigd op 05/06/2012 21:06:14 door Database Design
 
Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 15:06:12
Quote Anchor link
Mmm....

Het advies wat ik je kan geven, vooral omdat het inschrijven online gaat. Zorg dat je site er proffesioneel uit ziet. Dit lijkt wel Blog 0.0.1 Beta.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.