PDF (LaTeX) automatisch maken en laten downloaden

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Kevin Zegikniet

Kevin Zegikniet

30/03/2016 13:12:44
Quote Anchor link
Hallo mensen,

Ik ben op dit moment bezig met het bouwen van een site voor een groot evenement wat over een halfjaar plaatsvindt, en voor de administratie van inschrijvingen wil ik een pdf kunnen maken.

Heel simpel gezegd:
- Ik kan de gegevens uit de database omzetten naar een tabel
- Ik kan de tabel in LaTeX opmaak verwerken
- ik heb geen flauw idee hoe ik vervolgens dit compile naar een pdf bestand.
- Ik weet ook niet hoe ik vervolgens dit bestand laat downloaden en daarna van de schijf verwijder (zodat het niet schijfruimte opneemt).

Ik heb wel dit gevonden;
https://www.phphulp.nl/php/tutorial/overig/pdf-maken-met-php-basis/530/
maar gezien dat ongeveer 10 jaar oud is en ook een hele andere manier is als ik wil doen, denk ik dat een nieuw topic beter is.

Qua latex packages is het vrij simpel, het gaat me echt alleen om een tabelletje maken waar een vracht tekst in staat.

Alvast bedankt :)
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 08:56:47
 
Ivo P

Ivo P

30/03/2016 13:35:50
Quote Anchor link
Zelf heb ik LaTeX denk ik zo'n 20 jaar geleden voor het laatst in actie gezien.
Maar het zal vast mogelijk zijn om LaTeX een pdf te laten maken van de invoer.

Aangezien jij de keuze maakt voor deze tool, lijkt het me dat je dus ook weet of hebt op gezocht hoe LaTeX dan een pdf maakt.

Let wel:
Het is een zelfstandig stuk software. Dat staat dus los van PHP.
PHP kan prima externe programma's starten. Of dat nu is voor het maken van backups van de database met het programma mysqldump, printen met Cups of iets met LaTeX.

Je zult het dan vooral moeten hebben van de informatie met welke command line opties het programma te starten is.

Het lijkt mij persoonlijk gemakkelijker om iets als TCpdf oid te gebruiken, maar dat is omdat ik daar ervaring mee heb.
Ik neem aan dat jij ervaring hebt met LaTeX?
 
Kevin Zegikniet

Kevin Zegikniet

30/03/2016 14:19:37
Quote Anchor link
Hallo Ivo P,

Ik heb inderdaad ervaring met LaTeX, maar dan wel het handmatig compilen (aka, op het groene 'compile' knopje drukken)...

Opzich heb ik er geen problemen mee om iets anders te gebruiken, alleen ken ik LaTeX en was dat mijn initiele plan. Ik zal eens kijken naar jouw tip van TCpdf :)
 
Ivo P

Ivo P

30/03/2016 14:29:33
Quote Anchor link
Ik ken LaTeX alleen nog uit de tijd dat je zelf met de losse filetjes mocht goochelen. (was nog in de DOS tijd)

Er is nog wel het nodige te vinden als je Google vraagt.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

30/03/2016 14:41:46
Quote Anchor link
Al geGoogled op "php latex to pdf"?

Mogelijk heeft jouw webserver iets genaamd pdftex?

Anders zul je wellicht een tussenstap in HTML moeten verzinnen (of even verder moeten Googlen om dit rechtstreeks vanuit LaTeX te doen) of gewoon afstappen van LaTeX. Is er een speciale reden waarom je van LaTeX gebruik zou moeten maken? Te meer omdat je zegt:
Quote:
het gaat me echt alleen om een tabelletje maken waar een vracht tekst in staat.

Dit kun je ook gewoon doen met een PDF lib in PHP? Ik zie de noodzakelijkheid van LaTeX in deze niet.
 
Kevin Zegikniet

Kevin Zegikniet

30/03/2016 17:43:35
Quote Anchor link
Thomas,
Quote:
Opzich heb ik er geen problemen mee om iets anders te gebruiken, alleen ken ik LaTeX en was dat mijn initiele plan


Bedankt voor nog een geweldige tip! Ik zal ook naar pdftex kijken of dat wat is voor mijn doeleinde.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.