[pgSQL] Foreign key probleempje

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Low Code Developer - Consultant

Functie omschrijving Wil jij fungeren als een spin in het web en samenwerken met klanten? Voor een leuke en interessante opdrachtgever in omgeving Leiden zijn wij op zoek naar een Low Code developer die zich bezig gaat houden met het optimaliseren van bedrijfsprocessen bij klanten en het leiden van projecten. Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en heb jij verstand van datamodellering en NO CODE Platformen? Lees dan snel verder! Bij deze rol horen de volgende werkzaamheden: Je gaat geen code kloppen maar bedenken hoe applicaties eruit moet komen te zien. Je gaat werken met een non code platform,

Bekijk vacature »

PHP developer - Digital Agency

Functie Het team telt momenteel 20 collega’s, bestaande uit developers (front- en backend) en het operations team, waaronder ook het management en twee scrum masters vallen. Ze zijn op zoek naar een PHP developer die in staat is zelfstandig te werken. Je komt te werken in één van de drie scrumteams en gaat aan de slag met een project voor de klant. Het fijne hieraan is dat je wel afwisseling hebt qua werk, maar tegelijkertijd doorlopend werkt voor bestaande klanten. Hierdoor krijg je ook de kans om echt de diepte in te gaan en innovatieve technische oplossingen neer te zetten.

Bekijk vacature »

Medior C# Developer

Samen met het development team zorg je ervoor dat alle systemen achter de schermen vlekkeloos werken. Wat doe je als Medior C# Developer bij Coolblue? Als C# developer doe je regelmatig mee aan brainstormsessies over user experience, data en task flow met de UX Designer, Product Owner en Data Scientist in je team. Daarnaast schrijf je op zichzelf staande, consistente en testbare code die goed onderhoudbaar en toekomstbestendig is. Ook C# Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te doen Werken met verschillende soorten data-opslag, zoals Oracle of AWS. Problemen oplossen

Bekijk vacature »

Hands-on Solution Architect / Software Architect (

TenneT is hard groeiend om de onze ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Solution Architect / Software Architect op onze locatie Arnhem die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je werkt samen met gedreven DevOps teams, bestaande uit frontend, backend en middleware developers, testers, UX-designers. Samen met de teams ben je continu op zoek naar de beste oplossingen voor onze klanten. Als Solution Architect onderzoek

Bekijk vacature »

Belastingdienst - Freelance Applicatieontwikkelaar

Startdatum: 01.06.2023 Richttarief: €65,00 - €75,00 Duur van de opdracht: 6 maanden Uren per week: 36 Taal: Nederlands vereist! Gelieve in het Nederlands te solliciteren. Hybride. Kantoordagen in Utrecht, incidenteel in Apeldoorn Functieomschrijving: De afdeling IV – Generieke Voorzieningen – Interactie Online is onderdeel van de keten Interactie. De missie van de keten is: “het faciliteren van de interactie met alle burgers, bedrijven en hun vertegenwoordigers om hen in staat te stellen aan hun fiscale verplichtingen te voldoen en aanspraak te maken op hun rechten.” De afdeling Interactie Online heeft een belangrijke bijdrage binnen deze keten. Dit door het ontwikkelen

Bekijk vacature »

.NET Developer te Naarden

Bedrijfsomschrijving Voor mijn klant ben ik op zoek naar een .NET Developer om het huidige team te komen versterken. Deze organisatie bevindt zich in de logistieke sector, en zij hebben een eigen ERP systeem ontwikkeld dat zij inzetten ter optimalisatie van de logistieke processen van haar eindklanten. Deze organisatie bestaat inmiddels al ruim 20 jaar, waarbij zij een duidelijke missie hebben, namelijk: het werk van de eindklant makkelijker maken door de systemen die zij leveren. Ze werken over heel de wereld, wat deze organisatie een echte internationale speler maakt. Binnen de organisatie kenmerken ze zich door een dynamische en professionele

Bekijk vacature »

Remote - Front-end Angular developer

Functie The IT team currently consists of the IT Manager, 2 back-end developers, 1 full-stack developer, 1 designer, and a DevOps engineer. They are currently looking for an experienced Front-end developer who will work autonomously and in a disciplined manner, being the only developer working on their Front-end applications at the start. They do have the ambition to find a second developer soon, who you will then be able to supervise. You will be working on the further development of their existing UI in Angular. But also developing a mobile app. They place great value on User Experience and opt

Bekijk vacature »

Laravel / PHP developer gezocht!

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een Laravel PHP Developer voor een leuk bedrijf in de omgeving van Amsterdam! Je zult je bezig houden met de volgende werkzaamheden: Je gaat aan de hand van de wensen van klanten software ontwikkelen; Je bent bij het gehele proces betrokken; van A tot Z; Je hebt na de oplevering contact met de klant wanneer zij problemen ervaren; Je denkt mee over het verbeteren van de werkprocessen; Je denkt mee over softwareoplossingen; Je speelt in op de behoefte van de klant; Je houdt je bezig met het verbeteren, aanpassen en vernieuwen van de

Bekijk vacature »

Senior C# Software Ontwikkelaar te Zaandam

Bedrijfsomschrijving Deze werkgever heeft als missie om haar klanten op ICT-gebied volledig te ontzorgen. Ze zijn een ICT bedrijf met een verscheidenheid aan ICT oplossingen waaronder Cloud oplossingen en een groot deel van het werk is gericht op software realisatie. Voor de Enterprise-klanten voert het relatief kleine ontwikkelteam waar jij deel uit van kan gaan maken binnen deze organisatie te Zaandam de grootste opdrachten uit. Niet alleen websites en complexe webapplicaties maar ook mobile apps, web services en complete systeemintegraties! Je moet dan denken aan Dynamics, Sharepoint en Salesforce. Je komt hier terecht in een relatief kleine organisatie met ontzettend

Bekijk vacature »

C#.NET-developer - JUNIOR

Functie omschrijving Voor een leuke opdrachtgever in omgeving Brielle zijn wij op zoek naar een junior developer. Werk jij graag met de volgende tools & technieken? C#, .NET, ASP.NET, MVC en SQL? Kijk dan snel of dit iets voor jou is! Als programmeur bij een productiebedrijf zal je voornamelijk nieuwe software schrijven maar ook bestaande software verbeteren. Verder werk je veel samen in back end projecten met leuke collega's. Bedrijfsprofiel Met een team van ruim 130 personen staan ze elke dag weer klaar om IT en Business te combineren door het ontwikkelen van producten op maat. Er zijn 3 teams,

Bekijk vacature »

Trainee pega developer

Wil jij een mooie stap maken in jouw carrière? Mooi! Bij De Mandemakers Groep haal je binnen 6 maanden je CSA- en CSSA-certificaten, waarna jij aan de slag kan als Pega-developer in ons IT-team. Achter de schermen zorg jij ervoor dat collega’s efficiënt werken en klanten iedere dag beter geholpen worden. Wil jij daaraan bijdragen? En jouw ICT-skills ontwikkelen? Lees dan snel verder en solliciteer vandaag nog als trainee Pega-developer. Wat ga je doen? Als trainee Pega developer leiden wij je op tot gecertificeerd software developer voor het low-code platform PegaSystems. In de training ben je verantwoordelijk voor een te

Bekijk vacature »

Software Developer C# - Deventer

Software Developer C# – Deventer Bijdragen aan de toekomst van het onderwijs! Ben jij op zoek naar een dynamische omgeving waar vol enthousiasme wordt gewerkt aan software voor interactieve dashboard- en analysetoepassingen ter verbetering van het onderwijs? Dan zijn wij het bedrijf voor jou! TIG is een bedrijf met een informele en ondernemende werksfeer, waarbij goede ideeën snel leiden tot concrete acties. Wij zijn een software ontwikkelorganisatie en focussen ons op het ontwikkelen en implementeren van oplossingen voor het leveren van managementinformatie, datavisualisatie en analyses voor het onderwijs. Met onze dashboard- en analyseoplossingen zetten scholen gegevens om naar betekenisvolle informatie.

Bekijk vacature »

Fullstack JavaScript Developer Webapplicaties

Bedrijfsomschrijving Voor deze organisatie ben ik op zoek naar een getalenteerde Fullstack JavaScript Developer. Ze is een snelgroeiend software development agency dat zich richt op het ontwikkelen van moderne webapplicaties en complexe systemen voor haar klanten. Ze is gevestigd onder de rook van Utrecht en heeft als doel om tot de top van de Nederlandse agencies te behoren. Deze organisatie maakt softwareoplossingen voor verschillende soorten bedrijven. Innovatie staat hoog in het vaandel en je zult dus met nieuwe technieken aan de slag gaan. Ze hebben klanten in vele branches zitten, zoals retail, finance, gezondheid en onderwijs. De diverse klanten zorgen

Bekijk vacature »

Senior Front-end Developer

Dit ga je doen Met behulp van diverse programmeertalen ontwikkelen van Front-end software; Het begeleiden van het front-end team; Het oplossen van incidenten; Het bijhouden van een backlog; Je hebt een actieve bijdrage in de wekelijkse overleggen met de omliggende teams; Je houdt trends bij en adviseert het management hierover waar nodig; Helder communiceren met de stakeholders om hen zo mee te nemen in projecten en laten inzien wat de duur en toegevoegde waarde van bepaalde projecten is. Hier ga je werken Deze organisatie heeft circa 40 miljoen bezoekers per maand en heeft innovatie hoog in het vaandel staan. Het

Bekijk vacature »

Traineeship Full Stack Java developer

Dit ga je doen Start jij op 7 augustus bij de Experis Academy dan kickstart jij jouw IT-carrière! We leiden je op tot een gewilde Full Stack Java Developer met alle kennis en vaardigheden die nodig zijn om de arbeidsmarkt te betreden. Wat kun je verwachten, hoe zit een dag in het leven van een Trainee eruit? Periode 1 Als Full Stack Java Developer Trainee volg je vanuit huis een op maat gemaakte onlinetraining die in het Engels wordt gegeven. De tijd die je kwijt bent aan het volgen van de training kun je vergelijken met een fulltime werkweek. In

Bekijk vacature »
Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

15/04/2008 12:43:00
Quote Anchor link
Ik ben met PGSQL bezig een voorbeeld te maken voor mijn medestudenten die helemaal geen ervaringen hebben met databases en nu stuit ik op een probleem. Ik heb een aantal tabellen die gekoppeld zijn dat werkt allemaal goed met RESTRICT maar nu heb ik een koppel tabel genaamd vakken_studenten deze tabel koppelt vakken aan leerlingen.

Nu wil ik op studenten een FK maken dat alle records uit vakken_studenten worden verwijderd als er een student wordt verwijderd. Nu krijg ik deze melding:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
ERROR:  there is no unique constraint matching given keys for referenced table "vakken_studenten"


Ik snap zo niet wat deze error in houdt. mijn SQL:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
ALTER TABLE pdotest.studenten ADD CONSTRAINT fk_vakken FOREIGN KEY (id) REFERENCES pdotest.vakken_studenten (student_id)    ON UPDATE CASCADE ON DELETE CASCADE;
 
PHP hulp

PHP hulp

23/04/2024 21:10:08
 
Joren de Wit

Joren de Wit

15/04/2008 12:51:00
Quote Anchor link
Je legt de relatie precies verkeerd om. De FK bevindt zich in de vakken_studenten tabel en refereert naar de studenten tabel. Dus:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
ALTER TABLE pdotest.vakken_studenten
ADD CONSTRAINT fk_vakken
FOREIGN KEY (student_id)
REFERENCES pdotest.studenten (id)
ON UPDATE CASCADE
ON DELETE CASCADE
 
Frank -

Frank -

15/04/2008 12:53:00
Quote Anchor link
Een bestaande key van RESTRICT omzetten naar CASCADE zal nooit deze foutmelding opleveren, de melding heeft namelijk helemaal niets te maken met een unique-constraint.

Jouw FK staat precies verkeerdom, je wilt niet op studenten een FK maken, maar op vakken_studenten die verwijst naar de studenten. Vanuit vakken_studenten ga je verwijzen naar het id van de student en die is uniek. Probleem opgelost.

Heeft verder ook niks met PostgreSQL te maken, gaat in iedere database op deze manier.
 
Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

15/04/2008 14:19:00
Quote Anchor link
Dus als ik het goed begrijp maak ik FK's aan op het child-object? Ik wil dus dat als er een student verwijderd wordt, dat dan alle relaties(in dit geval zijn vakken waar hij aan mee doet) worden verwijderd. Ik zal eens kijken, hartelijk dank alvast.
 
Frank -

Frank -

15/04/2008 14:23:00
Quote Anchor link
Ja, een child wijst naar de parent, de parent weet nergens van, ontkent in alle toonaarden dat het childs heeft. Een database keert dan ook geen kinderblijslag uit, er valt voor de parent dus niets te winnen. Alleen maar gezeik aan je kop, zit niemand op te wachten. Ontkennen dus.

;)
 
Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

15/04/2008 14:24:00
Quote Anchor link
pgFrank schreef op 15.04.2008 14:23:
Ja, een child wijst naar de parent, de parent weet nergens van, ontkent in alle toonaarden dat het childs heeft. Een database keert dan ook geen kinderblijslag uit, er valt voor de parent dus niets te winnen. Alleen maar gezeik aan je kop, zit niemand op te wachten. Ontkennen dus.

;)


een parent doet dus alleen iets als een child er om zeurt:P
 
Joren de Wit

Joren de Wit

15/04/2008 14:25:00
Quote Anchor link
Quote:
Dus als ik het goed begrijp maak ik FK's aan op het child-object?
Jep, dat klopt. Als je ON DELETE CASCADE gebruikt en je verwijdert het records waar de FK's naar verwijzen, zullen alle records met die FK ook verwijderd worden. Andersom is dat natuurlijk niet het geval, als je een record met een FK verwijdert, zal het record waar de FK naar verwijst gewoon blijven bestaan...
 
Frank -

Frank -

15/04/2008 14:29:00
Quote Anchor link
Jurgen schreef op 15.04.2008 14:24:
een parent doet dus alleen iets als een child er om zeurt:P
Nee, zelfs dan niet. Een parent heeft geen enkele relatie met een child, een child heeft een relatie met de parent. Dat is dus enkelvoudig, van de child naar de parent. Nooit andersom.

Met CASCADE zorg je er voor dat de child zijn parent in de gaten houdt en daar zelf vervolgacties op neemt. Verwijder je de parent, zal de child zichzelf ook verwijderen. Met RESTRICT zal een child er voor zorgen dat je een parent niet kan verwijderen, maar dat wordt dus door de child afgedwongen en niet door de parent. Een parent heeft tenslotte geen childs, een child heeft een parent.

Raar maar waar.
 
Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

15/04/2008 15:02:00
Quote Anchor link
Als ik de code van Blanche gebruik krijg ik deze melding:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
ERROR:  insert or update on table "vakken_studenten" violates foreign key constraint "fk_studenten"
DETAIL:  Key (student_id)=(1) is not present in table "studenten".


Hij violate zijn eigen CONSTRAINT? (ik heb de naam wel even veranderd, fk_vakken bestond nl. al).

SQL:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
--Studenten

CREATE TABLE pdotest.studenten
(
  id serial NOT NULL,
  voornaam character varying,
  achternaam character varying,
  klas_id bigint,
  CONSTRAINT pk_studenten PRIMARY KEY (id),
  CONSTRAINT fk_studenten_klassen FOREIGN KEY (klas_id)
      REFERENCES pdotest.klassen (id) MATCH SIMPLE
      ON UPDATE RESTRICT ON DELETE RESTRICT
)
WITH (OIDS=FALSE);
ALTER TABLE pdotest.studenten OWNER TO jurgen;

-- Koppel tabel studenten en vakken

CREATE TABLE pdotest.vakken_studenten
(
  id serial NOT NULL,
  vak_id bigint,
  student_id bigint,
  CONSTRAINT pk_vakken_studenten PRIMARY KEY (id),
  CONSTRAINT fk_vakken FOREIGN KEY (vak_id)
      REFERENCES pdotest.vakken (id) MATCH SIMPLE
      ON UPDATE RESTRICT ON DELETE RESTRICT
)
WITH (OIDS=FALSE);
ALTER TABLE pdotest.vakken_studenten OWNER TO jurgen;
 
Frank -

Frank -

15/04/2008 15:05:00
Quote Anchor link
In de tabel studenten probeer je wederom een FK aan te maken naar de childs. Dat gaat ook nu niet lukken, zo snel verandert de wereld nu ook weer niet... ;)

De tabel vakken_studenten heeft 2 FK's nodig, eentje naar de studenten en eentje naar de vakken. Het id kun je in deze tabel weggooien, die heb je normaal gesproken niet nodig, een PK op de combinatie van student en vak lijkt mij voldoende.
 
Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

15/04/2008 15:09:00
Quote Anchor link
Ja maar een PK is uniek, een student kan dus meerdere vakken hebben, dan heb je toch een unieke sleutel nodig om elk record te identificeren?
 
Frank -

Frank -

15/04/2008 15:11:00
Quote Anchor link
Ja, en? Maar 1 student zal 1 vak maar 1x volgen. De combinatie student-vak is dus uniek en dus een uitstekende kandidaat voor een PK.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
 
Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

15/04/2008 15:14:00
Quote Anchor link
Daar heb je wel gelijk in. Maar hoe wijzig ik dit dan?

het kan namelijk ook zo zijn:


Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
student_id | vak_id
1        | 2
1        | 3
2        | 2
3        | 1
1        | 1


Edit: Hoe maak ik dus een PK combinatie aan?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jurgen assaasas
 
Frank -

Frank -

15/04/2008 15:16:00
Quote Anchor link
Prachtig, wat wil je daar dan aan wijzigen? Ziet er goed uit.

Of wil jij stiekum een waarde toekennen aan de volkomen waardeloze waarde van id? nr. 1 is ouder dan nr. 2 en de volgorde is altijd 1 en dan pas 2! Zo ja, dan ben je fout bezig.
 
Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

15/04/2008 15:20:00
Quote Anchor link
pgFrank schreef op 15.04.2008 15:16:
Prachtig, wat wil je daar dan aan wijzigen? Ziet er goed uit.

Of wil jij stiekum een waarde toekennen aan de volkomen waardeloze waarde van id? nr. 1 is ouder dan nr. 2 en de volgorde is altijd 1 en dan pas 2! Zo ja, dan ben je fout bezig.


Nee dat is niet nodig, maar in dit idee zit er geen PK op de tabel. Wordt er dan automatisch de combinatie gepakt van de 2 om ze scheiden van de andere records?
 
Frank -

Frank -

15/04/2008 15:23:00
Quote Anchor link
Je kunt toch een PK maken op basis van deze 2 kolommen?

CONSTRAINT pk_vakken_studenten PRIMARY KEY (vak_id, student_id),
 
Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

15/04/2008 15:25:00
Quote Anchor link
pgFrank schreef op 15.04.2008 15:23:
Je kunt toch een PK maken op basis van deze 2 kolommen?

CONSTRAINT pk_vakken_studenten PRIMARY KEY (vak_id, student_id),


Dankje, dat wist ik namelijk niet!

Edit: Ik heb het gewijzigd zoals je zei, alleen werkt het constraint nog steeds niet, wat ik heb gedaan (ik werk met PGadmin3).

1. Wijzig de tabel vakken_studenten.
2. Voeg constraint toe(secundaire sleutel).
3. naam: fk_studenten_vakken.
4. lokale kolom: student_id.
5. reffereert: studenten.id
6. selecteer bij DELETE en UPDATE beide CASCADE

En vervolgens krijg ik weer de error dat hij zijn eigen constraint overschrijdt.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jurgen assaasas
 
Frank -

Frank -

15/04/2008 15:56:00
Quote Anchor link
Doe je ergens iets fout of heb je foute data in de tabellen staan. Dit werkt hier prima:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
CREATE TABLE studenten
(
  id serial NOT NULL,
  voornaam character varying,
  achternaam character varying,
  klas_id bigint,
  CONSTRAINT pk_studenten PRIMARY KEY (id)
)
WITH (OIDS=FALSE);

CREATE TABLE vakken
(
  id serial NOT NULL,
  naam TEXT,
  CONSTRAINT pk_vakken PRIMARY KEY (id)
)
WITH (OIDS=FALSE);


-- Koppel tabel studenten en vakken

CREATE TABLE vakken_studenten
(
  vak_id bigint,
  student_id bigint,
  CONSTRAINT pk_vakken_studenten PRIMARY KEY (vak_id, student_id),
  CONSTRAINT fk_vakken FOREIGN KEY (vak_id)
      REFERENCES vakken (id) MATCH SIMPLE
      ON UPDATE RESTRICT ON DELETE RESTRICT,
   CONSTRAINT fk_studenten FOREIGN KEY (student_id)
      REFERENCES studenten (id) MATCH SIMPLE
      ON UPDATE RESTRICT ON DELETE CASCADE
)
WITH (OIDS=FALSE);

De schemanaam mag je er zelf weer even inzetten.
 
Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

15/04/2008 16:07:00
Quote Anchor link
Dank je Frank, ik had de database al gevuld met wat testresultaten, wellicht dat het daarom fout ging, dank! Ik vrijwel alle mogelijkheden getest en het ziet er naar uit dat hij precies doet wat ik wil.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jurgen assaasas
 
Frank -

Frank -

15/04/2008 16:16:00
Quote Anchor link
Offtopic: Wanneer je geen beperking wilt opleggen aan de lengte van een string, kun je gewoon het datatype TEXT gebruiken. Dat heeft verder geen negatieve invloed op bv. geheugengebruik. Zie verder de handleiding. Er past maximaal 1 GB aan data in 1 veld, je hebt dus de nodige ruimte tot je beschikking.

Ben wel benieuwd wat voor voor- of achternaam je hebt wanneer dit 1 GB aan data oplevert... ;)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.