PDO vraagje

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Software Programmeur PHP

Functie Wij zijn op zoek naar een PHP programmeur voor een leuke opdrachtgever in omgeving Alblasserdam. Heb jij altijd al willen werken bij een bedrijf dat veilige netwerkverbindingen levert door middel van veilige oplossingen? Lees dan snel verder. Hoe kan jouw dag er straks uitzien? Je gaat software en webapplicaties ontwikkelen met behulp van de talen C / C++ / PHP. Je gaat technische klussen uitvoeren op locatie bij klanten. Je onderhoudt contact met de projectleider om er zeker van te zijn dat een projecten goed verlopen. Je gaat klanten ondersteunen op het gebied van geleverde software en webapplicaties. Tevens

Bekijk vacature »

OutSystems developer

Dit ga je doen Klanten adviseren over de mogelijkheden van OutSystems; OutSystems oplossingen ontwikkelen en implementeren; Stakeholdermanagement; Kennis en expertise up to date houden en delen met het team. Hier ga je werken Onze opdrachtgever, gevestigd in regio Amsterdam, is een innovatieve dienstverlener die zich richt op grote corporates in verschillende sectoren. Doordat je bij veel verschillende klanten aan de slag zal gaan is geen enkel project hetzelfde. De organisatie kenmerkt zich door hoge mate van professionaliteit en innovatieve oplossingen. In de rol van OutSystems developer zal jij verschillende grote klanten helpen om efficiënte OutSystems oplossingen te ontwikkelen en implementeren.

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Als junior .NET ontwikkelaar start jij in ons development team met twee andere .NET developers. Als team werken jullie in scrum en is er iedere ochtend om 11.00 een standup. Jij krijgt als junior .NET ontwikkelaar een inwerk traject dat echt specifiek wordt ingericht op basis van wat jij nodig hebt. Een van de grootste pluspunten bij ons is dat wij binnen ons bedrijf veel (technische) vrijheid geven en juist eigen initiatieven erg stimuleren. Jouw werkzaamheden gaan er bij ons als volgt uit zien: – Het ontwikkelen van nieuwe software samen met interne en eventueel externe ontwikkelaars; – Het

Bekijk vacature »

PHP ontwikkelaar

Functie Jij komt te werken in een development team van 9 man. Het grootste deel doet back end development en daarnaast is er 1 teamlead en 1 tester in het team. Dit Agile team is van groots belang voor de organisatie omdat zij voornamelijk alle eigen systemen in-house ontwikkelen. Naast het door ontwikkelen van het bestaande platform en de software die daarbij komt kijken, zul jij je ook bezighouden met het realiseren en opzetten van nieuwe projecten binnen het bedrijf. Je staat nauw met de klant in contact om zo hun wensen zo goed mogelijk te kunnen realiseren. Daarnaast ontwikkel

Bekijk vacature »

Front-end (Angular) developer

Functie Om bovenstaande ambities waar te kunnen maken zijn ze op zoek naar een Front-end (Angular) developer. Het it-team bestaat momenteel uit de IT Manager, 2 back-end developers, 1 fullstack developer, 1 designer en een DevOps engineer. Ze zijn dus op zoek naar professionals die autonoom en gedisciplineerd aan de slag gaan, en bij aanvang als enige developer met hun Front-end applicaties aan de slag gaat. Wel hebben ze de ambitie om hier snel een 2e developer bij te vinden die jij dan ook zal kunnen aansturen/begeleiden. Je zult aan de slag gaan met het doorontwikkelen van hun bestaande UI

Bekijk vacature »

Python developer Consultancy

Functie Als Python developer bij deze organisatie werk je voor verschillende klanten. Doordat de oprichter een groot netwerk heeft kun je zelf voorkeuren uitspreken in het type projecten dat je wilt gaan doen. Zo zijn er bijvoorbeeld langdurige of juist korte projecten, maar is ook het type klant, of project bespreekbaar. Werk jij bijvoorbeeld graag aan een nieuw, state-of-the-art web portaal of ben je liever betrokken bij een migratietraject van een bestaande applicatie? Wij gaan voor jou aan de slag! Eisen • Je bent een gedreven developer met sterke voorkeur voor Python • Je bent meer dan een codeklopper •

Bekijk vacature »

Senior Java Ontwikkelaar

Dit ga je doen Werken aan uiteenlopende interne projecten voor grote (internationale) organisaties; Ontwikkelen van diverse (web)applicaties en platformen met technieken als Java, Azure en ASP.NET; Complexe vraagstukken tackelen met jouw expertise en ervaring; Waar nodig help jij je collega's om samen tot de juiste oplossing te komen. Hier ga je werken Als Java Developer kom je te werken bij een internationale organisatie in regio Amsterdam die zich richt op procesoptimalisatie door middel van zeer complexe IT oplossingen. Dit doen zij op het allerhoogste niveau met vestigingen over heel de wereld en met een groot aantal aansprekende, maatschappelijk betrokken klanten.

Bekijk vacature »

Informeel bureau zoekt Senior PHP developer

Functie Als senior PHP developer neem je het voortouw in ontwikkeltrajecten en ben je in staat werk uit te leggen aan collega’s om zo je kennis met hen te delen. Je deinst niet terug voor ingewikkelde projecten. Deze zie jij alleen maar als uit uitdaging. Je werkt doorlopend aan klantcases (en hierdoor je klant echt leert kennen), maar toch ben je afwisselend bezig. Dit alles in een vrije en ontspannen werksfeer, met een team van gelijkgestemde. Binnen de development teams werken ze met o.a. PHP, Laravel, React, Node, Elastic, Amazon AWS, JIRA, Solid, Domain-driven-design, Doctrine, Redis, docker, Kubernetes, CI, PHP

Bekijk vacature »

Lead C++ Developer

De rol van Lead C++ Developer Als Lead C++ developer bij KUBUS word je verantwoordelijk voor het implementatie design van requirements en de software architectuur van de desktop applicaties van BIMcollab, ons platform voor 3D model-validatie en issue-management bedoeld om de kwaliteit van 3D design-modellen voor gebouwen te verbeteren. Betere 3D modellen leiden tot betere gebouwen, dus zo draag je bij aan verduurzaming van de gebouwde omgeving met slimmer gebruik van materialen, minder verspilling en energie-efficiënte gebouwen. Een goede gebruikerservaring staat bij ons hoog in het vaandel; we gaan in onze ontwikkeling voor innovatie en kwaliteit. In je rol als

Bekijk vacature »

Randstad - Freelance Backend Developer/ Data Engin

Starting date: 10.05.2023 Salary range: €67,00 - €77,00 Duration: 6 months Hours: 40 Working model: Hybrid* MUST be NL based Job description: Our vision is to have a consistent and data driven experience for all sales across all our operating companies. Our mission is to enable our salespeople to be able to reach out to the right company at the right time. We do this by creating data driven micro services and solutions. We mainly focus on implementation in the Google Cloud but also integrate with local systems and other cloud solutions. A typical day: As a back-end developer you

Bekijk vacature »

Medior Front-end Developer

Sogeti is een organisatie met een goede werksfeer en zo min mogelijk hiërarchische verhoudingen. Ga je bij ons als Medior Front-end Developer aan de slag? Dan werk je dagelijks met collega’s aan de mooiste IT-projecten. Deze snelgroeiende groep collega’s krijgt energie van hun vak en dat merk je op de werkvloer. Onze klantenkring is groot en divers, dat vraagt om flexibiliteit van jou. Tegelijkertijd betekent dit dagelijks nieuwe dingen leren én dat geen werkdag hetzelfde is. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je te certificeren. We organiseren regelmatig technische Meet-ups en doen we veel aan kennisdeling waarbij iedereen welkom is, zowel

Bekijk vacature »

Java developer

Als Java Developer bij Sogeti ben je onderdeel van onze toonaangevende community die bestaat uit ruim 100 gepassioneerde professionals. In teamverband lever je mooie prestaties. Daarmee draag je aan bij de meerwaarde die wij leveren aan onze klanten. Geen werkdag is hetzelfde, je bent voortdurend bezig met het oplossen van allerlei complexe vraagstukken binnen bedrijfskritische systemen. Een voorbeeld hiervan is een cliënt-volgsysteem bij Reclassering Nederland. Andere klanten waar wij onder andere voor werken: KPN, Philips, Nationale-Nederlanden, Kamer van Koophandel, ABN AMRO, Bovemij, Arval en de Politie. Werken bij Sogeti Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet en delen we binnen de

Bekijk vacature »

Medior/senior Python developer

Functie Bedrijven komen bij deze organisatie om technische vraagstukken op te lossen en hierin ook tot oplossingen te komen waar ze zelf misschien niet aan gedacht hadden. Jij gaat vanuit je ervaring dus niet alleen hands-on aan de slag met het ontwikkelen, maar zult ook zeker adviseren en proactief meedenken met de klant. Er zijn meerdere lange en/of korte projecten en het type klanten is heel uiteenlopend. Zo kun je terecht komen in een multidisciplinair scrumteam waarin je als Python developer meewerkt, of juist voor een kleiner (Greenfield) project aan de slag gaan waarin je veel breder bezig bent. Door

Bekijk vacature »

Java Developer

Functieomschrijving Are you an experienced Java Developer who wants to be challenged? Then this is your job! As a Java Developer, you are co-responsible for building custom applications within our extensive IT landscape. Development takes place on both the back-end side (Spring/JEE). Together with the IT department, you are responsible for the daily adjustments and expansions of our IT systems. In addition, you will work in small scrum teams using the Agile methodologies. Besides the realization of our in-house systems, you are responsible for the roll-out of the application (version) as well as the operational support after going live. Team

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functieomschrijving Vanuit het hoofdkantoor in de regio van Bergen op Zoom ben je als PHP Developer niet alleen gefocust op het ontwikkelen van Software. Daarnaast ben je ook voortdurend bezig met het zoeken naar nieuwe mogelijkheden en innovaties die essentieel kunnen zijn voor de efficiëntie van software ontwikkeling. Je deelt veel kennis en informatie met het team en ontvangt deze dan ook graag terug. Techstack: PHP, Symfony & mySQL. Bedrijfsprofiel Deze uitdagende opdrachtgever is ruim 20 jaar actief in de regio Bergen op Zoom. Het vooruitstrevende team staat de hele dag voor je klaar om je te helpen en ondersteunen.

Bekijk vacature »
Ama saril

ama saril

15/11/2012 12:30:17
Quote Anchor link
Ik ben aan het spelen geweest met de PDO tutorial (naar aanleiding van een ander topic) en op zich zie ik de voordelen van PDO wel in maar ik heb toch wel een vraag :)

Als je dus een prepared statement uitvoert kan je niet het aantal resultaten van een resultaatset lezen. Ik zie in de tutorial dat je dan eerst een count() query moet uitvoeren maar het is toch niet efficient als je 2 queries uitvoert?

Ik zit dan te denken om voor select queries geen Prepared statement te gebruiken zoals hieronder:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
<?php

//verinding maken etc..
$sql = "SELECT naam FROM tbl_persoon";
$results = $db->query($sql);

?>


zodat ik de rijen kan tellen, en voor insert, update en delete wel. Bij de select query zou ik dan wel quote()(of mysql_real_escape_string) moeten gebruiken om sql injectie tegen te gaan. Is dit een goede gedachte of heb ik iets verkeerd begrepen uit de tutorial?
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 11:21:29
 
Martiveen -

Martiveen -

15/11/2012 12:41:44
Quote Anchor link
Zolang je geen user content invoegd.
Anders moet je gebruik maken van prepared statements. En die zorgen dat voor de mysq_real.. etc.
 
Ama saril

ama saril

15/11/2012 12:58:23
Quote Anchor link
Martiveen - op 15/11/2012 12:41:44:
Zolang je geen user content invoegd.
Anders moet je gebruik maken van prepared statements. En die zorgen dat voor de mysq_real.. etc.


Dus als ik het goed begrijp zijn prepared statements voornamelijk goed voor insert, update en delete? Maar voor select niet echt handig.
 
Martiveen -

Martiveen -

15/11/2012 13:07:32
Quote Anchor link
Hangt er vanaf of je user input gebruikt. Dan is het handig
 
Ama saril

ama saril

15/11/2012 13:15:44
Quote Anchor link
Martiveen - op 15/11/2012 13:07:32:
Hangt er vanaf of je user input gebruikt. Dan is het handig


Dus als ik een query maak
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
"SELECT naam, adres, woonplaats FROM tbl_gegevens where id = ".$invoer;
?>


Dan voer ik deze query toch maar 1 keer uit en dan heeft het toch niet echt nut om er een prepared statement van maak? Het enige voordeel wat ik dan zie van prepared statement is het feit dat je geen mysql_real_escape_string() hoeft te gebruiken volgens mij wordt het dan wel trager. Of is dit niet zo?
 
Martiveen -

Martiveen -

15/11/2012 14:17:00
Quote Anchor link
Nu gebruik je geen prepared statement.
Voorbeeldje van PHP.net
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
/* Execute a prepared statement by binding PHP variables */
$calories = 150;
$colour = 'red';
$sth = $dbh->prepare('SELECT name, colour, calories
    FROM fruit
    WHERE calories < :calories AND colour = :colour'
);
$sth->bindParam(':calories', $calories, PDO::PARAM_INT);
$sth->bindParam(':colour', $colour, PDO::PARAM_STR, 12);
$sth->execute();
?>


EDIT: linkje naar de code http://php.net/manual/en/pdostatement.bindparam.php
Gewijzigd op 15/11/2012 14:20:07 door Martiveen -
 
Ama saril

ama saril

15/11/2012 15:00:26
Quote Anchor link
Martiveen - op 15/11/2012 14:17:00:
Nu gebruik je geen prepared statement.
Voorbeeldje van PHP.net
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
/* Execute a prepared statement by binding PHP variables */
$calories = 150;
$colour = 'red';
$sth = $dbh->prepare('SELECT name, colour, calories
    FROM fruit
    WHERE calories < :calories AND colour = :colour'
);
$sth->bindParam(':calories', $calories, PDO::PARAM_INT);
$sth->bindParam(':colour', $colour, PDO::PARAM_STR, 12);
$sth->execute();
?>


EDIT: linkje naar de code http://php.net/manual/en/pdostatement.bindparam.php


dat was ook mijn plan. Voor selects geen prepared statements en voor alle andere commando's wel :)
 
LEDfan nvt

LEDfan nvt

15/11/2012 15:18:51
Quote Anchor link
Werken met PDO is helemaal anders dan werken met mysql_* functies. Van de snelheid zal je niks merken, een gemiddelde query duurt nog geen milliseconde.

Je moet even alles wat je weet over mysql_* functies vergeten. Als je PDO gebruikt heb je deze niet meer nodig. Ook mysql_real_escape_string heb je niet meer nodig.

Ik zal even proberen uit te leggen in enkele stappen hoe je met PDO werk, om gegevens op te halen uit een database. Dit door gebruik te maken van prepared statements.

1) Verbinden met de database. Hiervoor gebruik je de variable $con.
2) De query schrijven:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php $sql = "SELECT id FROM users WHERE naam = :naam"; ?>

Op de plaats waar je normaal user input* zo invoegen plaats je nu eerst een ':' en dan de een zelfgekozen duidelijke naam van die userinput. Omdat we hier een naam gaan invullen, neem ik ':naam';
3) De query 'preparen'. Nu wil ik even duidelijk maken waarom je de query moet preparen. We hebben hier een query met user input*. Stel we hebben een form met een input:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<input type="text" name="naam" placholder="naam">

In dit input veld moet je je naam invullen. Deze naam wordt dan via $_POST doorgestuurd naar een .php bestand. Als je dan de query gaat opstellen krijg je dit: (een niet prepared query):
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
SELECT id FROM users WHERE naam = $_POST['naam']

Deze query gaat het id uit de tabel users halen. Maar wat als ik nu mijn naam niet invul maar iets anders bv:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
mijnnaam; DELETE FROM users;
Ik heb nu i.p.v. een naam een query ingevuld. PHP gaat deze query ook uitvoeren. Alle users zijn nu verwijderd. Deze techniek die veel door hackers wordt gebruikt noemt men SQL injectie. (injection) Wat kan je nu doen omdat te voorkomen is alle tekens die door SQL in de query wordt gebruikt te gaan escapen, eigenlijk gewoon een \ voor gaan plaatsen. Daarvoor heb je bij mysql_* functies mysql_real_escape. Die gaat er dus voorzorgen dat er geen sql injectie mogelijk is.

De mensen die PDO hebben ontwikelt waren zo slim om dit anders aan te pakken. I.p.v. te escapen gaat PDO eerst de query versturen (preparen) en dan pas de user input, of de variable.

Zo prepare je een query:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php $q = $con->prepare($sql);?>

We maken nu een nieuwe variable $q aan, en we gebruiken de varibale $con voor onze eerder gemaakte connectie, en $sql is onze query.

4) Nu hebben we natuurlijk geen user input of variable input gestuurd, dat gaan we nu doen. Dit kan op 2 manieren:
a. $q-execute(array(':naam', $_POST['naam']));
b. $q->bindParam(':naam', $_POST['naam']);

Beide manieren zijn juist, maar ik dacht dat je beter bindParam kan gebruiken. Waaorm weet ik niet zo direct.

5) De opgehaalde data laten zien. Dit doe je door te 'fetchen'=
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
$row
= $q->fetch();
?>


In dit voorbeeld hebben we maar één rij opgehaald, als je meerdere rijen wilt ophalen doe je het zo:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
while ($row = $q->fetchtAll()){
    echo $row['naam'];
}

?>


Ik hoop dat alles duidelijk is. Anders vraag je het maar.

@De pro's. Ik denk dat alles wat ik geschreven heb juist, maar het kan natuurlijk dat er een foutje is ingeslopen.


*User input kan van alles zijn, meestal uit een form of uit de url, eigenlijk gewoon alles wat een gebruiker (user) kan invoegen(input)
 
Ama saril

ama saril

15/11/2012 15:36:50
Quote Anchor link
@LedFan (zal je post niet quoten dan wordt het nogal lang :))

Bedankt voor de duidelijke uitleg:
De reden dat ik DACHT dat ik bij selects beter geen prepared statements kon gebruiken was omdat ik in de tutorial het volgende las:
"In tegenstelling tot bijvoorbeeld de MySQLi extensie kent PDO geen methode om het aantal rijen in een resultaatset te bepalen."
Om dit dus te weten te komen moest er een extra query worden gemaakt en.. dat stond me eigenlijk tegen omdat ik dacht dat het qua snelheid niet zo goed ging (maar jij zegt nu dat dat eigenlijk niet uitmaakt tenzij je een robot bent maar dat zou dus geen probleem moeten zijn).

Waar ik dan wel aan zit te denken is dat je wel veel extra code moet schrijven alleen maar om te tellen hoeveel rijen er in een resultaatset zitten vandaar dat ik zo zit te twijfelen of ik PDO wel zo geschikt vond m.b.t. selects (daarvan wil ik vaak het aantal resultaten weten).
 
LEDfan nvt

LEDfan nvt

15/11/2012 15:50:03
Quote Anchor link
Ah. Ik zal een voorbeeldje maken met prepared statements en tellen hoeveel rijen je als resultaat hebt. Dat is toch wat je bedoelt?
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php

$sql
= "SELECT naam FROM users"; // Hier gaan we de namen van alle users ophalen
$q = $con->prepare($sql);
$q->execute();
$rows = $q->fetchAll();          // Omdat we meerdere users hebben doen we fetchAll();
$count count($rows);               // Nu gaan we het aantal rijen tellen en deze opslaan in $count
?>


Waarschijnlijk wil je als er 1 of meer resultaten is/zijn de namen nog op het scherm tonen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
if ($count !== 0) // Verschillend van nul
{
     foreach($rows as $row){
          echo $row['naam'];

     }  

}
?>


Gewijzigd op 15/11/2012 15:51:06 door LEDfan nvt
 
Ama saril

ama saril

15/11/2012 16:02:11
Quote Anchor link
Hmmm.. dus in principe kan het wel gewoon.. Deze regel uit de tutorial maakte me helemaal van slag:
""In tegenstelling tot bijvoorbeeld de MySQLi extensie kent PDO geen methode om het aantal rijen in een resultaatset te bepalen.".

Maar aangezien je TOCH gewoon count() kan gebruiken heb ik nu geen reden meer om geen PDO te gebruiken. Hartstikke bedankt aan iedereen die hierin heeft gepost, ik denk dat ik nu wel weer vooruit kan :)
 
LEDfan nvt

LEDfan nvt

15/11/2012 16:04:30
Quote Anchor link
Nee dat kopt. PDO heeft geen mysql_num_rows o.i.d. maar zoals in mijn code kan je het zo oplossen.
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

15/11/2012 18:23:59
Quote Anchor link
Ik heb hier mijn mening over preps al gegeven.

Quote:
Maar aangezien je TOCH gewoon count() kan gebruiken heb ik nu geen reden meer om geen PDO te gebruiken. Hartstikke bedankt aan iedereen die hierin heeft gepost, ik denk dat ik nu wel weer vooruit kan :)

Als je alleen het aantal rijen wilt weten is het zelfs beter om COUNT(*) te gebruiken.
 
Ama saril

ama saril

09/12/2012 21:38:43
Quote Anchor link
Ger van Steenderen op 15/11/2012 18:23:59:
Ik heb hier mijn mening over preps al gegeven.


Ik heb nu toevallig nodig dat ik een query meerdere keren uitvoer dus in dit geval is PDO wel de goede keuzen denk ik. Bij enkelvoudige queries zou ik mysqli kunnen gebruiken maar is het niet netter als je alles met 1 methode maakt (dus OF alleen PDO, of alleen mysqli?)


Ik zal niet een nieuw topic starten aangezien dit topic toch over PDO gaat.
Is het mogelijk om de pointer te resetten als ik
$row = $stmt->fetch(PDO::FETCH_ASSOC);
dus als ik de fetch functie gebruik zou ik graag later de pointer nog een keer naar het begin zetten. Ik heb al zitten zoeken maar ik kan het echt nergens vinden. Maar het lijkt mij sterk dat het niet mogelijk is? Weet iemand hoe ik dit voor elkaar krijg?
Gewijzigd op 09/12/2012 21:40:49 door ama saril
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.