php 6 vragen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Wesley Overdijk

wesley Overdijk

27/01/2010 16:38:00
Quote Anchor link
Oke, ik zit enorm zwaar in de stress.

Ik heb net dit topic gelezen: http://www.phphulp.nl/php/tutorials/8/570/
en het voelt voor mij alsof ik enorm veel moet leren, want de wereld vergaat, en anders overleef ik niet :P

WAT moeten we precies leren voor php 6? PDO zag ik... en verder, las ik dat $_POST, $_GET, $_SERVER etc... verdwijnen. Hoe roep je dan in gods naam post waarden op?
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 14:36:16
 
Afra ca

Afra ca

27/01/2010 16:42:00
Quote Anchor link
Mijn eigen reactie op de tutorial even quoten die ik net plaatste:

Quote:
Er vanuit gaande dat sommige webhosts nu nog 4.x durven te draaien, zou ik me niet gek veel zorgen maken Wesley ;) Voor nieuwe projecten is het uiteraard leuk als je gelijk gebruik maakt van de enorme vooruitgang van php6, maar oude projecten kunnen nog prima blijven leven op hosts met 5.x / 4.x (al mogen de hosts die nog 4.x draaien zich schamen)

Het is een tijd geleden dat ik de tutorial gelezen heb, dus weet het niet zeker, maar phpErik besprak de "draft", hoe het er ongeveer uit ging zien. php6 verschijnt 3 jaar na de uitgave van deze tutorial, en er is heel wat veranderd.


Precieze antwoorden op bijvoorbeeld je $_POST vragen heb ik niet... Wel moedig ik iedereen aan PDO te leren :)
 
Yearupie Achternaamloos

Yearupie Achternaamloos

27/01/2010 16:43:00
Quote Anchor link
Quote:
BELANGRIJK: MAGIC QUOTES
Ook magic quotes zullen volledig vervallen. Voor de meeste programmeurs op PHPhulp zal dit een probleem vormen. Men is gewend dat waarden uit $_GET en $_POST automatisch geëscaped zijn. Dit zal niet meer het geval zijn. Voor professionals zoals ik is dit een grote opluchting. Ook bevordert dit de veiligheid, omdat iedereen er nu actief op moet gaan letten.
De waarde van $_POST['naam'] zal namelijk niet meer geëscaped worden, dus is SQL injection zo mogelijk. Je moet dit voortaan zelf beveiligen. Vroeger zou bijvoorbeeld de string pizza's worden omgezet naar pizza\'s. NU NIET MEER. Nu levert het een dikke error op omdat pizza's je query verpest vanwege het aanhalingsteken.


Wie zegt dat ze weg gaan?
 
Mark Kazemier

Mark Kazemier

27/01/2010 16:43:00
Quote Anchor link
Volgens mij heb je de tutorial niet helemaal goed gelezen. $_GET, $_SERVER en $_POST blijven nog wel even in PHP. Kunnen ze niet maken om weg te halen.

Wat er in de tutorial staat is dat register_globals weg gaat. Register_globals zorgt ervoor dat $_GET['waarde'] ook als $waarde gebruikt kan worden. Zonder dat je $waarde eerst een waarde hoeft toe te kennen. Aangezien dit een enorme reeks met veiligheidslekken met zich mee brengt, maakt dit als het goed is ook niet zoveel uit. De super globals blijven dus.

Ik zou me als ik jouw was niet al te veel zorgen gaan maken om PHP 6. Het duurt nog wel even voordat het klaar is en veel gebruikt gaat worden. Daarbij is het voor een groot deel gewoon backwards compatible. De grootste verandering zit hem in de unicode en als je dat niet nodig hebt, merk je er weinig van.

Closures en namespaces zitten ook al in PHP 5.3

Edit: Was duidelijk te lang aan het typen :P

Ik zie in de tutorial dat mysql_* functies gaan verdwijnen. Dit is niet waar. Je hebt daar, net als nu, een PHP module voor nodig. Deze was altijd standaard met PHP meegeleverd. Dit is niet meer zo, wat natuurlijk niet betekent dat je deze niet alsnog kan installeren.

PDO of MySQLi leren is overigens sowieso geen overbodige luxe. Al hebben ze weinig voordelen boven mysql_* en pg_* functies.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Mark Kazemier
 
Robin de Vries

Robin de Vries

27/01/2010 16:44:00
Quote Anchor link
achja, addslashes, en pizza's is weer alive.
 
Wesley Overdijk

wesley Overdijk

27/01/2010 16:56:00
Quote Anchor link
Oke. Ik ga voor PDO, iedereen prijst dat de hemel in namelijk. En dat stukje over $_POST. $_GET etc.. snap ik echt nog niet.

dus wat er gezegd word, is dat je niet meer, $var = $_POST['naam'];
kan doen?
 
Afra ca

Afra ca

27/01/2010 17:03:00
Quote Anchor link
Robin de Vries schreef op 27.01.2010 16:44:
achja, addslashes, en pizza's is weer alive.


Edit: Mijn excuses..... Of ik ben achterlijk en zag de post van yearupie over het hoofd, of phphulp/opera 10.50 was aan het buggen........

EDIT: Even goed lezen wat Mark als voorbeeld geeft wat betreft de register globals ;)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Afra ca
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.