Pc wordt te warm

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ventilatiesysteem Productontwikkelaar HBO WO Verwa

Samengevat: Zij bieden flexibele ventilatiematerialen, geluidsdempers, rookgasafvoer producten en industrieslangen. Ben jij een technisch productontwikkelaar? Heb jij ervaring met het ontwikkelen van nieuwe producten? Vaste baan: Technisch Productontwikkelaar HBO WO €3.000 - €4.000 Zij bieden een variëteit aan flexibele ventilatiematerialen, geluiddempers, rookgasafvoer producten, industrieslangen en ventilatieslangen voor de scheepsbouw. Met slimme en innovatieve materialen zorgen wij voor een gezonde en frisse leefomgeving. Deze werkgever is een organisatie die volop in ontwikkeling is met hardwerkende collega's. Dit geeft goede ontwikkelingsmogelijkheden. De branche van dit bedrijf is Techniek en Engineering. Functie: Voor de vacature als Technisch Productontwikkelaar Ede Gld HBO WO ga

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Michael -

Michael -

15/01/2014 08:13:19
Quote Anchor link
Beste,

Ik heb een PC die veel te snel warm wordt.
Nou heb ik de koelpasta al vervangen (op 2 plekken), maar als ik in de bios kijk loopt de temperatuur met fan op volle toeren ongeveer iedere minuut een graad omhoog.
Als ik de Fan uitschakel loopt die per seconde één/halve (wisselend) graad omhoog.
Lijkt me toch niet dat, ook al is er geen fan, de temperatuur zo snel moet stijgen?
Mijn twijfel is nou of het zin heeft om er een nieuwe fan op te doen of dat het probleem ergens anders aan ligt.

Afbeelding

Bvd
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 14:54:08
 
Albert de Wit

Albert de Wit

15/01/2014 08:28:08
Quote Anchor link
Alles even goed uitzuigen, stof verwijderen. Doet wonderen
 
Michael -

Michael -

15/01/2014 08:31:33
Quote Anchor link
Albert de Wit op 15/01/2014 08:28:08:
Alles even goed uitzuigen, stof verwijderen. Doet wonderen


Is gebeurt. Was inderdaad ook wel nodig :) Hij blinkt niet, maar ik verwacht dat dit niet (meer) het probleem zal zijn. Misschien 'kritieke' plekjes overgeslagen? Ik heb bijv niet de hele voeding los gehaald o.i.d.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

15/01/2014 08:38:22
Quote Anchor link
Op welk temperatuurbereik kom je uit? En welk type processor heb je?

Sommige processors werken namelijk normaal al met een hogere temperatuur dan je misschien zou verwachten, tot meer dan 90 graden Celsius zelfs.
 
Joakim Broden

Joakim Broden

15/01/2014 08:43:20
Quote Anchor link
Staat je PC in een hoekje gepropt waardoor de hete lucht niet wegkan? Als ik mijn Macbook (had ik ook met vorige HP laptop) op school heb en ik heb mijn voet voor de lucht uit laat word dat ding ook rete warm.
 
Michael -

Michael -

15/01/2014 08:47:06
Quote Anchor link
Ward van der Put op 15/01/2014 08:38:22:
Op welk temperatuurbereik kom je uit? En welk type processor heb je?

Sommige processors werken namelijk normaal al met een hogere temperatuur dan je misschien zou verwachten, tot meer dan 90 graden Celsius zelfs.

Zou ik even moeten kijken of ik dat kan vinden.
Probleem is dat ie zo warm wordt dat ie zich zelf uitschakelt.
Ik kan me gewoon haast niet voorstellen dat het normaal is zo snel dat ie op loopt.

Metal Hertog Jan op 15/01/2014 08:43:20:
Staat je PC in een hoekje gepropt waardoor de hete lucht niet wegkan? Als ik mijn Macbook (had ik ook met vorige HP laptop) op school heb en ik heb mijn voet voor de lucht uit laat word dat ding ook rete warm.

Hij ligt nou open op tafel, dus lucht zou makkelijk weg kunnen :) *Voet verwarming, ideaal*
 
TJVB tvb

TJVB tvb

15/01/2014 09:57:47
Quote Anchor link
Michael - op 15/01/2014 08:47:06:
Hij ligt nou open op tafel, dus lucht zou makkelijk weg kunnen :) *Voet verwarming, ideaal*

Dat hoeft niet te betekenen dat de lucht makkelijker weg kan. Sommige kasten hebben de airflow heel goed waardoor als die dicht is en de fans aanstaan er beter gekoeld wordt dan wanneer die open is.

Je noemt dat je de koelpasta op 2 plekken hebt vervangen, waar? Geen koelpasta gebruiken is niet goed, maar te veel werkt vaak ook averechts.

Hoe blazen de fans van je kast ten opzichte van je cpu fan? Ik heb wel eens gezien dat die tegen elkaar in bliezen, dan heft het elkaar op.
Is je cpu fan nog in orde? Zitten de koelvinnen nog goed vast e.d.

Michael - op 15/01/2014 08:31:33:
Is gebeurt. Was inderdaad ook wel nodig :) Hij blinkt niet, maar ik verwacht dat dit niet (meer) het probleem zal zijn. Misschien 'kritieke' plekjes overgeslagen? Ik heb bijv niet de hele voeding los gehaald o.i.d.

Het meest kritieke is je cpu fan zelf, zit er geen stof tussen de koelvinnen e.d.
 
Chris PHP

Chris PHP

15/01/2014 10:08:08
Quote Anchor link
Heb je al eens een CPU monitoring tool geinstalleerd? Gebruik bijvoorbeeld CPUID, dit is een gratis tool die onderandere voltage, temp en fanspeed aangeeft.

De kans is namelijk ook groot dat je FAN niet snel genoeg meer draait om te koelen. Aangezien je zelf aangeeft dat het nodig was om het uit te stofzuigen, kan het zijn dat er stof in de lager van je FAN zit die voor weerstand zorgd en dus niet meer snel genoeg draait.

Mijn AMD 8 core is idle al +/- 60-65 graden met de BOX (originele) koeler. Nu zit er een high performance zalman op en komt hij niet boven de 28 graden uit.
Gewijzigd op 15/01/2014 10:08:42 door Chris PHP
 
Michael -

Michael -

15/01/2014 10:22:10
Quote Anchor link
TJVB tvb op 15/01/2014 09:57:47:
Michael - op 15/01/2014 08:47:06:
Hij ligt nou open op tafel, dus lucht zou makkelijk weg kunnen :) *Voet verwarming, ideaal*

Dat hoeft niet te betekenen dat de lucht makkelijker weg kan. Sommige kasten hebben de airflow heel goed waardoor als die dicht is en de fans aanstaan er beter gekoeld wordt dan wanneer die open is.

Ik snap wat je bedoeld. Bij een andere pc heb ik inderdaad een grote 'trechter' aan de zijwand die wanneer die dicht zit de lucht naar buiten geleid. Bij deze is dat niet het geval. Wil niet zeggen dat ik het even kan uitproberen hoe de temperatuur is met een dichte kast (ben bang dat ie dan nog sneller oploopt).

TJVB tvb op 15/01/2014 09:57:47:
Je noemt dat je de koelpasta op 2 plekken hebt vervangen, waar? Geen koelpasta gebruiken is niet goed, maar te veel werkt vaak ook averechts.

Onder de rode cirkels zat koelpasta (wat er van over was) en heb ik vervangen door een dun uitgestreken laagje nieuwe pasta
Afbeelding

TJVB tvb op 15/01/2014 09:57:47:
Hoe blazen de fans van je kast ten opzichte van je cpu fan? Ik heb wel eens gezien dat die tegen elkaar in bliezen, dan heft het elkaar op.
Is je cpu fan nog in orde? Zitten de koelvinnen nog goed vast e.d.

Kun je ook zien op de foto. Moet wel zeggen dat ze voor mijn gevoel ook niet erg hard blazen (wel hard ronddraaien). Koelvinnen zitten vast,* de Fan iets minder, en is wel uitgezogen, maar misschien nog even met een borsteltje o.i.d. doorheen.

edit: *Dacht dat je hiermee de, zoals Chris noemde, 'northbridge' mee bedoelde.

Michael - op 15/01/2014 08:31:33:
Is gebeurt. Was inderdaad ook wel nodig :) Hij blinkt niet, maar ik verwacht dat dit niet (meer) het probleem zal zijn. Misschien 'kritieke' plekjes overgeslagen? Ik heb bijv niet de hele voeding los gehaald o.i.d.
TJVB tvb op 15/01/2014 09:57:47:
Het meest kritieke is je cpu fan zelf, zit er geen stof tussen de koelvinnen e.d.


Toevoeging op 15/01/2014 10:23:21:

Chris NVT op 15/01/2014 10:08:08:
Heb je al eens een CPU monitoring tool geinstalleerd? Gebruik bijvoorbeeld CPUID, dit is een gratis tool die onderandere voltage, temp en fanspeed aangeeft.

De kans is namelijk ook groot dat je FAN niet snel genoeg meer draait om te koelen. Aangezien je zelf aangeeft dat het nodig was om het uit te stofzuigen, kan het zijn dat er stof in de lager van je FAN zit die voor weerstand zorgd en dus niet meer snel genoeg draait.

Mijn AMD 8 core is idle al +/- 60-65 graden met de BOX (originele) koeler. Nu zit er een high performance zalman op en komt hij niet boven de 28 graden uit.

Ik zal eens kijken of ik deze kan installeren. Zoals gezegd valt de pc een gegeven moment uit door te hoge temperatuur.
Gewijzigd op 15/01/2014 13:17:49 door Michael -
 
Chris PHP

Chris PHP

15/01/2014 10:27:48
Quote Anchor link
@Michael,
Misschien een 'domme' vraag maar, loopt 4 aderige spannings kabel (P4 stekker) niet tegen je fan aan? Als ik het zo zie ligt hij er behoorlijk dicht op!

P.S. je northbridge wordt nagenoeg nooit te heet, dat is je oranje koelblokje waar je ook de koelpasta van vervangen hebt.
Gewijzigd op 15/01/2014 10:29:58 door Chris PHP
 
Michael -

Michael -

15/01/2014 12:24:03
Quote Anchor link
Chris NVT op 15/01/2014 10:27:48:
@Michael,
Misschien een 'domme' vraag maar, loopt 4 aderige spannings kabel (P4 stekker) niet tegen je fan aan? Als ik het zo zie ligt hij er behoorlijk dicht op!

P.S. je northbridge wordt nagenoeg nooit te heet, dat is je oranje koelblokje waar je ook de koelpasta van vervangen hebt.

Hij raakt 'm niet, maar erg mooi vind ik 'm zelf ook niet liggen nee. Beter zou zijn een tyrapje eromheen. Dit kan wel op het moment dat ik weet waar het aan ligt en of er eventueel een nieuwe fan nodig is.
P.s.: Hij wordt wel warm, maar voor de zekerheid i.i.g. gedaan :) In de bios geeft ook wel duidelijk CPU Fan aan die snel oploopt.

Ik hoor niemand over de snel stijgende temperatuur zonder fan, is dit normaal? Moet de fan dit allemaal op zich nemen? Ik heb zo het idee dat de fan nooit rustig kan gaan draaien, maar altijd op volle toeren.
 
Chris PHP

Chris PHP

15/01/2014 12:36:15
Quote Anchor link
@michael
Ja natuurlijk is het normaal dat je temp enorm stijgt als de fan niet is aangesloten. Het enige wat je koelblok doet is de warmte geleiden via een groter oppervlakte. Wanneer de oppervlakte niet gekoeld wordt loopt de temp aardig op.

Heb je mijn tip gezien voor de CPU monitoring tool een aantal posts terug? Of kijk eens in die BIOS op hoeveel toeren je CPU fan draait.
 
Michael -

Michael -

15/01/2014 13:09:02
Quote Anchor link
Chris NVT op 15/01/2014 12:36:15:
@michael
Ja natuurlijk is het normaal dat je temp enorm stijgt als de fan niet is aangesloten. Het enige wat je koelblok doet is de warmte geleiden via een groter oppervlakte. Wanneer de oppervlakte niet gekoeld wordt loopt de temp aardig op.

Heb je mijn tip gezien voor de CPU monitoring tool een aantal posts terug? Of kijk eens in die BIOS op hoeveel toeren je CPU fan draait.

Oké daar ben ik blij mee :) Dan legt het dus puur aan de fan.
Nou dus de vraag of de huidige fan voldoende is, of zoals al gezegd, door stof niet meer snel genoeg draait.

Ik heb hem gisteren tijdje laten draaien met de 'bios monitor' ervoor die de snelheid en temp aangeeft. Ik kan me zo niet zeggen hoe snel hij draaide. Ik geloof wel dat het redelijk wisselde ondanks dat de temperatuur alleen maar blijft oplopen (zie eerste post).

Op je reactie van je tool heb ik het volgende op gereageerd.
"Ik zal eens kijken of ik deze kan installeren. Zoals gezegd valt de pc een gegeven moment uit door te hoge temperatuur."

Ik ben nou niet thuis, dus zal dit vanavond even proberen. Wat geeft dit mij voor extra info behalve wat in de bios staat? (Ook daar staat de spanning, snelheid, temp)


Toevoeging op 15/01/2014 20:41:13:

Intussen de fan uit elkaar gehaald en schoongemaakt met een tandenborstel. Er kwam nog een hoop viezigheid vanaf.
Alles weer in elkaar gezet en het genoemde programma gedownload.
Wat vinden jullie van de Max temperaturen? 136c lijkt mij behoorlijk hoog.

Afbeelding

Toevoeging op 16/01/2014 08:11:36:

Dit is een screen van de Bios Hardware Monitor nadat die een halfuur aan heeft gestaan.
Hij blijft nou op de 51.5c hangen wat een hele verbetering is.
De fan draait rond de 937rpm

Afbeelding
 
Chris PHP

Chris PHP

16/01/2014 11:03:15
Quote Anchor link
Ik zou zeggen fan/koeler vervangen, wanneer deze onder de 1000 rpm draaid is het niet goed. Mijn 120mm fan maakt nog meer toeren.

De temp van je BIOS is acceptabel, je MAX temp lijkt me toch wat aan de hoge kant. Lijkt erop dat je koeler het dan toch niet meer kan bijhouden.
 
Michael -

Michael -

16/01/2014 11:11:45
Quote Anchor link
Chris NVT op 16/01/2014 11:03:15:
Ik zou zeggen fan/koeler vervangen, wanneer deze onder de 1000 rpm draaid is het niet goed. Mijn 120mm fan maakt nog meer toeren.

Bedankt voor je reactie.
Wat is een normale rpm?

Chris NVT op 16/01/2014 11:03:15:
De temp van je BIOS is acceptabel, je MAX temp lijkt me toch wat aan de hoge kant. Lijkt erop dat je koeler het dan toch niet meer kan bijhouden.

En ook wel stabiel, dus zeker een vooruitgang.
Max temp vond ik ook vreemd, maar hij heeft zich niet uitgeschakeld (zoals eerder het probleem was).

De oplossing dus een nieuwe fan.
Edit:
het heeft toevallig niks met de 'fan profile' te maken? Deze staat nou op 'optimal', misschien dat ie ook nog een optie heeft waarin die harder draait?

Edit:
deze lijkt er een beetje op
Rotatiesnelheid (min) 900
Rotatiesnelheid (max) 2.200
Zou betekenen dat de huidige maar minimaal draait.
Gewijzigd op 16/01/2014 11:20:20 door Michael -
 
Chris PHP

Chris PHP

16/01/2014 11:20:02
Quote Anchor link
Normale RPM is voor lage temp meesten tussen de 1000 - 1200 rpm en voor hogere temp schieten ze door naar 1500 - 2200 rpm zoiets. Let natuurlijk wel dat wanneer je een 'kleine' fan hebt zoals op stock AMD koelers deze natuurlijk meer toeren maken, en dus ook meer herrie ;-)

Ik zou zeggen ga voor een goede CPU koeler van bijv Zalman, coolermaster, etc. Deze leveren enorme koelings winst op, zijn vaak variabel instelbaar met de hand of automatisch en zullen tussen de 45 - 80 euro liggen. Dit is dus een koeler + fan, ik zou niet voor een nieuwe fan gaan op je huidige koeler, zonde van het geld.

Maar die keuze ligt uiteraard bij jezelf :-D
 
Michael -

Michael -

16/01/2014 11:23:17
Quote Anchor link
Wow 45-80 euro? deze is maar 11 euro.
Kan het koelblok ook zo hard slijten dan? Het stelt immers niet veel voor. Hooguit viezigheid.
 
Chris PHP

Chris PHP

16/01/2014 11:40:07
Quote Anchor link
Er zit veel tussen de koelelementen, koper geleid warmte namelijk velen malen beter dan aluminium. Daarom zei ik ga voor een goede koeler, maar het is uitaard aan jou voor welke keuze je gaat.
Gewijzigd op 16/01/2014 11:41:01 door Chris PHP
 
Michael -

Michael -

16/01/2014 11:43:24
Quote Anchor link
Chris NVT op 16/01/2014 11:40:07:
Er zit veel tussen de koelelementen, koper geleid warmte namelijk velen malen beter dan alluminium. Daarom zei ik ga voor een goede koeler, maar het is uitaard aan jou voor welke keuze je gaat.

Dat snap ik, maar het lijkt me ook wel een verschil of de pc constant zwaar belast wordt of niet. 80 euro tegenover 11 euro is toch wel een heel verschil :) En als ie nou al rond de 50 graden zit, zal dat alleen maar beter worden. (Hardop aan het denken).
 
Chris PHP

Chris PHP

16/01/2014 11:47:25
Quote Anchor link
Ja je gaat nu naar de uiterste prijs, daarom zei ik ze zitten tussen 45 en 80 euro afhankelijk van het merk en model.

Ja logisch je systeem staat idle in de BIOS dan zal hij wel 50 graden blijven, maar je hoogte temp bereikt is 136 graden! Daar kun je eieren op koken :-P

Maar als jij die van 11 euro goed vind, kun je natuurlijk ook voor die gaan. Houdt er wel rekening mee dat het
1. imitatie van de intel koeler is
2. de kwaliteit stukken lager is.
3. de levensduur waarschijnlijk ook stukken lager is.

Ik geef je alleen advies natuurlijk, ik probeer je niet te overtuigen en heb er geen baat bij voor welke koeler je gaat.
Gewijzigd op 16/01/2014 11:47:50 door Chris PHP
 
Michael -

Michael -

16/01/2014 12:25:20
Quote Anchor link
Chris NVT op 16/01/2014 11:47:25:
Ja je gaat nu naar de uiterste prijs, daarom zei ik ze zitten tussen 45 en 80 euro afhankelijk van het merk en model.

Ja logisch je systeem staat idle in de BIOS dan zal hij wel 50 graden blijven, maar je hoogte temp bereikt is 136 graden! Daar kun je eieren op koken :-P

Maar als jij die van 11 euro goed vind, kun je natuurlijk ook voor die gaan. Houdt er wel rekening mee dat het
1. imitatie van de intel koeler is
2. de kwaliteit stukken lager is.
3. de levensduur waarschijnlijk ook stukken lager is.

Ik geef je alleen advies natuurlijk, ik probeer je niet te overtuigen en heb er geen baat bij voor welke koeler je gaat.

Haha dat is waar :) Die 136 graden mag niet meer voorkomen.
Ik wist niet dat het imitatie was, dan kun je beter iets meer uitgeven inderdaad.
Ik zal je advies in het achterhoofd houden! Bedankt voor je reacties :)
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.