Over het forum

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Gerard van Katwijk

Gerard van Katwijk

24/06/2021 12:33:58
Quote Anchor link
Omdat ik geen forumcategorie "Over het forum" heb kunnen ontdekken, start ik hier maar met deze titel. Juist als nieuwkomer heb je informatie nodig over hoe iets werkt en wat wel en niet mogelijk is, toch?
Als eerste liep ik bij mijn pogingen om me te registreren, tegen het probleem aan, dat ik steeds een foutmelding ontving dat niet alle velden zouden zijn ingevuld en het adresveld met mijn achternaam rood gekleurd was. Aan mijn achternaam ("van Katwijk") mankeerde echter ogenschijnlijk niets. Nergens kon ik een e-mailadres vinden om daarover een vraag te stellen. Op een gegeven moment bleek de oplossing te zijn om dan maar voor "Katwijk" te kiezen (kennelijk was de spatie in mijn naam een struikelblok). Helaas bleek het later ook niet mogelijk om mijn achternaam in m'n profiel te corrigeren. :(
Gewijzigd op 24/06/2021 12:58:24 door Gerard van Katwijk
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 02:46:25
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

24/06/2021 13:33:37
Quote Anchor link
Ik ga die rare registratie-validatie op de lijst zetten om te verbeteren.
Ik zie ook dat je je @freeler.nl adres in je profiel bij interesses geplaatst hebt, klopt dat? Als dat inderdaad een bug is, dan ga ik hier wat aan doen.
Gewijzigd op 24/06/2021 13:55:27 door - Ariën -
 
Gerard van Katwijk

Gerard van Katwijk

24/06/2021 14:02:33
Quote Anchor link
- Ariën - op 24/06/2021 13:33:37:
Ik ga die rare registratie-validatie op de lijst zetten om te verbeteren.

Mooi (corrigeer je dan gelijk mijn achternaam?). Maar nog belangrijker is, volgens mij, om op de 'site' een makkelijk vindbaar e-mailcontactadres te plaatsen.
Quote:
Ik zie ook dat je je @freeler.nl adres in je profiel bij interesses geplaatst hebt, klopt dat?

Nee, dat staat daar verkeerd. Heb dat inmiddels verwijderd maar wel m'n e-mailadres in m'n "biografie" vermeld (kk ben niet zo benauwd).
Nu ik je toch "aan de lijn" heb; wanneer ik tekst aanhaal zoals in deze reactie, verschijnt "Quote:" in het bericht naast dat het de desbetreffende actie uitvoert. Wat kan ik beter doen?
Gewijzigd op 24/06/2021 14:09:30 door Gerard van Katwijk
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

24/06/2021 14:04:43
Quote Anchor link
Onderaan staat een link naar het contactformulier.
Best een algemene plek onder 'Over PHPhulp' vind ik.

Toevoeging op 24/06/2021 14:11:42:

Hoe bedoel je dat met quoten?
Gewijzigd op 24/06/2021 14:12:39 door - Ariën -
 
Gerard van Katwijk

Gerard van Katwijk

24/06/2021 14:27:43
Quote Anchor link
- Ariën - op 24/06/2021 14:04:43:
Onderaan staat een link naar het contactformulier.
Best een algemene plek onder 'Over PHPhulp' vind ik.

Ja, maar een contactformulier is minder gebruiksvriendelijk, dan bijvoorbeeld "[email protected]", toch?
Quote:
Toevoeging op 24/06/2021 14:11:42:
Hoe bedoel je dat met quoten?

Hoe bedoel ik wat?


Toevoeging op 24/06/2021 14:32:52:

Gerard Katwijk op 24/06/2021 14:27:43:
- Ariën - op 24/06/2021 14:04:43:
Onderaan staat een link naar het contactformulier.
Best een algemene plek onder 'Over PHPhulp' vind ik.

Ja, maar een contactformulier is minder gebruiksvriendelijk, dan bijvoorbeeld "[email protected]", toch?
Quote:
Toevoeging op 24/06/2021 14:11:42:
Hoe bedoel je dat met quoten?

Hoe bedoel ik wat?

Oh, ik denk dat ik het al begrijp. Dat "Quote:" is bedoeld om aan te geven, dat het daaropvolgende tekstdeel ook een aanhaling is. Maar omdat zo'n aanhaling ook al blijkt uit het kader daarom heen, dacht ik dat ik iets verkeerd deed. Vaak krijgt ook alleen de aangehaalde tekst een andere achtergrondkleur (grijs).
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

24/06/2021 14:41:33
Quote Anchor link
Quote is Engels voor citaat.
Daarmee kan je bepaalde delen van iemand anders tekst citeren. Een andere grijstint zou wel handig kunnen zijn.
 
Gerard van Katwijk

Gerard van Katwijk

24/06/2021 14:54:28
Quote Anchor link
- Ariën - op 24/06/2021 14:41:33:
Quote is Engels voor citaat.
Daarmee kan je bepaalde delen van iemand anders tekst citeren.

Is mij bekend, maar omdat ik dat begrip citeerde, zette ik het tussen aanhalingstekens. Zelf zet ik niet-Nederlandse begrippen tussen enkele aanhalingstekens om verwarring met citaten uit te sluiten.
Quote:
Een andere grijstint zou wel handig kunnen zijn.

Ik dacht meer in de richting van het een niet-gekleurde achtergrond voor de reactie, zodat de citaten opvallen door hun grijze achtergrondkleur binnen hun kader.



Toevoeging op 24/06/2021 14:54:59:

Gerard Katwijk op 24/06/2021 14:54:28:
- Ariën - op 24/06/2021 14:41:33:
Quote is Engels voor citaat.
Daarmee kan je bepaalde delen van iemand anders tekst citeren.

Is mij bekend, maar omdat ik dat begrip citeerde, zette ik het tussen aanhalingstekens. Zelf zet ik niet-Nederlandse begrippen tussen enkele aanhalingstekens om verwarring met citaten uit te sluiten.
Quote:
Een andere grijstint zou wel handig kunnen zijn.

Ik dacht meer in de richting van een niet-gekleurde achtergrond voor de reactie, zodat de citaten opvallen door hun grijze achtergrondkleur binnen hun kader.





Toevoeging op 24/06/2021 15:07:39:

Oeps, m'n vingers jeuken, naarmate ik meer van dit forum zie. Nederlandse begrippen ontbreken op veel plaatsen waar dat geen enkel probleem zou geven en de Engelse gewoonte om geen woordsamenstellingen te gebruiken waar dat in het Nederlands gebruikelijk is, zijn de aanleiding. Niet dat ik een professionele Nederlandskundige ben, maar hier blijf ik struikelen over dergelijke zaken. ;)
N.b.
Eigenlijk wilde ik dit bericht naar de redactie ('moderators' voor Anglofielen) van het forum sturen, maar ook die mogelijkheid, zag ik niet (zo gauw).
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

24/06/2021 15:14:16
Quote Anchor link
Dit forum is prima voor feedback over de website. Moderators gaan meer over het beleid.

Zelf vind ik dat 'topic' wel duidelijk is. Maar ik zal het in het overleg meenemen. De verkeerde woordsamenstellingen zie ik graag in dit topic tegemoet, liefst met de URL erbij.
Gewijzigd op 24/06/2021 15:14:53 door - Ariën -
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

25/06/2021 11:35:12
Quote Anchor link
Gerard Katwijk op 24/06/2021 14:54:28:
een professionele Nederlandskundige

neerlandicus
 
Gerard van Katwijk

Gerard van Katwijk

25/06/2021 12:13:06
Quote Anchor link
- Ariën - op 24/06/2021 15:14:16:
Dit forum is prima voor feedback over de website. Moderators gaan meer over het beleid.

Zelf vind ik dat 'topic' wel duidelijk is. Maar ik zal het in het overleg meenemen. De verkeerde woordsamenstellingen zie ik graag in dit topic tegemoet, liefst met de URL erbij.

Er is een eenvoudig ezelsbruggetje. Een samenstelling heeft 1 klemtoon en twee aparte woorden hebben elk een klemtoon. Dus door een woord uit te spreken, hoor je dat.
Voorbeelden:
"Forumberichten" heeft 1 klemtoon (op "Fo"); dit is dus een samenstelling van de woorden "Forum" en "Berichten".
Bij "PHP-forum" wordt die samenstelling gekoppeld door een koppelstreepje omdat er anders lees-/spreekverwarring zou kunnen ontstaan.
Gewijzigd op 25/06/2021 12:14:42 door Gerard van Katwijk
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

25/06/2021 12:18:00
Quote Anchor link
Prima. Als je kan aangeven waar dergelijke woorden fout zijn geschreven, dan zet ik het op mijn lijst.
 
Willem vp

Willem vp

25/06/2021 14:29:01
Quote Anchor link
Eigenlijk zou het forum PHP-hulp moeten heten in plaats van PHPhulp, maar ik denk dat het een paar boze blikken gaat opleveren als ik dat hardop uitspreek. ;-)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/06/2021 14:47:45
Quote Anchor link
@ Willem VP

Waaaaaat zeg je nu??!! #!@@###@$@$$@!

Geintje hoor ;-)

Je hebt wel een soort van gelijk als je 'PHP' als merknaam zou beschouwen en ervan uitgaat dat het hier een samenstelling betreft. Dan hoort er inderdaad een streepje tussen te staan. Net als bijvoorbeeld bij Cola-flesje.

Echter ... PHPhulp is een handelsnaam, en die kun je in feite invullen zoals je zelf wilt. Denk bijv. ook aan PhpMyAdmin.
Gewijzigd op 25/06/2021 14:48:29 door Ozzie PHP
 
Willem vp

Willem vp

25/06/2021 15:57:00
Quote Anchor link
Bij Colaflesje *mag* er een koppelteken worden gebruikt, maar dat is niet verplicht. In het geval van PHP-samenstellingen is het koppelteken officieel wel verplicht, omdat een van de samenstellende delen een afkorting/initiaalwoord is. Maar je hebt inderdaad wel een punt wat betreft de handelsnaam.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/06/2021 16:49:19
Quote Anchor link
Het lijkt er inderdaad op dat we allebei een punt hebben. Het streepje is inderdaad optioneel bij een merk maar vergroot de leesbaarheid. Een streepje is wel weer verplicht bij hoofdletters: PHP-forum. De grap is dan weer dat ingeburgerde afkortingen niet langer met hoofdletter worden geschreven: phphulp (weg streepje). Maaaar ... bij afkortingen is een streepje wel weer verplicht, dus: php-hulp. Maar omdat het een handelsnaam is, kun je er van maken wat je wil ... Haha :-)
 
Willem vp

Willem vp

25/06/2021 17:23:44
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 25/06/2021 16:49:19:
De grap is dan weer dat ingeburgerde afkortingen niet langer met hoofdletter worden geschreven: phphulp (weg streepje).

Bij ingeburgerde afkortingen is het inderdaad gebruikelijk om kleine letters te gebruiken, maar dat geldt dan weer niet als het een afkorting van een naam betreft. PHP dus. :-)
 
Gerard van Katwijk

Gerard van Katwijk

25/06/2021 19:08:50
Quote Anchor link
Willem vp op 25/06/2021 14:29:01:
Eigenlijk zou het forum PHP-hulp moeten heten in plaats van PHPhulp,

Klopt.
Quote:
maar ik denk dat het een paar boze blikken gaat opleveren als ik dat hardop uitspreek. ;-)

Klopt denk ik ook, maar t.n.t. gelukkig niet. ;).
Gewijzigd op 25/06/2021 19:12:01 door Gerard van Katwijk
 
Ad Fundum

Ad Fundum

25/06/2021 21:24:04
Quote Anchor link
Eigenlijk is het Nederlands ook weer niet zo belangrijk. Het verandert steeds. Als je eerst heel erg je best doet om de standaard (lees: het groene boekje) te volgen, dan kom je er met een paar jaar achter dat er weer allerlei wijzigingen zijn waar je niet op zat te wachten waardoor je je afhankelijk zou moeten gaan voelen van een organisatie als de Nederlandse Taalunie, die zich ooit durfde te profileren als 'Leverancier van de Nederlandse Taal' (let op: ván, niet áán).

PHPhulp, PHP-hulp, PHP'er? Wat maakt het ook uit als Microsoft via Word de Engelse ziekte propageert omdat de software niet intelligent genoeg is om samengestelde Nederlandse woorden als hottentottententententoonstelling te begrijpen. De industrie heeft de mond vol over deep learning, maar het werkt niet echt goed. Tegelijk durven veel pas-afgestudeerden (die ik dan weer ken) geen tekst te typen zonder manke spellingscontrole. De wereld op z'n kop.

En dan komen we uiteindelijk weer bij hetzelfde uit: iedereen doet z'n best (doet maar wat) en op papier ziet het er allemaal leukjes it, maar at the end of the day moeten dingen gewoon af en dan maakt het niet veel uit hoeveel tikfouten iemand gemaakt heeft.

En zelfs al heb je je gedachten in perfect Neerlandaise geformuleerd als muziek op de wind, is het maar honderd ogen gegooid of het ook op de bedoelde manier begrepen kan worden.

Laten we het in godsnaam over iets nuttigs gaan hebben: PHP!
Gewijzigd op 25/06/2021 21:25:16 door Ad Fundum
 
Willem vp

Willem vp

25/06/2021 21:52:15
Quote Anchor link
@Ad Fundum:

Met je laatste zin raak je precies het punt waar het om gaat. Als je in een programmeertaal een fout maakt in spelling of grammatica, word je genadeloos afgestraft door de parser. Of, erger, de parser klaagt niet, maar het programma doet niet wat je wilt.

Met natuurlijke talen als het Nederlands is het precies zo. Als je niet goed formuleert wat je wilt zeggen, word je verkeerd begrepen. Wat dat betreft ben ik het helemaal eens met Confucius, die zo'n 2500 jaar geleden al antwoordde op de vraag wat hij als eerste zou doen als hij het land zou moeten besturen, dat hij de taal zou zuiveren: "Want als de taal niet zuiver is, is hetgeen gezegd wordt niet hetzelfde als hetgeen wordt bedoeld. In dat geval blijven de dingen die gedaan moeten worden, ongedaan. Het gevolg is dat het recht verdwijnt en de mensen in een hopeloze verwarring komen te verkeren."

Als je goed wilt leren programmeren, leer dan eerst eens goed je eigen taal te beheersen. Ik ben ervan overtuigd dat als je je moedertaal al niet goed beheerst, je ook een waardeloos programmeur zult zijn.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/06/2021 00:03:48
Quote Anchor link
Willem vp op 25/06/2021 21:52:15:
Als je goed wilt leren programmeren, leer dan eerst eens goed je eigen taal te beheersen. Ik ben ervan overtuigd dat als je je moedertaal al niet goed beheerst, je ook een waardeloos programmeur zult zijn.

Glukkich heppen wei dar cheen fan allun lasd fan ;)
 
Gerard van Katwijk

Gerard van Katwijk

26/06/2021 00:50:16
Quote Anchor link
Willem vp op 25/06/2021 21:52:15:
Als je goed wilt leren programmeren, leer dan eerst eens goed je eigen taal te beheersen. Ik ben ervan overtuigd dat als je je moedertaal al niet goed beheerst, je ook een waardeloos programmeur zult zijn.

Nou, dat vond ik wat sterk gesteld, maar ik denk wel, dat wanneer je slordig omgaat met je moedertaal, de kans groter is, dat je ook slordig bent met andere zaken. Op z'n minst maak je minder kansen om voor "vol" te worden aangezien. Slecht geschreven sollicitaties gaan bij voorbeeld als eerste de prullenbak in en slecht geschreven teksten verliezen zo wie zo gauw aandacht (ook al gaan ze over PHP). Er zijn zelfs hele rubrieken met voorbeelden van slechte teksten (om om te glimlachen).
Gewijzigd op 26/06/2021 00:53:12 door Gerard van Katwijk
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.